Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سکینه اشرفی، تنها معاون زن شهردار تهران، در دومین حضور خود به عنوان شهردارِ شبِ تهران، از محلات آسیب‌پذیر پایتخت بازدید کرد و در گفتگو با مردم این محلات تاکید کرد که توسعه شهری باید مبتنی بر مشارکت مردم ساکن در محلات، طرح‌ریزی، انجام و ارتقاء یابد.


به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، سکینه اشرفی که دو ماه پیش به عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران منصوب شده بود، در دومین تجربه حضور خود به عنوان شهردارِ شبِ تهران با جمعی از فعالان حوزه زنان و خبرنگاران حوزه شهری از نقاط آسیب‌پذیر در محلات شوش، هرندی، اتابک، مینابی و پاسگاه نعمت‌آباد تهران بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشرفی، به همراه یکی از فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی از حضور معتادان متجاهر در محله‌های شوش و هرندی بازدید کرد و ضمن تاسف از شرایط این محلات تصریح کرد: اگرچه مدیریت شهری برای ارتقای زیست‌شهری در همه محلات شهر تهران مسئولیت دارد اما دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول دولتی هم باید پا به پای شهرداری در این محلات آسیب‌پذیر حضور پیدا کرده و برای حل این معضل کمک کنند.

وی با اشاره به تجربه برخی سازمان‌های مردم نهاد در حاشیه شهر‌های زابل و زاهدان برای کمک به معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی، اظهار کرد: در شرایطی که در این شهرها، حجم آسیب بسیار گسترده‌تر است، اما تشکیل سراهایی که با همت سازمان‌های مردم نهاد برپا شده، مشارکت مردم برای حل این معضلات را هم را همراه خود کرده و بسیاری از افراد توانسته‌اند، از معضل اعتیاد نجات پیدا کنند.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: بدون بهره‌گیری از تجربه‌های واقعی و گران‌سنگ فعالان سمن‌ها و مراکز حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نمی‌توان به برنامه‌ریزی موثر و کاربردی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی دست یافت.

شهردار شب تهران، در ادامه مسئولیت خود برای سرکشی از شهر، به منطقه 19 تهران رفت و در بازدید از درمانگاه شهر سالم این منطقه، با بخشی از مراجعان مردمی و مسئولان این درمانگاه صحبت کرد.

درمانگاه شهر سالم منطقه 19 تهران که به واسطه محرومیت این منطقه، با اقبال مردم مواجه شده با داشتن پزشکان متخصص در همه بخش‌ها و نیز راه‌اندازی بخش رادیولوژی، سونوگرافی و ماموگرافی، تا ساعت 12 شب به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

اشرفی، پس از بازدید از این درمانگاه، به سرکشی از بافت فرسوده در محلات منطقه 19 پرداخت و سپس به منطقه 15 تهران رفت. شهردار شب تهران، در گشتی پیاده در محلات اتابک و مینابی منطقه 15 که به واسطه بافت فرسوده، اجرای ناقص طرح‌های نوسازی و تردد معتادان متجاهر با مشکلات زیادی روبرو هستند، به گفتگو با مردم محلی پرداخت. در حالیکه ساعت از نیمه شب گذشته بود، اما برخی از مردم در سطح خیابان‌های محله تردد داشتند که با مشاهده معاون شهردار، کم کم سر و کله مردم دیگر محله نیز از خانه‌ها پیدا شد و هریک به درد و دل با اشرفی پرداختند.

رها شدن زمین‌های خالی، عدم تامین روشنایی در نقاط بی‌دفاع شهری، نبود امکانات و زیرساخت‌های زندگی شهری، تردد سگ‌های ولگرد، مزاحمت دستفروشان و وانت‌بارها و بلاتکلیفی خانه‌های فرسوده در این محلات، بخشی از گلایه‌های شهروندان به معاون شهردار تهران بود.

اشرفی، پس از شنیدن حرف‌های مردم، در صحبت‌هایی تاکید کرد که خدمات‌رسانی به مردم، نیازمند احداث بزرگراه‌های آنچنانی یا صرف هزینه‌های زیاد نیست بلکه با ایجاد یک ورزشگاه کوچک، یا ارائه امکاناتی که به زیست بهتر شهری کمک می‌کند هم می‌توان رضایت شهروندان را جلب کرد.

وی مشارکت مردم در همه شئون توسعه محله‌ای را یک ضرورت دانست و گفت: باید مشارکت مردم برای حل مشکلات محلات جلب شود؛ نمی‌توان با یک نسخه دستوری برای همه محلات تهران تصمیم گرفت، بلکه برای هر محله، با توجه به نیازها و مشکلات آن منطقه باید تصمیم‌گیری کرد.

اشرفی پس از بازدید از این مناطق، به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران رفت تا از کم و کیف خدمت‌رسانی این نهاد در ساعات نیمه‌شب اطلاع کسب کند. ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران با داشتن 30 خط تلفن فعال، در همه ساعت‌ها آماده خدمات‌رسانی است. همزمان با حضور اشرفی، زنگ آتش‌نشانی به صدا درآمد و در گزارشی از یک حادثه اعلام شد که یک دستگاه کامیون و یک دستگاه خاور در محله حکیمیه تهران تصادف کرده‌اند که منجر به حبس دو سرنشین خاور درون خودرو شده بود که بلافاصله عوامل آتش‌نشانی به منطقه اعزام شدند تا برای نجات محبوسان اقدام کنند.

معاون شهردار تهران، در این بازدید، کار آتش‌نشانی را یک کار جهادی و ایثارگرانه دانست و گفت: زحمت و شجاعت آتش‌نشانان با هیچ شغل دیگری قابل مقایسه نیست و نجات جان انسان‌ها، کار بسیار ارزشمندی است که باید قدر نهاده شود.

شهردار شب تهران، پس از این بازدید، به مرکز کنترل ترافیک شهر رفت تا از طریق دوربین‌های تصویری به رصد شهر بپردازد. پایتخت، با حضور یک زن به عنوان شهردار شب، شب آرامی را به صبح رساند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سکینه اشرفی شوش میزان شهردار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکردها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و این مساله آنها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکت مردم می‌شود، در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود و بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردم وارد شده از همین جا آسیب می بیند.

حیدری اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در اجرا با آن مواجه هستیم این است که وقتی بافت تاریخی یک محله در حد امروزی می‌خواهد بازسازی شود و در عین حال ساختارهای کلی آن حفظ شود، به ناچار باید یک سری محدودیت‌ها اعمال شود و این با منافع مردم ایجاد تعارض می‌کند همچون که بر اساس قوائد بازآفرینی نمی‌توان ساختمان‌های جدیدی در بافت تاریخی ساخته شود.

وی ابراز داشت: نباید به بافت‌های تاریخی به عرصه‌هایی برای تولید مسکن نگاه کرد این عرصه تا جایی که امکان دارد باید بازآفرینی شود.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۵ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

کد خبر 6088413

دیگر خبرها

  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • اجرای طرح انضباط شهری مشاغل سیار در ۱۲ منطقه تهران
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود
  • «صادقانی» سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان شد
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم
  • شهردار بندر دیر معرفی شد
  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد
  • شهرداری‌های استان اصفهان اولویت طرح‌ها را مشخص کنند