Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@10:37:10 GMT

واردات بیش از 5 میلیون تن ذرت دامی در 8 ماه

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۶۱۲۸

واردات بیش از 5 میلیون تن ذرت دامی در 8 ماه

تهران- ایرنا- بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد در هشت ماه نخست امسال پنج میلیون و 506 هزار و 114 تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و 281 میلیون و 547 دلار ذرت دامی وارد کشور شده است. این محصول جزو کالاهای اساسی بوده که در مجموع 25.61 درصد سهم کالای وارداتی را در این مدت شامل می شود.

به گزارش ایرنا، در هشت ماهه نخست امسال، 21 میلیون و 498 هزار تن کالا به ارزش 29 میلیارد و 549 میلیون دلار وارد کشور شد؛ این میزان واردات نسبت به مدت مشابه پارسال 12.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

58 درصد از نظر وزنی و 14.4 درصد از لحاظ ارزش دلاری کاهش داشت.
گمرک پایان هر ماه جداولی از ترانزیت خارجی و 15 قلم کالای عمده وارداتی و صادراتی خود منتشر می کند که بررسی آنها نشان می دهد ذرت دامی، قطعات منفصله خودرو، برنج، تلفن همراه، موز، برنج سفید، گوشت و مکمل های دارویی در شمار 15 قلم کالای عمده وارداتی در هشت ماهه نخست امسال بودند.

** واردات یک میلیارد و 646 میلیون دلار قطعه منفصله
بررسی جداول آمارها بیانگر این است که قطعات منفصله خودرو در سه ردیف جداگانه رتبه های دوم، یازدهم و پانزدهم، کالاهای وارداتی را به خود اختصاص داده است.
در مجموع می توان گفت که در هشت ماهه نخست امسال یک میلیارد و 646 میلیون و 276 هزار و 695 دلار قطعات منفصله اتومبیل سواری به میزان 201 هزار و 972 تن وارد کشور شده است.

** واردات برنج از حیث وزنی 12 درصد کم شد
سالیانه حدود 3.2 میلیون تن برنج در کشور مصرف می شود که 1.1 تا 2 میلیون تن آن در داخل کشت شده و 1.2 تا 1.5 میلیون تن از کشورهای هند، پاکستان، تایلند و اروگوئه وارد کشور می شود.
با توجه به اینکه از تیرماه امسال برداشت برنج از کشتزارهای کشور آغاز شده بود، واردات این کالا تا پایان شهریورماه ممنوع و سرانجام یازدهم آذرماه سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش برنج باز شد.
براساس این ممنوعیت ها، در هشت ماهه نخست امسال در مجموع 968 هزار و 840 تن برنج به ارزش 995 میلیون و 715 هزار دلار برنج وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 12.11 درصد و از ارزشی 3.77 درصد کاهش یافته است.

** سهم 321 میلیون دلاری موبایل وارداتی به کشور
با اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهرماه پارسال برای ساماندهی ورود گوشی ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن شاهد افزایش واردات رسمی آن به کشور بودیم.
بررسی جداول آماری واردات گوشی تلفن همراه در هشت ماه نخست امسال نشان می دهد میزان آن نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی 18.93 درصد و از نظر وزنی 3.83 درصد زیاد شده است.
در دوره زمانی مورد نظر واردات گوشی تلفن همراه رتبه دهم واردات را دارد و 280 میلیون و 401 هزار و 971 دلار ارز برای واردات این کالاها از کشور خارج شد.

** واردات 289 هزار و 921 تن موز
موز از جمله میوه های است که با نرخ ارز آزاد وارد کشور می شود؛ البته در ماه های اردیبهشت و خرداد، موز با نرخ ارز دولتی وارد کشور شد اما پس از آن از فهرست کالای ضروری حذف و دیگر ارز یارانه ای به آن تخصیص نمی یابد.
در هشت ماه نخست امسال همچون ماه های گذشته واردات موز کاهش یافت. در این مدت 289 هزار و 921 تن موز به ارزش 257 میلیون و 560 هزار و 934 دلار وارد کشور شد.
واردات این محصول در بازه زمانی مورد نظر ازنظر وزنی و ارزشی به ترتیب 38.08 و 28.57 درصد کاهش یافت.

** افزایش 10.42 درصدی واردات گوشت
گوشت از جمله کالاهای اساسی که براساس آمار ارائه شده از گمرک در فهرست 15 قلم کالای عمده وارداتی کشور قرار دارد.
بررسی جداول نشان می دهد که امسال 76 هزار و 469 تن گوشت به ارزش 321 میلیون و 794 هزار دلار وارد شده است که از نظر وزنی 10.42 درصد و ارزشی 8.4 درصد افزایش یافته است.

** واردات یک هزار و 736 تن مکمل دارویی
مکمل های دارویی که از مهرماه امسال جزو 15 قلم کالای وارداتی قرار گرفت در هشتمین ماه سال نیز برای دومین بار در این فهرست در جایگاه دوازدهم قرار دارد.
در این مدت 2 هزار و 338 تن مکمل دارویی به ارزش 261 میلیون و 606 هزار و 555 دلار وارد کشور شد که در مقایسه با هشت ماه نخست سال گذشته از نظر وزنی 6.5 درصد کاهش و ارزشی 3.44 درصد افزایش یافت.
اقتصام**9132 ** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد واردات ذرت دامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته

بررسی آمار‌های تجاری نشان می‌دهد سهم چین از کل صادرات ایران در ۱۰ ماهه سال قبل بیش از ۲۸ درصد بوده و طی ۱۰ سال گذشته نیز روند صادرات ایران به این کشور صعودی بوده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آمار‌های تجاری نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه اول سال قبل ۱۱۳ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۰.۵ میلیارد دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۹ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

پنج مقصد عمده صادرات ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه نیز به ترتیب چین با ۱۱.۵ میلیارد دلار، عراق با ۷.۷ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۵.۲ میلیارد دلار، ترکیه با. ۵ میلیارد دلار و هند با ۱.۸ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس در این مدت سهم پنج مقصد عمده صادراتی کشور از کل ارزش صادرات ۷۴ درصد بوده و چین و عراق در مجموع بیش از ۴۷ درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند که نشان دهنده اهمیت این دو کشور در سبد صادراتی ایران است.

روند تجارت ایران و چین در ۱۰ سال گذشته

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت عنوان «وابستگی به بازار‌های محدود و خام‌فروشی، چالش‌اساسی‌صادرات غیرنفتی ایران طی دهه اخیر» روند تجارت ایران را با مقاصد مهم صادراتی بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش روند صادرات ۱۰ ساله صادرات کالایی بدون نفت خام ایران به چین طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صادرات به این کشور رشد کرده است؛ به‌طوری که از رقم بیش از ۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. پس از شروع همه گیری کووید-۱۹، سرعت رشد صادرات کالایی به این کشور با شیب زیادی در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت؛ به طوری که در این سال رشد ۶۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ را تجربه کرد. روند مثبت صادرات به این کشور در سال ۱۴۰۱ نیز متوقف نشد و اگرچه از سرعت رشد آن کاسته شده، اما نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۰.۹ درصد افزایش یافته است. طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام ایران به چین حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده که کاهش حدود ۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

از دلایل افزایش صادرات ایران به چین در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ می‌توان به مشارکت پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم و متانول اشاره کرد که به ترتیب سهم ۴۲.۴ واحد درصد، ۲۳.۸ واحد درصد، ۱۹.۲ واحد درصد و ۱۷.۶ واحد درصد در رشد صادرات حدود ۹۸ درصدی ایران به چین داشته‌اند.

متوسط قیمت صادرات به چین نیز طی ۱۰ سال مورد بررسی با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و در سال ۱۴۰۰ به رقم ۵۰۲ دلار به ازای هر تن رسیده که بیشترین رقم طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ است. در سال ۱۴۰۱ با اینکه صادرات نسبت به سال قبل با افزایش همراه بوده، متوسط قیمت صادرات به این کشور با کاهش ۳۶ دلار به ازای هر تن به ۴۶۵ دلار به ازای هر تن رسیده است. در واقع صادرات به چین در سال ۱۴۰۱ با قیمت پایین تری نسبت به سال ۱۴۰۰ انجام شده است. متوسط قیمت صادرات کالایی بدون نفت خام ایران به چین نیز طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ هم حدود ۲۹۸ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافته است. در واقع می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که در صورت تداوم این روند احتمالاً در پایان سال ۱۴۰۲ نیز کالا‌های صادر شده به چین حتی با متوسط قیمتی پایین‌تر از سال ۱۴۰۱ به فروش برسند.

تنوع پایین کالا‌های صادراتی به چین

در این میان ۱۰ کالای عمده صادراتی ایران به چین در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۲ درصد از کل ارزش صادرات ایران به این کشور را تشکیل می‌دهد که نشان دهنده تنوع پایین اقلام صادراتی به این کشور است. پروپان مایع شده با سهم حدود ۲۵ درصدی عمده کالای صادراتی ایران به چین محسوب می‌شود.

همچنین روند صادرات پروپان مایع شده از سال ۱۴۰۰ روند رو به رشدی را در پیش گرفته و در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد دو برابری را تجربه کرده است. پس از پروپان مایع شده، بوتان مایع شده و متانول مهمترین کالا‌های صادراتی ایران به چین در سال ۱۴۰۱ بوده که سهم این دو که تعرفه از کل ارزش صادرات به چین در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۷ درصد بوده است.

روند صادرات بوتان مایع شده مشابه پروپان بوده است و به طور کلی طی ۱۰ سال مورد بررسی، صادرات این محصول به چین متوسط رشد حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. روند رو به رشد صادرات متانول نیز که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۱ متوقف شده و نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۴ درصدی همراه شده است.

دیگر خبرها

  • ۷ مجوز سرمایه گذاری خارجی جدید در استان مرکزی صادر شد
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شد
  • واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۴۰۲
  • جزئیات واردات ۲۰ قلم کالای اساسی/ترخیص ۳.۸ میلیارد دلار ذرت
  • واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • واردات ۳.۲ میلیارد دلار تلفن همراه در سال گذشته/ ۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شد