Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:05:44 GMT

لنگر خشکسالی - عصمت برزجی*

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۳۲۰

لنگر خشکسالی - عصمت برزجی*

بیرجند - ایرنا - خشکسالی نزدیک به دو دهه است در استان مرزی خراسان جنوبی لنگر انداخته و به اذعان کارشناسان با توجه به حجم بارندگی های بلندمدت گویا خیال رفتن ندارد.

قهر طبیعت، خشکسالی را میهمان ناخوانده اغلب مناطق کشور کرده است و از همین رو استان های کویری بیشترین آسیب را متحمل شده اند.
براساس گزارش بررسی آخرین وضعیت خشکسالی و کم بارشی، استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین اثرات اجتماعی را از خشکسالی متحمل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش منابع آبی، افزایش ریزگردها، آفات نباتی، سطح بیابان ها و کاهش محصولات کشاورزی و دامی از اثرات خشکسالی های سال های اخیر است. همچنین این تغییر اقلیم می تواند تهدیدهای زیست محیطی، مهاجرت های بی رویه از روستا به شهر و غیره را به دنبال داشته باشد که تا سال های بعد جبران آنها ممکن نیست یا بسیار دشوار است.
به گفته کارشناسان اجتماعی، کم آبی عامل اصلی مهاجرت روستاییان خراسان جنوبی به شهرهاست. این مهاجران اغلب به دلیل نداشتن توان مالی خرید مسکن، بیشتر در حاشیه شهرها ساکن شده اند که همین موضوع خود باعث بروز آسیب های مختلفی می شود.
آنطور که آمارهای سازمان هواشناسی نشان می دهد، 30 درصد جمعیت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی متوسط، 44 درصد شدید و 26 درصد جمعیت تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید قرار دارند.
البته پاییز امسال با باران های امیدبخشی همراه بود اما بنابر اعلام مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی 18 سال خشکسالی در استان تاثیر زیادی بر منابع آب زیر زمینی گذاشته به طوری که افزایش بارندگی پنج یا 10 میلیمتری نمی تواند کاهش بیش از هزار میلیمتری را جبران کند.
مسئولان خراسان جنوبی از سال های قبل به دنبال تغییر شاخص های خشکسالی در مرکز بوده اند تا بر مبنای حجم خسارت های وارد شده اعتبارات اختصاص یافته به استان را افزایش دهند.
با توجه به اینکه سهم اشتغال در بخش کشاورزی خراسان جنوبی 34 درصد است، تداوم خشکسالی می تواند باعث بیکاری بیشتر بین مردم شود.
اگرچه انتقال آب به عنوان یکی از گزینه های جدی مقابله با بحران کم آبی از سوی مدیریت استان در دست پیگیری است ؛ اما بنا به اذعان کارشناسان، احداث بندهای خاکی، آبخوان داری، آبخیزداری، احیا و مرمت قنات ها بسیار اهمیت دارد که مستلزم آن است مسئولان عمق فاجعه خشکسالی را درک کرده و به دنبال اعتبارات مورد نیاز برای این راهکارها باشند.
باروری ابرها نیز گرچه نمی تواند خشکسالی درازمدت را برطرف کند اما با افزایش 10 تا 15 درصدی بارندگی، ترمیمی برای خشکسالی هاست.
امید می رود در بودجه 98، خراسان جنوبی در اعتبارات خشکسالی از سایر مناطق درگیر عقب نماند.
*خبرنگار ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد خشكسالي منابع آبي خسارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توان و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح در رژه روز ارتش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی و گرامیداشت قهرمانی‌های نیروی زمینی، یگان‌های منتخب نیرو‌های مسلح مستقر در خراسان جنوبی در مسیر بلوار صیاد شیرازی بیرجند رژه انجام دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش
  • لطافت باران در خراسان جنوبی
  • نمایش توان و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح در رژه روز ارتش
  • لغزندگی اکثر محورهای خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی
  • پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس
  • بهره برداری از هزار و ۴۲۷ واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی با ۲۳ میلی متر در ایستگاه درح‌