Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@05:35:03 GMT

ظریف:موشک‌های ما قابل مذاکره نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۸۷۵

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهام واهی آمریکا به ایران نسبت به نقص قطعنامه 2231 با اشاره به این‌که «موشک‌های ایران اهداف دفاعی دارند»، عنوان کرد: ما نسبت به دیگران در منطقه‌مان از موشک‌های کمتری استفاده می‌کنیم؛ به همین خاطر نیز از ابتدا اعلام کرده‌ایم که موشک‌های‌مان قابل مذاکره نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهام واهی آمریکا به ایران نسبت به نقص قطعنامه 2231  با اشاره به این‌که «موشک‌های ایران اهداف دفاعی دارند»، عنوان کرد: ما نسبت به دیگران در منطقه‌مان از موشک‌های کمتری استفاده می‌کنیم؛ به همین خاطر نیز از ابتدا اعلام کرده‌ایم که موشک‌های‌مان قابل مذاکره نیستند.

وی با اشاره به نقض برجام توسط دولت ترامپ افزود: آمریکا با خروج از برجام، به طور کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است؛ پس حق ندارد از این قطعنامه صحبت کند. آمریکا تلاش کرده برجام را از میان ببرد اما این توافق همچنان پابرجا است.

وی همچنین افزود:‌ این قطعنامه (2231) ایران را از آزمایش موشک بازنمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه 2231 تایید می‌کنند که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برایشان موشک بسازیم. این بدین معناست که موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قعطنامه 2231 شورای امنیت ندارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که «طرز تفکر آمریکایی‌ها قدیمی است»، اظهار کرد: به نظر من برجام یک توافق تاریخی دیپلماتیک است که جامعه بین ‌المللی به آن باور دارد. جامعه بین‌المللی می‌خواهد این توافق حفظ شود. آمریکا تمام تلاشش را کرده که این توافق را سست و نابود کند، اما ظاهرا باقی جهان آمادگی پذیرش این خواسته آمریکا را ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیش‌تر نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده که قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارد، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.

وی با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.

ظریف یادآور شد: ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه زن نیاز به کلاهک های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه  2231 را مطالعه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در پیامی توئیتری به ادعای آمریکا و غرب درباره اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 است واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت: به سخره گرفتن شورای امنیت سازمان ملل، شکست در تحقق تعهدات و پاسخگو بودن آمریکا برای عدم پایبندی را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؛ خصوصا وقتی که خود آمریکا می‌پذیرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از توانایی‌های بازدارنده ایران جلوگیری نمی‌کند. به جای تضعیف قطعنامه 2231، بهتر است که همگی در جهت پایبندی به آن حرکت کنند.

برایان هوک در اواخر شهریور ماه نسبت به فریب‌آمیز بودن متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده بود.

وی در ادعاهای خود گفته بود که طبق این قطعنامه ایران نباید به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک که توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد، بپردازد.

علاوه‌براین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.

 وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست انگلیس و فرانسه در نشست روز سه‌شنبه خود به بررسی آزمایش موشکی ادعایی توسط ایران پرداخت که بدون نتیجه پایان یافت. آمریکا در این جلسه خواستار محکوم کردن آزمایش‌های موشکی ایران شده بود.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای در این نشست، آمریکا را به ایجاد سردرگمی در مورد عبارت بندی قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد و گفت که فعالیت‌های موشکی‌اش مشروع و قانونی است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: این آمریکا است که صد در صد ناقض همین قطعنامه به شمار می‌آید چون به طور غیرقانونی از آن خارج شده است. منبع: ایسنا برچسب ها: ظریف ، موشک ها ، قابل مذاکره

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ظریف موشک ها قابل مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده هیاهوی غرب برای ارسال موشک‌های ایران به روسیه

یک کارشناس و استاد علوم سیاسی مصری در واکنش به ادعا‌های آمریکا علیه تهران مبنی بر ارسال موشک به روسیه گفت که این ادعا‌های بی‌اساس در راستای فشار آوردن به ایران و ایجاد فرصت برای رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن مردم غزه است.

به گزارش ایسنا، «اسماعیل صبری مقلد» استاد دانشگاه مصر در واکنش به ادعا‌های آمریکا مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه گفت که ادعا‌های واشنگتن علیه این ۲ کشور «سخیف» است.

صبری گفت: آخرین مطالبی که رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند اتهام دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه و دادن فناوری ساخت به این کشور است. آمریکا تهدید کرده که اگر این اقدامات متوقف نشود تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد و از جمله این تحریم‌ها توقف تمام پرواز‌های ایران به فرودگاه‌های اروپاست.

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از ۶ منبع مطلع مدعی شده بود که ایران تعداد زیادی موشک زمین به زمین به روسیه ارسال کرده است.

کشور‌های گروه هفت نیز مدعی شدند که درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط به آن به روسیه است، بسیار نگران هستند.

با این حال «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اذعان کرده واشنگتن تا بدین لحظه موفق به تایید انتقال موشک‌های بالستیک از تهران به مسکو نشده است.

این استاد علوم سیاسی مصری خاطرنشان کرد: «این اتهامات بسیار عجیب است، زیرا ایران و روسیه ۲ کشور مستقل بوده و حاکمیت خود را دارند و حق دارند که هرگونه معامله تسلیحاتی بین خود و یا با دیگران داشته باشند. این یک حق حاکمیتی و بدون قید و شرط برای هر دوی آن‌ها است و هیچ طرف سومی حق ندارد در این زمینه با آن‌ها مناقشه کند؛ اگر این‌گونه نبود روسیه حق داشت که به فروش تسلیحات آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن در ناتو به اوکراین اعتراض و اقدام آن‌ها را خصمانه توصیف کند، زیرا روسیه اکنون درحال جنگ با اوکراین است.

این استاد مصری در ادامه افزود: «اما روسیه برخلاف آن‌ها این کار را نکرد، همچنین هیچ‌کس را تهدید نکرد و تحریم‌هایی علیه کسی وضع نکرد. مسکو این کشور‌ها را به حال خود رها کرد و آن‌ها به قیمت ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین اسلحه فرستادند تا جایی که ذخیره تسلیحاتی برخی از این کشور‌ها به دلیل حجم بالایی از سلاح که طی ۲ سال به اوکراین فرستادند درحال تمام شدن است».

صبری افزود: «مساله عجیب دیگر در اتهام آمریکا این است که "ایران به روسیه موشک بالستیک می‌دهد"؛ این اتهام از سطحی‌ترین پایه‌های اعتبار برخوردار نیست و همه شواهد آن را رد می‌کنند، زیرا روسیه به عنوان دومین قدرت نظامی جهان، سردمدار ساخت موشک‌های قاره‌پیماست و در اکتبر ۱۹۵۷ با شلیک موشک اسپوتنیک۱ به فضا آمریکا و تمام دنیا را متحیر کرد و یک شکاف و برتری موشکی میان خود و آمریکا ایجاد کرد و این وضعیت تا سال ۱۹۶۱ ادامه داشت و اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان کشور بلامنازع در زمینه موشک‌های قاره‌پیما بود و این واقعیت برای تمام جهان آشکار است».

این استاد مصری در پایان تاکید کرد: «تمام این داستان سخیفانه و جعلی از سوی سازمان اطلاعات آمریکاست تا به این بهانه جدید و بی‌اساس ایران را بترساند و فشار‌ها را علیه این کشور افزایش دهد و اسرائیل بتواند در غزه به راحتی مردم این باریکه را هدف قرار دهد؛ بنابراین یکی از انگیزه‌ها و اهداف اساسی اتهام آمریکا علیه ایران همین امر است.»

صبری ادامه داد: «البته نباید فراموش کنیم که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن پیش از این نیز ایران را به ارسال هزاران پهپاد هجومی به روسیه برای استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین متهم کرد، اما در اثبات این مساله شکست خوردند، اگر چه ایران به عنوان کشور مستقل حق چنین کاری را دارد».

او با بیان اینکه «این اتهامات نشان می‌دهد که ادعا‌های مستمر آن‌ها علیه ایران مبالغه‌آمیز بوده و می‌خواهند بگویند که ایران در جنگ روسیه با اوکراین دست دارد»، گفت: «قبل از این نیز ادعا‌های فراوانی درمورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کردند و گفتند که ایران در آستانه ساخت بمب هسته‌ای است و این سلاح خطری برای امنیت اسرائیل، کشور‌های خلیج (فارس)، اروپا و تمام دنیا است، اما بعدا ثابت شد که تمام این ادعا‌های آمریکا جعلی و بی‌اساس است. به‌رغم اینکه ایران از سال ۲۰۱۸ و بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای خودش به تنهایی تاسیسات هسته‌ای خود را مدیریت می‌کند و در غنی‌سازی اورانیوم آزاد است، اما سلاح هسته‌ای نساخت».

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل هم در واکنش به این ادعا نوشت: «ایران به‌رغم اینکه هیچ محدودیت قانونی در فروش موشک‌های بالستیک ندارد، اما از لحاظ اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در زمان درگیری میان روسیه و اوکراین جهت جلوگیری از تشدید جنگ جلوگیری کند. این (تعهد) در پایبندی ایران به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل ریشه دارد».

دیگر خبرها

  • مذاکره ایران و آمریکا پیش از انتخابات از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • مذاکره ایران و آمریکا در شرایط انتخاباتی از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • رئیس تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی به دلیل اختلاف با نتانیاهو استعفا کرد/ رژیم صهیونیستی کرانه باختری را به پایگاه نظامی تبدیل کرده است/ شلیک بیش از ۱۰۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز / هشدار آژانس اطلاعاتی آمریکا در رابطه با تشدید تنش در منطقه + ع
  • کره شمالی موشک بالستیک آزمایش کرد
  • پشت‌پرده هیاهوی غرب برای ارسال موشک‌های ایران به روسیه
  • رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین
  • رسانه آمریکایی: رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • ویدئویی از شادی فضانوردان ناسا در پی آزمایش موتور موشک «آرتمیس ۲»
  • گرگیجه سایت غربگرا: همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم (!)