Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-19@06:23:59 GMT

راز کثیف صنعت نفت آمریکا برملا شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۹۰۸

تحقیقات جدید از سوی نیویورک تایمز نشان داد صنعت نفت آمریکا به یک کمپین روابط عمومی محرمانه برای تضعیف استانداردهای اقتصاد سوخت این کشور دست زده است. آفتاب‌‌نیوز : آن طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است یکی از بازیگران اصلی این کمپین، ماراتون پترولیوم است که بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماراتون به همراه سایرین کمپین مخفیانه‌ای را به راه انداخته تا استانداردهای آلایندگی را تعدیل کند. این کمپین استدلال کرده که آمریکا دیگر نیازی به استانداردهای اقتصاد سوخت ندارد زیرا اکنون یک تولیدکننده بزرگ نفت است.
در نامه‌ای که به اعضای کنگره ارسال شده، آمده است: از آنجا که کمبود نفت دیگر مایه نگرانی نیست، آمریکایی‌ها باید حق انتخاب خودروهایی را داشته باشند که با نیازهایشان متناسب است.
عمده بحث در خصوص میانگین استانداردهای اقتصاد سوخت که قرار است تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰ مایل در هر گالن افزایش پیدا کند، به موضع صنعت خودرو متمرکز شده است. اما کالیفرنیا از قدرت تعیین استانداردهای اقتصاد سوخت برخوردار است. این مسئله اعتراض دولت ترامپ را که خواستار ثابت شدن استانداردهای فدرال در ۳۷ مایل در هر گالن از آغاز سال ۲۰۲۰ است، برانگیخته است.
صنعت خودرو در ابتدا دولت ترامپ را برای پایین بردن استانداردهای اقتصاد سوخت تحت فشار گذاشت اما دریافت که این اقدام صنعت را با مقررات ایالتی مختلفی مواجه خواهد کرد، به‌خصوص در کالیفرنیا که استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد. استانداردهای مختلف برای ایالتهای مختلف خودروسازان را ملزم خواهد کرد خودروهای مختلفی برای بازارهای متفاوت تولید کنند. این امر از استانداردهای ملی سخت گیرانه هم دشوارتر خواهد بود.
با این حال در حالی که پوشش رسانه‌ای به کشمکش خودروسازان، دوستداران محیط زیست و دولت ترامپ متمرکز شد، به نظر می‌رسد که پالایشگاه‌های نفت بزرگ یک کمپین روابط عمومی محرمانه به راه انداخته‌اند تا جامعه را متقاعد کنند دیگر به این استانداردها نیازی نیست. شرکت ماراتون در این خصوص سرگرم لابی در سطح ایالتی و فدرال است.
انگیزه این اقدام کاملا روشن است. هر چه خودروها مصرف سوخت بهتری داشته باشند، فروش بنزین کاهش پیدا می‌کند. در حالی که خودروسازان ناچارند نگران رعایت استانداردهای سوخت ایالتی باشند، پالایشگاه‌ها تنها می‌خواهند سوخت بیشتری بفروشند. گری همینگر، مدیرعامل ماراتون در کنفرانسی در اوایل دسامبر به سرمایه گذاران گفته بود تعدیل استانداردهای اقتصاد سوخت به معنای آن خواهد بود که صنعت پالایش ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز بنزین بیشتری خواهد فروخت.
طبق گزارش گروه رودیوم، ثابت کردن استانداردهای سوخت تا سال ۲۰۳۰ آن طور که پیشنهاد شده است، به افزایش تقاضای نفت آمریکا به میزان ۲۲۱ تا ۶۴۴ هزار بشکه در روز منتهی خواهد شد.
پاک سازی بخش برق و استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیشتر و سوئیچ زغال سنگ به گاز به دلیل ارزانی قیمت آنها و منابع انرژی پاک‌تر روی داده است، اما ورود به بخش حمل و نقل و اعمال مقررات سخت گیرانه دشوارتر است. پالایشگاه‌های  نفت نیز هرگز دست روی دست نگذاشته‌اند تا اجازه دهند مقررات فدرال، فروش آنها را کاهش دهد.
ایسنا 

منبع: آفتاب

کلیدواژه: صنعت نفت آمریکا صادرات نفت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر کوتاه‌ حل ناترازی انرژی؛ CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل

با مصرف خودروهای داخلی دو برابر میانگین سرانه مصرف جهانی، ناکارآمدی صنعت خودرو به وضعیتی منجر شده است که حتی تولید بیش از 120 میلیون لیتر بنزین در روز برای پاسخگویی به تقاضا کافی نیست. در نتیجه، پیش‌بینی‌ها برای سال 1403 نشان‌دهنده واردات پیش‌بینی‌شده سرسام‌آور بنزین به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار است. در مقایسه با چین، مصرف سرانه بنزین در ایران بیش از سه برابر بیشتر است که نشان دهنده ناکارآمدی و باری است که بخش خودرو بر اقتصاد ملی وارد می کند. این یادداشت در مورد مسائل اساسی، راه های مقابله با مشکل و تغییرات استراتژیک لازم برای کاهش عدم تعادل بنزین بحث می کند.

برای پرداختن به موضوع مصرف بالای بنزین در ایران، رویکردی چند وجهی لازم است. راه حل های بالقوه ای که می توانند برای کاهش این مشکل پیاده سازی شوند

1. بهبود خودروسازی داخلی: خودروسازان ایرانی باید بر تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و مطابق با استانداردهای بین المللی تمرکز کنند. سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و همچنین همکاری با تولیدکنندگان خارجی در فناوری های نوظهور می تواند به تحقق این هدف کمک کند.

2. اجرای استانداردهای بهره وری سوخت: ایران باید مقرراتی را وضع کند که استانداردهای کارایی سوخت را برای تمام خودروهای جدید وارد شده به بازار تحمیل کند. این امر خودروسازان را تشویق می کند تا بهینه سازی سوخت را در اولویت قرار دهند و می تواند منجر به کاهش قابل توجه مصرف بنزین شود.

3. سرمایه گذاری در سوخت های جایگزین و زیرساخت ها: ایران دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است که می تواند به عنوان جایگزینی برای بنزین مورد استفاده قرار گیرد. گسترش استفاده از خودروهای گاز طبیعی و ایجاد زیرساخت‌ها مانند جایگاه‌های سوخت‌رسانی می‌تواند به تنوع منابع انرژی کشور و کاهش وابستگی به واردات بنزین کمک کند.

4. CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل: با توجه به ذخایر قابل توجه گاز طبیعی ایران، افزایش ظرفیت CNG یک جایگزین عملی است زیرا اولا با توجه به تجربه موفق دهه 80 اقتصاد ایران، توانستیم با تکیه بر توسعه ظرفیت مصرفی CNG ناترازی بنزین و واردات بنزین را به صفر برسانیم و باید از همین تجربه نیز با توجه به وجود ظرفیت 20 میلیون مترمکعبی مازاد در زیرساخت‌های CNG موجود در کشور باید برای حل ناترازی در 1403 استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم با ارائه مشوق‌های لازم زمینه تبدیل خودروهای بنزینی به CNG را فراهم کنیم.

در پایان مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی ایران را با چالش جدی مواجه کرده است. پرداختن به این موضوع بسیار مهم است، زیرا نه تنها منجر به زیان های اقتصادی و اثرات منفی بر محیط زیست می شود، بلکه با افزایش وابستگی به واردات بنزین، کشور را در موقعیتی آسیب پذیر قرار می دهد. ایران با تمرکز بر بهبود خودروسازی داخلی، اجرای استانداردهای بهینه سازی مصرف سوخت، CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل و سرمایه گذاری در سوخت های جایگزین و زیرساخت ها، می تواند به تدریج مصرف بنزین خود را کاهش دهد و بخش انرژی پایدارتر و متکی به خود ایجاد کند. در بین این راهکارها، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار اجرایی برای سال 1403 برای حل کوتاه‌مدت ناترازی بنزین باید بر CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل تمرکز کنیم.

دیگر خبرها

  • بار بحران سومدیریت در مصرف بر دوش پالایش نفت بندرعباس
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • کمپین بایدن در ماه فوریه ۵۳ میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است
  • مسیر کوتاه‌ حل ناترازی انرژی؛ CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل
  • اعطای سوخت یارانه‌ای بخش مهم نظام یارانه‌ای صنعت هوایی
  • صنعت ساختمان در مسیر دولتی شدن/ در ۲ سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار پروانه‌ ساختمانی صادر شده است
  • استقبال اندک سیاه پوستان دموکرات از پیام انتخاباتی کمپین بایدن درباره ترامپ
  • پالایشگاه روسیه در آتش سوخت
  • ۳۷۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت روسیه در حملات اوکراین فلج شد
  • پالایشگاه شرکت «روس‌نِفت» در حمله پهپادی اوکراین در آتش سوخت