Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@22:09:38 GMT

تدریس فلسفه برای اولین بار در مدارس عربستان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۲۴۵

تدریس فلسفه برای اولین بار در مدارس عربستان

تدریس فلسفه در دبیرستان‌های عربستان سعودی و اضافه شدن این درس به برنامه‌های درسی دوره متوسطه پس از دهه‌ها ممنوعیت تصویب شد.  
به گزارش شفقنا،  پس از تصویب این موضوع از سوی وزارت آموزش عربستان، قرار است تیمی متشکل از چندین سعودی و انگلیسی کار نظارت بر تدوین روش‌های تدریس فلسفه در دبیرستان‌های عربستان را برعهده بگیرند و بیش از ۲۰۰ معلم زن و مرد را برای تدریس این ماده آموزش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با این حال مدیر یکی از دبیرستان‌های منطقه الشرقیه عربستان که خواست نامش فاش نشود، به العربی الجدید گفته است که تاکنون دستورات مستقیمی از سوی وزارت آموزش این کشور درباره تدوین روش‌های آموزشی جدید یا دعوت از معلمان زن برای یادگیری این روش‌ها دریافت نکرده اند.

وی افزود: به اعتقاد من اجرای این تصمیم در مدارس ریاض آغاز و به دیگر شهر‌ها تعمیم داده خواهد شد.

دهه هاست که عربستان براساس فتوا‌ها و تصمیمات مقامات دینی این کشور از جمله «کمیته دائم مطالعات علمی و افتاء» وابسته به هیات علمای ارشد سعودی، تدریس فلسفه در تمامی مراحل تحصیلی حتی دانشگاه‌ها را ممنوع کرده است.

در یکی از فتوا‌های کمیته مذکور که بالاترین قدرت دینی در عربستان به شمار می‌رود، آمده است: تدریس فلسفه در نهاد‌های آموزشی و دانشسرا‌ها جایز نیست. علاوه بر این براساس فتاوای علمای سعودی، تدریس فلسفه و یا خواندن آن حرام اعلام شده است.
با این حال «احمد العیسی» وزیر آموزش عربستان سعودی هفته گذشته در یک کنفرانس بین المللی از قصد این وزارتخانه برای تدریس فلسفه در دبیرستان‌های این کشور برای اولین بار در طول تاریخ این کشور خبر داد و گفت: ما برنامه جدیدی برای تفکر انتقادی داریم و آن هم تلاش برای وارد کردن اصول فلسفه در دبیرستان هاست. به زودی قوانینی در این خصوص تدوین خواهد شد.

از سوی دیگر العیسی چند روز پیش نیز برنامه «مهارت‌های تفکر انتقادی و فلسفه» را به صورت رسمی افتتاح کرد و گفت: دوره فلسفه در حال حاضر بخشی از دوره مهارت‌های زندگی است تا زمانی که در آینده نزدیک به یک دوره مستقل تبدیل شود. این دوره به دانشجویان در زمینه تفکر انتقادی و خلاقانه، طرح مسئله، ساخت شخصیت و توسعه مهارت‌ها کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود که اجرای این برنامه در ترم دوم سال تحصیلی جاری اجرایی شود.

تصمیم وزارت آموزش عربستان که برخلاف فتاوای مقامات مذهبی این کشور اتخاذ شده، بخشی از تصمیمات منسوب به ولیعهد عربستان است که برای کاهش اقتدارغول محافل دینی در جامعه این کشور و معرفی خود به عنوان یک حاکم آینده نگر و لیبرال تلاش می‌کند.

پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که احمد العیسی وزیر آموزش عربستان سعودی در تلاش برای اصلاح برنامه درسی دبیرستان است که شامل پروژه‌های آموزشی جدید از جمله فلسفه و تفکر انتقادی می‌شود.

به نقل از رسانه‌های سعودی، العیسی طی کنفرانس بین‌المللی ارزیابی تحصیلی گفته بود که برنامه درسی مقطع دبیرستان توسعه خواهد یافت و مواد درسی جدید طی چند روز آینده اعلام خواهند شد. تفکر انتقادی جزئی از برنامه تحصیلی جدید است تا دانش‌آموزان دبیرستانی اصول فلسفه را یاد بگیرند. علاوه‌بر این دوره‌هایی برای تدریس قوانین حقوقی در مدرسه راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته العیسی، دوره‌هایی مرتبط با مهارت‌های فنی در دبیرستان ایجاد شده است. این کارگاه‌های آموزشی تاکنون در ۱۰۰ دبیرستان برگزار شده‌اند. به گفته وزارت آموزش‌وپرورش عربستان سعودی، این کارگاه‌ها درباره برنامه‌نویسی، آموزش دیجیتال و ساخت‌وساز هستند. این دوره‌های آموزشی گسترش خواهند یافت تا در تمام سطوح دبیرستان تدریس شوند.  
وزارت آموزش عربستان از هرگونه پیشنهاد، ایده، نوآوری و پروژه که منجر به ایجاد فرصت‌های بیشتر برای دانش‌آموزان شود، استقبال می‌کند.

العیسی همچنین پروژه «شایستگی مبتنی بر نوآوری آموزشی» را معرفی کرد که تأثیر بسزایی روی سیستم آموزشی خواهد گذشت. به گفته وی این پروژه تاکنون در ۲۰ مدرسه اجرا شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: فلسفه آموزش و پرورش عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، محمدحسین واحدیان با اشاره به شعار هفته سلامت امسال مبنی‌بر «سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت» افزود: ۱ تا ۷ اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است بنابراین تمام تلاش ما این است که با امکانات موجود و اطلاع‌رسانی وسیع، ویژه برنامه‌های این هفته را باشکوه‌تر برگزار کنیم چراکه آگاه‌سازی امروز، تاثیر به‌سزایی در ارتقای سلامت آینده‌سازان کشور دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • ارتقای قاریان جوان در طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)
  • فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس
  • مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت