Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخبر دزفولی گفت: ایران پس از انقلاب به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علم دست پیدا کرده که می‌توان به افزایش تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان، پیشرفت مراکز علمی و حضور دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی بین‌المللی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی‌وپنجمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع علم و نخبگان که امروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: در نقشه جامعه علمی کشور هدف‌گذاری صورت گرفته و ما تصمیم داریم به یک مرجعیت علمی تبدیل شویم، لوازم و ابزار رسیدن به مرجعیت علمی این است که در فناوری‌ها و علوم پیشرفته وارد شویم، اقتصاد خود را دانش بنیان کرده و در مراودات بین‌المللی به خصوص در عرصه فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایران پس از انقلاب به موفقیت‌های بسیاری در حوزه علم دست پیدا کرده که می‌تواند امتیاز ایران برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی باشد ، هنگامی که انقلاب پیروز شد، در مجموعه علمی کشور یعنی مراکز آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای 223 واحد داشتیم و فقط 27 تای آن دانشگاه بوده است ولی امروز دارای 2800 مرکز آموزش عالی و فعال در مدارج علمی هستیم، که شامل 200 دانشگاه جامع در وزارت علوم و 60 دانشگاه جامع در وزارت بهداشت است.

مخبر دزفولی بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب هیچ یک از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی نبودند ولی امروز 18 دانشگاه ما در رتبه‌بندی‌‌های بین‌المللی جزو رتبه‌های برتر هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: 98 درصد تولید علم دانشگاه تهران مربوط به بعد از انقلاب و تنها دو درصد آن مربوط به قبل از انقلاب است، همچنین 99 درصد تولید علمی دانشگاه شریف مربوط به بعد از انقلاب و یک درصد آن مربوط به قبل از انقلاب است.به این دلیل که این دانشگاه‌ها امکانی برا حضور در عرصه‌های جهانی در دوران قبل از انقلاب پیدا نمی‌کردند.

وی اظهار کرد: توجه به نخبگان در برنامه‌ریزی‌های قبل از انقلاب وجود نداشته، ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از انقلاب و توجه به این نخبگان امروز بنیاد نخبگان 12 هزار نخبه را مورد حمایت خود قرار دادند.

مخبر دزفولی بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب دارای 170 هزار دانشجو بودیم که 40 درصد آنها در خارج از کشور تحصیل می‌کردند اما امروز تعداد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند تنها یک درصد جمعیت دانشجوی کشور است و اغلب این دانشجویان یعنی 85 درصد آنها به کشور بر می‌گردند و 15درصد احتمال دارد که به ایران باز نگردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر به ریاضی کم توجهی می‌شود در حالی که طبق گزارش‌های سازمان جهانی ایران در منطقه دارای رتبه‌ اول و در دنیا دارای رتبه چهارم در رشته ریاضی است باید برنامه‌ریزی نسبت به علوم ریاضی که برای ساخت و ساز کشور بسیاری اساسی و پایه‌ای است بیشتر باشد.

وی گفت: یکی از موفقیت‌های دیگر آن عضویت در باشگاه فضایی جهان است، یعنی ما می‌توانیم ماهواره و ماهواره بر بسازیم و ماهواره‌های خود را به فضا پرتاب کنیم ما حتی امکان فرستادن موجود زنده به فضا را داریم همچنین ما جزو 13 کشوری هستیم که دارای چرخه کامل سوخت هسته ای و می‌توانیم غنی‌سازی را خودمان انجام دهیم. زیرا هم علم و هم تکنولوژی آن و هم متخصصان را در اختیار داریم.

مخبر دزفولی افزود: ایران قابلیت صادرات خدمات فنی مهندسی را با تمام مشکلاتی که بعد از انقلاب وجود داشت، پیدا کرده است و در حالی که مراکز علمی ما از ابتدا تحریم بودند، توانسته‌ایم با تمام محدودیت‌ها و مشکلات خدمات فنی مهندسی را صادر کنیم.

وی اظهار کرد: طبق گزارش‌های جهانی ایران در رشته فیزیک در رتبه اول در منطقه و رتبه 11 در جهان را دارد و در حالی که رتبه ما در نوآوری سه رقمی بوده ولی این رتبه به 65 درصد در دنیا رسیده است همچنین در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه 15 در دنیا را داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زیست فناوری تا کنون 1.9 میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم و در حال حاضر 50 زیست محصول فناوری ایران صادر می‌شود.

وی افزود: ایران پنجمین کشور دنیا در تنوع گیاهان دارویی است و پوشش گیاهی آن به گونه‌‌ای است که بسیاری از گیاهان در آن قابل رشد و پرورش است و در حال حاضر 400 شرکت در حوزه طب سنتی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی فعالیت می‌کنند.

مخبر دزفولی اظهار کرد: تحصیلات تکمیلی قبل از انقلاب معنا و مفهومی نداشته و در تعداد محدودی از این رشته‌ها دوره کارشناسی ارشد و دکترا داشته‌ایم ولی امروز سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از هرم دانشجویی کشور صد درصد و دوره دکترا و PHD دو درصد است، همچنین تعداد فارغ‌التحصیلان بالای 700 هزار نفر در سال بوده و حدود 90 هزار عضو هیئت علمی داریم.

وی گفت: در زمینه اشتغال دانش آموختگان چالش‌هایی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی کرد، امروز 19 درصد فارغ‌التحصیلان در زمینه دسترسی به شغل با مشکل مواجه هستند و بیشترین بیکاری در مقطع لیسانس با 19 درصد، در مقطع فوق لیسانس 15 درصد و دکترا 2.2 درصد است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری یکی از کارهای مهم بعد از انقلاب است و امروز 39 پارک علم و فناوری در حال فعالیت هستند و از 178 مرکز رشد در پارک‌ها حضور داشته و به تحقیق و پژوهش می‌پردازند.

مخبر دزفولی افزود: تعداد بیش از 3 هزار و 700 شرکت دانش بنیان بیشتر در حوزه زیست فناوری در کشور فعالیت می‌کنند و گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان در کشور 12 میلیارد دلار است. در حالی که قبل از انقلاب شرکت دانش بنیان در دانشگاه‌ها معنی و مفهومی نداشت.

وی اظهار کرد: باید به ظرفیت زبان فارسی به عنوان تبدیل آن به زبان علم در دنیا توجه بیشتری شود و این جزو برنامه‌های بلند مدت ما برای رسیدن به مرجع علمی است و باید آنقدر پیشرفت صورت بگیرد که دیگر جوامع برای دسترسی به علوم مجبور به یادگیری زبان فارسی باشند.

مخبر دزفولی گفت:‌ انقلاب برای رسیدن به این موفقیت‌ها به لحاظ مادی خیلی هزینه نکرده است و از اوایل انقلاب تا کنون زیر یک درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیق و توسعه اختصاص داده شده است، این نشان دهنده بهره‌ور بودن نیروی انسانی ایران نسبت به سایر کشورها است در حالی که کشورهای دیگر منطقه بیش از یک و نیم درصد به GPP اختصاص می‌دهند.

در ادامه محمد مهدی نژاد نوری معاون علمی استان قدس رضوی اظهار کرد: در مقایسه وضعیت آموزش کشور در سالهای 57 تا 96 مشاهده می‌شود، تعداد موسسات آموزش عالی در ابتدای انقلاب 223 بوده و با این تعداد در سال 96 به 2860 رسیده یعنی 12 برابر شده است، همچنین تعداد دانشجویان از 176 هزار به 4 میلیون و 155 هزار رسیده است.

وی افزود: در زمینه پیشرفت‌های پژوهشی بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکاپور مدارک علمی کشور از ابتدای انقلاب 135 برابر شده است و ما در سال 1996 رتبه 52 دنیا و 5 منطقه را داشتیم و در سال 2017 رتبه جهان و اول منطقه را کسب کرده‌ایم.

مهدی نژاد نوری اظهار کرد: ایران در حوزه‌های پزشکی و مهندسی رتبه‌های خوبی را کسب کرده و در حوزه داروسازی در دنیا دارای رتبه 11 است.

معاون علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: امنیت یکی از حوزه‌های فناوری است که در آن شاخص هستیم این امنیت بخشی را مدیون قدرت نظامی است که وابسته به ظرفیت‌های داخلی بوده و تنها به عرصه موشکی محدود نمی‌شود.

وی افزود: از آخرین دستاوردهای حوزه فناوری می‌توان هواپیمای پیشرفته کوثر، ناوشکن سهند، روی دریایی فاتح، ساخت سلاحات و مهمات، انواع موشک‌ها و طراحی و ساخت انواع رادارهای جستجو و ردیاب را نام برد. همچنین در فضای سایبری مدیریت فضای سایبری، تأمین امنیت و دفاع به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای دست یافته‌ایم، در حوزه فضایی طراحی و ساخت ماهواره، ایستگاه پرتاب و آزمایشگاه‌های فضایی، ساخت موتورهای بیستونی و جت هوایی از اقدامات انجام شده است، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز بخش مهمی از کسب و کارهای شرکت‌های دانش بنیان به این امر تعلق دارد.

در ادامه سعید صحراب پور مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و قائم مقام سابق رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: پس از انقلاب با رشد چشمگیری در حوزه علم مواجه بوده‌ایم و زیرساخت‌ها به طور چشمگیری توسعه کمی و کیفی پیدا کرده‌اند به طور مثال تعداد مقالات پر استناد کشور از 47 مورد به 411 مقاله در سال 2017 رسیده است.

وی افزود: نظام نوپای ما بلافاصله مورد هجوم اسکتبار قرار گرفت و جنگ تحمیلی که 8 سال طول کشید یکی از سخت‌ترین چالش‌ها بود و با فداکاری آحاد مردم به پیروزی منجر شد، اولین نوآوری‌ها در طول جنگ تحمیلی آغاز شد زیرا در آن زمان ایران تنها مانده و دنیا علیه آن بود بعد از جنگ نهضت علمی به پرچم‌داری مقام معظم رهبری در کشور شروع شد و ایشان دستور تاسیس بنیاد ملی نخبگان را دادند.

صحراب پور درباره بزرگترین معضل امروز آموزشی عالی اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی آموزش عالی رشد زیادی داشته و رشد بی‌رویه مراکز آموزش عالی که متکی بر شهریه هستند معضل امروز ما است، دانشگاه خصوصی می‌تواند درآمدهای دیگری داشته باشد و نباید تنها بر شهریه دانشجویان تکیه کند.

وی بیان کرد: یک دانشگاه خوب هم باید در مرزهای دانش جهان حرکت کرده و هم در حل مشکلات کشور راهگشا باشد، مشکلی که امروز وجود دارد این است که به دلیل دولتی بودن و بی‌توجهی به مسائل علمی نتوانسته‌اند ارتباط خوبی را با دانشگاه برقرار کنند و در حالی که ارتباط صنعت با دانشگاه برای حل معضلات مهم است ولی صنایع به این مورد بی‌تفاوت هستند.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد:‌در حال حاضر بودجه پژوهشی یا درصد پژوهش GPP در کشور 0.4 و در برخی کشورها 4 یعنی ده برابر کشور ماه است و این نشان از بی‌توجهی به پژوهش حتی زمانی که کشور دارای شرایط مالی خوبی بود دارد.

در ادامه سید حمید طالب‌زاده دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تحول در علوم انسانی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورایی برای ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی تشکیل شده است، این شورا وظیفه تدوین برنامه‌هایی را بر عهده دارد که منجر به تحویل علوم انسانی می‌شود. در ابتدای کار شورا 15 و اکنون 16 رشته در کانون توجه این شورا قرار گرفته، علوم سیاسی، اقتصادی، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه دین، فلسفه مدیریت، هنر، معماری و شهرسازی، حقوق علوم اجتماعی، مطالعات زنان و خانواده و مشاوره، رشته‌های مورد نظر است.

وی افزود: تحول در حوزه علوم انسانی اگرچه بر عهده این شورا واگذار شده ولی این تحول بدون همکاری و مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان پذیر نیست و این تحول باید در متن دانشگاه‌ها موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها اتفاق بیفتد، در همین راستا ارتباط نزدیکی بین شورای تحول و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است. شورای تحول در مقام تبیین تحول، کارگروه‌هایی متشکل از اساتید دانشگاه به عنوان کسانی که هسته اصلی تحول در دانشگاه را تشکیل می‌دهند، شکل داده است. این کارگروه وظیفه تحول در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی این رشته بر اساس معیارهای اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی را بر عهده دارد. این معیارها باید از چهار موضوع مختلف استاد دانشجو، آموزش و پژوهش اعمال شده و مورد توجه قرار بگیرد.

طالب زاده افزود: زمانی می‌تواند تحول علوم انسانی سخن گفت و به آن امید داشت که علوم انسانی در ساخت مدیریت کشور حضور جدی داشته و به رسمیت شناخته شود و تا زمانی که مدیران کشور نسبت به علوم انسانی بی‌اعتنا بوده و خود را نیازمند آن ندانند هرچه در دانشگاه‌ها راجع به علوم انسانی بحث شده و دانشجویان از این رشته فارغ‌التحصیل شوند، تاثیر در پیشرفت کشور نخواهند داشت. برای آنکه فارغ‌التحصیلان علوم انسانی بتوانند شایستگی حضور در رده‌های مختلف برنامه‌های کشور را داشته باشند لازم است در حوزه تعلیمات آنها تحول رخ بدهد، یعنی آموخته‌هایشان با فرهنگ کشور سازگار و با نیازهای آن هماهنگ باشد به عبارتی زمانی علوم انسانی در کشور به رسمیت شناخته می‌شود که با فرهنگ این مرز و بوم ارتباط نزدیک پیدا کند.

دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: تا کنون 85 برنامه جدید تحولی تدوین شده و این بی‌سابقه است همچنین 280 عنوان کتاب جدید داریم که 13کتاب تألیف شده و بقیه در دست تألیف است.

وی تاکید کرد: بخش دانشجویی شورای تحول برای تدوین هرچه بهتر پایان‌نامه‌ها در حوزه علوم انسانی دست به کار شده و پژوهشکده‌ای در دانشگاه علامه طباطبایی تأسیس شد که در آن موضوعات متناسب و مورد نیاز کشور بحث شده و در اختیار دانشجویان دکترا قرار می‌گیرد و پایان نامه‌ها نوشته خواهد شد؛ همچنین سند تحول علوم انسانی تهیه شده و در مرحله نظرخواهی است و اگر به نتیجه برسد، یک سند معین و روشن برای ادامه کار پیش رو خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، طی حکمی از سوی محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «محمد دوستار» به عنوان سرپرست دانشگاه گیلان منصوب کرد.

در حکم انتصاب خطاب به دوستار سرپرست دانشگاه گیلان تاکید شده است: انتظار می‌رود با اتکا به خداوند متعال و استعانت از حضرت ثامن الائمه (ع) و با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش‌محور، پژوهش آموزش‌محور، مهارت‌افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرید.

گفتنی است، دکتر محمد دوستار (زاده رشت ،۱۳۵۰) دانش‌آموخته رشته مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با مرتبه دانشیار است که از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان گیلان، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دفتر برنامه و بودجه دانشگاه گیلان اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات دکتر فرید نجفی رئیس سابق دانشگاه گیلان در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

نجفی از آذر ۱۴۰۰ به سمت سرپرستی دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

کد خبر 6080206

دیگر خبرها

  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • رونمایی ۶ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان