Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@10:49:26 GMT

راز کثیف صنعت نفت آمریکا برملا شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۶۳۵۷

به گزارش ایسنا، آن طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است یکی از بازیگران اصلی این کمپین، ماراتون پترولیوم است که بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا به شمار می‌رود. ماراتون به همراه سایرین کمپین مخفیانه‌ای را به راه انداخته تا استانداردهای آلایندگی را تعدیل کند. این کمپین استدلال کرده که آمریکا دیگر نیازی به استانداردهای اقتصاد سوخت ندارد زیرا اکنون یک تولیدکننده بزرگ نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نامه‌ای که به اعضای کنگره ارسال شده، آمده است: از آنجا که کمبود نفت دیگر مایه نگرانی نیست، آمریکایی‌ها باید حق انتخاب خودروهایی را داشته باشند که با نیازهایشان متناسب است.

عمده بحث در خصوص میانگین استانداردهای اقتصاد سوخت که قرار است تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰ مایل در هر گالن افزایش پیدا کند، به موضع صنعت خودرو متمرکز شده است. اما کالیفرنیا از قدرت تعیین استانداردهای اقتصاد سوخت برخوردار است. این مسئله اعتراض دولت ترامپ را که خواستار ثابت شدن استانداردهای فدرال در ۳۷ مایل در هر گالن از آغاز سال ۲۰۲۰ است، برانگیخته است.

صنعت خودرو در ابتدا دولت ترامپ را برای پایین بردن استانداردهای اقتصاد سوخت تحت فشار گذاشت اما دریافت که این اقدام صنعت را با مقررات ایالتی مختلفی مواجه خواهد کرد، به‌خصوص در کالیفرنیا که استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد. استانداردهای مختلف برای ایالتهای مختلف خودروسازان را ملزم خواهد کرد خودروهای مختلفی برای بازارهای متفاوت تولید کنند. این امر از استانداردهای ملی سخت گیرانه هم دشوارتر خواهد بود.

با این حال در حالی که پوشش رسانه‌ای به کشمکش خودروسازان، دوستداران محیط زیست و دولت ترامپ متمرکز شد، به نظر می‌رسد که پالایشگاه‌های نفت بزرگ یک کمپین روابط عمومی محرمانه به راه انداخته‌اند تا جامعه را متقاعد کنند دیگر به این استانداردها نیازی نیست. شرکت ماراتون در این خصوص سرگرم لابی در سطح ایالتی و فدرال است.

انگیزه این اقدام کاملا روشن است. هر چه خودروها مصرف سوخت بهتری داشته باشند، فروش بنزین کاهش پیدا می‌کند. در حالی که خودروسازان ناچارند نگران رعایت استانداردهای سوخت ایالتی باشند، پالایشگاه‌ها تنها می‌خواهند سوخت بیشتری بفروشند. گری همینگر، مدیرعامل ماراتون در کنفرانسی در اوایل دسامبر به سرمایه گذاران گفته بود تعدیل استانداردهای اقتصاد سوخت به معنای آن خواهد بود که صنعت پالایش ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز بنزین بیشتری خواهد فروخت.

طبق گزارش گروه رودیوم، ثابت کردن استانداردهای سوخت تا سال ۲۰۳۰ آن طور که پیشنهاد شده است، به افزایش تقاضای نفت آمریکا به میزان ۲۲۱ تا ۶۴۴ هزار بشکه در روز منتهی خواهد شد.

پاک سازی بخش برق و استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیشتر و سوئیچ زغال سنگ به گاز به دلیل ارزانی قیمت آنها و منابع انرژی پاک‌تر روی داده است، اما ورود به بخش حمل و نقل و اعمال مقررات سخت گیرانه دشوارتر است. پالایشگاه‌های  نفت نیز هرگز دست روی دست نگذاشته‌اند تا اجازه دهند مقررات فدرال، فروش آنها را کاهش دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقت مرزبانی از ریال و پایان هژمونی اقتصادی آمریکا رسیده است

آمریکا از دلار برای بسط تسلط خود بر کشورها و تحت‌فشار قرار دادن نظام‌های مشروع و مردمی که در عرض راهبردهای واشنگتن قرار دارند، بهره می‌برد و  اقتصاد وابسته به دلار، همیشه در معرض و گزند تلاطمات است و دکمه کنترل آن در وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. لذا پایان دادن به «جادوی پولی و مالی دشمن»‌ می‌تواند رکن اصلی پالایش سیاست‌های مالی و پولی در راستای حفظ ارزش ریال باشد که باید به‌ صورت متعهدانه نسبت به اجرای آن اهتمام داشت و بانک مرکزی به عنوان «مرزبان ریال» باید در این میدان پیشتاز باشد. 

سقوط دلار یا کاهش ارزش دلار یا خروج دلار از سلطه‌ای که دارد و تبدیل آن به یک پول متداول، کاهش نفوذ سیاسی آمریکا را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن قطعا روی سلطه اقتصادی آمریکا در جهان اثر منفی دارد. افول اقتصاد آمریکا به معنای افول اقتصاد غرب تلقی خواهد بود و به نظر می‌رسد که پیامدهای آن بسیار فراتر از حوزه اقتصاد است.

بسیاری باور دارند که «بریکس» راهکار تقابل با تحریم‌های غربی، سلطه دلار و بدهی‌های سنگین است. اما در عین حال کارشناسان آن را یک شبه ممکن نمی‌دانند. اما برای شروع کشورهای عضو بریکس تبادلات تجاری خود را با ارزهای جایگزین مرتبط با خود یا ارز چینی یوان شروع کرده‌اند و شاید در میان مدت بریکس یک ارز تجاری واحد را نیز معرفی کند.

اما این تغییر به صورت تدریجی رخ خواهد داد و بدون شک می‌تواند بتدریج سیاست‌های تحریمی غربی را نیز کم اثر و حتی شاید بی‌اثر کند. دلایل عملی شدن این فرضیه اقتصادی را می توان در چهار مورد خلاصه کرد:

اول اینکه اتکای صرف به یک ارز واحد که می‌تواند با سیاست‌های مالی امریکا تغییر کرده و با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های واشنگتن خطر رکود اقتصادی را در کشورها افزایش دهد، یکی از مهم‌ترین دلایل به شمار می‌رود. ضمن اینکه دولت امریکا با کسری مالی سنگینی روبه‌رو است که به مرور می‌تواند علاوه بر افزایش ارزش دلار، تورم را نیز در شاخصی صعودی‌تر قرار دهد.

دومین دلیل آن است که امریکا در سال‌های اخیر در جنگ‌های ژئوپلیتیکی بسیاری درگیر شده است که یکی از مهم‌ترین آنها عراق و افغانستان بود. این نبردها در نتیجه افزایش تنش‌ها میان کشورها و امریکایی‌ها رخ داده است که می‌تواند دولت‌ها را برای استفاده از دلار به عنوان ارز اصلی امریکا به تردید بیندازد.

سوم آنکه؛ چین دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان و بازیگر تأثیرگذار نوظهور در دنیای تجاری است که همین امر استفاده از ارز این کشور را برای جایگزین دلار جدی‌تر می‌کند.

چهارم اینکه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که از کنترل دولت‌ها خارج هستند، در سال‌های اخیر بشدت مورد توجه قرار گرفته و بیش از گذشته برای جایگزینی دلار مطرح شده‌اند.

در حال حاضر، بریکس ۳۰ درصد از اقتصاد جهانی را کنترل می‌کند و اگر اتکای کشورهای عضو این بلوک اقتصادی به دلار آمریکا به طور کامل پایان یابد، ممکن است این میزان افزایش یابد. اقتصاد آمریکا احتمالاً سقوط خواهد کرد؛ زیرا این کشور هیچ وسیله‌ای برای جبران کسری بودجه خود نخواهد داشت. قیمت همه کالاها به طور سرسام‌آوری افزایش خواهد یافت که به بی‌ثباتی اقتصاد این کشور در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

در خاتمه، اگر اقدامات کشورهای بریکس تا سال ۲۰۲۶ میلادی با موفقیت پیش برود، دلار آمریکا قدرت خود را در بازارهای بین‌المللی از دست خواهد داد، ارزهای محلی بر بخش مالی تسلط خواهند یافت و یکی از آن‌ها احتمالاً ارز ذخیره جهانی خواهد شد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • استانداردهای دوگانه آمریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه
  • کودکان مسلمان بریتانیایی 132 هزار دلار برای کمک به خانواده‌های فلسطینی و یمنی جمع‌آوری کردند
  • اسرار سیر برملا شد؛ آیا سیر واقعا برای سلامتی مفید است؟ | چه کسانی نباید سیر بخورند؟
  • معرفی کمپین سفر خوشبو از برند آمبرلا
  • سهم ناچیز ایران از بازار بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان!
  • به وقت مرزبانی از ریال و پرتاب سنگ به خزانه داری آمریکا
  • وقت مرزبانی از ریال و پایان هژمونی اقتصادی آمریکا رسیده است
  • اقتصاد آمریکا درگیر شد
  • رکوردشکنی قیمت طلا؛ اقتصاد آمریکا متهم اصلی
  • بلومبرگ: بایدن بیشتر از ترامپ مخالف چین است