Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:40:47 GMT

21 نوع بیماری هدیه سبزی‌های آبیاری شده با فاضلاب

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۴۴۴۰

21 نوع بیماری هدیه سبزی‌های آبیاری شده با فاضلاب

​کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم‌دره گفت: 21 نوع بیماری از طریق سبزی آلوده‌ای که از طریق فاضلاب آبیاری شده است، می‌تواند انتشار یابد.

به گزارش ایسنا، تولید فاضلاب‌های شهری در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و چنانچه این حجم قابل توجه فاضلاب به صورت اصولی تصفیه و دفع نشود، صدمات جبران‌ناپذیری  به محیط زیست وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سالیان اخیر از گوشه کنار کشور خبرهایی از آبیاری مزارع به ویژه سبزیجات با آب فاضلاب توسط برخی از کشاورزان سودجو به گوش می‌رسد که این امر نه تنها سلامت مردم را به دلیل تولید محصولات آلوده تهدید می‌کند، بلکه کیفیت خاک را نیز تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌ها، از طریق مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که با استفاده از آب‌های آلوده و فاضلاب، تهیه شده‌اند. به‌ طوری‌ که شایع‌ترین بیماری ناشی از مصرف سبزیجات و صیفی‌جات آبیاری شده با فاضلاب، اسهال و استفراغ و تب روده است.

یکی از دلایل ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی و خاک علاوه بر طمع کشاورزان، عدم اجرای طرح‌های سیستم فاضلاب و یا نیمه‌تمام بودن آن‌ها است که سبب می‌شود شیرآبه‌ زباله‌ها در زمین‌های مردم نفوذ کند و محصولات را تحت تاثیر این آلودگی‌ها قرار دهد.

در همین رابطه کارشناس بهداشت محیط خرم‌دره به خبرنگار ایسنا، گفت: فاضلاب علاوه بر تهدید سلامت انسان باعث تغییر کیفیت خاک و تاثیر منفی در خاک و آب‌های زیرزمینی می‌شود.

فهیمه حیدری با بیان اینکه در خرم‌دره از لحاظ دفع بهداشتی فاضلاب مشکل وجود دارد، ادامه داد: کلید حل این مشکل تسریع در روند احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری است.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی‌های شیمیایی که از طریق این فاضلاب‌ها وارد زمین می‌شود باعث به مخاطره افتادن سلامت افراد می‌شود، گفت:  این امر باعث شیوع انواع بیماری‌های عفونی، انگلی و میکروبی به‌ویژه در بین کشاورزان که به طور مستقیم با خاک در ارتباط هستند، می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه 21 نوع بیماری از طریق سبزی آلوده‌ای که از طریق فاضلاب آبیاری شده است می‌تواند انتشار یابد، افزود: انواع ویروس‌ها و انگل‌ها و کرم‌ها در این فاضلاب وجود دارد که سبب اختلال در بدن می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از آبیاری مزارع با آب فاضلاب بازدیدهای مستمر از باغات انجام می‌شود، گفت: در این راستا همچنین کلاس‌های آموزشی نیز برای کشاورزان برگزار می‌شود.

نکته قابل توجهی که در این حوزه باید مورد توجه جدی متولیان قرار گیرد، بحث آموزش است، زیرا بسیاری از کشاورزان ما کشاورزان سنتی هستند که کشاورزی را از گذشتگان خود به ارث برده‌اند و اغلب آن‌ها با مخاطراتی که می‌توانند برای محیط زیست داشته باشند آشنایی ندارند، لذا برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و نصب بنر و تبلیغات برای ارتقا آگاهی کشاورزان در این حوزه باید مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سبزیجات آلوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ کاهش بارندگی‌ها و منابع آبی شیروان در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های اساسی برای کشاورزان و باغداران تبدیل شده، در این راستا برای اولین بار با همکاری جهاد کشاورزی، کاشت نهال انگور با روش آبیاری زیر سطحی در یکی از باغات این شهرستان آغاز شد.
کشاورزی و باغداری در شیروان به دلیل کم‌آبی دچار چالش زیادی شده لذا اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی نه تنها روشی نوین برای رساندن کافی و به هنگام آب به درختان بلکه راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.
از جمله مزایای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی این است که آب با استفاده از این روش به طور مستقیم در زیر خاک و پای ریشه تخلیه شده و در هم آنجا نیز به مصرف گیاه می‌رسد. 
سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای نه تنها سبب کاهش تبخیر آب و از دست رفتن ناخواسته آن می‌شود بلکه درصد جذب آب توسط ریشه گیاه را به میزان مطلوبی افزایش می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار