Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام مسئول در بنیاد ملی نخبگان گفت: نمایندگان مجلس به وزیر علوم گفته اند چرا تعداد دانشگاه ها افزایش یافته است در حالی که افزایش دانشگاه ها تقصیر نمایندگان مجلس است.

به گزارش مهر، سعید سهراب پور رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه های بنیاد ملی نخبگان صبح امروز در برنامه شنبه های انقلاب با موضوع علم و نخبگان با اشاره به تبیین نقش نخبگان در توسعه علمی کشور گفت: نظام نوپای ما بعد از انقلاب بلافاصله مورد هجوم استکبار جهانی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع شگردها را به کار بردند تا نظام ما را از بین ببرند که می توان به جنگ تحمیلی اشاره کرد که با فداکاری آحاد مردم نتوانستند در این جنگ پیروز شوند و اولین نوآوری های ما در طول جنگ تحمیلی شروع شد چرا که ما تنها بودیم و کسی به ما کمک نمی کرد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ نهضت ما به پرچمداری مقام معظم رهبری شروع شد، یکی از خاطرات خوب من مربوط به افطاری های مقام معظم رهبری است، دو سال اولی که افطاری ها آغاز شده بود و دانشگاهیان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند به دستور شخص ایشان من مبصر جلسه بودم و برنامه را هدایت می کردم ولی از سال های بعد این امر به صورت نهادینه انجام می شد.

رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها بنیاد ملی نخبگان گفت: در این جلسات بود که مقام معظم رهبری بر پیشرفت های علمی تاکید بسیار می کردند و دستور تاسیس بنیاد ملی نخبگان توسط مقام معظم رهبری ارائه شد. این بنیاد یک بنیاد فرا وزارتخانه ای است.

وی در ادامه به برخی از شاخص های پیشرفت علمی اشاره کرد و گفت: افزایش سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا نزدیک دو درصد است، همچنین در h.index در سال ۲۰۱۸ رتبه کشور ما ۲۵۰ بود که h.index توجه به کیفیت انتشارات است.

سهراب پور ادامه داد: همچنین تعداد پژوهشگران h.index ۱۵ ما ۱۱۱۵ نفر اعلام شده که این رتبه بسیار خوبی است. همچنین مقالات دانشمندان ایران یک هزار و ۵۱۶ مقاله عنوان شده که از ترکیه بالاتر قرار دارد.

وی به معضل آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب آموزش عالی رشد بسیار خوبی داشته ولی این رشد به صورت بی رویه بوده برخی از دانشگاه ها با شهریه دانشجو پذیرش می کنند که این دانشگاه ها باید بدانند که افزایش هزینه را نمی توان با افزایش شهریه جبران کرد باید برای خود درآمدزایی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها بنیاد ملی نخبگان با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه های سراسری گفت: کنترل کمی و کیفی مهم است که توجه کافی به این مساله نشده، نمایندگان مجلس، وزیر علوم را خواسته و به او اعلام کردند که چرا تعداد دانشگاه ها افزایش یافته است؟ که باید در اینجا گفت این تقصیر خود نمایندگان است که دائما می خواهند در شهر و استان های مختلف دانشگاه ایجاد شود.

سهراب پور ادامه داد: دانشگاهی خوب است که هم از نظر علمی در مرزهای دانشگاه حرکت کند و هم مسائل کشور را حل کند. برای حل مسائل کشور باید با صنایع همکاری داشته باشد که صنایع ما به علت اینکه دولتی هستند و اینکه به مباحث علمی توجه نمی کنند ارتباط چندانی با دانشگاه ها ندارند.

وی گفت: در حال حاضر درصد پژوهش از GDP بسیار پایین است. این عدد در برخی از کشورها ۱۰ برابر کشور ما است. در زمانی که ما تحریم نبودیم و پول نیز داشتیم به پژوهش به صورت یک مسئله فانتزی و لوکس نگاه کردیم ولی با تمام این موارد دانشگاه ها شاهکار هستند و این را مقام معظم رهبری به خوبی درک کرده و عنوان می کنند.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف افزود: در حال حاضر رادار مدرن کشور را مدیون دانشگاه ها هستند. بیشتر کار ناو جماران و ناوچه سینا توسط دانشگاه ها انجام شده است.

رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه های بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: دانشگاه ها باید ماموریت گرا باشند و ماموریت داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت رشد دانشگاه ها را بهتر از وزارت علوم کنترل کرده است چرا که آنها بیمارستان های دولتی را در اختیار خودشان دارند در صورتی که ما این صنعت فکسنی را که در راس آن نیز صنعت خودرو است و من از آن خیلی ناراحت هستم را در اختیار نداریم و به همین دلیل وزارت بهداشت از ما موفق تر بوده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به مهمترین فرازهای پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری در ۱۰ سال گذشته

 حضرت آیت الله خامنه‌ای هر سال در نخستین روز سال جدید پیامی را به عنوان پیام نوروزی برای ملت ایران ایراد می‌کنند. از سال ۷۳ به بعد نیز رهبر انقلاب در پیام‌های نوروزی خود یک نام هم برای هر سال انتخاب می‌کنند که به عنوان شعار مد نظر قرار بگیرد و در پایان سال به محقق شدن آن شعار ختم شود.

از زمانی که حضرت آیت الله خامنه‌ای از جایگاه رهبر انقلاب پیام نوروزی خطاب به ملت ایران ایراد فرمودند ۳۲ سال می‌گذرد. در بیشتر از این پیام‌ها بر انسجام ملی تاکید شده است، حضرت آیت الله خامنه‌ای در روز چهار شبنه ۱ فروردین سال ۱۴۰۳ سی و سومین پیام نوروزی را عنوان رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) ایراد خواهند کرد. در این گزارش مهمترین پیام‌های نوروزی حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را در ۱۰ سال گذشته مرور می‌کنیم.

مهمترین محورهای پیام نوروزی رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۲

محورهای پیام نوروزی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۲ که آنرا سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری کردند به شرح زیر است:

آنچه که در طول سال ۹۱ از جنبه‌ی مواجهه‌ی ما با جهان استکبار آشکار و واضح بود، عبارت بود از سختگیری دشمنان بر ملت ایران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضیه، سختگیری دشمن بود؛ اما باطن قضیه، ورزیدگی ملت ایران و پیروزی در میدان‌های مختلف بود.

در زمینه‌ی امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند. ان‌شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد.

با حماسه و با شور باید وارد شد. با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد. با دل پرامید و پرنشاط باید وارد میدان‌ها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید. سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نام‌گذاری می‌کنیم و امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه‌ی اقتصادی و حماسه‌ی سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز کشور تحقق پیدا کند.

محورهای پیام نورزی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳

 حضرت آیت الله خامنه‌ای سال ۹۳ را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کردند و فرمودند:

در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر این حقیر مهم‌تر از همه است، دو مسئله است: یک مسئله همین مسئله‌ی اقتصاد و دیگری مسئله‌ی فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّق‌پذیر نیست. بنابراین علاوه بر مدیریّتی که مسئولین باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه‌ی اقتصاد، هم عرصه‌ی فرهنگ. بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقّق پیدا نخواهد کرد. مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملّی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آنها هم بایستی با توکّل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد و هم در زمینه‌ی فرهنگ.

در سال ۹۲، حماسه سیاسی با حضور مردم و تلاش مسئولان در عرصه‌های مختلف نظیر انتخابات، راهپیمایی‌های بزرگ و عرصه‌های دیگر به بهترین شکل تحقق پیدا کرد.

سال گذشته سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» اعلام شد و یک زیرساخت فکری و نظری برای حماسه‌ی اقتصادی به وجود آمد. اکنون زمینه آماده است برای اینکه تلاش لازم در این باب انجام بگیرد.

برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان  و آحاد مردم ضروری.

دولت و ملت، همدلی و همزبانی پیام رهبر انقلاب در سال ۹۴ برای مردم        

رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مردم ایران فرمودند:

دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند، لذا به نظر من امسال را باید سال همکاری‌های گسترده‌ی دولت و ملّت دانست؛ من این شعار را برای امسال انتخاب کردم: «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی». امیدواریم این شعار در عمل تحقّق پیدا کند و هر دو کفّه‌ی این شعار، یعنی ملّت عزیزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصیر و دانایمان، و همچنین دولت خدمتگزار بتوانند به این شعار به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند.

سال ۹۳ ملت ایران، در روز بیست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و هم در راهپیمایی عظیم اربعین، عزم و همّتی را از خود نشان داد.

آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در سال جدید، جهش‌های علمی به معنای واقعی، عدالت قضائی و اقتصادی و ایمان و معنویّت است.

آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی، اقتدار و عزت منطقه ای و بین‌المللی است.

پیام نوروزی رهبر انقلاب در آغازین روز سال ۱۳۹۵

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام سالی که هم تلخی داشت و هم شیرینی، پیام رهبر انقلاب در سال ۹۵ برای مردم:

 برادران ما در دولت کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منت‌ها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاه‌های مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است.

سالی که تمام شد، آمیزه‌ای از شیرینی‌ها و تلخی‌ها بود. از تلخی حادثه‌ منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند وحتی تجربه برجام.

در سال جدید، ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم و آن را به صفر برسانیم.

مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی، مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است. حل تمام این مسائل به دست اقتصاد مقاومتی است.

مهمترین نکات پیام نوروزی رهبر انقلاب در  سال ۱۳۹۶

اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال نامی که حضرت آیت الله خامنه‌ای برای سال ۹۶ انتخاب کردند:

اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این می‌بینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار بمیزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد. لذا من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» قرار میدهم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی عنوان کلّی است، بعد تولید و اشتغال.       

دشمنان ما در همه جای دنیا به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران اعتراف کردند.

با یک بی‌احترامی‌ای که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مردم، پُرشور و با حمیّت و غیرت در روز بیست و دوّم بهمن پاسخ آن را دادند.

در روز قدس، در ماه مبارک رمضان، اجتماع عظیم مردم، هویّت و هدفهای این کشور را به همه‌ی دنیا نشان داد.

ملّت ایران در طول سال یک امنیّت پایدار را تجربه کرد.

طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی بودند و همچنان هستند؛ مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیب‌های اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.

نقاط کلیدی اصلی  اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان است.

مهمترین نکات پیام نوروزی رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۷

حضرت آیت الله خامنه‌ای با شعار حمایت از کالای ایرانی پیام نوروزی را به ملت ایران ایراد فرمودند و گفتند:     

اوایل سال، حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بسیار عظیم و خیره‌کننده‌ بود.

در راه‌پیمایی روز قدس در ماه مبارک رمضان و در پایان سال هم، راه‌پیمایی نهم دی و برتر از همه راه‌پیماییِ تماشایی بیست‌ودوّم بهمنِ امسال بسیار پرمعنا بود.

حوادث زلزله، سیل، هواپیما، کشتی  که برخی از عزیزان ما جان باختند و خشکسالی در برخی مناطق حوادث تلخی بود.

جمهوری اسلامی توانست تهدیدهای منطقه‌ای -که هدف آن تهدیدها، لااقل یکی از اهداف آن تهدیدها ضربه‌ی به جمهوری اسلامی بود- را تبدیل به فرصت کند.

اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم -هم مسئله‌ی اشتغال، هم مسئله‌ی سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ی چیزها- حل خواهد شد.

پیام نوروزی مقام معظم رهبری به ملت شریف ایران در نخستین روز سال ۱۳۹۸

 امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.

محورهای پیام نوروزی رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۹

امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد. البتّه این احتیاج به برنامه‌ریزی دارد؛ سازمان برنامه به نحوی، مجلس شورا و مرکز تحقیقاتش به نحوی، قوه‌ی قضائیّه به نحوی -قوه‌ی قضائیّه هم نقش دارد- مجموعه‌های دانش‌بنیان به نحوی. مجموعه‌های جوان و مبتکر بحمدالله در کشور زیادند و بنده در طول امسال -سال ۹۸- و سال قبل، با تعدادی از اینها نشست‌های بسیار خوب و مفیدی داشتم، آنها را از نزدیک دیدم، حرفهایشان را از نزدیک شنیدم؛ جوانهای علاقه‌مند به کار و پای کار و پُرامید و پُرنیرو و پُرانگیزه و پُر استعداد و ابتکار. اینها بحمدالله هستند؛ اینها باید همه در برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند و این کار با برنامه‌ریزی ان‌شاء‌الله پیش برود.

سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید.

درس دیگر حوادث مختلف را شناخت ضعف‌های درونی، خارج شدن از غرور و غفلت و لزوم توجه به پروردگار  است. از خداوند می‌خواهیم سال ۹۹ به‌عنوان سال پیروزی‌های بزرگ و با استمداد از پیشگاه حضرت بقیة‌الله برای حمایت از مردم مؤمن ایران قرار دهد.ملت همچنان که در طول سال‌های متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کنند و مطمئن باشند که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا.

باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد،مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.

ما به تولید نیاز داریم؛ لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخشهای مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های پر شمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.

نکات مهم پیام نوروزی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۴۰۰

در بیانات رهبر انقلاب که به عنوان پیام نوروزی اظهار داشتند، مطالب مهم و ارزنده‌ای را می‌توان یافت. ایشان ضمن مرور حوادث سال ۹۹، در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند و فرمودند:

این سال -سال ۱۴۰۰- سال حساس و مهمی است: هم به خاطر انتخاباتی که در اوّل این سال هست که ما در خرداد ۱۴۰۰ انتخابات مهمی در پیش داریم که این انتخابات میتواند تأثیر مهمّی در اوضاع کشور و حوادث کشور و آینده‌ی کشور بگذارد؛ مدیریتهای جدیدی بر سر کار خواهند آمد، احتمالاً تازه‌نَفَس، با انگیزه‌های گوناگون قوی ان‌شاءالله وارد مدیریت اجرائی کشور بشوند. بنابراین انتخابات، این سال را بسیار مهم و حسّاس میکند. این از یک جهت -که البتّه من درباره‌ی انتخابات بعداً در سخنرانی مطالبی را عرض خواهم کرد و اینجا به همین اندازه اکتفا میکنم- و هم به این جهت که تولید در سال ۹۹ یک تکانی خورد و جهش تولید یک حرکتی به وجود آورد.

امسال -سال ۱۴۰۰- یک زمینه‌ِی خوبی برای شکوفایی جهش تولید وجود دارد که از این بایستی حدّاکثر استفاده را کرد. باید این حرکت با جدّیّت دنبال بشود و به طور عمده حمایتهای قانونی و دولتی و حکومتی از همه‌سو نسبت به جهش تولید انجام بگیرد. چه این دولت تا وقتی که بر سر کار است، چه دولت آینده از اوّل استقرار بایستی همّت خودش را بر این قرار بدهد که موانع را برطرف کند و حمایتهای لازم را انجام بدهد و ان‌شاءالله جهش تولید به معنای واقعی کلمه در امسال انجام بگیرد. لذا من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»؛ یعنی شعار این است: تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها. ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءالله به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند.

دو نکته مهم پیام نوروزی رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱

امسال هم من تولید را می‌خواهم مطرح کنم. منتها یک لایه‌ی جدید، یک چهره‌ی جدید از تولید را می‌خواهم مطرح کنم و آن عبارت است از تولیدی که دارای دو خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغال‌آفرین باشد، یکی اینکه دانش‌بنیان باشد. تولید دانش‌بنیان، متّکی به دانش، دانش جدید و پیشرفت‌های علمی، و تولیدی که اشتغال‌آفرین باشد. البته همه‌ی تولیدها اشتغال ‌آفرین است منتها بعضی از تولیدها با اینکه سرمایه‌گذاری‌اش انبوه است، اشتغال‌آفرینی‌اش آنچنان نیست، مسئله‌ی اشتغال‌آفرینی هم همین‌طور. بنابراین امسال ما شعارمان عبارت شد از این: «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین». این تولید است.

انتخابات مهم و بزرگ ریاست جمهوری یکی از مهمترین فرازها و شیرینی‌های سال قبل بود که مردم با وجود خطر شدید بیماری همه‌گیر کرونا، با شرکت در انتخابات، دولتی تازه‌نفس را به میدان آوردند که بر اساس نشانه‌های موجود، دولتی مردمی و دارای ریل جداگانه از دولت محترم قبل است و امیدهایی را در مردم زنده کرده است.

تنگیِ معیشت مردم، مسئله گرانی‌ها و تورم تلخ‌ترین موضوع سال ۱۴۰۰ است. مشکلات اقتصادی علاج‌پذیر است و حتماً باید علاج شود البته عجله و توقع رفع دفعی آنها واقع‌بینانه نیست اما امیدواریم بخشی از آنها در سال جدید که سال اول قرنِ ۱۵ هجری شمسی است، برطرف شود.

نکات مهم در پیام نوروزی رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۴۰۲ با در نظر گرفتن همه جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام کردند.

کارهای خوبی که در بخش اقتصاد انجام گرفته باید منجر به گشایش در زندگی و سفره مردم بویژه طبقات ضعیف شود واین موضوع هم جز با برنامه‌ریزی دقیق و

استمرار این کارها، امکان پذیر نیست.باید در ارزیابی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها را کنار یکدیگر دید و مجموع آنها را محاسبه کرد.

  مسئولان دولتی و همچنین فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با کاسته شدن تلخی‌ها و افزایش موفقیت‌ها، امسال یک سال شیرین برای ملت ایران باشد.

اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد.

از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی و همچنین صداوسیما که وظیفه فرهنگ‌سازی را برعهده دارد، همه همت خود را بر این دوموضوع قرار دهند تا در درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم گردد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • مشکل اصلی نظام وجود مدیران بی مدیریت است
  • راه افزایش ایمان و امید مردم توسل و تمسک به آیات قرآن است
  • بسته سیاستی حمایت از تدریس دانشجو مادران نهایی می شود
  • خسروپناه: حلقه تولید دانش تا تجاری‌سازی یکپارچه شود
  • حلقه تولید دانش تا تجاری سازی و بازارسازی باید یکپارچه برنامه‌ریزی شود
  • نگاهی به مهمترین فرازهای پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری در ۱۰ سال گذشته
  • بیش از شش‌هزار جایزه در 60 سال فعالیت جایزه ملی البرز اعطا شد
  • تبیین جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها
  • رسالت ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش‌های مهارتی است
  • در نشست استاندار اصفهان با منتخبین مجلس دوازدهم چه گذشت؟