Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید طالب زاده با بیان اینکه تحول در علوم انسانی بدون مشارکت وزارت علوم امکان پذیر نیست، گفت: علوم انسانی باید در سطح کلان کشور حضور داشته باشد یعنی با فرهنگ و نیازمندی های کشور هماهنگ شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، سی و پنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «علم و نخبگان» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه، امروز (شنبه، ۲۴ آذرماه) در محل «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم، کارشناسان و صاحب نظرانی، چون؛ مخبر دزفولی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، احمد فضائلی، معاون پژوهشی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رضا روستا آزاد، معاون پژوهشی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسرین سلطان خواه، معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری و  رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان، محمد مهدی نژاد، معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی، مجید بذرافکن، رئیس دانشکده فرهنگی و اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) و جمع دیگری از اساتید و نخبگان، دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار گرفت.

 

شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در سایه انقلاب اسلامی تشکیل شده است/ علوم انسانی زمانی به رسمیت شناخته شود که با فرهنگ این سرزمین مرتبط باشد/ تحول در برنامه درسی علوم انسانی ماموریت کارگروه های شورای تحول

 

«سید حمید طالب زاده» در این نشست اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورایی با عنوان شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با 25 عضو حقیقی و حقوقی تشکیل شد.

 

دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اعضای حقیقی این شورا از استادان دانشگاه ها و اعضای حقوقی آن نیز از موسسات پژوهشی و آموزش عالی تشکیل شده است که وظیفه این شورا، تدوین و تصویب برنامه ها در 16 رشته است.

 

طالب زاده افزود: این 16 رشته عبارت اند از: علوم سیاسی، علوم اقتصادی، روانشناسی، فلسفه دین، مدیریت، زبان های خارجه، هنر، معماری و شهرسازی، حقوق زنان و خانواده، مشاوره و ... .

 

دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی بدون مشارکت وزارت علوم امکان پذیر نیست و باید در متن موسسات، آموزش عالی و ... تحقق پیدا کند، تاکید کرد: در وزارت علوم کمیته هایی ایجاد شده است که این کمیته ها نظارت و اجرا برنامه تحول را برعهده دارند.

 

وی ادامه داد: شورای عالی تحول در ابتدا از کارگروه هایی متشکل از اساتید دانشگاه ها و هسته های اصلی تشکیل شده است که این کارگروه ها با عنایت وزارت علوم زیر مجموعه این وزارتخانه قرار گرفته است و دستورکار آنها برنامه ریزی دروس آموزشی است.

 

طالب زاده با اشاره به چهار معیار اساسی در تنظیم اسناد گفت: این چهار معیار شامل اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی است که در دستور کار قرار دارد تا اسناد براین اساس انطباق داشته باشد.

 

دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: این معیارهای مهم در چهار موضوع مختلف استاد، دانشجو، آموزش و پژوهش اعمال می شود و زمانی می توانیم از علوم انسانی سخن بگوییم و امید داشته باشیم که علوم انسانی در ساخت و شکوفایی کشور حضور رسمی داشته باشد اما تا زمانی که مدیران این رشته را نادیده بگیرند، فارغ التحصیلانی که در این رشته مدرک دریافت می کنند نمی توانند به کشور کمک شایانی کنند.

 

وی تصریح کرد: علوم انسانی باید در سطح کلان کشور حضور داشته باشد یعنی با فرهنگ و نیازمندی های کشور هماهنگ شود و زمانی علوم انسانی می تواند به رسمیت شناخته شود که با فرهنگ این سرزمین ارتباط نزدیکی برقرار کند.

 

طالب زاده با اشاره به وظایف کارگروه ها گفت: این کارگروه ها موظف به تحول برنامه درسی هستند تا یک فرآیند علمی ایجاد شود تا از آن طریق بتوانند آسیب شناسی کنند.

 

دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تشریح کرد: این کار گروه ها با بررسی دروس عالی و پیشرفته دیگر دانشگاه های جهان و تطابق آنها با 4 معیار اصلی اسناد را آماده می کنند و آن را به حوزه های علمیه فرستاده تا از تمام جهات و به خصوص بحث اسلامی بر آن نظارت شود و بعد از تایید این سند در نشست های علمی مورد نظر اساتید واقع شده و بعد از اتمام مراحل به وزارت علوم ابلاغ می شود تا آن را در دانشگاه های کشور اجرایی کنند.

 

وی با بیان این که 85 برنامه تصویب شده تحول در کشور بی سابقه است، گفت: بعد از تصویب این اسناد باید عناوین و سرفصل هایی که مشخص شده در قالب کتب و جزواتی تالیف شود تا کمک کننده استادان و دانشجویان باشد.

 

طالب زاده در پایان سخنان خود گفت: حدود 280 عنوان کتاب جدید در دست بررسی داریم که به تدریج باید منتشر شود و امروزه برای اولین بار هر کتاب درسی یک کتاب مستند دارد در همین رابطه اگر این اسناد تصویب شود یک سند پربار در کشور موجود خواهد بود.

 

 

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران نماز جمعه شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی استان بوشهر اردبیل هرمزگان قیمت طلا تحول در علوم انسانی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!

وکیل دادگستری گفت: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب، تنها جنبه‌های فرهنگی مورد توجه بوده و نه چیز دیگری. شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت تعیین جرم و مجازات ندارد. تعیین جرم و مجازات مطابق قانون اساسی صرفا در صلاحیت قوه مقننه است. بدون قانون هم نمی‌توان کاری را به عنوان جرم تلقی کرد.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، بلافاصله پس از ظهور دوباره آخرین ورژن‌های گشت ارشاد در خیابان‌های کشور و آغاز برخوردها با زنان ایرانی بر سر حجاب، برخی پرسش‌های بنیادین فضای عمومی کشور را در بر گرفت که هنوز پاسخی به آن‌ها داده نشده است.

پرسش نخست مرتبط با محتوای قانونی این برخوردها بود، در شرایطی که هنوز لایحه حجاب و عفاف در مسیر شورای نگهبان به بهارستان در آیند و روندی مستمر است، مشخص نیست برخوردهای گشت ارشاد مبتنی بر کدام قانون صورت می‌گیرد و مهم‌تر از آن مسوولیت نهایی این برخوردها با کدام فرد، نهاد، ارگان یا سازمانی است؟ آیا دولت و وزارت کشور مسوول است؟ دستگاه قضایی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر؟ یا پای نهادهای فرادستی و فراقانونی دیگری در میان است؟ اهمیت پاسخگویی به این پرسش‌ها زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم پس از بروز فاجعه مرگ مهسا امینی، هیچ کدام از نهادهای مسوول حاضر نشدند نقش و مسوولیت خود در آغاز به کار این گشت‌ها را بپذیرند.

این‌گونه شد که توپ مسوولیت مرگ مهسا امینی در زمان وقوع در شهریور ۱۴۰۱ از این نهاد به آن نهاد و از فلان ارگان به بهمان سازمان انداخته شد، بدون اینکه نهایتا هم مشخص شود کدام نهاد و ارگان و وزارتخانه‌ای مسوول این برخوردها بوده است. در آن برهه، عاملی، دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در صدا و سیما حاضر شد و رسما اعلام کرد، راه‌اندازی گشت‌های ارشاد فاقد مصوبات قانونی بوده است!

با گذشت حدود ۱۸ماه از این اظهارات و در شرایطی که هنوز قانون جدیدی درخصوص حجاب و عفاف مصوب نشده، مردم باز هم شاهد جولان گشت‌های ارشاد در شهرها هستند، بدون اینکه مقام مسوولی برای آن‌ها درباره ابعاد قانونی و متولی و مسوول این گشت‌ها توضیحی داده باشد.

رییس قوه قضاییه دیروز تلاش کرد به بخشی از این ابهامات موجود در جامعه پاسخ دهد. اژه‌ای ابتدا با اشاره به جایگاه شوراهای فرادستی در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری‌ها اعلام کرد در کنار قوانینی چون حمایت از آمران و قانون مجازات اسلامی، اصل برخوردهای اخیر گشت ارشاد مبتنی بر مصوباتی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرده است. اژه‌ای در ادامه تلاش کرد نقش هر سازمان، نهاد و ارگانی را در این مقوله یادآور شود.

بلافاصله پس از طرح این موضوع توسط رییس عدلیه، بازار ارزیابی‌های تخصصی درخصوص ابعاد مختلف موضوع گرم شد. برخی حقوقدانان با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد شأن قانون‌گذاری است، راه‌اندازی گشت‌های ارشاد مبتنی بر مصوبه شوراهای بالادستی را دخالت در حوزه قانون‌گذاری ارزیابی کردند. کامبیز نوروزی یکی از همین حقوقدانان است که در گفت‌وگو با «اعتماد» به برخی ابهامات پیش روی موضوع گشت‌های ارشاد از منظر حقوقی ورود می‌کند.

نوروزی با اشاره به دیدگاه‌های اخیر رییس عدلیه درخصوص اجرای طرح نور با استناد به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: «شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوباتی در مورد بحث حجاب دارد که در آن‌ها برای دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها وظایفی درنظر گرفته شده است، اما باید توجه داشت، عموما در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب، تنها جنبه‌های فرهنگی مورد توجه بوده و نه چیز دیگری. شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت تعیین جرم و مجازات ندارد. تعیین جرم و مجازات مطابق قانون اساسی صرفا در صلاحیت قوه مقننه است.

بدون قانون هم نمی‌توان کاری را به عنوان جرم تلقی کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم صلاحیت تعیین جرم و مجازات آن را ندارد.» این حقوقدان ادامه می‌دهد: «آنچه در نحوه رفتار نیروی انتظامی با مساله حجاب دیده می‌شود، وجه فرهنگی ندارد. قطع نظر از اینکه نیروی انتظامی سعی می‌کند در کارهایش جنبه‌های فرهنگی را درنظر بگیرد، اما اساس وظایف نیروی انتظامی فرهنگی نیست.

علاوه بر این، مقابله با زنان و متوقف ساختن آن‌ها به بهانه حجاب، انتقال زنان به مراکز پلیس و توقیف اتومبیل‌های زنان به بهانه حجاب و سایر موارد اینچنینی هیچ کدام در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارند. اگر این مصوبات را مرور کنیم مشخص می‌شود که یک چنین دستوراتی توسط این شورا صادر نشده، ضمن اینکه صلاحیت تصویب چنین مقرراتی را هم ندارد، چراکه اساسا تعیین جرم، نوع مجازات و تمام مسائل کیفری خارج از صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

نوروزی در پاسخ به این پرسش «اعتماد» که سیستم از یک طرف اصرار دارد که مقابله صورت دهد اما از سوی دیگر حاضر نیست، موضوع را در قالب قانون در صحن علنی مجلس دنبال کند و مسوولیت آن را به عهده بگیرد. چرا؟ می‌گوید: «این تناقضات چند دلیل دارد؛ نخست آنکه در دستگاه‌های مسوول کشوری، اختلاف دیدگاهی وجود دارد. به عنوان مثال، نخستین لایحه طرح حجاب و عفاف که در قوه قضاییه تهیه و سپس به دولت ارایه شد لایحه ملایمی بود که تا اندازه‌ای امکان اجرایی شدن داشت.

قوه قضاییه در دوره مسوولیت اژه‌ای، توجه بیشتری به مسائل حقوقی، قضایی و موضوعات اجتماعی داشته است، به خصوص اینکه آقایان قضات به طور مستقیم با این مسائل آشنا هستند. به نظرم به همین دلیل است که نخستین لایحه‌ای که درخصوص حجاب در قوه قضاییه تنظیم شده بود، لایحه‌ای ۹ ماده‌ای و ملایم بود تا حدی هم قابلیت اجرایی شدن داشت. پس از اینکه این لایحه به دولت و مجلس رفت به لایحه‌ای هفتاد و چند ماده‌ای و غیرقابل اجرا تبدیل شد، به گونه‌ای که این لایحه باعث مقابله مستقیمی با جامعه می‌شد.

این اختلاف‌نظر کارشناسی بین مسوولان کشوری، قابل مشاهده است. البته این قبیل اختلاف‌نظرها همواره ممکن است به وجود آید. از سوی دیگر جریانی که طرفدار شیوه‌های برخورد مستقیم کیفری با مساله حجاب است، شرایط اجتماعی را نادیده می‌گیرد. در واقع به این موضوع توجه نمی‌شود که برخوردهای کیفری سنگین تا چه اندازه می‌تواند آثار ناگوار داشته باشد. این برخوردهای سلبی شکاف بین مردم و حکمرانی را افزایش می‌دهد، باعث افزایش نارضایتی‌ها و… می‌شود.

برخوردهای بین دستگاه‌های مجری قانون و زنان و مردان و در کل شهروندان را بیشتر می‌کند، ضمن اینکه بسیاری از این دستورات فاقد ضمانت اجرایی هستند. در گشت‌های ارشاد به این مسائل عینی اجتماعی و اصول حقوقی توجهی نمی‌شود. می‌توان گفت که حقوق اساسی ملت، کنار گذاشته می‌شود.»

نوروزی یادآور می‌شود: «این رویکردها باعث می‌شود جامعه با مسائلی روبه‌رو شود که به بغرنج‌ترین مساله ایران بدل شده است. شاید برخی تصور کنند که مشکلاتی مانند تورم، گرانی، گسترش فقر و… اهمیت بیشتری داشته باشند اما واقع آن است که امروز مساله حجاب و نحوه برخوردهای سلبی به بهانه حجاب به بغرنج‌ترین و مهم‌ترین معادله جامعه بدل شده است.» نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا مشخص است مسوول اصلی گشت‌های ارشاد چه نهاد یا سازمان و ارگانی است؟

می‌گوید: «در حال حاضر به صراحت مسوولی برای این قبیل امور مشخص نشده است. امروز حتی اژه‌ای رییس عدلیه با تعبیری خاص از عبارت «کی بود، کی بود من نبودم، راه نیندازید» استفاده کرده است. رییس عدلیه منتقد این بودند که چرا هیچ فرد، سازمان یا نهادی مسوولیت قبول نمی‌کند، اما به طور کلی هر سازمانی که اختیاری دارد، واجد مسوولیت‌هایی متناسب با حیطه اختیاراتش است.

مثلا نیروی انتظامی که در خیابان با مردم برخورد می‌کند، مسوولیت کارهایی که انجام می‌دهد را به عهده دارد. این برخوردها چه خوب باشد چه بد، مسوولیتش متوجه نیروی انتظامی است. سایر نهادهایی هم که در این موضوع ورود کرده‌اند به تناسب اختیارات و نقشی که ایفا کرده‌اند، مسوول هستند. »

رییس عدلیه منتقد این بودند که چرا هیچ فرد، سازمان یا نهادی مسئولیت قبول نمی‌کند. اما به طور کلی هر سازمانی که اختیاری دارد، واجد مسئولیت‌هایی متناسب با حیطه اختیاراتش است

شاید برخی تصور کنند که مشکلاتی مانند تورم، گرانی، گسترش فقر و…اهمیت بیشتری دارند اما امروز مساله برخورد‌های سلبی بر سر حجاب به بغرنج‌ترین و مهم‌ترین معادله جامعه بدل شده است

نخستین لایحه‌ای که در خصوص حجاب در قوه قضاییه تنظیم شده بود، لایحه‌ای ۹ماده‌ای و ملایم بود. تا حدی هم قابلیت اجرایی شدن داشت. پس از اینکه این لایحه به دولت و مجلس رفت به لایحه‌ای هفتاد و چند ماده‌ای و غیر قابل اجرا تبدیل شد

شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت تعیین جرم و مجازات ندارد. تعیین جرم و مجازات مطابق قانون اساسی صرفا در صلاحیت قوه مقننه است. بدون قانون هم نمی‌توان کاری را به عنوان جرم تلقی کرد

امروز حتی اژه‌ای رییس عدلیه، با تعبیری خاص از عبارت «کی بود، کی بود من نبودم، راه نیندازید.» استفاده کرده است.

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • تحول صنعت رباتیک انعطاف پذیر با جوهر پلیمری نرم اما محکم
  • ابلاغ اولویت‌های پژوهش و فناوری چهار سال آینده شورای عالی عتف
  • خسروپناه: نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود
  • عاملی: سند نقشه جامع علوم انسانی تدوین می شود