Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران از ساز و کارهای این دانشگاه برای حمایت از طرح‌های پژوهشی کاربردی اعضای هیات علمی و دانشجویان خبر داد و گفت: بر اساس این ساز و کارها اساتیدی که طرح‌های آنها کاربردی باشند، از امتیازات ممتازی برای ترفیع بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر رحیمیان در نشست خبری که امروز به منظور تشریح دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران همزمان با آغاز هفته پژوهش در سالن شورای این دانشگاه برگزار شد، به جزئیات برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه و تقدیر از پژوهشگران برتر اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال که ۲۷ آذر ماه برگزار می‌شود، از ۴۷ پژوهشگر با انتخاب‌های متفاوت تجلیل خواهد شد که در واقع عده‌ای از پژوهشگران با عنوان پژوهشگر پیشکسوت دانشگاه تهران هستند که این افراد توانستند بعد از بازنشستگی نیز فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری‌که امسال از هفت کمیسیون موجود سه نفر از سه کمیسیون پژوهشی دارای بیشترین فعالیت پژوهشی و دوره بعد از بازنشستگی بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای دیگر نیز با عنوان پژوهشگر برجسته در جشنواره فوق تقدیر می‌شوند. در واقع این پژوهشگران افرادی هستند که فعالیت‌های پژوهشی کل دوره فعالیت و خدمت آنها در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است که در این زمینه از هفت کمیسیون هفت پژوهشگر برجسته انتخاب شدند.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: گروه دیگری از پژوهشگران برتر در جشنواره فوق با عنوان "پژوهشگر نمونه" معرفی و تجلیل می‌شوند. در واقع این پژوهشگران افرادی هستند که در طی پنج سال اخیر بیشترین فعالیت پژوهشی را داشته‌اند. به طوری که ما هشت پژوهشگر نمونه معرفی کردیم.

رحیمیان در خصوص پژوهشگران جوان نمونه نیز گفت: این افراد از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران به شمار می‌روند که سن آنها زیر ۴۰ سال است و امسال از چهار پژوهشگر جوان تجلیل خواهد شد.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران در خصوص طرح‌های کاربردی و پژوهشی این دانشگاه نیز گفت: یکی از این طرح‌ها به عنوان "طرح کاربردی برجسته" شناخته می‌شوند. در واقع ما قراردادهای پژوهشی مختلفی با سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی داریم که طرح‌های پژوهشی مورد نیاز آنها را در دانشگاه تهران انجام می‌دهیم. به طوریکه گاهی آثار این نوع طرح‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و برای سال جاری پنج طرح پژوهشی برجسته انتخاب شدند که مورد تشویق قرار می‌گیرند؛ البته در این راستا برخی از طرح‌های پژوهشی در دانشگاه وجود دارند که در ردیف دوم طرح برجسته قرار می‌گیرند که از دستاوردهای این طرح‌ها نیز در جشنواره تقدیر می‌شود.

تقدیر از ۱۰ رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران

رحیمیان همچنین از تقدیر از ۱۰ رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در جشنواره فوق خبر داد و گفت: این رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بیشترین نتایج و آثار پژوهشی را به همراه داشته‌اند که البته در این راستا از یک کارشناس پژوهشی دانشگاه که کار مدیریتی برتری در عرصه پژوهش انجام داده‌است، تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین با اشاره به کیفی‌گرایی فعالیت‌های این دانشگاه به عنوان یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های مهم پژوهشی خبر داد و گفت: بر این اساس ضریب کیفی نشریات دانشگاه تهران و ارزیابی مقالات بر اساس ضریب کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بطوریکه بررسی می‌شود که آیا مقالات اساسی دانشگاه در نشریات یک چهارم اول قرار گرفته‌اند یا نه؟ بر این اساس مقالاتی که در نشریات یک چهارم اول منتشر شوند، بالاترین امتیاز و ضریب را دریافت می‌کنند.

رحیمیان همچنین یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد مقالات منتشر شده اساتید دانشگاه تهران در نشریات معتبر و با کیفیت بالا منتشر شده است و تنها کمتر از پنج درصد مقالات از کیفیت کمتری برخوردار است.

۱۰ اولویت اصلی پژوهش دانشگاه تهران

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین به ۱۰ اولویت اصلی پژوهش این دانشگاه اشاره کرد و گفت:‌ حوزه‌هایی نظیر آب، انرژی، محیط زیست، مخاطرات طبیعی، آسیب‌های اجتماعی، سلامت، تغذیه و امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، جهانی شدن در فضای مجازی و آمایش سرزمین از جمله این اولویت‌ها هستند. در واقع پژوهشگران و دانشجویانی که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را بر اساس این اولویت‌ها انتخاب کنند از حمایت‌های پژوهشی بیشتری برخوردار می‌شوند.

تشکیل کنسرسیوم همکاری پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با ۱۳ دانشگاه برتر کشور

وی همچنین از تشکیل کنسرسیوم همکاری پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با ۱۳ دانشگاه برتر کشور خبر داد و گفت: بر این اساس پروژه‌های مشترکی را در دست داریم که طی آن بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم. اولین پروژه این کنسرسیوم از سازمان محیط زیست با عنوان "پروژه کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرهای ایران" است که قرارداد آن نیز امضاء شده و در حال انجام است.

به گفته وی پنج خوشه پژوهشی اعم از اقتصاد کلان، مسائل پولی و بانکی، سرمایه اجتماعی، صندوق شهروندی، ارتباطات و رسانه به درخواست دولت در دانشگاه‌های سطح یک شروع شده است که بر این اساس ماموریت دانشگاه تهران در حوزه اقتصاد کلان تعریف شده است.

تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای جذب محققان پسادکتری

رحیمیان در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک این دانشگاه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در عرصه جذب محققان پسا دکتری در دانشگاه تهران، گفت: بر این اساس ۱۶۴ پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه پذیرفته شده‌اند. همچنین دانشگاه تهران برای دومین بار به عنوان پایگاه برتر علمی کشور از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری معرفی شده است و در نظر داریم طی سال‌های آینده تفاهم‌نامه‌های بیشتری در این عرصه به امضاء برسانیم.

به گفته وی، دانشگاه تهران در نظر دارد رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشگاه را از لحاظ کیفی مورد ارزیابی قرار دهد و در حال حاضر امکان دسترسی به صورت سیستمی به این پایان‌نامه‌ها فراهم شده و این امکان از هفته آینده عملیاتی می‌شود. ضمن اینکه امکان استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر همانندجو برای مقالات فارسی و انگلیسی دانشگاه تهران به وجود آمده و برنامه داریم تعداد بیشتری از نشریات خود را نمایه کنیم.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران همچنین با اشاره به نمایه بیش از ۴۱۷۷ مدرک علمی این دانشگاه در پایگاه WOS خاطرنشان کرد: این آمار در مقایسه با سال ۹۵ که تعداد ۳۹۶۵ مورد بود، افزایش پیدا کرده است. همچنین در پایگاه اسکوپوس تعداد مدارک علمی در دوره مشابه از ۴۲۲۶ مدرک به ۴۷۹۹ افزایش یافته است. ضمن اینکه ما ۳۲ مجله خارجی مشترک با کشورهای خارجی داریم.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران به مهمترین طرح‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: طرح توان افزایی شهرستان‌ قلعه گنج از شهرستان‌های کرمان، بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی، بهینه‌سازی تکثیر و پژوهش زالوی طبی با استانداردهای بهداشتی و برخی پژوهش‌های دیگر از مهمترین این طرح‌هاست.

اعتبار ۷۰ میلیاردی دانشگاه برای طرح‌های پژوهشی کاربردی در سال ۹۶

رحیمیان از اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی طرح‌های پژوهش‌های کاربردی این دانشگاه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این اعتبار در قالب ۴۵۰ طرح پژوهشی تصویب شده است.

به گفته وی در سال جاری نیز اعتبار مصوب طرح‌های پژوهشی دانشگاه تهران ۴۰۴ میلیارد تومان است که ۳۸ میلیارد تومان آن جذب شده است، اما به طور کلی مجموع بودجه پژوهشی این دانشگاه حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد کل بودجه دانشگاه می‌شود.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۴ میلیارد تومان از بودجه پژوهشی دانشگاه صرف گرنت‌های پژوهشی می‌شود و هفت میلیارد تومان نیز برای پایگاه‌های علمی هزینه می‌کنیم. ضمن اینکه حدود هفت میلیارد تومان نیز به عنوان هزینه پهنای باند پرداخت می‌کنیم.

اعزام ۴۰۰ دانشجوی دکتری برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور

رحیمیان با اشاره به مشکلات اعتباری و محدودیت‌های ارزی برای اعزام دانشجویان و اساتید به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور گفت:‌ در سال جاری حدود ۴۰۰ دانشجوی دوره دکتری به عنوان فرصت مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شده‌اند و در نظر داریم ۴۰ نفر از اساتید نیز به این سفر علمی بروند.

رحیمیان در پایان با اشاره به تشویق‌های دانشگاه تهران برای اساتیدی که طرح‌های پژوهشی کاربردی دارند، گفت: در آئین‌نامه ارتقاء، اساتید بر اساس سه معیار عادی، ویژه و ممتاز امتیاز و ترفیع می‌گیرند. افرادی که بتوانند طرح پژوهشی کاربردی داشته باشند، جزء امتیازات ممتاز برای ترفیع خواهند بود. یعنی در ردیف اساتیدی قرار می‌گیرند که امتیازات ممتاز برای ترفیع دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟

عرفان خسرویان در نشست خبری نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، درباره بودجه دانشگاه و این‌که چقدر این بودجه باید افزایش یابد، افزود: در تمام دنیا سهم آموزش مهارتی سه برابر سهم آموزش‌های نظری است علت آن نیز مشخص است برای آموزش مهارتی نیاز به کارگاه‌های پیشرفته و به‌روزرسانی فناوری و تکنسین‌هایی است که در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها فعال هستند. این افراد باید دائم دانش شان به‌روز شود و این نشان می‌دهد که این آموزش‌ها، آموزش‌های بسیار گرانی هستند.

وی افزود: کف مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های دانشگاه فنی‌حرفه‌ای حول‌وحوش ۴۰۰ میلیارد تومان است پس این نشان می‌دهد این آموزش‌ها، آموزش گرانی است بااین‌حال چون فنی حرفه‌ای از آموزش پرورش به آموزش عالی منتقل شده است، سرانه آن به جای آموزش عالی در آموزش‌های عمومی دیده شده‌است. از این رو سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک‌سوم سرانه دانشجوی سایر دانشگاه‌های کشور است.

حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: یعنی درحقیقت به‌ازای هر سه دانشجویی که به‌صورت دولتی جذب می‌کنیم، تنها سرانه یک دانشجو را داریم و دو دانشجوی دیگر همین‌طور به‌صورت صلواتی در سیستم هستند و این نگران‌کننده است. در واقع این دانشجویان به صورت رایگان در سیستم آموزش عالی حضور دارند که باید این سرانه اصلاح شود.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم بودجه دانشگاه در واقع یک و دو دهم همت بوده که بیش‌از یک همت آن صرف حقوق و دستمزد شده، ما باید با دو دهم همت دانشگاه را اداره می‌کردیم که با توجه به شرایط پسا کرونا، هزینه‌های بالای بازگشایی دانشگاه‌ها، هزینه‌های بالای بازگشایی خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها شرایط بحرانی را به آموزش عالی کشور تحمیل می‌کرد با این حال با عنایت وزیر علوم و مجموعه‌های دولت برای سال اول پسا کرونا بودجه دانشگاه دو همت افزایش پیدا کرد و ما تا پایان سال ۱۴۰۲ بودجه را به سه همت رساندیم در واقع ظرف دو سال سه برابر افزایش پیدا کرد.

نیاز دانشگاه به بودجه ۱۰ همتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: این افزایش‌ها خوب بوده‌است و امیدواریم که با برگزاری رویدادهای علمی اهمیت آموزش مهارتی و سرمایه‌گذاری در آن را نهادینه کنیم و بتوانیم این شکاف بودجه‌ای را به عدد مطلوب خودمان که پنج و شیش دهم همت است برسانیم از سوی دیگر چهار همت هم برای به‌روزرسانی کارگاه‌ها متناسب با فناوری روز نیاز داریم.

وی درباره استفاده از امکانات و استادان دانشگاه پیام نور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه‌ها در حال اجرا است و براساس این طرح دانشگاه‌ها به سمت ماموریت گرا شدن در حال حرکت هستند. ظرفیت‌های خوبی در تمامی دانشگاه‌ها وجود دارد و تلاش بر این است که بتوانیم سهم آموزش مهارتی را در همه دانشگاه‌های کشور توسعه دهیم.

وی ادامه داد: تلاش شده‌است که در جایی‌که متقاضی برای دانشگاه پیام نور وجود نداشته باشد، با تفاهم‌نامه‌ای که منعقد کرده‌ایم رشته‌هایی که متناسب با دانشگاه فنی و حرفه‌ای است مانند رشته‌های فنی و هنر به این دانشگاه منتقل شود.

خسرویان افزود: البته هنوز این قضیه آن‌گونه که باید عملیاتی نشده است تاکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از اعضای هیئت علمی پیام نور در کل کشور به دانشگاه فنی و حرفه‌ای منتقل شده‌اند از لحاظ ساختمان نیز در یک مرکز توانستیم ساختمان و تجهیزات از دانشگاه پیام نور دریافت کنیم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی ندارد

وی در خصوص فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای درمقطع کارشناسی ارشد گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای هیچ برنامه‌ای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی نخواهد داشت و نیاز آن هم در کشور ایجاد نمی‌شود. هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، تلاش ما این است که در برنامه دو ساله هدف پذیری دانشجو به اشتغال را قطعی کنیم. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزش‌های تمام دانشگاه‌های کشور مهارتی شود و در این راستا دانشگاه‌ها باید بازنگری سرفصل‌های خود را جدی بگیرند و کنفرانس ملی مهارت اقدام خوبی برای جهت‌دهی به برنامه هفتم توسعه است.

ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای منتفی است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره ادغام این دانشگاه با دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به دلیل اینکه اغلب مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی خصوصی بوده و خودگردان اداره می‌شوند منتفی بوده و امکان پذیر نیست.

دانشجویان لبنانی بیشترین متقاضی دانشجوی بین الملل دانشگاه فنی و حرفه‌ای

خسرویان درباره تعداد دانشجویان بین الملل این دانشگاه ادامه داد: براساس تفاهم نامه‌های بریکس و شانگهای، مناسبات این دانشگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برقرار است و بورس اعزام دانشجویان و استادان به کشورهای اروپایی بیشتر به رومانی و آلمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیشتر دانشجویان خارجی این دانشگاه از لبنان هستند.

نحوه جذب دانشجویان با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره اینکه چند درصد دانشجویان این دانشگاه با آزمون پذیرش ده و چند درصد بدون آزمون پذیرش می‌شوند، افزود: در هر دو شیوه دانشجو پذیرش می‌کنیم درصد آن را دقیق ندارم ولی در مجموع از طریق آزمون برای رشته‌هایی که رقابت وجود دارد پذیرش انجام می‌شود. ورودی پذیرش ما در سال نزدیک به ۴۴ هزار دانشجو است یعنی سرجمع ۴۴ هزار دانشجو به‌صورت با آزمون و بدون آزمون پذیرش می‌کنیم منتها برای مراکز استان و تهران عمدتاً دانشجویانی که در آزمون رتبه‌های بهتری کسب کنند پذیرش می‌شوند. مراکز سایر شهرستان‌ها از طریق بدون آزمون در رشته‌های موردنظر پذیرش می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی
  • خودروهای پلاک شهرستان چه قدر هوای تهران را آلوده می کنند؟ | تخفیف ۲۰ درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر
  • سپاه پاسداران دارای جایگاهی ویژه در بین آحاد مردم است
  • معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست
  • امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟
  • دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی دارای رتبه در «مدیریت و کسب‌وکار» و «علوم محیط زیست»