Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حذف برون‌سپاری، بازبینی فرآیندها، ایجاد زمینه‌های کارآفرینی، توجه به توزیع عادلانه جغرافیایی اجرای طرح‌ها، توسعه تفاهم نامه‌های داخلی و خارجی و توجه ویژه به هنرهای سنتی و گردشگری را از مهمترین برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال آینده معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، بهروز عمرانی، که در آیین افتتاح هفته پژوهش در موزه ملی ایران سخن می‌گفت، اولویت‌های پژوهشی را مهم‌ترین بخش در سیاست‌های کلان پژوهشگاه دانست و ادامه داد: در ساختار پژوهشگاه، پنج پژوهشکده و سه گروه فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‌که اولویت‌ها در سال جاری به پژوهشکده‌ها اعلام شد و تلاش کردیم با توجه به محدودیت‌های مالی از سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌ها استفاده کنیم، گفت:‌ کمیته راهبردی طرح‌های پژوهشی مشترک با معاونت‌ها براساس تاکید رئیس سازمان برگزار شد و اولویت‌های معاونت پس از تعیین و شناسایی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد بین کارشناسان پژوهشگاه و معاونت گردشگری را که نتایج و دستاوردهای خوبی به همراه داشت، افزود: ارائه طرح ساماندهی سواحل شمال و جنوب کشور از مهمترین ماموریت‌هایی بود که از سوی معاونت گردشگری مطرح شد و در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفت.

به گفته‌ی عمرانی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بین ۴۲ پژوهشگاه در کشور در سال ۹۶ رتبه ۲۷ را از ان خود کرده بود، اما در سال ۹۷، به رتبه ۱۶ ارتقا پیدا کرده است.

او همچنین از تبدیل وضعیت دو گروه گردشگری و هنرهای سنتی به پژوهشکده خبر داد.

عمرانی حذف برون‌سپاری، بازبینی فرآیندها، ایجاد زمینه‌های کارآفرینی، توجه به توزیع عادلانه جغرافیایی اجرای طرح‌ها، توسعه تفاهم نامه‌های داخلی و خارجی، افزایش تعداد مقالات در مجلات علمی و مستندسازی هنرهای سنتی، ایجاد زمینه‌های درامدزایی، توجه ویژه به هنرهای سنتی و گردشگری و بهره‌مندی از توانمندی‌های هنرمندان پیشکسوت از برنامه‌های پژوهشگاه در سال آینده معرفی کرد.

مهمترین اصل در اقدامات پژوهشی، دفاع از حقوق موزه ملی ایران

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز در این آئین اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های موزه‌ها انجام کارهای پژوهشی است و موزه ملی ایران نیز بر همین اساس دارای ۱۰ گروه پژوهشی است. در یک سال گذشته، ۱۰۱ نفر از ۴۰ مرکز تحقیقاتی برای انجام کارهای پژوهشی به موزه ملی ایران مراجعه کرده‌اند که مهمترین اصل در انجام این کارهای پژوهشی، دفاع از حقوق موزه‌ای موزه ملی ایران بوده است.

نوکنده با بیان این‌که موزه ملی ایران در یک سال گذشته اقدامات لازم برای پایش و حفاظت از ۵۹۵ اثر را در دستور کار قرار داده است، همچنین ۱۳ عنوان کتاب سال گذشته در حوزه پژوهش در موزه ملی ایران منتشر شده است و بیش از ۱۵ پژوهش از سوی کارشناسان موزه ملی ایران نیز در این مدت انجام شده است.

او با بیان این‌که برگزاری ۲۰ نشست تخصصی در حوزه باستان شناسی در یک سال گذشته از دیگر برنامه‌های موزه ملی ایران در این حوزه است، افزود:‌ موزه ملی ایران علاقه مند به انجام اقدامات پژوهشی در حوزه استخوان و ابزارهای سنگی است.

رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: کارشناسان موزه ملی ایران در پروژه‌های باستان‌شناسی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همکاری دارد همچنین همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها در برنامه های موزه ملی ایران است.

نگاه‌ها به پژوهش در میراث فرهنگی جدی‌تر شده

مهرداد ملک‌زاده - دبیر علمی و اجرایی هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری - نیز با ارائه‌ی آماری از اقدامات انجام شده در طول یک‌سال گذشته در این مراسم گفت: در پژوهشگاه میراث فرهنگی چند سالی است که نگاه جدی‌تری به حوزه پژوهش صورت می‌گیرد، پژوهش در حوزه میراث فرهنگی بنا بر شناخت ظرایف، پژوهشی برای رفع نیازهای سازمان میراث فرهنگی و ارتباط با کارشناسان این مجموعه است.

او هفته‌ی پایانی آذر ماه هر سال که هفته‌ی پژوهش نام‌گذاری  شده را نوروز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و ادامه داد: ایجاد تعامل سازنده با معاونت‌های سازمان، توجه به سیاست‌های کلان پژوهشگاه، در دستور کار قرار دادن سیاست‌های اجرایی و انجام پژوهش‌های راهبردی و کلان براساس تدوین اولویت‌ها در دستور کار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار داده شده است.

وی توسعه پژوهش‌های میدانی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با موسسات خارجی، مشارکت در تدوین راهبردها، برنامه‌ها و سیاست‌های کلان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در یک سال گذشته را مورد توجه دانست و افزود: پژوهشگاه به سمت کمتر کردن طرح‌های امانی و اجرای طرح‌های موظفی حرکت کرده است.

دبیر اجرایی و علمی هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این‌که یکی از بخش‌های فعال در پژوهشگاه مدیریت برنامه‌ریزی و آمار است که اقدامات حوزه‌های مختلف در این بخش پایش می‌شود و برنامه‌ریزی برای آینده نیز صورت می‌گیرد،  اضافه می‌کند: پژوهشگاه ابنیه و بافت های تاریخی در حوزه زلزله، روابط بین الملل و دستکندها، طی سال گذشته اقدامات و نشست های تخصصی پرباری را داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه تفاهم‌نامه های مختلفی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی با موسسات و سایر دستگاه‌ها منعقد شده است، افزود: تعامل و ارتباط با موسسات داخلی و خارجی از برنامه های پژوهشگاه است.

ملک‌زاده همچنین نسبت به لزوم مدیریت خطر در موزه‌ها تاکید کرد و برای ایجاد موزه‌های سبز درخواست داد.

در این آیین، کتاب‌ها و دو مجله تخصصی منتشر شده در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شد.

هفته‌ی پژوهش به مدت چهار روز از شنبه ۲۴ آذر تا چهارشنبه ۲۸ آذر در کارگروه‌های مختلف برگزار می‌شود. یکشنبه ۲۵ آذر با نام «باستان‌شناسی و گردشگری»، دوشنبه ۲۶ آذر روز «زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، ابنیه و بافت‌های تاریخی و میراث طبیعی و سه‌شنبه روز «مزردم‌شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی و هنرهای سنتی» نام‌گذاری شده و کارگروه‌های مرتبط به ارائة‌ی گزارش‌هایی درباره این مناسبت‌ها می‌پردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

بیشتر بخوانید: ضرغامی: کتیبه همدان ترمیم شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سالها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

کد خبر: 1228302 برچسب‌ها میراث فرهنگی و گردشگری

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد