Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: استاد جامعه‌شناسی گفت: جوانان در حوادث قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران نقش قابل توجهی و غیر قابل انکاری داشته اند حضور آنها تضمین کننده استمرار انقلاب می باشد و بدین جهت است که جوانان مومن انقلابی امیدهای امام زمان (عج) هستند.

امرالله شیخیانی، استاد جامعه‌شناسی و کنشگر علوم سیاسی و معارف قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان در بوشهر، با تاکید بر اینکه کارهای گروهی حوزه و دانشگاه و فعالیت های خودجوش جوانان مومن انقلابی موجب فتح‌الفتوح هایی راهگشا و راهبردهای گرانبهایی در سطح جامعه می شود، اظهار کرد: جوانان در حوادث قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران نقش قابل توجهی و غیر قابل انکاری داشته اند و حضور و تداوم حضور آنها تضمین کننده استمرار انقلاب اسلامی ایران می باشد و بدین جهت است که جوانان مومن انقلابی امیدهای امام زمان (عج) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خدمت رسانی هوشمندانه حوزه و دانشگاه در صحنه های انقلاب

وی مقابله با تفکرات غیراسلامی، داشتن روحیه استکبارستیزی، دانایی محوری و علم آموزی، کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی، پژوهش محوری و انتشار تالیفات فاخر در رده بین المللی، پیشتازی در خدمت به مردم مناطق محروم و میدان‌داری در صحنه های جهادی انقلاب با محوریت پیشرفت و عدالت را از ویژگی مشترک جامعه حوزویان و دانشگاهیان برشمرد و افزود: حوزه و دانشگاه منشاء تحولات عظیمی در رشد علمی سایر طیف ها و جمعیت اقشار جامعه و تربیت نخبگان و شناسایی استعدادهای درخشان از بین جوانان و خانواده ها را به نحو احسن و هوشمندانه اجرا و پیروزمندانه میدان‌داری کرده اند.

 

شخص دیندار یکی از شاخصه های جامعه دینی و منشور عزت مداری است

کنشگر علوم سیاسی و معارف قرآنی با بیان اینکه شخص دیندار یکی از شاخصه های جامعه دینی و منشور عزت مداری است، گفت: دین، افراد را اجتماعی و بصیر به بار می آورد و دین یکی از آثار بیداری است.

 

وی ادامه داد: روانشناسی دینی، خداوند متعال را محور تصمیم‌گیری‌ها معرفی می‌کند و بر اساس خواست، مشیت و رضایت اوست که باید به هر نیاز جهت داد و درباره شیوه ارضای آن تصمیم گرفت.

 

شیخیانی با بیان اینکه انقلابی‌گری نیازمند تدین، پایبندی به اهداف انقلاب و ارزش‌های دینی و اسلامی، پاسداشت ایثارگری‌ها و مجاهدت‌ها است، گفت: اعتقاد و ایمان مردم راز و رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و دشمنان تلاش می‌کنند که این ایمان و اعتقاد را از مردم بگیرند و همه ما مکلف به مراقبت و هوشیاری هستیم و امت ولایت‌مدار کشورمان باید با حفظ وحدت در زیر سایه مقام معظم رهبری از انقلاب قرآنی ایران محافظت و حراست کنند و این بهترین سبک زندگی اجتماعی و اسلامی برای شکستن هیمنه نظام سلطه و نقشه‌های فتنه‌گران است.

 

چپاولگری مدرن یکی از سیاست های سیاه دولت آمریکا است

کنشگر علوم سیاسی و معارف قرآنی تصریح کرد: مدرن کردن چپاولگری یکی از سیاست های سیاه دولت آمریکا است که از زمان تشکیل حکومتش که نزدیک به 200 سال است این سیاست سیاه را دنبال می کند و دولت شیطان بزرگ در مراحل بعدی و ایدئولوژی های افول گرایانه اش به دنبال سرکوب کردن علوم اسلامی و علوم انسانی دین محور در دانشگاه ها و مراکز تخصصی تعلیمی معارف اسلامی هستند و لذا در این رابطه اطاعات پذیری از راهبردهای بصیرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، انقلابی گری مبتنی بر آموزه های قرآنی، تلاش مضاعف برای پیشرفت علمی و دانش بنیان بهترین راه پیشگیری از نفوذهای مدرنیته بیگانگان آمریکایی و اروپایی به جوامع اسلامی است.

 

وی با اشاره به اینکه حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) فرمودند «انتظار فرج برترين عبادت است»، بیان کرد: ذکر صلوات جزو دعاهای مستجاب است و از آنجا این دعا مستجاب است که در آیه 56 سوره احزاب «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» آمده است.

 

حضرت محمد (ص) اولین حکیم عالم هستی

شیخیانی در ادامه با بیان اینکه حکمت باید با شرع مطابق باشد و علم به حقایق در صورتی حکمت است که موافق شرع باشد، افزود: اولین حکیم عالم هستی پیغمبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است و تمام مزایا و اسرار عالم خلقت پیش ایشان مکشوف و روشن است، بنابراین شرع ایشان عین حکمت است و خلاف آن نادانی است.

 

رکن اصلی اقتصاد اسلامی را مردم تشکیل می‌دهند

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم داری، مردم مداری و مردم یاری به عنوان سه محور مهم جامعه که باید مدنظر تصمیم سازان و تصمیم گیران قوای سه گانه کشور باشد، عنوان کرد: در بخش خصوصی، دو قشر ایفای نقش می‌کنند؛ صاحبان سرمایه و کارگران. صاحبان سرمایه به علت برخورداری از منابع عظیم مالی و پولی و ثروت‌های کلان منقول و غیرمنقول، قدرت کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای بزرگ را دارند و با استفاده از امکانات و تسهیلاتی که بخش دولتی، چه مستقیم و چه از طریق نظام بانکی در اختیار آنها می‌گذارد، می‌توانند کسب و کار خود را گسترش دهند و از این طریق در جریان کلی اقتصاد کشور ایفای نقش کنند و اما در نظام اقتصاد اسلامی که مبتنی بر مشارکت آحاد مردم طرح‌ریزی شده، سهم مردم در اقتصاد ملی بسیار بیشتر از صرف مزدبگیری و استخدام شدن برای سرمایه‌داران است و تفاوت اصلی نظام اقتصادی اسلامی با نظام سرمایه‌داری در این است که رکن اصلی در اقتصاد اسلامی را مردم تشکیل می‌دهند، نه سرمایه و سرمایه‌داران. در نظام اسلامی، همان‌طور که نظام سیاسی بر مشارکت آحاد مردم در انتخابات‌ها و راهپیمایی‌ها و همه‌پرسی‌ها متکی است، نظام اقتصادی نیز بر مشارکت آحاد مردم اتکا دارد و نه مزدبگیری توده‌های مردم.

 

مردمی‌سازی اسلامی بشارت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

وی در پایان با اشاره به اینکه لزوم و مشارکت آحاد مردم در اقتصاد ملی، هم در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی موجود است و هم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تأکید قرار دارد، اظهار كرد: این بستر به لحاظ قانونی فراهم شده، اما جدای از تلقی‌های نادرستی که بعضی از مسئولان کشور دارند و «مردمی‌سازی اسلامی» را با «خصوصی‌سازی لیبرال» خلط می‌کنند، عمده اقشار مردمی نیز فاقد آگاهی یا توانایی لازم برای مشارکت مستقیم در اقتصاد هستند. از این رو بیشتر مردم و به خصوص جوانان جویای شغل، به جای اینکه کسب و کار مخصوص خود را راه‌اندازی کنند، عمدتاً به دنبال استخدام در یک شرکت و نهاد دولتی و یا خصوصی هستند. لذا مردم ما باید باور کنند که می‌شود مزدبگیری نکرد و می‌توان با اندکی نوآوری و خلاقیت و کنار گذاشتن تنبلی و سستی، کارهای بزرگی انجام داد و نقش بسیار مؤثری در تولید ثروت و توزیع عادلانه آن در جامعه ایفا کرد. کافی است بیشتر از اینها خود را باور کنیم.

 

پایان پیام/518

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان مجلس قیمت طلا طلا ارز کرمان نظام سرمایه داری نظام اقتصادی اسلامی سهم مردم صاحبان سرمایه مشارکت آحاد مردم مردمی سازی اسلامی حضرت محمد مصطفی ص انقلابی گری بصیر عزت مداری شناسایی استعدادهای درخشان تربیت نخبگان میدان داری جوانان مومن انقلابی روحیه استکبارستیزی صحنه های انقلاب روانشناسی دینی پیشرفت و عدالت اقتصاد ملی نظام بانکی پژوهش محوری جامعه دینی نوآوری و خلاقیت رشد علمی ثروت کسب و کار بیداری کارگران خداوند اشتغال و کارآفرینی دانشگاهیان اقتصاد اسلامی حوزه و دانشگاه حوزویان اصل 44 قانون اساسی بین المللی استان بوشهر جوانان مردم مناطق محروم خانواده خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۷۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، علی خضریان در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۶ سال گذشته با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی خود توانسته است از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئه‌ها و بحران‌های امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آن‌ها را در همه مؤلفه‌های قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و معادلات جهانی گسترش دهد.

وی بیان کرد: استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری - مدّظله‌العالی، با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایه‌گذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت ولی‌عصر ارواحنا فدا، با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان، پرشتاب ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه ایران مقتدر می‌بایست از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصاً استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی را در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش برد.

خضریان متذکر شد: انقلاب اسلامی در طول این سالهای پر نشیب و فراز، با الگوی بومی، تجربه پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیت‌های انقلاب را در ابعاد مختلف، بارها داشته است و در شرایط کنونی نیز که وضعیت کشور همچون معادله‌ای چند مجهولی است، نیازمند هوشمندی و عقلانیت نیروهای وفادار به انقلاب برای فتح خرمشهرهای بعدی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز اقتصاد کشور به دلیل اینکه در طول یک دهه گذشته حتی آب خوردن مردم از سوی جریان غربگرا به مذاکره و توافق با کدخدا پیوند زده شده بود و با شرطی‌سازی اقتصاد و وابسته کردن تعاملات مالی به دلار و همچنین خام فروشی عملاً مانع پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه اقتصادی شد، با چالش‌های جدی مواجه است و کیک اقتصاد ایران کفاف ۹۰ میلیون ایرانی را نمی‌دهد و ضروری است در کنار تسریع در رفع کاستی‌ها و گسترش فرصت‌های اقتصادی برای مردم، با اصرار بر حکمرانی عادلانه برای رفع تبعیض‌ها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردی‌ها، کج کارکردی‌ها، کم کارکردی‌ها و مهمتر از همه بد کارکردی‌هایی که میراث چند دهه‌ای مسؤولان دستگاه‌های مختلف فرهنگی است، در معرض محصولات فرهنگی متعارض و مهاجم قرار گرفته و در مواردی دچار واگرایی از ارزش‌های خودی و همگرایی با ارزش‌های رقیب شده است و متأسفانه باید گفت در چنین شرایطی جامعه ایران از سوی دشمنان، خائنان و نادانان با رانه‌های واگراییِ سیاسی، قومیتی و فرهنگی، مدام به سوی «قطبی شدن» رانده می‌شود.

خضریان اظهار کرد: در سیاست ایران نیز عموم جریان‌های سیاسی با چالش نمایندگی شهروندان مواجه هستند؛ موضوعی که تلاش جمعی نخبگان سیاسی در مسیر نفی سیاست‌ورزی رفاقتی و فامیلی و شفاف شدن مکانیزم گزینش و مرامنامه شایستگی بر اساس شاخص‌ها را جهت امکان حکمرانی عادلانه می‌طلبد.

وی ادامه داد: در سطح خارجی نیز ضمن اینکه ایران سال‌ها است تحریم اقتصادی غرب را برای کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود تجربه می‌کند، طی یک سال اخیر به دلیل تنش آفرینی نظامی - امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غرب آسیا مواجه شده است. راه حل مواجهه با این معادله و حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عقلانیت انقلابی به جای ایجاد دعوا بر سر موضوعات فرعی و دمیدن در دوگانه‌های جعلی برای کسب مناصب، عدالت در سیاست را جست‌وجو می‌کند و فرصت اعتماد مردم به نیروهای انقلاب را صرف کارهای بنیادین به جای دعواهای بی‌نتیجه خواهد کرد. عقلانیت انقلابی به دنبال تهدیدزدایی است و تنش‌زدایی را ناکافی می‌داند و معتقد است شعارهایی نظیر تنش‌زدایی در سیاست‌خارجی و حجم گسترده ورود ادبیات علوم انسانی غربی در این سال‌ها، در راستای همین تلقی خاص از عقلانیت در جامعه است.

خضریان تاکید کرد: عقلانیت انقلابی واقع‌گرا است، اما آرمان‌خواه هم هست و این دو را متضاد هم نمی‌داند. عقلانیت انقلابی حل مسائل اقتصادی و ناهنجاری‌های فرهنگی را در کنار هم مهم می‌داند، با این تفاوت که مسائل اقتصادی را دارای فوریت و مسائل فرهنگی را دارای اولویت می‌بیند.

وی اظهار کرد: عقلانیت انقلابی راه حل مشکلات فرهنگی از جمله مسأله حجاب را فقط قضائی نمی‌بیند، بلکه به بازاندیشی در شیوه‌های تربیتی هم نظر دارد. اما سیاست رهاسازی اجتماعی به بهانه انجام کارهای زیربنایی را نیز بر خلاف عقلانیت می‌پندارد. عقلانیت انقلابی عدالتخواه است. عدم تناسب افزایش دستمزد کارگران با مواردی از قبیل افزایش تعرفه پزشکی را نمی‌پذیرد و آن را دمیدن در شکاف‌های اجتماعی می‌پندارد و معتقد است به جای سوار شدن بر موج احساسات مستضعفین، باید برای رفع تبعیض‌ها چاره اندیشی کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: عقلانیت انقلابی واداده نیست و با فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همزیستی نمی‌کند. عقلانیت انقلابی به وحدت و انسجام اجتماعی می‌اندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست. عقلانیت انقلابی امیدوار است و ظرفیت‌های ایران و توانمندی‌های مردم را بزرگ‌تر از مشکلات و مسائل می‌داند. عقلانیت انقلابی با کالایی شدن آموزش سر ستیز دارد و مهم‌ترین راه تحرک اجتماعی را عدالت آموزشی می‌داند.

خضریان بیان کرد: عقلانیت انقلابی اهل دو قطبی‌های کاذب نیست، بلکه جدال اسلام و کفر را مهم‌ترین جدال تاریخی می‌داند و در این مسیر ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن را در مقابل عقلانیت انقلابی تعریف می‌کند و در همین راستا عملیات «وعده صادق» را عینیت عقلانیت انقلابی در مواجهه‌ی با قلدرمآبی استکبار جهانی و صهیونیست‌ها می‌داند. عقلانیت انقلابی ساعی است تا آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، در چهارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی محقق شود.

کد خبر 6086262 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها برگزار شد
  • همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • خواسته‌های خانواده‌های شهدای تنگستان با جدیت دنبال می‌شود
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • سپاه پاسداران دژ مستحکم ملت ایران در مقابل بیگانگان است