Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان صومعه سرا با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، علی فتح اللهی فرماندار شهرستان صومعه سرا و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان صومعه سرا در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بیان کرد: در تهدیدات انسان‌ساز می‌توانیم موضوع فناوری ، تجهیزات،  اطلاعات و زیرساخت ها را مد نظر بگیریم و در بعد انسانی آنها استراتژی و راهبرد استفاده کنندگان را می توان مد نظر گرفت، همچنین مولفه علمی، تکنولوژیک و صنعتی بودن تهدیدات نوین ، موجب شده تهدیدات همواره متغیر و پویا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منشاء تهدیدات انسان ساخت بر پایه دانش و فناوری است

محمدپور منشاء تهدیدات انسان ساخت را بر پایه دانش و فناوری دانست و گفت: به دلیل پویایی علم و تغییر استراتژی و ساختارها، تهدیدات همواره سیال و متغیر هستند، از این رو در بحث تهدیدات انسان ساخت یک تغییر اساسی ایجاد شده است و آن رشد علم و فناوری است.

امروز در جنگ های پیشرفته زیرساخت ها مورد هدف قرار می گیرند

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به رشد روز افزون فناوری ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در فناوری ها اظهار کرد: فناوری با رشد سریع که داشته علی رغم کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد تهدیداتی را نیز در قالب خود به وجود آورده است‌ و همچنین وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولید کننده اشراف اطلاعاتی کامل می دهد.

مردم هدف اصلی تهدیدات دشمن هستند

محمدپور تهدیدات ترکیبی را یکی دیگر از تهدیدات نوین برای کشور دانست و گفت: سایبر، گسترش فناوری و شبکه های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه های اجتماعی می تواند تهدیدات فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند و ویژگی این تهدید این است که مردم، محور اصلی آن هستند و با استفاده از شبکه اجتماعی که امروز تبدیل به یک رسانه فراگیر شده است و جای رسانه های رسمی را گرفته اهداف خود را پیش می برد.

لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان صومعه سرا

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بر لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان صومعه سرا تاکید کرد و گفت: پدافند غیرعامل یک رویکرد و شیوه صیانتی و حفاظتی هوشمندانه فراتر و بنیادی تر از تهدید محور بوده و در دل خود فرصت‌های بی‌شماری را در زمان جنگ و صلح ایجاد می کند که در مجموع، ضرورت آن را بر مبنای نهادینه سازی تفکر صیانتی، هم افزایی و رصد مستمر شرایط محیط داخلی و خارجی، ترمیم مداوم نقص و آسیب پذیرها و فراهم سازی موقیعت های رشد و تعالی را مطرح می سازد.

تاکید بر پیوست پدافند غیرعامل در اجرای پروژه های شهرستان

دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان اذعان داشت: بر اساس قانون جدید توسعه بیان شده که همه پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل را داشته باشند که اگر این موضوع در اولویت قرار نگیرد با توجه به اصول استاندارد تعریف شده مشکلات عدیده ای مشهود خواهد شد.

آموزش در مدارس دروازه اصلی ما برای فرهنگ سازی پدافند غیرعامل است

محمدپور آموزش مدارس را دروازه اصلی فرهنگ سازی پدافند غیرعامل دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که جامعه نیازمند پیشگیری است و پدافند غیرعامل، خود بنیان و اساس این پیشگیری بوده این موضوع باید به صورت یک فرهنگ در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود و باید از ابتدا در کنار آموزش‌ های تحصیلی، آموزش این موارد به دانش ‌آموزان نیز مد نظر باشد که با اجرای برنامه‌های موثر در فضاهای آموزشی و همین‌طور دستگاه‌های اجرایی، به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته شود.

نگاه پدافند غیرعامل در همه زمینه ها مهم و اثرگذار است

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان صومعه سرا با اشاره به موضوعیت پدافند غیرعامل بیان کرد: نگاه پدافند غیرعامل فقط در یک بحث حائز اهمیت نمی باشد، بلکه نگاه پدافند غیرعامل در تمام زمینه ها و ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم و اثرگذار است و سبب مصون سازی می شود.

فتح اللهی با بیان اینکه یکی از دلایلی است که کلیه ادارات عضو کارگروه شورای پدافند غیرعامل شهرستان هستند، اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور و فشارهای اقتصادی استکبار، پدافند غیرعامل می تواند اثرگذاری خود را به بهترین شکل نشان دهد.

وی با بیان اینکه مطلوب است در کلیه فرایندها برای کاهش هزینه ها و افزایش راندمان کاری نگاه پدافندی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در خصوص اتفاقات فیزیکی، حوادث بحث پدافند نقش خود را به خوبی نشان دهد.

فتح اللهی با اشاره بر اینکه وجود نگاه پدافندی در اقدامات مختلف فیزیکی، عمرانی موجب ماندگاری واثرگذاری می شود، گفت: نگاه پدافند غیرعامل باید در لایه های دستورات و فعالیت ها لحاظ شود، از هر جهت نگاه پدافند ارجحیت دارد.

ضرورت مشارکت مردم در اجرای برنامه های پدافند غیرعامل

فرماندار صومعه سرا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص پدافند غیرعامل را مهم دانست و عنوان کرد: ضروری است در اجرای برنامه های پدافند مردم را مشارکت دهیم، چرا که مشارکت مردم موجب ماندگاری، اثرگذاری می شود.

در ابتدای این جلسه روسای ادارات و نهادهای شهرستان صومعه سرا گزارشات مربوطه ادارات و نهادهای خود را در حوزه پدافند غیرعامل ارائه دادند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جنگ رشد و تعالی فرهنگ سازی فناوری قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟

به گزارش خبرآنلاین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در سال جاری، اولین محموله از سامانه موشکی پدافند هوایی نسل بعدی اس-۵۰۰ را دریافت خواهند کرد. اعلامیه وزیر دفاع روسیه که از سوی خبرگزاری دولتی TASS گزارش شده، نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی‌های نظامی روسیه است.

شویگو تصریح کرده است که سامانه اس-۵۰۰ در دو نوع تحویل می‌شود: سامانه‌های موشکی دوربرد دفاع هوایی و مجتمع‌های دفاع ضد موشکی. علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تأمین سامانه‌های دفاعی دیگر ازجمله سامانه‌های موشکی پدافند هوایی S-۴۰۰ و S-۳۰۰V۴، سامانه‌های موشکی Buk-M۳ و Tor-M۲U و ایستگاه‌های راداری نسل بعدی در دست اجرا است.

تاریخچه اس-۵۰۰

سامانه پدافندS-۵۰۰ که به سیستم دفاع هوایی پرومتئوس معروف است، در شرکت دفاع هوایی و فضایی Almaz-Antey توسعه پیدا کرده و برای خنثی کردن طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از فناوری‌های هوافضای فعلی و آینده در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف طراحی شده است.

توسعه اس-۵۰۰ از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) و به دنبال استقرار موفق سامانه اس-۴۰۰ روسیه آغاز شد. طراحی این سامانه، نخست در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد، اما تولید پیوسته آن با تأخیرهای متعددی همراه بوده به‌طوری‌که بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، تولید منظم و پیوسته آن از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

اس-۵۰۰ قرار است که بازی پدافند را تغییر دهد؛ چراکه بنا به اعلام مقامات رسمی روسیه، این سامانه می‌تواند با هواپیماهای نسل پنجم (پنهان‌کار و رادارگریز)، ماهواره‌های مدار پایین و طیفی از تهدیدات موشکی مقابله کند. البته سامانه اس-۵۰۰ آزمایش‌های سختی را برای تأیید قابلیت‌های خود انجام داده است.

در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷)، روسیه اعلام کرد که «طولانی‌ترین آزمایش موشکی زمین به هوای جهان» را انجام داده و با هدف قرار دادن موفق هدفی در فاصله نزدیک به ۴۸۲ کیلومتر، توان این سیستم را نشان داد. هم‌چنین در زمستان گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد کهS-۵۰۰ به طور مؤثر، اهداف هایپرسونیکی را ردیابی و رهگیری کرده است که انعطاف‌پذیری و مناسب بودن آن را در شرایط متغیر امنیتی برجسته‌تر می‌کند.

ویژگی‌های سامانه دفاع هوایی اس-۵۰۰ پرومتئوس

روسیه ادعا می‌کند که سامانه موشکی ضدهوایی اس-۵۰۰ توانایی مقابله مؤثری با طیف گسترده‌ای از تهدیدهای هوایی فعلی و آینده ناشی از دشمنان بالقوه در ارتفاع‌ها و سرعت‌های مختلف دارد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این سیستم، توانایی ظاهری آن در خنثی کردن تهدیدات در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف است. همچنین انعطاف‌پذیری بالای آن در برابر تداخل الکترونیکی، بقای آن را در سناریوهای جنگی چالش‌برانگیز افزایش می‌دهد و از کارایی آن حتی در مواجهه با تاکتیک‌های پیچیده جنگ الکترونیکی اطمینان حاصل می‌کند.

اس-۵۰۰ که به‌عنوان جانشین سیستم‌های موشکی قدیمی A-۱۳۵ طراحی شده، قرار است مکمل سیستم‌های اس-۴۰۰ روسیه باشد و شبکه دفاعی جامعی را تشکیل دهد. هدف از استقرار آن، حفاظت از مراکز مهم اداری و صنعتی در روسیه و تقویت زیرساخت امنیت ملی در برابر تهدیدات هوابرد است.

سامانه S-۵۰۰ مانند اسلاف خود در زرادخانه دفاع هوایی روسیه، سازگاری را به‌عنوان ویژگی اصلی خود به نمایش می‌گذارد. این سامانه متناسب با تهدیدات، قادر به پرتاب انواع مختلفی از موشک‌ها و الزامات عملیاتی خاص است که تطبیق‌پذیری و کارایی آن را در مقابله با خطرات در حال تکامل هوایی افزایش می‌دهد.

بر اساس جزئیات منتشرشده در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، اس-۵۰۰ شامل چهار فروند موشک زمین به هوای دوربرد ۴۰N۶M یا دو رهگیر ۷۷N۶ است که روی یک پرتابگر نصب شده‌اند. موشک‌های دوربرد ۴۰N۶M تا ۴۰۰ کیلومتر برد مؤثر دارند، درحالی‌که رهگیرهای سری ۷۷N۶ می‌توانند تا شعاع ۶۰۰ کیلومتری را پوشش دهند.

این سامانه از مجموعه راداری پیچیده‌ای بهره می‌برد که به ازای هر باتری از چهار وسیله نقلیه راداری تشکیل می‌شود. این مجموعه شامل رادار شناسایی ۹۱N۶E(M) باندS ، رادار شناسایی ۹۶L۶-TsP باندC ، رادار درگیری چند حالته ۷۶T۶ و رادار درگیری ضد موشک بالستیک ۷۷T۶ است.

این سامانه‌های راداری پیشرفته به اس-۵۰۰ امکان می‌دهند تا اهداف بالستیک و هوابرد را در فواصل قابل‌توجهی شناسایی کند به‌طوری‌که شعاع شناسایی تا ۲۰۰۰ کیلومتر برای اهداف بالستیک و ۸۰۰ کیلومتر برای تهدیدات هوابرد گسترش می‌یابد. ارتفاع اوج پرواز موشک‌های رهگیر حدود ۱۸۵ کیلومتر اعلام شده است. سیستم اس-۵۰۰ می‌تواند طی ۳ تا ۴ ثانیه پس از شناسایی هدف، واکنش نشان دهد و هم‌زمان علیه ۱۰ هدف وارد عمل شود.

اس-۵۰۰ علیه موشک‌های هایپرسونیک

شرح عکس: موشک هایپرسونیک کینژال، سوار بر جنگنده میگ ۳۱

کرملین هم‌چنین ادعا کرده است که اس-۵۰۰، تنها سلاحی است که می‌تواند موشک‌های هایپرسونیک کینژال روسیه را رهگیری کند. موشک کینژال که از هوا پرتاب می‌شود، به دلیل سرعت‌های فراصوت (هایپرسونیک، بیشتر از ۵ ماخ) و مانورپذیری‌اش، چالش مهمی را علیه سیستم‌های دفاعی و پدافندی ایجاد می‌کند. در مقابل، اوکراینی‌ها مدعی شده‌اند که موشک‌های هایپرسونیک کینژال را با سامانه آمریکایی پاتریوت در جنگ جاری سرنگون کرده‌اند.

شایان ذکر است که هزینه هر سیستم اس-۵۰۰ در حال حاضر ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: اوراسیا تایمز

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899206 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان
  • برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌ و بختیاری
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌وبختیاری
  • پدافند غیرعامل در برگزاری دور دوم انتخابات ری مورد توجه باشد