Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:47:41 GMT

یمن در میان کابوس جنگ و رویای صلح

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۰۸۳

یمن در میان کابوس جنگ و رویای صلح

تهران - ایرنا - موفقیت جدیدترین دور مذاکرات صلح یمن را که با حضور طرف های یمنی در سوئد برگزار شد، می توان گام امیدوار کننده برای بستن درهای جهنمی دانست که طی حدود چهار گذشته ائتلاف سعودی به رهبری عربستان بر روی یمنی ها گشوده است.

نمایندگان جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن طبق چارچوب گفت وگوی یمنی - یمنی، پس از چندین دور مذاکره بی نتیجه، با میانجی گری هیات ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به ریاست 'مارتین گریفیتس' از روز شنبه 16 آذر ماه در کاخ ژوهانسبورگ واقع در شهر 'ریمبو' در حوالی استکهلم پایتخت سوئد رو در روی یکدیگر نشستند و پس از یک هفته گفت وگوی نفس گیر، در چند محور اصلی و مورد مناقشه به توافق های مهم دست یافتند که می تواند مسیر برقراری صلح در این کشور را هموار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دو روز پیش از آغاز مذاکرات صلح در سوئد، جنبش انصار الله و دولت مستفعی یمن برای نشان دان عزم و جدیت خود و اینکه نشان دهند این دوره از مذاکرات با دوره های قبل تفاوت ملموسی دارد، توافقنامه ای را در مورد تبادل اسرا منعقد کردند که پیرو آن 50 نفر از نیروهای زخمی انصار الله از فرودگاه صنعا به مسقط پایتخت عمان انتقال یافتند.
گرچه گریفیتس روحیه هیات مذاکره کنندگان جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن را قابل ستایش دانست اما پافشاری یکی از طرف ها بر روی برخی محورها حین مذاکره از توپ و تشرهای نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن دور نماند تا جایی که وی تهدید کرد در صورت شکست مذاکرات پرونده یمن را به شورای امنیت سازمان ملل برده و طرفی را که در مذاکرات کارشکنی کرده معرفی خواهد کرد.
با این وجود طرف های مذاکره در مسیر گفت وگوهای گام به گام به توافق هایی در زمینه مختلف دست یافتند که از جمله آنها می توان به توافق درباره از سرگیری صادرات نفت و گاز این کشور اشاره کرد.
از دیگر محورهای مورد توافق طرفین، تبادل فهرست 15 هزار نفره اسرا بود که در این چارچوب مقرر شد، به جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن دو هفته فرصت داده شود، دو فهرست اسامی اسرا مبادله شده را بررسی و طی یک هفته دیگر ملاحظات خود را ارائه داده و در هفته چهارم به ملاحظات طرف دیگر پاسخ دهند.
بر اساس سازوکار تعریف شده در این توافق پس از موافقت طرفین، فهرست ها تحویل صلیب سرخ می شود تا اسرا از دو فرودگاه 'سیئون' و صنعا انتقال داده شوند.
بازگشایی فرودگاه صنعا از جمله دیگر محورهای کلیدی در مذاکرات صلح یمن بود که اخبار ضد و نقیضی در مورد توافق بر سر آن از سوئد مخابر شده است.
کنترل فرودگاه صنعا به عنوان یکی از مقاصد ارسال کمک های غذایی و دارویی به یمن در اختیار جنبش انصار الله است اما ائتلاف سعودی طی حدود چهار سال گذشته از هرگونه پرواز از این فرودگاه ممانعت کرده است.
دولت مستعفی یمن خواستار تبدیل این فرودگاه به یک فرودگاه داخلی است و بازگشایی آن را منوط به بازرسی هواپیماها در فرودگاه عدن یا سیئون کرده است.
در مقابل جنبش انصار الله، ضمن رد هرگونه بازرسی از هواپیماها، بر این نکته تصریح دارد که بازگشایی فرودگاه صنعا باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام شود.
با این حال در حالی که رسانه ها روز چهارشنبه هفته گذشته از توافق بر سر بازگشایی این فرودگاه خبر دادند، جنبش انصار الله چنین اخباری را رد کرد تا گره فرودگاه صنعا همچنان بسته بماند.
توقف درگیری ها در 'تعز' به عنوان سومین شهر بزرگ یمن نیز از دیگر محورهای مذاکرات بود که با طرح ارائه شده از سوی گریفیتس، موافقت طرفین بر سر آن حاصل شد.
بر اساس این طرح، افزون بر گشایش گذرگاه ها و فرودگاه ها تعز، هرگونه عملیات نظامی از جمله بمباران های هوایی، پرواز پهپادها، حملات موشکی و تقویت نیروهای نظامی متوقف و یک گروه کاری مرکب از طرف های درگیر یمنی با مشارکت سازمان ملل متحد نیز به عنوان ناظر بر اجرای طرح تشکیل می شود.
اما الحدیده و سرنوشت این بندر استراتژیک موضوع دشوار و نقطه تمرکز مذاکرات صلح یمن بود که اهمیت آن در پیشبرد مذاکرات، 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل متحد را مجبور کرد از نیویورک راهی استکهلم کند.
بندر 600 هزار نفری الحدیده به عنوان دومین نقطه با اهمیت تجارت بین المللی یمن در 265 کیلومتری صنعا پایتخت این کشور واقع و محل ورود بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده یمن است.
کنترل این بندر در اختیار جنبش انصار الله است اما ائتلاف سعودی ادعا می کند، انصار الله کمک های تسلیحاتی خود را از این بندر وارد می کند.
دولت مستعفی یمن هموار خواستار عقب نشینی انصار الله از این بندر و تحویل سلاح های آنها شده و این خواسته خود را نیز در مذاکرات مطرح کرده است.
این در حالیست که جنبش انصار الله در مذاکرات صلح، ضمن رد این درخواست، خواستار معرفی بندر الحدیده به عنوان یک 'منطقه بی طرف' شده بود.
در نهایت و پس از یک هفته چانه زنی فشرده روز پنجشنبه 22 آذر ماه و در آخرین روز مذاکرات صلح یمن، طرف های یمنی درباره برقراری آتش بس در بندر الحدیده توافقنامه امضا کردند.
دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست اختتامیه این مذاکرات اعلام کرد، با طرف های یمنی به توافقی دست یافتیم که با توجه به آن بندر راهبردی الحدیده از نیروهای دو طرف خالی و نیروهای بیطرف در آن مستقر شوند.
گوترش افزود: طرف های یمنی توافق کردند که در بندر الحدیده آتش بس برقرار و به منطقه بی طرف تبدیل شود.
نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن نیز روز گذشته (جمعه) به صورت ویدئو کنفرانس گزارشی را با موضوع مذاکرات صلح یمن در نشست شورای امنیت ارائه کرد و از این شورا خواست مجوز نظارت سازمان ملل متحد بر بندر الحدیده را صادر کند.
گریفیتس با بیان اینکه نباید توافق بدست آمده میان یمنی ها را کوچک دانست، تاکید کرد: داشتن یک رژیم نظارتی قوی و صحیح نه تنها اساسی است بلکه یک نیاز فوری است و دو طرف گفتند که از آن استقبال خواهند کرد.
وی درباره دلیل تمرکز به بندر الحدیده گفت: این بندر تنها خط ارتباطی حیاتی برای برنامه های انسان دوستانه ای است که جان میلیون ها یمنی به آن وابسته است. پیش بینی از قحطی گسترده، حل و فصل مساله الحدیده را ضروری و اساسی کرده است. به خاطر همین، حل و فصل این موضوع پیرامون مسایل انساندوستانه و نیازهای اولیه زندگی بوده است.

** استقبال از توافق الحدیده و 'دبه' دولت مستعفی یمن
اعلام توافق بر سر آتش بس در بندر الحدیده و نیز تفاهمات صورت گرفته در مذاکرات سوئد میان جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن با استقبال جهانی مواجه شد.
'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به نتایج مذاکرات طرف های اصلی بحران یمن در استکهلم ضمن استقبال از تفاهمات و توافقات صورت گرفته میان طرفین با نظارت نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد، گام های مثبت اعتماد ساز و توافقات اولیه حاصله را برای استمرار گفت وگوها امیدوارکننده خواند.
وی توافق حاصله در مورد شهر و بندر الحدیده را بسیار مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: این تفاهم نشان می دهد گروه های یمنی حاضر در گفت وگوها به دقت و درستی شرایط اسف بار مردم مظلوم یمن را درک کرده و برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع درآن کشور به دلیل تشدید درگیری ها در اطراف الحدیده استمرار وصول کمک های انسانی را بر منافع گروهی خود ترجیح داده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد، بندر الحدیده و سایر بنادر و فرودگاه های یمن از جمله فرودگاه صنعا هر چه سریع تر برای دریافت کمک های انساندوستانه و فعالیت های مدنی به منظور کاهش رنج و آلام مردم یمن آماده سازی شوند.
وی همچنین افزود: امیدواریم تفاهم های حاصله در چارچوب و بازه زمانی تعیین شده اجرایی و زمینه لازم را به منظور دور بعدی گفت وگوها در آینده نزدیک برای رسیدن به توافق نهایی فراهم کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رویکرد مسوولانه خود در قبال بحران های منطقه ای نقش سازنده ای در ترتیبات اجرایی گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئد ایفا کرده و همچنان در راستای طرح چهار ماده ای ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راه حل نهایی بحران یمن را توقف جنگ و خونریزی و تداوم گفت وگوهای یمنی - یمنی می داند.
عربستان نیز که شعله جنگ در یمن را برافروخت، از توافق طرفین یمنی در مذاکرات ابراز رضایت کرد.
'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان در توئیتی، اجرای توافقنامه استکهلم را گامی مهم برای امنیت، حاکمیت و یکپارچگی یمن عنوان کرد.
آمریکا نیز که با نشان دادن چراغ سبز به عربستان مجوز حمله به یمن را صادر کرد، از توافق یمنی ها در مذاکرات سوئد استقبال کرد.
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، توافق های صورت گرفته گام مهم و اولیه برای بهبود زندگی مردم یمن است.
'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس نیز پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات صلح یمن در سوئد را گامی مهم در راستای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور و آنچه او بدترین بحران انسانی در جهان خواند، برشمرد.
'محمد عبدالسلام' رئیس هیات مذاکره جنبش انصار الله در مذاکرات سوئد نیز توافق روز پنجشنبه را مثبت و تقویت کننده روند صلح و آتش بس در الحدیده و یک پیروزی برای بشریت دانست.
اما به رغم استقبال از مذاکرات سوئد و نتایج آن، وزیر کشور دولت مستعفی یمن توافقنامه بدست آمده را به نفع انصار الله دانست و مدعی شد که این جنبش در عمل آنها را - توافق ها - اجرا نخواهد کرد.
'احمد المسیری' با ابراز بدبینی نسبت به توافقات گفت: توافقنامه سوئد به شبه نظامیانی که علیه کشور و دولت قانونی شورش کردند ، فرصت بیشتری برای ادامه حیات و نقض قوانین علیه مردم و دولت یمن خواهد داد.
وی همچنین گفت: براساس تفسیرهای کودتاچیان توافق الحدیده به شکست خواهد انجامید.

** ائتلاف سعودی همچنان بمباران می کند
به رغم توافق صورت گرفته بین یمنی ها برای آتش بس در الحدیده و افزایش خوش بینی ها نسبت به تسریع در روند برقراری صلح در یمن، ائتلاف سعودی به رهبری عربستان همچنان به بمباران و حملات خود ادامه می دهد و همچنان نشان می دهد قصد دارد خلاف خواست جهانی عمل کند.
به اساس گزارش منابع خبری، جنگنده های ائتلاف سعودی طی شبانه روز گذشته، 21 بار بندر الحدیده را هدف حمله قرار دادند.
'یحیی سریع' سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز اعلام کرد: طی 24 ساعت اول پس از مذاکرات سوئد، 21 حمله هوایی از طرف دشمن علیه حدیده انجام شده و توپخانه‌های آنها به شدت این مناطق را هدف آتش خود قرار دادند، بیش از یکصد خمپاره به شکل بی‌هدف علیه برخی محله‌های مسکونی شهر حدیده پرتاب شده و مزدوران دشمن پس از اتمام مذاکرات تلاش کردند به ویژه در جبهه‌های ساحل غربی نفوذ کنند.
استان مرزی صعده نیز از شدت گلوله باران سعودی ها در امان نماند و نظامیان عربستانی روز گذشته(جمعه) خانه ها و مزارع شهرستان های مرزی 'باقم' و 'الظاهر' در این استان را با موشک و توپخانه هدف قرار داد که بر اثر آن خسارت هایی به اموال مردم وارد شد.

** مردم یمن چشم انتظار اجرای نتایج مذاکرات
مردم یمن از زمان حمله ائتلاف سعودی یعنی شش فروردین سال 1394 تا کنون خسارات جبران ناپذیری متحمل شده اند و نتیجه این جنگ نابرابر مرگ و زخمی شدن 70 هزار یمنی از جمله 9 هزار و 200 کودک بوده است.
سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی اعلام کرد، از زمان آغاز تهاجم نظامی به یمن هر هفته 123 یمنی کشته و زخمی شده اند.
این درحالیست که به تایید سازمان ملل متحد، جان 13 میلیون یمنی به خاطر کمبود غذا در تهدید است و بیش از 400 هزار کودک در یمن بر اثر سوءتغذیه شدید در معرض مرگ قرار دارند و دو میلیون و 500 هزار نفر دیگر نیازمند درمان هستند.
با در نظر گرفتن این وضعیت ناگوار، چنانکه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اذعان کرده، توافق سوئد هنوز تاثیری بر مردم یمن نداشته است.
به هر روی، توافق سوئد را می توان گامی مثبت در راستای تحقق صلح در یمن دانست اما باید در نظر داشت که پایبندی طرفین تضمین کننده هر گونه توافقی است که در استکهلم حاصل شده است.
با پایان مذاکرات صلح یمن در سوئد، چشم نگران جامعه جهانی به مذاکراتی دوخته که قرار است در ماه ژانویه برگزار شود، اما امیدوار است که حاصل آن نیز مردم یمن را از کابوس جنگ خانمانسوز برهاند.
از: امید غیاثوند
خاروم ** 1071 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی یمن مذاکرات صلح در سوئد دولت مستعفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان یمنی از ترس، استاد این کار شدند!

فرارو- "وردا سیف" در یکی از  روز‌های تابستان سال ۲۰۲۲ در خیابان‌های شهر عدن یمن به مدت دو ساعت زیر نور خورشید پرسه زد و به دنبال یک مرکز تعمیر گوشی تلفن همراه بود تا نقصی نرم افزاری که برای دستگاه اش ایجاد شده بود را برطرف کند. او می‌دانست که مشکل گوشی اش می‌توانست ظرف یک ساعت حل شود، اما وقتی  تکنسین‌های مرد از او خواستند رمز عبور خود را به اشتراک بگذارد و دستگاه را برای یک یا دو روز نزد آنان بگذارد او نپذیرفت و به مرکز تعمیر بعدی رفت. خودداری او از ارائه گوشی اش به تکنسین‌های مرد ممکن است عجیب به نظر برسد، اما واقعیت آن است که خطراتی که او از آن می‌ترسد بسیار جدی هستند.

به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس، به دلیل هنجار‌های مردسالارانه و نقش‌های سنتی تعیین شده برای زنان در جامعه یمن، انتخاب‌ها و اقدامات آنان زیر ذره بین قرار دارد و زنان به عنوان حاملان شرافت خانواده قلمداد می‌شوند. این موضوع آنان را به هدف آسانی برای اخاذی جنسی و باج گیری تبدیل می‌کند.

به همین خاطر گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند به سلاحی در دست باج گیران جنسی تبدیل شوند. حتی اگر تصاویر شخصی و اطلاعات محرمانه درون آن چندان صریح و اشکار نیز نباشند امکان سوء استفاده از آن در جامعه یمن وجود دارد.  "مختار عبدالمعز" بنیانگذار یک سازمان غیرانتفاعی  با حدود ۴۰۰ کارشناس دیجیتال داوطلب می‌گوید: "فقدان دانش گسترده در عرصه فناوری اطلاعات در میان زنان و اتکای آنان به افراد غریبه برای تنظیم ایمیل یا تعمیر گوشی‌های تلفن همراه شان آنان را به اهدافی راحت برای اخاذی تبدیل می‌کند و به قربانیان جرایم سایبری تبدیل می‌شوند".

وردا در نهایت تسلیم شد و به خیل عظیم زنانی پیوست که ماه‌ها و حتی سال‌ها بدون گوشی تلفن همراه می‌مانند، زیرا نمی‌توانند مشکلات فنی را که ممکن است برای هر دستگاهی رخ دهد برطرف سازند و قادر به خرید گوشی تلفن همراه جدید نیز نیستند.

"رعنا فضل" یک جوان ۲۷ ساله در عدن نیز در سال ۲۰۲۱ در یک سازمان امدادی بین المللی کار می‌کرد زمانی که گوشی تلفن همراه اش خراب شد. او خود نتوانست گوشی اش را تعمیر کند. او هم چنین نتوانست فرد قابل اعتمادی را برای این کار پیدا کند و از آنجایی که توانایی خرید گوشی تلفن همراه دیگری را نداشت نتوانست کار خود را به درستی انجام دهد و شغل اش را ترک کرد. او می‌گوید: "برادرم اصرار داشت که گوشی تلفن همراه را برای تعمیر به مرد غریبه ندهم".

موارد اخاذی جنسی رخ داده در یمن را نمی‌توان نادیده گرفت. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی یک قتل وحشیانه مرتبط با اخاذی از زنان این موضوع را بر سر زبان‌ها انداخت. بنابر گزارش‌ها "عبدالله الاقباری" یک مرد جوان اهل تغز تا سر حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت چرا که گفته می‌شود گویا در یک مرکز تعمیر گوشی تلفن همراه شروع به جمع آوری مدارکی مبنی بر استفاده تکنسین‌های مرد آن مرکز از محتوای گوشی‌های تلفن همراه مشتریان زن برای اخاذی از آنان کرده بود.

این جنایت همزمان با تعدادی از شهادت‌های زنان در مطبوعات محلی بود که قربانی تکنسین‌های اخاذی شده بودند. المعز می‌گوید:"ما روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ گزارش درباره جرایم سایبری دریافت می‌کنیم. برخی از زنان بخاطر این موضوع به دام روسپی گری کشیده می‌شوند به این امید که با این کار مانع از انتشار تصاویر شخصی شان توسط فرد باج گیر شوند. عده‌ای دیگر از زنان در نهایت با زخم‌های روحی و عاطفی مواجه می‌شوند. برخی از آنان با خشونت خانگی، طلاق و ختی خودکشی به دلیل رسوایی یا ترس از رسوایی مواجه می‌شوند".

در سال ۲۰۲۰ میلادی در بحبوحه پاندمی جهانی کووید و درمیانه  تب و تاب ناشی از انتشار خبر مرگ الاقباری "انیسه السلامی" تصمیم گرفت به وابستگی زنان یمنی به تکنسین‌های مرد تعمیر تلفن همراه پایان دهد. این زن ۲۹ ساله ساکن شهر تعز در جنوب غربی یمن پس از خرابی گوشی تلفن همراه اش به مدت چهار سال بدون گوشی بود. او می‌گوید:" این همانجا بود که تصمیم گرفتم.  من به گوشی ام مگاه می‌کردم و ناامید از این که نمی‌توانم کاری با آن یا در مورد آن انجام دهم چهار سال را سپری کردم تا این که تصمیم گرفتم خودم آن را درست کنم".

برای رسیدن به این هدف او دوره‌ای آموزشی را در موسسه فنی برنامه نویسی و نگهداری کامپیوتر گذراند و سپس با افتتاح یک مغازه وارد عرصه تعمیر گوشی تلفن همراه شد که در انحصار مردان بود. او اکنون برای تعمیر گوشی تلفن همراه به زنان خدمات ارائه می‌دهد تا حریم خصوصی شان حفظ شود. السلامی می‌گوید:" من از سوی اقوام و غریبه‌ها مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفتم، اما یک بار برای همیشه به این نتیجه رسیدم که هیچ زنی نباید بدون گوشی تلفن همراه زندگی کند و تصمیم ام را گرفتم، زیرا هیچ تکنسین زنی وجود نداشت که مشتریان زن بتوانند تعمیر دستگاه خود را به او بسپارد".

در یمن که سال‌ها آشفتگی و ناآرامی‌های آن بر لایه‌های تبعیض و نابرابری علیه زنان افزوده اختلاف بین مردان و زنان در مشارکت اقتصادی و استفاده از فرصت‌ها یکی از وسیع‌ترین موارد در جهان است و تنها ۲۸.۲ درصد از شکاف جنسیتی آن کشور تا سال ۲۰۲۱ میلادی پر شده بود. محدودیت‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی زنان یمنی را از شرکت در مشاغل یا رشته‌هایی که جامعه برای شان نامناسب می‌داند منع می‌کند. السلامی با اشاره به موانع و اختلافات سیاسی که کشورش را بین دو دولت متخاصم تقسیم می‌کند و با اشاره به چالش‌هایی که او به عنوان یک تعمیرکار گوشی با آن روبرو شده می‌گوید: "تکنسین‌های مرد تهمت‌هایی را علیه من مطرح می‌کنند و اکنون از فروش قطعات یدکی به من که انحصار آن در دست شان است خودداری می‌ورزند و مرا مجبور ساخته اند تا قطعات مورد نیاز را از صنعا با پرداخت هزینه‌ای بیش‌تر تهیه کنم".

با این وجود، به دلیل تقاضای بالا فروشگاه السلامی در یکی از  خیابان‌های تجاری تعز سومین شهر بزرگ یمن مملو از مشتریان است و او تکنسین‌های زن دیگری را برای کمک به کارش استخدام کرده است. او می‌گوید: "در برخی روز‌ها من ده یا تعداد مشتریان بیش تری دارم که اکثرا خانم هستند. آنان از مکان‌های دور و نزدیک می‌آیند. برخی از مردان که نگران تصاویر اقوام زن شان در گوشی‌های شان هستند نیز برای تعمیر نزد من می‌آیند. من خدمات کاری ام را به همه مشتریان ارائه می‌کنم و هم چنین در مورد حفاظت از حریم خصوصی آنلاین، امنیت اطلاعات، کمک به زنانی که دانش کافی در این زمینه ندارند راهنمایی ارائه می‌کنم تا نحوه تنظیم گوشی‌ها تلفن همراه و اصول اولیه کار با آن را بیاموزند".

به گفته "زینب القادی" مربی امنیت سایبری، ورود زنان یمنی به این عرصه گامی باورنکردنی قلمداد می‌شد و به کاهش بروز مواد اخاذی از زنان کمک کرده است. او می‌گوید:" این بدان معنا نیست که اخاذی از زنان متوقف شده یا این مسئله حل شده، اما تبدیل شدن زنان به تکنسین و تعمیرکار دستگاه‌های خود حداقل این خطر را برای زنان کاهش می‌دهد".

با توجه به موفقیت السلامی تعدادی از زنان دیگر الهام گرفتند که پا جای پای او بگذارند. "طحانی الجعفری" در گوشه کوچکی از خانه خود در تعز مغازه کوچکی را برای تعمیر گوشی تلفن همراه زنانی که به دنبال تخصص او بودند راه اندازی کرد و مانند سلامی در این زمینه در کلاس‌های آموزشی شرکت کرد. این جوان ۲۷ ساله می‌گوید:"این یک تلاش کوچک از سوی من است، اما این چیزی است که می‌توانم برای کمک به زنان و محافظت از آنان در برابر آن چه به زندگی بسیاری از آن‌ها پایان داد ارائه دهم".

زنانی که قربانی اخاذی شده اند با پیامد‌های سنگینی مواجه می‌شوند. بسیاری از آنان برای آن که تلاش کنند تا رسوا نشوند مجبور به ارائه پول به باج گیران می‌شوند و زمانی که موضوع توسط خانواده‌های شان کشف می‌شود با خطر قریب الوقوع خشونت خانگی، مرگ یا خودکشی مواجه می‌شوند.

"امل السروری" یک دوره برنامه نویسی را گذراند و در ماه مه ۲۰۲۳ بخش کوچکی از خانه خود را در عدن به تعمیرگاه تلفن همراه برای ارائه خدمات به مشتریان زن تبدیل کرد.

او می‌گوید: "گوشی‌های تلفن همراه یک ضرورت هستند و این که مجبور شوید هر بار که گوشی تان خراب می‌شود یک گوشی جدید خریداری کنید واقعا مضحک است همزمان اعتمادی به تکنسین‌های مرد نیز وجود ندارد.  بنابراین، من این فن و دانش را یاد گرفتم تا در خدمت منافع خودم و دیگران باشم".

"ازهر الجعفری" زن خانه دار ۳۲ ساله که گوشی تلفن همراه توسط السروری تعمیر شد می‌گوید از خدماتی که تکنسین‌های زن ارائه می‌دهند احساس آسودگی خاطر می‌کند.

او می‌گوید: "تعمیرکاران زن بار سنگینی را از روی دوش ما زنان برداشته اند و باعث شده اند دیگر از خراب شدن گوشی ام دچار وحشت زدگی نشوم".

دیگر خبرها

  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • مدیر بندر ایلات: هر ماه میلیون‌ها دلار خسارت می‌دهیم
  • زنان یمنی از ترس، استاد این کار شدند!
  • مورایس: بین ۲ نیمه یک بطری جادو میان بازیکنان تقسیم کردیم!
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد
  •  تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران