Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلولهای بنیادی، با تحریک سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برای تبدیل شدن به نوعی سلول که معمولا روده ها را مفروش می کند، آنها محیط سلولی را تولید کرده اند که می تواند برای تولید ویروس استفاده شود و می توان از آن در مطالعه برهمکنش ویروس با سلول های انسانی و بررسی واکسن های بالقوه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نورو ویروس انسانی، یکی از دلایل اصلی گاستروانتریت عفونی روده ای است که می تواند منجر به بیماری و حتی مرگ در کودکان و سالخوردگان شود.

هیچ واکسن یا درمان حفاظت کننده موثری برای این عارضه در حال حاضر وجود ندارد و مطالعه نورو ویروس ها نیز به دلیل اینکه ویروس به راحتی در مجموعه های آزمایشگاهی رشد نمی کند، با محدودیت مواجه است.

بسیاری از محققین سعی داشته اند روش های ساده شده ای را برای نورو ویروس ها ارائه دهند اما هیچ کدام از آنها موفق نبوده اند.

تا پیش از این محققان لازمه رشد نورو ویروس ها در آزمایشگاه را وجود بافت روده ای انسانی (برای ارائه سلول هایی که ویروس در آن ها رشد کند) و صفرا ( برای ارائه مواد غذایی و فاکتورهای رشد لازم برای رشد سلول های روده ای و بالطبع رشد ویروس) می دانستند.

اما محدودیت این طرح این بود که بافت روده ای بدست آمده به وسیله روش هایی مانند بیوپسی، با محدودیت همراه است و بعد از ورود به آزمایشگاه نیز کیفیت خود را از دست می دهد.

در رویکردی جدید، محققان دانشگاه اوزاکا، سلول های اپی تلیالی روده ای را از سلول های iPS تولید کرده اند که از نظر تئوری در مقادیر نامحدودی در دسترس هستند.

نکته مهم و جالب این است که این سلول های اپی تلیالی روده ای برای رشد و تولید در مقادیر انبوه به صفرا نیاز ندارند و به همین دلیل می توان از آنها برای تولید مقادیر انبوه نورو ویروس های انسانی استفاده کرد. اگرچه صفرا به رشد ویروس کمک می کند، اما برای بسیاری از ژنوتیپ های نورو ویروسی که در این سلول های اپی تلیالی روده ای رشد می کنند، وجود صفرا ضرورت ندارد.

با استفاده از این سلول های اپی تلیالی روده، مشکلات اخلاقی که در استفاده از سیستم هایی که از بافت های روده ای مرسوم وجود دارد، وجود نخواهد داشت. محققان بر این باورند که این روش برای کاربردهای صنعتی مانند ارزیابی واکسن های طراحی شده و ارزیابی پاسخ های ایمنی در کارآزمایی بالینی مفید خواهد بود.

کد خبر 4485686 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: سلول های بنیادی واکسن ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم

محمدعلی چراغیان سرپرست اداره طرح و برنامه ریزی صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح صنعتی با هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری هم اکنون ۶۴ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی افزود: این طرح صنعتی در زمان بهره برداری زمینه اشتغال ۱۳۶ نفر را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

رشد۱۷۷ درصدی سرمایه گذاری‌ صنعتی چهارمحال و بختیاری

چراغیان اضافه کرد: نخ ابریشم خالص از الیاف‌های طبیعی و مرغوب با زیبایی و مقاومت عالی است که در بسیاری از کارخانه‌ها و نساجی‌های پارچه ابریشم بافی به عنوان مواد اولیه از اهمیت منحصر به فردی برخوردار می‌شود.

وی افزود: در کارخانجات تولید نخ ابریشم خالص ایرانی، این محصول به طور استاندارد و با تنوع بالا بر اساس نیاز مشتریان تولید می‌شود؛ بنابراین نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز به خوبی از آن استقبال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • تولید برق با الهام از کرکس (+عکس)
  • هوش مصنوعی: دوران گذار از مزیت به ضرورت
  • احیای واحدهای تولیدی راکد ۱۹۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
  • الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم