Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:32:28 GMT

نگرانی‎ کشاورزان گلستان از تأمین کود

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۶۷۳۵

نگرانی‎ کشاورزان گلستان از تأمین کود

روزنامه ایران در گزارشی نگرانی کشاورزان استان گلستان از تامین کود برای زراعت در سال زراعی جاری را منتشر کرد.

پریسا سادات عظیمی خبرنگار ایران نوشت: استان گلستان قطب‎ کشاورزی محسوب می‎شود که تامین نهاده‎های این بخش و حمایت مسوولان برای استمرار تولید حائز اهمیت است؛ این در حالیست که تامین کود برای زراعت و کشت پاییزه طی این روزها دغدغه‎ کشاورزان گلستانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشاورزان گلستان در سال زراعی جاری برای آغاز کشت برخی محصولات پاییزه بویژه گندم با مشکل تامین کود مواجهند در حالی که بیشترین سطح زیرکشت محصولات پاییزه این استان مربوط به گندم است و کشاورزان با توجه به اقلیم متفاوت و قرار داشتن زمین‌های زراعی در مناطق کوهستانی و دشت، از مهر تا اواخر آذر ماه به کشت این محصول مشغول هستند.
به ‌گفته برخی از کشاورزان گلستان، از زمانی که (ابتدای تیرماه امسال) شرکت‎های پتروشیمی مبنای قیمت‌گذاری کود اوره تحویلی به بخش کشاورزی را قیمت ارائه شده در بورس قرار داده‌اند، کشاورزان با مشکل افزایش قیمت فروش و کمبود این نهاده مواجه شده‌اند.

*کمبود کود و افزایش قیمت این نهاده
یک کشاورز گلستانی در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به مشکلاتی که برای تأمین کود کشت پاییزه خود تاکنون داشته، اظهار داشت: از اواخر سال گذشته در استان شاهد کمبود کود و افزایش قیمت این نهاده بودیم، وقتی این مشکلات را از مسئولان مربوطه پیگیری می‌کنیم، دلایل مختلفی را ارائه می‌کنند.

*انتقاد از کم ‎توجهی مسئولان به مشکلات کشاورزان
کشاورز دیگری از این خطه شمال کشور با انتقاد از کم ‎توجهی مسئولان به مشکلات کشاورزان گلستان، گفت: قیمت نهاده‎ها چند برابر افزایش داشته اما قیمت محصولات کشاورزی افزایش چندانی پیدا نکرده و این به معنای متضرر شدن کشاورز و تولیدات این بخش است. متأسفانه هزینه‎های بخش کشاورزی در چند سال اخیر رشد داشته اما به‌دنبال آن هیچ تدبیری برای درآمد کشاورزان اتخاذ نشده است.
علی قلی ایمانی نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور و دبیرخانه کشاورز گلستان نیز در گفت‌و‌گو با ایران، در این خصوص اظهار داشت: اواخر بهار و اوایل تابستان که کشت تابستانه داشتیم کشاورزان دغدغه‌ای برای تأمین کود نداشتند اما از زمانی که مشکلات کامیونداران اتفاق افتاد و بار کود بموقع به دست کشاورز نرسید، هجمه‌ای برای دریافت کود در استان ایجاد شد که ولع کشاورز را برای دریافت کود دوچندان کرد زیرا کشاورز کود مصرفی خود را بموقع دریافت نمی‌کرد. گلستان هم استانی است که طی سال، کشاورزی در آن جریان دارد و مربوط به فصل مشخصی نیست. از این‌رو کشاورزان به‌طور مداوم باید نهاده‌های کشاورزی از جمله کود در اختیار داشته باشند.
ایمانی در عین حال به کارخانه‌های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های پتروشیمی هم معتقدند که کود کیسه‌ای 50 کیلویی با قیمت 38 هزار و 500 تومان برایشان مقرون به صرفه نیست و اقدام به گران کردن کود تولیدی خود کردند. اما با پیگیری‌ ریاست جمهوری و دستور ایشان به این کارخانه‌ها مبنی براینکه چون سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند باید قیمت کود هم به‌همان قیمتی که سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده تعیین می‌کند، به کشاورز بدهند، موجب شد این کارخانه‌ها به‌صورت قطره چکانی کود را به کشاورزان برسانند. این مسأله همچنین باعث شد کشاورزان حریص شوند و سهمیه‌ای را که مثلا برای 3 ماه نیاز دارند به‌طور یکجا بگیرند و ذخیره کنند، در حالی که قبل از این قضایا هر کشاورز ماهانه به اندازه نیازش یک تا 3 کیسه کود می‌گرفت.
به گفته وی برای هر هکتار زمین کشاورزی معمولا 3 پاکت کود نیاز است.
نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور، بازار گرمی دلال‌ها در این مورد را هم مزید بر علت دانست و تصریح کرد: متأسفانه وجود دلال‌ها و واسطه‌ها موجب شده هر کیسه کود 50 کیلویی که قیمت آن 38 هزار و 500 تومان است به قیمت 60 هزار تومان به کشاورز فروخته شود. مسوول به وجود آمدن چنین وضعیت و بازار سیاهی هم خود کشاورزان هستند زیرا اگر طمع نکنند و به مقدار نیازشان کود از مراکز مربوطه دریافت کنند دیگر مجبور به خرید کود با قیمت تقریباً 2برابر نمی‌شوند.
ایمانی معتقد است کود در گلستان به اندازه کافی موجود است البته شاید با کمی تأخیر به دست کشاورز برسد اما کمیاب نیست و می‌رسد. در هر صورت اگر خود کشاورزان همکاری کنند این مشکل حاد نخواهد شد.
6204/2729

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزان كود گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت

توسعه کشت قراردادی در بخش کشاورزی به عنوان یکی از طرح‌های مهم در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت که براین اساس مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول کشت قراردادی مبتنی بر تولید انجام می‌شود.

بنابر اعلام وزارت جهاد در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در سطح ۳ میلیون و ۲۵۰ هزارهکتار کشت قراردادی محصولاتی نظیری همچون گندم، برنج، جو و دانه های روغنی صورت گرفته که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم و مابقی دیگر محصولات است.

کشت قراردادی مهمترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت است که امیدواریم اعتبارات و زیرساخت های لازم فراهم شود تا خودکفایی محصولات اساسی تحقق یابد.

بنابر آمار سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد که براین اساس ۲۰ درصد ارز به واردات محصولات اساسی اختصاص می یابد که با توسعه کشت قراردادی و تخصیص ۵۰ درصد این میزان اعتبار، خودکفایی ۵ محصول اساسی تحقق می یابد.

خودکفایی محصولات اساسی با کشت قراردادی تحقق می یابد

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: در سطح ملی معاون اول رئیس جمهور و در سطح استان، استانداران به عنوان مدیران اصلی الگوی کشت و کشت قراردادی هستند.

به گفته او، وزارت جهاد اعلام کرد که اجرای مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی فراقوه ای است به طوریکه تمامی نهاده ها باید پای کار بیایند و زیرساخت های لازم را برای اجرای کشت قراردادی فراهم کنند.

پیشه ور لازمه تحقق کشت قراردادی را پرداخت مابه التفاوت کشت محصولات استراتژیک‌ با آب بر اعلام کرد و افزود: کشاورزان در کشت محصولات منافع خود را در نظر می گیرند، لذا برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک باید مابه التفاوت پرداخت شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: در اجرای کشت قراردادی، نهاده های مورد نیاز کشاورزان از جمله سم، کود، بذر و سایر نهاده های مورد نیاز کشاورزان باید تامین شود و در مقابل کشاورزان پس از برداشت، محصول خود را تحویل دولت یا بنگاه های اقتصادی دهند که متاسفانه محقق نشد.

به گفته او، با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های لازم پیش بینی می شود که همانند سنوات قبل الگوی کشت یا کشت قراردادی اجرا نشود تا تولید دچار آسیب نشود.

پیشه ور با بیان اینکه سالانه ارز قابل توجهی به واردات اختصاص می یابد، گفت: اگر ۵۰ درصد رقم واردات به زیرساخت های مکانیزاسیون، نهاده های کشاورزی و خرید توافقی تخصیص یابد، طی یک برنامه ۵ ساله خودکفایی محقق می شود.

 ضرورت کشت قراردادی قبل از آغاز سال زراعی 

عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: بنابر برنامه ۳ تا ۴ سال اخیر باید کل کشت گندم بصورت قراردادی اجرا می شد که متاسفانه این امر محقق نشد.

به گفته او، برای اجرای کشت قراردادی از ۴ تا ۵ ماه قبل از آغاز سال زراعی باید با کشاورزان قرارداد منعقد شود تا کشاورزان نسبت به تامین نهاده و خرید محصول در زمان برداشت اطمینان خاطر داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه تعهدات کشت قراردادی برعهده دولت است، افزود: طی سال های اخیر کشت قراردادی در زمانیکه یک سوم یا یک چهارم کشت انجام شده، تحقق می یابد.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی ادامه داد: اگر برنامه ریزی و تعهدات دولت و سازمان و برنامه و بودجه به موقع عملیاتی شود، اجرای کشت قراردادی موفق خواهد بود.

او از افزایش کشت قراردادی محصولات استراتژیک نسبت به سنوات گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای کشت قراردادی، حداقل یک ماه قبل از آغاز فصل کشت دولت باید تکلیف خود را بدانند و قرارداد در دستشان باشد.

هاشمی با بیان اینکه اجرای مصوبه الگوی کشت سالانه حداقل ۴۰ تا ۵۰ همت اعتبار نیاز دارد، گفت: مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی سند ملی و راهبردی برای رسیدن به خودکفایی محصولات اساسی و افزایش راندمان تولید است، اما تا زمانیکه برنامه بلندمدت نداشته باشیم، به جایی نمی رسیم.

بنابر سیاست وزارت جهاد و تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی ۵ محصول اساسی و خوداتکایی دیگر محصولات، مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی باید اجرا شود تا خروج ارز از کشور کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • پلیس فتا حق۱۷۰میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت
  • احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران