Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در حالی فردا به کار خود پایان می‌دهد، که برخی از رسانه‌ها با مطرح کردن انتقاداتی از جشنواره و دبیر این فستیوال، سؤال‎هایی را مطرح کرده‌اند.

ایرنا پلاس نوشت: دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» از هیجدهم ماه جاری آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فستیوال که فردا اختتامیه آن برگزار خواهد شد، 73 فیلم در بخش «مسابقه ملی»اش راه پیدا کرده‌اند. علاقه‌مندان و مخاطبان مستند در حالی این آثار را در پردیس سینمایی چارسو به تماشا می‌نشینند، که امسال بازخوردهای مثبت بسیاری از سمت این فستیوال شده است. اما بعضی از رسانه‌ها با خطاب قرار دادن دبیر این جشنواره انتقادهای تندی درباره محتوای بعضی از آثار راه‌یافته عنوان کرده‌اند.

**مکانیزمی که شائبه‌های بسیار را به‌وجود آورد

اصلی‌ترین پرسشی که مخاطبان و اهالی رسانه از این جشنواره داشته‌اند، نحوه جمع‌آوری آرای مردمی بود. خیلی‌ها بر این عقیده بودند که این مکانیزم سبب شد نظرخواهی به‌درستی انجام نگیرد و شائبه‌های بسیاری را چون اجحاف در حق بعضی از کارگردانان و آثارشان به دنبال داشته باشد. دیگر رسانه‌ها هم با نوشتن مطالبی اعتراض خود را اعلام کردند نظیر این جملات: «استفاده از کلمات رکیک و موهن در برخی از مستندها و اکران عمومی‌شان بدون کوچک‌ترین ملاحظه اخلاقی و طرح این پرسش که آیا دبیر جشنواره همراه با خانواده‌اش به تماشای بعضی از این آثار می‌نشیند؟»

**«پل ورسک» نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است!!

در این میان انتقاد تندی از سمت یک رسانه مبنی بر اکران مستند «پل ورسک» مطرح شد. این خبرگزاری نوشت: مستند «پل ورسک» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است. نفوذی که تا عمق جان مدیریت فرهنگی و سینمایی حال حاضر کشور رسوخ نموده و سبب شده تا در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی تولیدات حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند به این نحو به جعل تاریخ بپردازد و با نادیده انگاشتن خیانت‌های فراوان و بی‌شمار پهلوی اول، اقدام به ترسیم و تصویرسازی قدیس‌گونه از این دیکتاتور نماید و این همه در لوای یک فیلم تاریخی با موضوع پایان گارانتی 70 ساله «پل ورسک» پنهان گردد.» سید محمدمهدی طباطبائی‌نژاد دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با «ایرناپلاس» درباره مسائل مطرح شده پاسخ داد.

** انتخاب نحوه جمع‌آوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد

سید محمدمهدی طباطبائی‌نژاد درباره دلایل جمع‌آوری آرای مردمی به شکل دستی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انتخاب نحوه جمع‌آوری آرای مردمی به ما ارتباطی ندارد. چون بخش آرای جشنواره سینما حقیقت زیر نظر خانه سینما و انجمن تهیه‌کنندگان مستند خانه سینما انجام می‌شود و جشنواره حقیقت در این بخش هیچ مداخله‌ای ندارد.

**به ما ارتباطی ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به‌عنوان دبیر این جشنواره خواستار برگزاری جمع‎آوری آرا به‌صورت الکترونیک نشدید، عنوان کرد: ما هیچ مداخله‌ای در این قضیه نداشتیم. پیشنهاد آنها به این صورت بود و ما هم همراهی کردیم. این سوال را باید از آقای شاهسواری و ملکی که ناظر خانه سینما هستند بپرسید و به ما ارتباطی ندارد.

**حاشیه‌های «پل ورسک»

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» درباره حاشیه‌هایی که برای مستند «پل ‌ورسک» به‌وجود آمده است، بیان کرد: سال گذشته فیلم «پل ورسک» فرم حضور در جشنواره را پر کرده است، اما فیلمش آماده نشد و به همین دلیل چون در جشنواره وجود نداشت، ما این مستند را از لیست خارج کردیم و امکان حضور را برای سال بعد دادیم. این اتفاق برای خیلی از فیلم‌ها می‌افتد که امیدوار هستند فیلم برسد و فرم حضور را پر می کنند، اما چون فیلم نمی‌رسد و هیأت انتخاب آن را ندیده است، فیلم مجاز است سال بعد شرکت کند.

** اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده، آیا تمجید از اوست؟

طباطبائی‌نژاد درباره انتقاد و اعتراض‌ها به اکران این مستند و حذفیات این اثر خاطر نشان کرد: این فیلم درباره پل ورسک و ساخت آن است. حالا اینکه در این فیلم عنوان می‌شود که این پل، در زمان رضاشاه ساخته شده، بگوییم در زمان نادرشاه افشار یا من ساخته شد؟ خب در زمان رضاشاه ساخته شده است، خب باید چکارش کنیم. اگر رضاشاه جاده تهران-شمال را ساخته ما درباره جاده تهران-شمال یا پل کندوان در حال ساخت مستند باشیم، این را نگوییم که به دستور چه کسی ساخته شده است یا اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده این تمجید از رضا شاه است؟ این حرف‌ها چیست؟ این اثر اصلاً حذفیات هم نداشته است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پل ورسک رضاشاه مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ایدفا از مستندی ایرانی

مستند جدید مرجان و میلاد خسروی بالدی، مورد حمایت صندوق جشنواره بین‌المللی فیلم مستن ایدفا قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، فیلم مستند «خواب بلوط‌های وحشی» تازه‌ترین اثر مرجان خسروی بالدی به تهیه‌کنندگی میلاد خسروی بالدی، مورد حمایت صندوق ایدفا قرار گرفت.  

«خواب بلوط‌های وحشی»، با فرمی خلاقانه، راوی چالش‌های زندگی دختر بچه‌ای بختیاری است که در جنگل‌های بلوط زاگرس زندگی می‌کند.

جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا)، بزرگ‌ترین جشنواره مستند جهان است که هر سال در ماه نوامبر در شهر آمستردام هلند برگزار می‌شود. صندوق بین‌المللی ایدفا( IDFA Bertha fund) هر ساله از تعداد محدودی فیلم‌ساز مستقل، منتقد و هنری آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اروپای شرقی با هدف تحریک و تقویت و ساخت بخش مستند خلاق در این مناطق حمایت می‌کند. ایدفا، در این دوره از تنها چهار پروژه، در مرحله تولید حمایت کرده است‌.

آثار پیشین مرجان خسروی بالدی پیش‌ازاین، در جشنواره‌های معتبری مثل ایدفا، هات داکس، بیگ اسکای، اوپسالا و کراکوف حضور داشته‌ و موفق به کسب جوایزی متعددی نیز شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مستند «صیادکاپلو» از تبریز برنده جایزه دن کیشوت اسپانیا
  • فعالیت‌های موزه سینما در سال ۱۴۰۲ کتاب شد
  • انتشار کتاب رویدادهای موزه سینما
  • جایزه اصلی جشنواره سالونیکا به ایران رسید
  • حرکت خاص بیرانوند در پاسخ به حواشی اخیرش (فیلم)
  • عباس حسین نژاد دبیر جشنواره طنز و رسانه شد
  • حمایت ایدفا از مستندی ایرانی
  • عرضه نوروزی ۴ مستند در شبکه خانگی
  • حاشیه‌های «بی‌بدن» به سود آن تمام می‌شود؟
  • عرضه خانگی ۴ مستند در نوروز