تداعی رستاخیز در اربعین حسینی
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۷۳۱۱
مراسم اکران و بررسی مستند «میهمان» ساخته مسعود دهنوی از سوی انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی قدسآنلاین، مراسم اکران و بررسی مستند «میهمان» ساخته مسعود دهنوی از سوی انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسعود دهنوی، کارگردان این مستند گفت: من با طرح و ایده برای ساخت مستند به عراق رفتم. این طور نبوده که دوربین را بردارم و بروم پیادهروی اربعین، حتماً از قبل برنامه ریزی داشتم و با ایده رفتم.
وی توضیح داد: مستند اولم با عنوان «میزبان» کاری مبتنی بر تدوین بود، اما در مستند دوم یعنی «میهمان» با طرح و ایده جلو رفتیم و بخشی از کار هم در تدوین درآمد. البته در مورد مستند میزبان، این طور نبود که کل کار را به تدوینگر بسپارم.
به گفته وی، تولید مستند میزبان با موضوع پیادهروی اربعین مربوط به سال 95 است و مستند میهمان، اربعین پارسال تصویربرداری شد که حدود یک ماه پیش تدوین آن به پایان رسید و این برنامه، اولین رونمایی از آن است.
این مستندساز خاطرنشان کرد: ما 200 سوژه را در مسیر پیدا کردیم و فقط مصاحبه صوتی از آنها گرفتیم و سپس این صداها را با تصاویری که احساس کردیم به ندای درونی آنها نزدیکتر است، میکس کردیم.
دهنوی با بیان اینکه طرح مستند «میهمان» سفری از مرگ تا بهشت بود، گفت: لحظه اول که تصاویر پارکینگ شلمچه به نمایش گذاشته میشود، تداعی مرگ را داریم تا اینکه این مسیر با رسیدن به حرم امام حسین (ع) به بهشت ختم میشود.
وی ادامه داد: تصویربردار ما اولین بار بود که به پیاده روی اربعین میآمد و کسی که اولین بار میآید، نگاه نابتری دارد و تصاویر بکرتری میگیرد. در آغاز راه به گروه گفتم که منزلگاه نداریم و قرار است که کل مسیر را پیاده برویم و قصهها را پیدا کنیم. تجهیزات حرکتی را آماده کردیم و بیشتر مسیر را باید میدویدیم، ضمن اینکه به حرکت آهسته تصاویر هم فکر شده بود. قرار بود که دوربین مثل روح سرگردانی لابه لای آدمها بچرخد، به همین دلیل در جاهایی دوربین آرامش دارد و در جاهایی مضطرب است.
■ اتفاقی شبیه مرگ
کارگردان مستند «میهمان» با بیان اینکه اکثر آدمهایی که به پیادهروی اربعین میروند، با کوله پشتی هستند و هر کسی که توشه سبکتری داشته باشد، حرکت سریعتری دارد، گفت: آدمهای تنها در این مسیر بسیار بودند که تصویر برزخ را تداعی میکرد. ماشین و فضای پارکینگ شلمچه را نماد مادیات در نظر گرفتیم. میخواستیم نشان دهیم که آدمی تنهاست و بناست دلبستگیهایش را رها کند. میخواستیم اتفاق اربعین را به اتفاق مرگ، شبیهسازی کنیم. وی ادامه داد: کار در ابتدا، نریشن داشت و حتی خوانده شد، اما روی کار ننشست و خواسته ما را اجابت نکرد. در این مستند میخواستم تصویر برزخ را نشان دهم و مسافری که پس از مرگ، مسیر بهشت را طی میکند، ضمن اینکه تک آیههایی نیز ضمیمه کار شد. تمام کسانی که در فیلم دیده میشوند، مانند مردگانی بودند که از میان آنها فقط مؤمنین و دوستداران امام حسین (ع) به بهشت میرفتند.
مصطفی سید آبادی، منتقد با بیان اینکه برخی از تصاویر مستند خارج از فرم مستند بود و در خدمت روایت نبود، خاطرنشان کرد: 20 دقیقه حرکت آهسته ممکن است که ریتم کار را کُند و مخاطب را خسته کند.
دهنوی پاسخ داد: خواستم که ریتم این طور باشد تا کار حسیتر شود و به اهداف اصلی کار نزدیکتر شویم. ضمن اینکه به تدوینگر اعتماد کردم و از کارش راضی بودم. بیشتر از آنچه پیش بینی کرده بودیم، تصویر گرفتیم. سعی ما بر این بود که تصاویر مستقیماً در خدمت روایت باشد یا غیرمستقیم به راویت کمک کند.
■ فرمی که به پختگی نرسید
جواد صداقتی، مستند ساز هم در سخنانی گفت: خیلی با کار ارتباط برقرار نکردم و شاید دلیلش به انتخاب اولیه کارگردان برمیگردد که تصمیم گرفته بود کار فرمی بکند و با استفاده از تصویر و صدا، بدون نریشن به هدفش برسد، اما اینکه چقدر موفق بوده، باید نظر مخاطب را پرسید. وی افزود: کار مستند، دادن آگاهی، تغییر نگرش و ایجاد نگرش تازه در مخاطب است و به نظرم مستندهای میهمان و میزبان در این باره خیلی موفق نبودند.
صادق رمضانی، دیگر مستند ساز هم درباره فرم مستند «میهمان» اظهار داشت: مستند تداعی گر و مستند شاعرانه از سبکهای مستندسازی است و نمونه موفق این سبک، مستند «لبیک» است. به نظرم کارگردان مستند «میهمان» در زمان تولید و دکوپاژ تصوبرداری، بخشی از اصول این سبک را در نظر نگرفته است، مثلاً اینکه عراق، کشور زیبایی نیست و در مسیر اصلی راهپیمایی اربعین، تصاویر بصری زیبای کمی یافت میشود، در حالی که کارگردان مستند «لبیک» که از سبک مستند تداعی گر یا شاعرانه بهره برده، به سراغ مناطق بکر و زیباتر در عراق رفته است.
به گفته این منتقد، شلختگی در حوزه تصویربرداری سبب شده بود که این شیوه روایی به خوبی شکل نگیرد. در بحث کارگردانی هم اصول حرفهای، بدرستی رعایت نشده بود، در حالی که فیلمسازی به این سبک، بسیار دشوار است و در مستند «میهمان» فرم به پختگی نرسیده بود.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم مستند مستند میهمان مستندساز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابهها
فرارو- اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ در تهران سهم قابل توجهی در معاملات بازار رهن و اجاره پایتخت پیدا کرده است.
به گزارش فرارو؛ علاوه بر رشد جستوجوهای اینترنتی مستاجران درباره زیر و بم ماجرا، آمارهای رسمی از جهش ۳۵ درصدی تعداد معاملات مربوط به خریدوفروش آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران ظرف هفت سال اخیر حکایت دارد. قاعدتا در نبود دادههای مربوط به بازار رهن و اجاره، باید همین شرایط را پیرامون اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر یا همان واحدهای نقلی و یکخوابه در تهران متصور باشیم.
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران برای مستاجری که با بودجهای در حد ۲۰۰ میلیون به عنوان پول پیش وارد بازار میشود، میتواند تا ماهی ۱۵، ۱۶ میلیون بابت کرایهخانه ماهانه هزینهتراشی کند اما در شمال و جنوب شهر عدد و رقمهای درخواستی صاحبخانهها فاصله زیادی با مرکز شهر پیدا کرده است.
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهراناجاره آپارتمان آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران خرج کمتری نسبت به مناطق یک، دو و سه دارد. جایی که شامل مناطقی مثل شش، هفت، ۱۱ و ۱۲ یعنی محلههای معروفی مثل انقلاب، فردوسی، امیریه، منیریه، بهارستان، یوسفآباد، جمالزاده، سیدخندان و ... میشود. در این قسمت شهر متوسط قیمت هر متر مسکونی چیزی بین متری ۵۱ تا ۱۱۲ میلیون اعلام شده است. در کل تهران این عدد حدود متری ۸۱ میلیون تخمین زده میشود و وقتی سراغ محلههای گرانقیمت میرویم با متوسط قیمت متری ۱۵۰ میلیون روبرو میشویم.
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران با این اوصاف باید چیزی نزدیک متوسط نرخ بازار هزینه داشته باشد و با فرض داشتن پولی در حد و اندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پول پیش، باید آماده پرداخت اجارهای تا ۱۵، ۱۶ میلیون را داشته باشید.
سهم آپارتمانهای ۳۰ تا ۵۰ متر در معاملات بازار مسکن پایتخت ظرف هفت سال گذشته ۳۵ درصد بیشتر شده است
اجاره آپارتمان ۴۰ متری و یکخوابه در یوسفآباد که حدود ۳۰ سال از عمربنا ساختمانش میگذرد، علاوه بر پول پیش ۲۰۰ میلیونی، شامل اجاره ماهانه ۱۶.۵ میلیونی میشود. کمی آنطرفتر در خیابان جمالزاده، مالک آپارتمان ۵۰ متری و یکخوابه برای واحدی که از پارکینگ محروم است و هفت سال پیش ساخته شده، ۲۰۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۴ میلیون اجاره طلب کرده است. مالک دیگری هم در میدان فردوسی بهخاطر آپارتمان ۴۴ متری که ۲۰ سال از عمرش میگذرد، ۲۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۰ میلیون میخواهد. آن هم برای خانهای که باوجود قرار گرفت در طبقه سوم، آسانسور ندارد و در ساختمان خبری از پارکینگ هم نیست.
بیشتر بدانید| متوسط قیمت مسکن در شرق و غرب تهران تفاوت چشمگیری با مناطق مرکزی ندارد. به همین خاطر شرایط اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر و هزینههایی که به مستاجران تحمیل میشود، در محلههای شرقی و غربی پایتخت تقریبا مشابه مرکز شهر است
تفاوت اجاره آپارتمان در شمال و جنوب تهراناجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در شمال و جنوب تهران با فرض شرایط مساوی، میتواند تفاوت ۱۰ برابری در پرداخت اجارهخانه داشته باشد. واحد ۴۰ متری قدیمیسازی را در مناطق یک و ۱۸ یعنی بهترتیب گرانترین و ارزانترین مناطق تهران درنظر بگیرید. اجاره هر دو واحد در قدم اول به پول پیش ۲۰۰ میلیونی احتیاج دارد.
مالک آپارتمان ۴۰ متری در نیاوران برای خانهای که پارکینگ و انباری ندارد و مستاجر تا طبقه دوم باید از راهپله استفاده کند، علاوه بر پول پیش ۲۰۰ میلیونی، انتظار دریافت ماهی ۳۰ میلیون اجاره دارد. دقیقا مشابه چنین خانهای در محله یافتآباد وجود دارد که رقم درخواستی صاحبخانهها تا ماهی دو، سه میلیون تقلیل پیدا میکند. مثل واحدی ۴۳ متری که با همین شرایط مشابه در یافتآباد آگهی شده و مالک رقم اجاره ماهانه را ماهی سه میلیون تعیین کرده است. البته شرایط و ارقام پیشنهادی صاحبخانهها از یک فرمول واحد محاسبه نمیشود و در همان منطقه یک تهران میتوانیم با بودجه کمتری سراغ اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر برویم.
رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متررهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران در کمترین حالت ممکن، حولوحوش ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون پول احتیاج دارد. برای پیدا کردن این مدل فایلها قبل از هر چیزی باید سراغ اقتصادیترین نقاط بازار مسکن تهران باشیم.
اجاره آپارتمان ۴۵ متری و یکخوابه در محدوده شادآباد تهران درحالی ۲۵۰ میلیون تعیین شده که اولا ۱۶ سال از زمان ساخت آپارتمان میگذرد و نکته دوم نبود آسانسور و پارکینگ در فهرست امکانات واحد است. همان حوالی گزینههای مشابه دیگری با تعیین رقمی در حد ۲۵۰، ۲۶۰ و ۳۰۰ میلیون برای رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر وجود دارد و در طرف مقابل گرانترین گزینهها را در محلههایی از جنس فرمانیه، نیاوران و ... پیدا میکنیم. مثل واحدی ۵۰ متری و بازسازیشده در محمودیه که رهن کامل آن ۹۱۰ میلیون تعیین شده است.
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران با ۲۰۰ میلیون پول پیش
موقعیت | متراژ | امکانات | اجاره |
نیاوران | 40 متر | - | 30 میلیون |
فرمانیه | 43 متر | انباری | 13 میلیون تومان |
محمودیه | 50 متر | پارکینگ، انباری | 910 میلیون (رهن کامل) |
کاشانک | 46 متر | - | 12 میلیون |
یوسفآباد | 40 متر | - | 16.5 میلیون تومان |
خیابان جمالزاده | 50 متر | آسانسور و انباری | 14 میلیون تومان |
یافتآباد | 40 متر | - | سه میلیون تومان |
شهرک مسلمین | 48 متر | - | دو میلیون و 500 هزار تومان |
شادآباد | 45 متر | 16 سال | 250 میلیون (رهن کامل) |