Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: فاز اول موزه دفاع مقدس اراک تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛مصطفی مشایخی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بعدازظهر شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران ضمن تأکید بر اینکه در حوزه شهدا تکلیف سنگینی بر گردن همه ما قرار دارد گفت: شهدا متعلق به هیچ جناحی نیستند و عاملان وحدت در جامعه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشایخی فعالیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را ۱۴ سال عنوان کرد و ادامه داد: ۸۹ عنوان کتاب با موضوعیت شهدا و دفاع مقدس و حوزه کودک به چاپ رسیده است که استان مرکزی در حوزه کتاب کودک جز استان‌های برتر کشور است.

وی ۱۲ عنوان کتاب صوتی با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی، برگزاری ۳۰ عنوان کارگاه آموزشی برای نویسندگان و ادبا و برگزاری ۱۰ جشنواره شعر و خاطره را از فعالیت‌های این اداره کل برشمرد و افزود: در حوزه جمع‌آوری اسناد ۱۹۳ هزار عکس، ۳۴۰ هزار سند و جمعاً ۵۳۴ هزار سند مربوط به دفاع مقدس در سطح استان مرکزی جمع‌آوری‌شده است.

مشایخی اضافه کرد: همچنین از ۷۰ هزار رزمنده استان با ۱۴۵۸ نفر مصاحبه شده که در آینده به کتاب تاریخ شفاهی و سوژه‌های ناب آن به فیلم‌های مستند تبدیل خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن بیان اینکه در حوزه هنری ۲۰۰ اثر تجسمی تولیدشده است، عنوان کرد: ۵۵ عنوان فیلم و ۶ جشنواره در حوزه دفاع مقدس برگزارشده است.

وی از افتتاح نگارخانه شهید نور بهشت خبر داد و ضمن اشاره به اینکه در کل کشور ۱۳ موزه دفاع مقدس داریم که امسال ۶ موزه دیگر نیز افتتاح خواهد شد تشریح کرد: فاز اول موزه دفاع مقدس اراک تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

مشایخی، فاز اول موزه را شامل کل محوطه، باغ ایرانی، فضای سبز، بخش عمده‌ای از کانال طراحی‌شده ، سنگ‌فرش محوطه، ساختمان اداری، سر در ورودی و چینش اقلام در محوطه دانست و عنوان کرد: ساختمان گالری‌ها بااعتبار ملی و استانداری تکمیل خواهد شد و محوطه نیز بااعتبار و توانمندی شهرداری که در حال حاضر سه اکیپ برای اجرای این پروژه‌ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد با پیمانکار است و محل تأمین اعتبارات این طرح ۶۷۵ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار مردمی و ۳ میلیارد نیز قول استاندار است که بخشی از آن پرداخت‌شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از پیشرفت ۵۳ درصدی این پروژه خبر داد و ضمن بیان اینکه تا بهمن‌ماه این پیشرفت به ۷۰ درصد می‌رسد تصریح کرد: آثار هنری و ادبی متعددی در حوزه‌های مختلف توسط هنرمندان استان برای این موزه تهیه‌شده است.

مشایخی ضمن نقدی از نقش ویژه استاندار در اجرای پروژه موزه دفاع مقدس عنوان کرد: محوطه این موزه تبدیل به پارکی برای استفاده عموم خواهد شد.

وی اظهار کرد: در استان مرکزی ۱۰۴ شهید روحانی، ۱۰۰ شهیده زن، ۱۴۰۰شهید ارتش، ۲۴ شهید نیروی دریای، ۵ شهید ارمنی ، ۶۳ شهید مدافع حرم و ۱۵۱شهید گمنام در ۵۸ نقطه از استان داریم که در راستای اجرای کنگره ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی برنامه‌ها و آثار متعدد مرتبط با این شهیدان تهیه و اجراشده است یا در ادامه خواهد شد.

مشایخی از تهیه دانشنامه دفاع مقدس و همچنین فرهنگ‌نامه شهدا در ۲۵ جلد خبر داد و عنوان کرد: تأسیس کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با ۹۴۸۶ جلد کتاب، تدوین طرح پژوهشی سازمان‌ها وادارات در حوزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

وی از برگزاری کنگره شهدای استان با اجرای ۹ اجلاسیه جزئی و ۱ اجلاسیه نهایی و با تشکیل ۸ کمیته خبر داد و بیان کرد: در این کنگره ۳۳ برنامه اجرا خواهد شد که تعدادی اجرایی شده است و تعداد دیگری در حال اجرا یا اجرا خواهد شد.

مشایخی ادامه داد: تهیه‌ی ۱۱ عنوان کتاب ویژه نقش حضرت امام(ره) در دفاع مقدس، فعالیت در حوزه ساخت فیلم و فعالیت‌های هنری و ادبی بسیاری با کمک هنرمندان استانی و ۴۰ موسسه مردم‌نهاد از دیگر برنامه‌های کنگره است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تسریع در پروژه احداث موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی گفت: موضوع ترویج معارف جنگ تحمیلی را نباید دست‌کم گرفت، این مأموریتی است که روحیه شهادت‌طلبی و ازخودگذشتگی را در بین گروه‌های مختلف مردم و به خصوص جوانان تقویت می‌کند و ثمره آن، ترویج روحیه جهادی و اعتلای کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در دیدار با سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، که به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع ترویج معارف جنگ تحمیلی را نباید دست‌کم گرفت، این مأموریتی است که روحیه شهادت‌طلبی و ازخودگذشتگی را در بین گروه‌های مختلف مردم و به خصوص جوانان تقویت می‌کند و ثمره آن، ترویج روحیه جهادی و اعتلای کشور است.

وی افزود: نهاد مقدس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حلقه واصل و خط‌مقدم انتقال سیره شهدا به نسل‌های بعدی است تا این فرزندان عزیز ما که عهده‌دار آینده کشور و انقلاب هستند، پیرو همان طریقتی باشند که شهدای ایران اسلامی با توسل به آن، کشور را از گزند هجمه همه‌جانبه دشمن حفظ کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن جامعه در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی، به‌تدریج این فکر در ذهن برخی افراد ایجاد شد که اگر دوباره هجمه‌ای به تمامیت ارضی ایران اسلامی صورت بگیرد، شاید نسل دهه ۶۰ و ۷۰ نتواند به اندازه نسل طلایی جنگ از امانت انقلاب صیانت کند، بااین‌حال، موضوع دفاع از حرم و پس از آن دفاع از امنیت و سلامت به همه ثابت کرد که نسل آینده کشور نه‌تنها کم از شهدای دفاع مقدس ندارد؛ بلکه در برخی عرصه‌ها، از نظر ایمان و باور بر آن‌ها پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی مانند شهید محسن حججی، طلایه‌دار نسلی بودند که نشان اقتدار آن‌ها را امروزه نه‌فقط در عرصه دفاعی و نظامی بلکه در ساحت‌های مختلف علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی و جهادی شاهد هستیم.

موزه دفاع مقدس، سنگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

آیت‌الله علم‌الهدی موزه‌های دفاع مقدس را «سنگرهای ماندگار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر استان» خواند و بیان کرد: این خیلی مهم است که شما متمرکز بر کار فرهنگی باشید، اما تحقق چشم‌اندازهای فرهنگی منوط به فراهم‌کردن برخی زیرساخت‌هاست، موزه‌های دفاع مقدس و یادمان‌های شهدا، دو زیرساخت اصلی در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و به موازات استمرار این پروژه‌های عمرانی در اقصی نقاط کشور، مطالبه برحق مردم در خراسان‌رضوی این است که موزه دفاع مقدس در این استان به قید فوریت تکمیل شود.

وی گفت: اهمیت موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی به‌خاطر پذیرش میلیون‌ها زائری است که همه‌ساله به قصد زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهدالرضا (ع) می‌شوند، بخش قابل‌توجهی از این شمار را زائران خارجی تشکیل می‌دهند که اگر موزه دفاع مقدس استان به بهره‌برداری برسد، می‌تواند توفیق این زیارت را با پیوست فرهنگی مرتبط مضاعف کند.

زائران سالانه «راهیان‌نور»، افزون بر ۴ میلیون نفر

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این بنیاد در توجه به مسائل فرهنگی و زیرساختی با محوریت ترویج معارف دفاع مقدس گفت: در موضوع تکمیل پروژه موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی، تکالیف دستگاه‌ها مشخص است و همه مسئولیت دارند، در این شرایط، خوشبختانه با پیگیری‌هایی که اخیراً در دستورکار قرار گرفته است، مدیریت شهری در مشهد با جدیتی بیش‌تر از قبل برای تکمیل پروژه وارد میدان شده است و امیدواریم در آینده نزدیک، بخش‌های نمایشگاهی موزه پذیرای علاقه‌مندان باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به کاروان‌های اعزام زائر راهیان‌نور و بازسازی زیرساخت‌های زیارت اعم از جاده‌ها و مراکز اسکان گفت: اگر چه تا پیش از کرونا، جمعیت زائران راهیان‌نور در کشور بیش از هفت میلیون نفر در سال بود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برای حفظ سلامتی مردم، کاروان‌های اعزام حدود دو سال فعالیت نداشته باشند، هم‌اکنون فرایند زیارت مناطق عملیاتی جنوب دوباره در حال رونق است و با افزایش ۲۰ درصدی در سال‌جاری به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

کد خبر 746870

دیگر خبرها

  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • همایش «شن ها مامور خدا بودند» برگزار می‌شود
  • اعتبارات سفر دولت مربوط به موزه دفاع مقدس مازندران جذب شد
  • همایش "شن‌ها مامور خدا بودند" در تهران برگزار می‌شود
  • ضرورت تسریع در پروژه احداث موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس