Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان بودیم که ممکن است ثبت جهانی این میراث ملی را به خطر بیفکند، در این راستا علی اصغر مونسان (معاون رئیس و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) طی بازدید از این ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان و شمس‌العماره گفت: این ملک که ازجمله املاک کبابی جوان بوده است، گفت: اجازه ساخت 10.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 متری داشت که باتوجه به آنکه در عرصه کاخ گلستان قرار دارد نباید این اتفاق می‌افتاد.

مونسان ادامه داد: باتوجه به آنکه شهرداری مجوز 10 متر و 50 سانتی متر را داده بود اما این مجوزها باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر اداره کل سازمان این مجوز را تایید کرده باشد، تخلف بوده این در حالی است که مجوز باید توسط ستاد سازمان میراث و گردشگری صارد می‌شد چراکه در عرصه کاخ قرار دارد و اینگونه که به نظر می‌رسد برای دریافت مجوز ساخت و ساز در این منطقه با ستاد سازمان میراث فرهنگی مکاتبه نشده است.

معاون رئیس جمهور درخصوص تخلف‌ شورای فنی تهران و ارئه مجوز برای ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان گفت: در این خصوص چیزی نمی‌دانم و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد. زود قضاوت نکنید. دستور رسیدگی صادر شده است در جایی که تخلف شده باشد، قطعا رسیدگی می‌کنیم.

مونسان با اشاره به آ‌نکه پرونده توقف ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان به دادسرای ناحیه 12 ارسال شده است، گفت: شک نکنید که مجوز توقف ساخت و ساز را خواهیم گرفت. تخلف‌ها باید برطرف شوند و ساخت و ساز طبق قانون و با توجه به ضوابط میراث فرهنگی اتفاق بیفتد. سردار دولت‌آبادی دادستان تهران صحبت می‌کنند و این پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهند تا حکم توقف موقت صادر شود.

او خاطرنشان کرد: به من گفته شده بود که این ساخت و سازها متوقف شده است اما متاسفانه می‌بینم که هنوز ادامه دارد. البته توقع ما از شهرداری و شهرداری منطقه 12 این بود که عملیات را متوقف کنند چراکه این کار چیزی به جز خسارت در پی نخواهد داشت.

مونسان ادامه داد: موضوع ارائه مجوز به ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان به سال 95 بازمی‌گردد و شورای فنی اداره کل استان تهران و شهرداری این مجوز را صادر کرده‌اند و هر دوی آنها کار درستی انجام ندادند. اگر تخلف در حوزه میراث اتفاق افتاده باشد ما باید پاسخگو باشیم و اگر شهرداری تخلف کرده باشد باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد. آنچه مهم است این است که این بنا نباید در حریم کاخ گلستان ساخته می‌شد. حدود یک هفته است که از این ساخت و ساز غیرمجاز مطلع شده‌ام و باید ضوابط رعایت شود تعرض به زمین کاخ گلستان و ارتفاع خارج از ضوابط از دیگر موارد غیرقانونی است که در خصوص ساخت این بنا شاهد هستیم

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) با اشاره به آنکه صاحب ملک هنگامی که حفاری زیرزمین را آغاز کرد و به بخشی از ملک کاخ گلستان تعرض کرد تخلفات را بیشتر زیر پای گذاشت، گفت: اخیرا در اسناد کاخ گلستان‌ فیش‌هایی پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهد بخشی از این ملک در اختیار کاخ گلستان بوده است اما مالک به ما می‌گوید سند شش دانگ دارد ما خواستار سند شدیم اما به ما تحویل نداد.

طالبیان خاطرنشان کرد: مالک این بنا حتی از مجوزی که شهرداری به او داده است، تخلف کرده و در حال حاضر حدود 13.5 متر ساخته است. این تخلف باید متوقف شود چراکه ساخت و ساز در عرصه میراث جهانی باید 7.5 متر باشد و این تخلف استان تهران باید خیلی سریع به ستاد فرستاده می‌شد تا چک شود.

نماینده شهرداری که در این بازدید حضور داشت، گفت: گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم 11 متر و 15 سانتی متر را نشان می‌دهد که آن هم تخلف است و باید به سرعت 65 اضافه برش زده شود.

مونسان بعد از این بازدید به خانه فرهنگ ایرج رفت و در بازدید از این خانه فرهنگی گفت: احیای بافت‌های تاریخی و بازآفرینی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان میراث است و معتقد هستیم بازآفرینی با نوآفرینی فرق دارد و برای تحقق بازآفرینی شهری می‌توانیم برای محله‌ای تاریخی کارکردهای مختلف تعریف کنیم.

مونسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از محله‌های تاریخی تبدیل به انبار شده‌اند. اگر بخواهیم زندگی در آنها جریان پیدا کند می‌توانیم با احیای بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی و تعریف کارکردهای جدید برای آنها این امر را محقق سازیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشستی با حضور آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و مرمتی منعقد شد.

از اهداف این تفاهم‌نامه بهره گیری متقابل طرفین از منابع اطلاعاتی، اسناد، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی، تخصصی و انتشار گزارش اقدامات انجام شده در حوزه‌های مشترک و مورد توافق همکاری خواهند بود.

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین نسبت به انجام همکاری‌های نظام‌مند مشترک آموزش، مشاوره، مطالعه، مستندنگاری، پژوهش، ساماندهی و اقدامات حفاظت و مرمت، مربوطه به آن مجموعه، اقدام خواهند کرد.

کد خبر 6097455 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • توبیخ پزشک متخلف در ارومیه
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • ۹۳ فقره انواع سرقت در گلستان کشف شد
  • محکومیت ۱۰ میلیاردی، تاوان سوء استفاده از کارت سوخت شهروندان
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • دوربین‌های هوشمند جاده‌ای چگونه تخلف و سرعت خودرو‌ها را ثبت می‌کنند؟