Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران- دوماهنامۀ «دنیای برند» در شمارۀ تازۀ خود از ارتقای رتبۀ «برند ملی» ایران در ارزش‌گذاری برندها خبر داده و نوشته است: «ایران امروز با ارزشی معادل 250 میلیارد دلار در رتبۀ 39 برندملی جهان قرار دارد و نسبت به سال گذشته یک پله صعود را نشان می دهد.»

طبیعتا این پرسش به میان می آید که ارزش برند چگونه محاسبه می شود؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است بدانیم چین در رتبۀ دوم نشسته در حالی که در سال 2008 صفر بوده اما اکنون جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و به همین خاطر شورای توسعۀ برند در چین تشکیل شده و روز دهم ماه مه را به عنوان روز برند ملی نام گذاری کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما چرا برند ملی چین می تواند در پاسخ به پرسش بالا روشنگر باشد؟ چون چین 50 برند از 500 برند ارزش‌مند دنیا را در زمینه ها‌ی بانک‌داری، بیمه، آب معدنی و املاک در اختیار دارد.

روش‌شناسی ارزش‌گذاری برند به نوشته این مجله در 5 مرحله صورت می‌پذیرد:

مرحله نخست به قدرت برند کشور اختصاص دارد. این شاخص که به «بی.اس.آی» شهرت دارد بر اساس سه ستون اصلی تعیین می شود: کالاها و خدمات، سرمایه گذاری و جامعه. این شاخص ها به زیر مجموعه هایی تقسیم می شوند: گردش‌گری، حکومت، مردم ومهارت‌ها.

هر معیار نمره ای از 100 می‌گیرد و همگی با هم در نمرۀ کلی شاخص قدرت برند شرکت می‌کنند که آن هم نمره‌ای از 100 است.

مرحله دوم، نرخ فرضی امتیاز تعیین شده با مراجعه به میانگین نرخ های توافق شده بین شرکت ها در صنایع و با در نظر گرفتن اقتصاد و مقرون به صرفه بودن تعیین می‌شود.

مرحله سوم ارزیابی برند کشور بر اساس پیش بینی های 5 سالۀ فروش تمام برندها در هر کشور است.

مرحلۀ چهارم میانگین قیمت سرمایه یا نرخ تخفیف است و مرحلۀ پنجم ارزیابی برند است.

این توضیحات ممکن است برای خواننده غیر تخصصی ملال آور یا نامفهوم باشد اما نقل این خبر به چند دلیل است:

اول این که با یک مجله جدید و شکیل با محتوای تولیدی و فرم قابل توجه آشنا شویم. مجله «دنیای برند» که شمارۀ جدید آن به برند گردش‌گری اختصاص دارد.

دوم این بدانیم ثبت هر برند تا چه حد می تواند در ارتقای برند ملی تأثیر بگذارد. مثلا بر پایۀ «معاهدۀ لیسبون» می توانیم و زودتر باید کالاهای خاصی چون زعفران و فرش دست‌باف را ثبت کنیم.

سوم این که به راز جایگاه سنگاپور در این جدول پی می بریم که این است: به تقویت مهارت شهروندان خود پرداخته و جنبش آیندۀ مهارت ها راه انداخته است. به گونه ای که به هر سنگاپوری بالای 25 سال 500 دلار برای توسعۀ فردی اشتیاق برای سرمایه گذاری پرداخت می شود.

برند ملی، موضوعی فانتزی نیست و در همین جدول بر اساس برند ملی ایران بالاتر از اسراییل و قطر و نیوزیلند قرار گرفته است.

به جای بسیاری از بحث های انتزاعی و غیر واقعی یا غیر مستند می توان و باید برای ارتقای برند ملی کوشید و استانداردهای ارزش گذاری برند و ثبت جهانی و داشتن اسکوپ را مورد توجه قرار داد.

برندملی فراتر از کالاهای صنعتی است و حتی نام محلات قدیمی در تهران را نیز می تواند شامل شود.

این اشاره هم خالی لطف نیست که دربارۀ ایسلند آمده است به خاطر سریال «تاج و تخت» که بیشتر صحنه های زمستانی آن در ایسلند فیلم برداری شده این کشور در سال 2016 به رکورد یک میلیون و 800 هزار گردش‌گردست یافته است و همین نشان می دهد که چگونه یک سریال می تواند در برند گردشگری نقش داشته باشد. یا آیندۀ برند بریتانیا به اثرات اقتصادی «برگزیت» - فرآیند خروج از اتحادیه اروپا- بستگی دارد در حالی که فعلا 3.1 تریلیون دلار است.

بعدتر، بیشتر در این باره خواهیم نوشت. این نوشته عجالتا در معرفی مجله و مفهوم برند ملی و جایگاه ایران است.
هر چه بیشتر دربارۀ «برند ملی» بدانیم بیشتر درمی یابیم که نوع بررسی ها و ارزیابی ها تغییر کرده و مأموریت سازمان ها باید به گونه ای دیگر تعریف شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: برند ملی دنیای برند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویدادها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود:‌ بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشورها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و افزود: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشورهایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشورهای عرب و فرهیختگان کشورهای فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تورهای گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت:‌ امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدیدها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تورهای گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

کد خبر 6096279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • آغاز بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA
  • تقابل گل‌گهر و شمس آذر برنده نداشت
  • لیوان کاغذی رفیق صمیمی نوشیدنی های گرم و خنک شما!
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟
  • چرا ایران یکی از دشوارترین کشورها برای حمله است؟ پاسخ رسانه برزیلی
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند