Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سازمان حفاظت محیط‌ زیست، جهاد دانشگاهی و ستاد احیای دریاچه ارومیه، توافقنامه سه جانبه ای در حوزه‌ های اشتغال پایدار، حوزه پسماند و توسعه گیاهان دارویی امضا کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درمراسم امضای تفاهم نامه گفت: ما معتقدیم زنجیره آموزشی در جهاد دانشگاهی کامل است و باید از این پتانسیل استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مسائل کشور بسیار حساس است و کشور وقت زیادی ندارد، هر چه بیشتر می‌گذرد زمان‌ها و سال‌ها را از دست می‌دهیم، اگر بتوانیم در ارومیه عملکرد خوبی داشته باشیم می‌توانیم از این تجربه، به‌ عنوان الگو برای بقیه تالاب‌ها نیز استفاده کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توصیه می ‌کنم ببینیم چگونه می‌ توانیم موضوعات حوزه تالاب و آبریز را مدیریت کنیم و سپس در پی آن به کارهای دیگر مانند پسماند بپردازیم.
همچنین حمید ظهرابی معاون محیط ‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در این جلسه گفت: محیط ‌زیست در حال حاضر در کشور به‌ عنوان چالش جدی مطرح است و آب و آبریز و تالاب بخشی از این مشکلات زیست محیطی است.
وی با اشاره به اینکه سال‌ها بر اساس اصول علمی کار نکرده‌ایم ادامه داد: مدت ‌ها است ذینفعان را در حد شانشان در تصمیم‌گیری‌ها دخالت ندادیم و آنچنان که باید از آنها اجرای وظایفشان را نخواستیم.
ظهرابی تصریح کرد: معتقدم هیچ‌وقت دیر نیست و زمانی که شکست می‌خوریم نباید تلاش را متوقف کنیم. جهاد دانشگاهی برای ما کمک بزرگی است و می‌توانیم از ظرفیت‌هایش در سراسر کشور در موضوعات مختلف بهره ببریم.
وی درباره الگوی توسعه مشاغل خانگی به‌ عنوان اهرم‌ های اقتصادی گفت: اگر بتوانیم خوب برنامه‌ریزی کنیم تا کمترین تاثیر منفی بر منابع محیط‌ زیستی داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم تغییر ایجاد کرده‌ایم.
ظهرابی گفت: اگر تکیه ما به موضوعات اجتماعی کم شود، نمی‌توانیم پایدار بمانیم و اگر نتوانیم وابستگی‌ ها به منابع آب ‌و خاک و دانه را اصلاح کنیم و بهره‌برداران را در چارچوبی که خودشان بخواهند قرار دهیم، نمی‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم.
معاون محیط ‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: برای احیای دریاچه ارومیه، تالاب‌ها و موضوع آب باید برنامه ‌ریزی به ‌گونه ‌ای باشد که خود مردم اجرا را بر عهده بگیرند، ما نیز باید از خانه ‌ها تا مزارع تک‌تک، دیدگاه ‌ها را عوض کنیم.
بر اساس این گزارش در این تفاهم‌نامه آمده است؛ در راستای اجرای برنامه اشتغال فراگیر و باهدف استفاده بهینه از ظرفیت ‌ها و پتانسیل ‌های مادی و معنوی طرفین تفاهم‌نامه در راستای اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره ‌برداری مناسب از تالاب‌های کشور با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی و همچنین همکاری در راستای اجرا و پیاده‌ سازی طرح ‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال‌زایی مشاغل سبز ذیل برنامه اشتغال فراگیر از جمله طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی و طرح توسعه فرصت ‌های شغلی در مناطق روستایی آسیب ‌پذیر زیس ت‌محیطی در راستای خودکفایی عمومی و استقلال اقتصادی، تهیه بسته ‌های سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط مقیاس در راستای ایجاد اشتغال و معیشت جایگزین با تأکید بر کاهش فشار بر منابع آب ‌ وخاک انجام شود.
کمک به تولید دانش نوین و فناوری درزمینه ‌های بهزراعی، بهنژادی و همچنین تدوین و ارائه آموزش ‌های علمی کاربردی و دوره‌های عالی پژوهشی در راستای بسترسازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای کارآفرینان و دانش ‌آموختگان در زمینه گیاهان دارویی و شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش بهره‌برداری از املاح معدنی دریاچه ارومیه شامل شناسایی مزیت‌های موجود، تدوین استاندارد‌های بهره‌برداری، توسعه روش‌های فراوری و توسعه بازار در کنار تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در گیاهان دارویی شامل شناسایی مزیت‌های نسبی در هر منطقه، تعریف تناوب کشت، تدوین فراوری متناسب هر منطقه، بازاریابی و تجاری‌سازی تولیدات از اقداماتی است که در توافقنامه به آن اشاره ‌شده است.
علمی 9014**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن مرادزاده صبح یکشنبه در آئین تقدیر از پاکبانان شهر بوشهر با تقدیر از عملیات غرورآفرین وعده صادق اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد محو و دفن زباله‌ی متعفن و پسماند خطرناک اسرائیل منحوس در زباله دان تاریخ خواهیم بود و زمین از شر این رژیم جعلی، ناپاک و غده سرطانی رهایی پیدا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن تشکر از فعالیت‌های پاکبانان در پاکسازی شهر از زباله و پسماند گفت: روز زمین فرصتی است که ما به تأثیر اقداماتمان بر این کره خاکی فکر کنیم و مشکلات زیست محیطی ایجاد شده بر آن را بررسی کرده و جهت رفع آنها تلاش کنیم.

وی ضمن برشمردن فجایع زیست محیطی موجود در زمین گفت: امروزه زمین با مشکل بزرگ زباله‌های پلاستیکی روبرو است و شعار جهانی این روز هم حاکی از اهمیت اقدام برای کاهش مصرف پلاستیک در زندگی بشر است.

در ادامه این مراسم شهردار بوشهر نیز با برشمردن وظایف شهرداری، عملکردی از اقدامات انجام شده در راستای مدیریت پسماندها و سایت دفن پسماند شهرداری بوشهر ارائه کرد.

در این مراسم که شهردار بندر بوشهر اعضای شورای شهر بوشهر و تنی چند از مسئولین محلی و دانش آموزان مدارس بوشهر، در کنار حافظان محیط زیست و همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر حضور داشتند، ضمن پاکسازی ساحل شهر بوشهر از پاکبانان نمونه تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6085073

دیگر خبرها

  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود