Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@07:42:59 GMT

موفقیت محققان دانشگاهی در تولید نانومالچ طبیعی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۶۴۵

محققان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر موفق به طراحی و تولید نانومالچ طبیعی شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر بوعذار، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و مجری طرح "تثبیت کانون‌ های ریزگرد خوزستان توسط نانومالچ طبیعی بومی" در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین بحران‌های زیست محیطی در مناطق خشک و نیمه‌خشک مانند استان خوزستان پدیده مخرب ریزگردها، بیابان‌زایی و فرسایش بادی است که وقوع طوفان‌های سهمگین گرد و غبار و حرکت ریزگردها از پیامدهای آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: خشکسالی شدید، تغییرات اقلیمی و از بین رفتن پوشش گیاهی از عوامل موثر ایجاد کانوهای ریزگرد و افزایش غیرمتعارف بیابان زایی است. همچنین فرسایش بادی به عنوان عامل متمم می‌تواند به عنوان یک مسئله در هر مکانی که خاک سست، خشک، لخت یا تقریباً برهنه و سرعت باد از سرعت آستانه جهت شروع حرکت ذرات خاک بیشتر باشد، به وقوع بپیوندد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این راستا حدود ۳۴۰ هزار هکتار کانون‌های هفتگانه بحرانی پدیده گرد و غبار در استان خوزستان شناسایی شده و حدود ۲۵۰ هزار هکتار نیز ماسه‌زار است و بخشی از این اراضی فوق بحرانی محسوب می‌شود و وقوع مکرر طوفان ریزگردها در فصول مختلف سال مشکلات زیست محیطی، بهداشتی، امنیتی و صنعتی فراوانی برای مردم استان به وجود آورده است.

دکتر بوعذار افزود: خسارت‌های قابل شناسایی فعالیت این کانون‌ها سالانه حدود ۸۰ میلیارد تومان است که چنانچه سایر خسارت‌ها از جمله آسیب‌رسانی به ریل‌های راه آهن، جاده‌های روستایی، روستاها و مزارع کشاورزی و نیز خسارت‌های اجتماعی از قبیل لغو پروازهای هواپیماها و خسارت‌های وارده به موتورهای جت و غیره به آن اضافه شود، بسیار فراتر از این رقم خواهد شد.

وی در پاسخ اینکه معایب روش‌های مالچ پاشی متداول چیست و در روش جدید چه مزایایی درنظر گرفته شده است، گفت: مالچ به پوشش غیرزنده‌ای اطلاق می‌شود که برای محافظت و ارتقای کیفیت خاک و همچنین تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از ریزگرد، روی سطح خاک قرار می‌گیرد، از معایب روش‌های مالچ پاشی متداول می‌توان به برهم زدن ترکیب محیط زیستی اشاره کرد و عملیات مالچ پاشی نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی زیادی است، چون این ماده شبیه قیر است، باید در محیط ابتدا گرم و سپس روی خاک پاشیده شود که هزینه حمل از مبدا تا منطقه عملیاتی نیز به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: در طرح موجود تصمیم گرفته شد که از ترکیبات طبیعی استفاده شود تا علاوه بر اینکه باعث رفع معضل بیابانزایی، حرکت شن‌های روان و پراکنش ریزگردها شود، باعث بهبود خصوصیات خاک شده و مشکلات زیست محیطی نیز بر جای نگذارد. نانو رس محصولی است محیط زیست دوست و طبیعی که با استفاده از فناوری نانو از کانی‌های رسی استخراج می‌شود. فناوری نانو درباره راه های جدید ساخت مواد صحبت می کند و هدف آن تولید اجزای کوچک‌تر، ارزان‌تر، سبک‌تر و سریع‌تر با کارایی بهتر است که از مواد اولیه و انرژی کمتری استفاده می‌کنند.

مجری طرح همچنین برای معرفی محصول جدید چنین گفت: محصول نانومالچ طبیعی تهیه شده از مزارع خوزستان کاملاً زیست سازگار با بافت خاک‌های مرکز کانون ریزگرد به عنوان یک پوشش و همچنین یک ماده سیمانی به منظور چسباندن ذرات شن و ایجاد یک بستر مناسب برای تثبیت بیولوژیکی استفاده می‌شود.

وی افزود: از مزایای مهم محصول نانومالچ طبیعی می‌توان به کاهش سطح تبخیر آب، افزایش ذخیره رطوبت خاک، غنی سازی و ارتقای کیفیت و ساختار خاک، بهبود شرایط رشد گیاهان، عدم ایجاد الودگی ثانویه، اجرای آسان و ساده بدون نیاز به امکانات و تجهیزات پیچیده (بر خلاف مالچ نفتی: دمای بالا ۶۰ درجه و هزینه حمل و نقل زیاد)، طول عمر بالا (۷-۱۰ سال)، قیمت مناسب و کیفیت بالا، مطابقت با شرایط مختلف خاکی استان خوزستان (شرایط اسیدی و قلیایی خاک)، تولید انبوه و نیمه انبوه تثبیت کننده نانو بر حسب نیاز اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تصویب نامه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هیأت وزیران در خصوص آیین نامه طبیعت‌گردی که در ۱۲ ماده تنظیم شده را به وزارت‌خانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه «پارک‌های طبیعی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده (اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)»، «اراضی جنگلی، مراتع، بیابان ها، کویر‌ها و ... (مناطق تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی)»، «زمین‌بوستان‌ها (ژئوپارک‌ها) (اراضی تحت نظارت سازمان زمین شناسی)» و «محدوده‌های میراث طبیعی ملی و محدود‌های تاریخی - طبیعی (اراضی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی)» مناطق مجاز برای طبیعت گردی محسوب می‌شوند.

کارگروه‌های ملی و استانی طبیعت گردی به ریاست نماینده وزارت میراث و با حضور نماینده سازمان حفاظت محیط زیست (معاونت محیط زیست طبیعی)، نماینده وزارت جهاد کشاورزی (رئیس سازمان منابع طبیعی)، نماینده وزارت صمت (رئیس سازمان زمین شناسی)، کارشناس طبیعت گردی، دستیار وزیر گردشگری در امور مردمی سازی و نماینده دستگاه‌های ذی ربط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه تشکیل می‌شود.

این کارگروه دستورالعمل بیراهه نوردی (آفرود سواری) در عرصه‌های طبیعی و نیز تهیه پیوست‌های فرهنگی برای ساماندهی تور‌های طبیعت گردی را تدوین می‌کند.

مسئولیت صدور مجوز فعالیت‌های طبیعت گردی به مؤسسات گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!