Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها از افزایش اعتبار بخش فرهنگی دهیاری‌های کشور خبر داد.

سعید صوفی نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای هماهنگی شبکه روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: در جلسه با جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزارت کشور، رئیس شبکه شهر‌های پایتخت کتاب ایران، سعیدرضا جندقیان معاونت امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اعضای شورای عالی استان‌ها، در خصوص افزایش اعتبار دهیاری‌ها برای برنامه‌های فرهنگی تصمیم‌گیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها بنا شد روستا‌های بزرگ که تا پیش از این دو تا سه میلیون تومان بودجه برای برنامه‌های فرهنگی دریافت می‌کردند از بودجه بیشتری بهره‌مند شوند البته در حال حاضر هنوز مبلغ حمایتی از روستا‌ها برای برنامه‌های فرهنگی، مشخص نشده، اما به نظر من نباید کمتر از ده میلیون تومان باشد.

رئیس شورای هماهنگی شبکه روستا‌های دوستدار بیان کرد: در بحث ترویج کتاب کار‌های خوبی انجام شده و علاقمندان به شرکت در این مسابقه تا ۲۲ دی ماه فرصت دارند تا درخواست خود را به عنوان پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب ارائه کنند.

وی اولویت‌های این انتخاب را سرانه کتاب کتابخوانی هر شهر، جذب سرمایه بخش خصوصی، ترویج کتابخوانی، ارتقای جایگاه فرهنگی مدیران، ایجاد هماهنگی میان نهاد‌های دولتی فعال معرفی کرد و در ادامه افزود: در راستای ترویج کتاب طی چند سال گذشته شهر یزد، بوشهر، اهواز، کاشان و... پایتخت کتاب کشور شدند و در این دوره هم هر شهر که برنامه‌های قابل اجرا در حوزه کتاب داشته باشد به عنوان پایتخت معرفی خواهد شد.

صوفی همچنین درباره معیار‌ها در انتخاب روستا‌های دوستدار کتاب نیز بیان کرد: چند آیتم وجود دارد که یک روستا، روستای دوستدار کتاب شود که از جمله آن تعداد کتابخوانان هر روستا، پیش‌بینی برنامه‌هایی که ضمانت اجرایی در آینده دارند، توجه به آیین‌های بومی و ارزشی و دینی، مشارکت مردمی و جذب پشتیبانی دستگاه‌های مختلف برای حمایت از کتابخوانی، فعالیت اهالی روستا، شیوه اجرایی برنامه‌ها که با خلاقیت و نوآوری همراه باشد، گستردگی اجرای برنامه‌ها که گاه فراتر از یک روستا می‌رود، قابلیت الگوبرداری و استمرار برنامه‌ها، فعال شدن بنا‌های کتابخانه‌ای، اجرای برنامه‌هایی که بیشترین تاثیر با کمترین هزینه داشته باشند، برنامه‌های مبتنی بر ظرفیت‌های محلی است که هر سال به ده روستا اختصاص پیدا می‌کند.

وی در سخنانش تاکید کرد: هدف ما این است که هر روستا که مسجد و دهیاری دارد کتابخانه هم داشته باشد.

عضو ستاد هماهنگی شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال پنجمین سال انتخاب روستای دوستدار کتاب است، از روستا‌های انتخابی حمایت‌های بیشتری خواهیم داشت به طوریکه حمایت ۴۰ میلیون تومانی که تا سال پیش به صورت نقدی و کالا داشتیم در این دوره افزایش خواهد یافت.

رئیس شورای هماهنگی شبکه روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب درباره نظارت بر روستا‌هایی که طی سال‌های گذشته به عنوان دوستدار کتاب انتخاب شده‌اند بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما این است که به روستا‌های دوستدار کتاب سرکشی کنیم و مشکلاتی که در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند را رفع کنیم.

صوفی همچنین اظهار کرد: با توجه به تمدید جشنواره انتخاب روستا‌های دوستدار کتاب تا ۲۲ دی ماه پیش بینی می‌شود در پنجمین دوره روستای دوستدار کتاب تعداد روستا‌های شرکت‌کننده افزایش چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روستای دوستدار کتاب حمایت کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه فرهنگ نیز نیازمند جهش فرهنگی با مشارکت مردمی هستیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان در تاریخ روز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ که در سالن جلسات استانداری برگزار شد؛ سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان استان خوزستان رونمایی شد.

خسروپناه با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که اجرا شده نیز در قالب برنامه‌های سند نقشه مهندسی فرهنگی بوده افزود: برنامه‌های این سند باید به طرح تبدیل شود تا قابلیت ارزیابی و اثرسنجی داشته باشد؛ و تعریف عامل زمان در نشان دادن میزان اثربخشی این مهم است.

وی بر ضرورت تبدیل شورای فرهنگ عمومی به یک قرارگاه تأکید کرد و گفت: باید هماهنگی لازم برای اجرای طرح بین دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد و بودجه‌ای نیز تعیین شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ نیز نیازمند جهش فرهنگی با مشارکت مردمی هستیم افزود: باید به فعالان مردمی میدان دهیم و خوزستان نیز استان زرخیزی در حوزه مشارکت‌های مردمی است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور از منابع و از ظرفیت‌های مختلف دانشگاهی، میدانی و پژوهشگاه‌ها برای تدوین این سند استفاده کرد تا به چالش‌های فرهنگی پرداخته شود. ۲۴ اقدام ملی در این راستا مناسب تشخیص داده شده و ۱۹۷ برنامه در راستای این اقدامات تعریف شدند و ۳۴۱ همکار برنامه نیز برای این موضوع در سند تعیین شدند که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز افزود: امروز توانستیم برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور را در خوزستان رونمایی کنیم تا یکی از خلا‌های کلان فرهنگی کشور و استان که نبود یک نقشه راه جامع برای فعالیت‌های فرهنگی بود مرتفع شود. ۱۲ استان در کشور توانستند سند فرهنگی خود را پس از پایش‌های مختلف تدوین کنند که خوزستان یکی از استان‌هاست.

معاون فرهنگی ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ورود به عرصه‌های اجتماعی که به فرهنگ مرتبط هستند با حفظ تمام اعضای حقوقی ثابت شورای فرهنگ عمومی و با تأکید بر مشارکت فعالان مردمی استان در دستور کار قرار گرفت تا بتواند ضمن استقلال با قرارگاه هسته فرهنگی هماهنگ باشد. از دولت قبل تاکنون درگیر حل و فصل اختلافات تغییر این آیین‌نامه بودیم که در نهایت انجام و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تقویت شد.

دیگر خبرها

  • حقوق کارگران دوباره افزایش پیدا می‌کند؟
  • شمار اتوبوس‌های کلانشهر کرج افزایش پیدا می‌کند
  • پارکینگ مکانیزه، اولویت پروژه‌های عمرانی کرج
  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • دهیاران خوزستان میزبان مهمانان نوروزی می‌شوند
  • پیشرفت ۴۵ درصدی طرح آبرسانی به ۲۴ روستای شهرستان فریدونشهر
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • در حوزه فرهنگ نیز نیازمند جهش فرهنگی با مشارکت مردمی هستیم
  • اجرای مراسم هزار دف در پالنگان برای عیدفطر برنامه‌ریزی شود