Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله جنتی با اشاره به مشکلات ناشی از تورم و گرانی کالا‌های مورد نیاز مردم خواستار نظارت مؤثر دستگاه‌های مسئول شد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز شنبه ۲۴ آذرماه با حضور اعضا تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست، آیت‌الله جنتی که ریاست جلسه صبح امروز را به عهده داشت با اشاره به مشکلات ناشی از تورم و گرانی کالا‌های مورد نیاز مردم خواستار نظارت مؤثر دستگاه‌های مسئول شد و افزود: انتظار به حق مردم رسیدگی جدی به وضعیت آشفته بازار است و در شرایط فعلی این موضوع می‌بایست به عنوان اولویت اصلی همه دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرارگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین موضوع برخورد با فساد بویژه مفاسد اقتصادی را وظیفه‌ی همه قوا دانست ضمن تشکر از اقدامات قوه قضائیه در این خصوص گفت: مبارزه با فساد در هر سطحی و هر دستگاه و نهاد، وظیفه‌ای همگانی است، اما برخورد منحصر به دستگاه قضایی نیست و می‌بایست در همه قوا و با شکل گیری هر نوع فساد برخورد مؤثر صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه لایحه اصلاح قانون پول شویی اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت که بر اساس این گزارش در نشست امروز ماده یک لایحه مذکور که مغایرت آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی هیأت عالی نظارت اعلام و توسط شورای نگهبان به مجلس ارجاع شده بود پس از اصرار مجلس به منظور تعیین مصلحت مطرح شد.

پس از ارائه دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و وازرتخانه‌های اقتصاد، نفت و بهداشت، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات مخالف و موافق خود را بیان کردند و در نهایت با رأی بیش از دو سوم اعضا نظر هیأت عالی نظارت تصویب شد و مقرر گردید مصوبه مجلس در خصوص این بند اصلاح شد.

انتهای پیام/

ادامه بررسی این لایحه به جلسات آتی مجمع موکول گردید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام اخبار سیاسی گرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف‌آرایی قوه قضاییه برای مقابله با گرانی/ کارگران درباره افزایش حقوق خود بدانند...

یک نماینده مستعفی مجلس ششم که سابقه دستگیری در فتنه ۸۸ را نیز دارد به تازگی از شورای نگهبان و روند بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات انتقاد کرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

صف‌آرایی مردان اژه‌ای برای مقابله با گرانی

"احمد اسدیان"، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در پی بازدید اخیر خود از فرودگاه بین المللی مهرآباد در راستای احقاق حقوق عامه گفت: این بازدید در راستای احقاق حقوق عامه و رصد و پایش سایت‌ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما در دستور کار این سازمان قرار گرفت که نتایج حاصله مؤید نارسایی‌ها و مشکلاتی در این حوزه است.

به گزارش ایلنا، وی به برخی از مشکلات از جمله تخلف گرانفروشی در عرضه بلیت اشاره کرد و افزود: این امر منجر به ایجاد نارضایتی در مسافران و سرگردانی آن‌ها شده و علاوه بر آن، تأخیرات مکرر و لغو پروازها در ماه‌های اخیر، عدم پرداخت جریمه و جبران خسارت از سوی تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی نیز بر نارضایتی مسافران افزوده است.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از ارسال نامه به وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در این نامه تاکید شده که با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی باید برنامه‌ریزی دقیق برای دسترسی عموم اقشار جامعه به خدمات حمل و نقل هوایی مناسب و نیز نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی در عرضه و ارائه بلیت هواپیما انجام شود.

اسدیان به عدم تمکین برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت سقف قیمت مصوب پس از موقوف الاجرا شدن رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا از وزیر راه و شهرسازی خواسته شده که بر اساس بند «ج» ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی قانون مرقوم و به منظور اجرای صحیح قانون و جلوگیری از فروش بلیت خارج از شبکه رسمی «ایجاد بازار سیاه» و مازاد بر ظرفیت هواپیما و همچنین جلوگیری از فروش چارتری و اجباری بلیت هواپیما به همراه محل اقامت شامل مسافرخانه، هتل و ...، نظارت مؤثر بر شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت شیوه نامه حقوق مسافر هوایی اعمال شود. [۱]

*قوه قضائیه بر اساس قانون، مدعی العموم است و باید به هر جرمی که موجب تعدی به حقوق عامّه می شود برخورد کند.

یکی از بارزترین مثال های تعدی به حقوق عامّه نیز "جرم گرانی" است. جرمی که خاصّه طی ۲ سال اخیر و به دلیل نبود نظارت کارا بر بازار، توانسته معیشت مردم را دچار مشکل کند و از قدرت خرید مردم بکاهد.

اگرچه حجت الاسلام محسنی اژه ای دو سال قبل و در راستای اجرای وظیفه مدعی العمومی قوه قضائیه بخشنامه‌ای رسمی منتشر کرد و خواستار ورود دادستان ها به مسئله گرانی شد [۲] لکن اثر چندانی از این دستور ندادیم تا ورود اخیر سازمان بازرسی به مسئله گرانفروشی بلیط در ایرلاین‌ها.

اکنون باید منتظر ماند و دید که حرکت سازمان بازرسی در نظارت بر گرانی بیقاعده این روزها منتج به نتیجه خواهد شد و ادامه خواهد یافت یا اینکه بخشنامه ها و بروکراسی اداری و مصلحت‌های بیجا رهزن "جهاد قوه قضائیه در مبارزه با گرانی" می‌شود!؟

***

"کارگران" درباره افزایش حقوق خود بدانند...

شهباز حسن پور، نماینده منتخب مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حقوق کارگران باید بر اساس تورم باشد، گفت: نباید سرمان را مثل کبک زیر برف کنیم و بگوییم از هیچ چیز خبر نداریم؛ بعضی از کارگران فرزندان خود را از رفتن به مدرسه باز می دارند چراکه توان تامین هزینه های مدرسه را ندارند.

وی که در مصاحبه با شفقنا سخن می گفت، با بیان اینکه متاسفانه این روزها شاهد افزایش بی رویه نرخ ارز و همچنین وضعیت لجام گسیخته قیمت ها هستیم تصریح کرد: بر اساس اعلام قانون اساسی، حقوق و دستمزدها باید بر اساس تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده باشد.

حسن پور گفته است: مسئولین دولتی و وزیر کار باید همکاری لازم در خصوص افزایش حقوق کارگران را داشته باشند چراکه نه تنها برخی کارگران با خروج از کارخانه ها و مراکز تولیدی به مشاغل کاذب روی می آوردند بلکه بخشی از کارمندان دولت هم به دلیل حقوق پایین، مجبور هستند دو شیفت کار کنند. [۳]

*در سخنان ظاهرالصلاح نماینده منتخب کرمان ۲ حلقه مفقوده وجود دارد!

نخست اینکه هرگونه مطالبه نمایندگان درباره افزایش حقوق ها اگر همزمان با "مطالبه مبارزه با گرانی" نباشد یا یک حرکت پوپولیستی است و یا یک خواسته ناآگاهانه که از نبود تحلیل درست اقتصادی نشأت میگیرد. چه اینکه همه می دانیم قشرهای کارگر و کارمند جامعه بیش از آنکه مطالبه ای درباره حقوق های خود داشته باشند و یا خواستار افزایش غیر منطقی آن باشند؛ خواستار کنترل گرانی از سوی دولت هستند.

گزینه ای که مثلا در صحبت های آقای حسن پور شاهد آن نیستیم.

حلقه مفقوده دیگر نیز تأکید بر معقول بودن هر گونه افزایش حقوق است. به این دلیل که اقتصاد ایران به شدت متأثر از کشش های تورمی است و مبحث "افزایش حقوق ها" نیز کشش تورمی فراوانی دارد و بلافاصله منجر به جامپ قیمتی در برخی کالاها و خدمات می شود. پس مطالبه اصلی باید متعادل بودن افزایش حقوق ها در کنار برخورد دولت با گرانی باشد.

***

صحبت های مردی با سوابق عجیب علیه شورای نگهبان!

علی تاجرنیا، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه که کانال تلگرامی امتداد آنرا منتشر کرد درباره انتخابات و فعالیت های شورای نگهبان گفته است:

"این که مدام گفته می شود در همه کشورها نهاد ناظر وجود دارد، درست است اما شکل کارشان به هیچ وجه شبیه به شکل کار شورای نگهبان نیست. در واقع شرایط کاندیداها در دنیا اغلب قابل اندازه گیری است اما در انتخابات ما هرچه از گذشته به حال آمدیم، شرایط برای صلاحیت داشتن کاندیداها دشوارتر و غیر شفاف تر شده است. "

*آقای تاجرنیا در حالی در جایگاه قضاوت پیرامون صلاحیت نامزدها و انتقاد از شورای نگهبان نشسته است که در سابقه شخص وی؛ "استعفا از نمایندگی مردم در مجلس ششم"، "تحصن در مجلس ششم" و دستگیر شدن به دلیل فعال بودن در فتنه سال ۸۸ وجود دارد.

ما قضاوت درباره اظهارات تاجرنیا و سوابق وی را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

***

۱_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-۱۴۵۹۸۶۰

۲_mshrgh.ir/۱۴۸۳۱۴۷

۳_https://fa.shafaqna.com/?p=۱۷۶۰۶۶۸

دیگر خبرها

  • وزیر ورزش و جوانان: سامانه سوت‌زنی در مبارزه با فساد است
  • رونمایی از سامانه سوت‌زنی در ورزش با حضور وزیر
  • قدردانی از زحمات پرسنل فراجا وظیفه‌ای همگانی است
  • افزایش حقوق کارگران باید متناسب با نرخ تورم باشد
  • خبر خوش یک نماینده مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی
  • برخی می‌خواستند نمایندگان از «اصلاح قانون نظام وظیفه» دلسرد شوند
  • بابایی: وظیفه مسئولان با حضور مردم در انتخابات سنگین‌تر شده است
  • دولت در سال جدید به کاهش تورم و گرانی‌های افسارگسیخته توجه کند
  • نقش جهاددانشگاهی در تشویق مردم به مشارکت در انتخابات / از نظرسنجی‌های دقیق ایسپا تا اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی این نهاد
  • صف‌آرایی قوه قضاییه برای مقابله با گرانی/ کارگران درباره افزایش حقوق خود بدانند...