بگوییم پل ورسک زمان نادرشاه ساخته شد؟
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۵۶۴
تهران-ایرناپلاس-دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در حالی فردا به کار خود پایان میدهد، که برخی از رسانهها با مطرح کردن انتقاداتی از جشنواره و دبیر این فستیوال، سؤالهایی را مطرح کردهاند.
دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» از هیجدهم ماه جاری آغاز شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**مکانیزمی که شائبههای بسیار را بهوجود آورد
اصلیترین پرسشی که مخاطبان و اهالی رسانه از این جشنواره داشتهاند، نحوه جمعآوری آرای مردمی بود. خیلیها بر این عقیده بودند که این مکانیزم سبب شد نظرخواهی بهدرستی انجام نگیرد و شائبههای بسیاری را چون اجحاف در حق بعضی از کارگردانان و آثارشان به دنبال داشته باشد. دیگر رسانهها هم با نوشتن مطالبی اعتراض خود را اعلام کردند نظیر این جملات: «استفاده از کلمات رکیک و موهن در برخی از مستندها و اکران عمومیشان بدون کوچکترین ملاحظه اخلاقی و طرح این پرسش که آیا دبیر جشنواره همراه با خانوادهاش به تماشای بعضی از این آثار مینشیند؟»
**«پل ورسک» نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است!!
در این میان انتقاد تندی از سمت یک رسانه مبنی بر اکران مستند «پل ورسک» مطرح شد. این خبرگزاری نوشت: مستند «پل ورسک» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است. نفوذی که تا عمق جان مدیریت فرهنگی و سینمایی حال حاضر کشور رسوخ نموده و سبب شده تا در چهلسالگی انقلاب اسلامی تولیدات حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند به این نحو به جعل تاریخ بپردازد و با نادیده انگاشتن خیانتهای فراوان و بیشمار پهلوی اول، اقدام به ترسیم و تصویرسازی قدیسگونه از این دیکتاتور نماید و این همه در لوای یک فیلم تاریخی با موضوع پایان گارانتی 70 ساله «پل ورسک» پنهان گردد.» سید محمدمهدی طباطبائینژاد دبیر این جشنواره در گفتوگو با «ایرناپلاس» درباره مسائل مطرح شده پاسخ داد.
** انتخاب نحوه جمعآوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد
سید محمدمهدی طباطبائینژاد درباره دلایل جمعآوری آرای مردمی به شکل دستی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انتخاب نحوه جمعآوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد. چون بخش آرای جشنواره سینما حقیقت زیر نظر خانه سینما و انجمن تهیهکنندگان مستند خانه سینما انجام میشود و جشنواره حقیقت در این بخش هیچ مداخلهای ندارد.
**به ما ارتباطی ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهعنوان دبیر این جشنواره خواستار برگزاری جمعآوری آرا بهصورت الکترونیک نشدید، عنوان کرد: ما هیچ مداخلهای در این قضیه نداشتیم. پیشنهاد آنها به این صورت بود و ما هم همراهی کردیم. این سوال را باید از آقای شاهسواری و ملکی که ناظر خانه سینما هستند بپرسید و به ما ارتباطی ندارد.
**حاشیههای «پل ورسک»
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» درباره حاشیههایی که برای مستند «پل ورسک» بهوجود آمده است، بیان کرد: سال گذشته فیلم «پل ورسک» فرم حضور در جشنواره را پر کرده است، اما فیلمش آماده نشد و به همین دلیل چون در جشنواره وجود نداشت، ما این مستند را از لیست خارج کردیم و امکان حضور را برای سال بعد دادیم. این اتفاق برای خیلی از فیلمها میافتد که امیدوار هستند فیلم برسد و فرم حضور را پر می کنند، اما چون فیلم نمیرسد و هیأت انتخاب آن را ندیده است، فیلم مجاز است سال بعد شرکت کند.
** اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده، آیا تمجید از اوست؟
طباطبائینژاد درباره انتقاد و اعتراضها به اکران این مستند و حذفیات این اثر خاطر نشان کرد: این فیلم درباره پل ورسک و ساخت آن است. حالا اینکه در این فیلم عنوان میشود که این پل، در زمان رضاشاه ساخته شده، بگوییم در زمان نادرشاه افشار یا من ساخته شد؟ خب در زمان رضاشاه ساخته شده است، خب باید چکارش کنیم. اگر رضاشاه جاده تهران-شمال را ساخته ما درباره جاده تهران-شمال یا پل کندوان در حال ساخت مستند باشیم، این را نگوییم که به دستور چه کسی ساخته شده است یا اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده این تمجید از رضا شاه است؟ این حرفها چیست؟ این اثر اصلاً حذفیات هم نداشته است.
گزارش از هنگامه ملکی
**اداره کل اخبار چندرسانهای**ایرناپلاس**
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي ايرناپلاس سينما حقيقت پل ورسك
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، انسیه شمس اللهی در سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در بخش مستندهای مستمر با موضوع هنر و ادبیات ایرانی- اسلامی برگزیده شده است.
او با اشاره به این که در دو دوره گذشته از جشنواره پژواک هم برگزیده شده است، گفت: در دوره اول جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با مستند«ماجرای نیما» برگزیده شدم. این مستند درباره شعر نو بود و اینکه با گذشت صد سال از آمدن این قالب چه میزان بین مردم جا افتاده است و... علاوه بر این، با عنوان برنامه «قهرمانان نمی میرند» که به مناسبت هفته دفاع مقدس تهیه شده بود، برگزیده شده ام. این برنامه روایتگر شهادت هفت تن از شخصیت های مهم دفاع مقدس بود.
وی با اشاره به دلایل برگزیده شدن اثرش در جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با عنوان اثر«موسیقی کبیر» که درباره اصالت موسیقی شرقی است، برگزیده شده ام. به نظرم سوژه انتخابی من یکی از دلایلی بود که باعث شد این اثر برگزیده شود. گرچه سوژه نو نیست، اما سعی کردم از زاویه ای تازه به این موضوع بپردازم. به نظرم پرداخت خلاقانه بسیار حائز اهمیت است و باعث دیده و شنیده شدن اثرم شده است. در فرم و نحوه ساخت برنامه هم تلاش کردم که از ریتم خوبی برخوردار باشد.
شمس اللهی، با تاکید به انتخاب سوژه نو در ساخت مستند عنوان کرد: در تهیه برنامه هایم همیشه تلاش می کنم که سوژه برای شنوندگان نو باشد، حتی اگر سوژه جدید نباشد به این موضوع که زاویه دید نویی داشته باشد، متمرکز می شوم و بیشتر به دنبال بخش هایی هستم که کمتر درباره آن صحبت شده و به آن پرداخته شده است. برای من بسیار اهمیت دارد که زاویه دید برای شنونده جالب، جذاب و سرگرم کننده باشد. بنابراین از تکرار پرهیز می کنم. ضمن اینکه به شدت به ریتم برنامه توجه می کنم. البته روایت هم خیلی مهم است.