Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «پارسینه» به نقل از یورونیوز، «تئودور ویورل ملشکانو»، وزیر امور خارجه رومانی که برای شرکت در مجمع سالانه دوحه به پایتخت قطر سفر کرده است، روز شنبه ۲۴ آذر گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاشند تا نشستی را به هدف کمک به حل بحران دیپلماتیک در خلیج فارس برگزار کنند.

عربستان سعودی و چند کشور عربی متحدش به بهانه حمایت قطر از «تروریسم» و پیوند با ایران، از ژانویه سال ۲۰۱۷ تاکنون روابط خود را با این کشور قطع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور پادشاهی قطر این اتهام‌ها را رد کرده است.

رومانی از ابتدای سال آینده میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه بر عهده خواهد گرفت. اتحادیه اروپا تاکنون به طور عملی در این مناقشه دیپلماتیک قطر و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وارد نشده بود و این نخستین بار است که اراده‌ای برای یافتن راه حل عملی در این زمینه از خود نشان می‌دهد.

«دندان‌های شورای همکاری خلیج فارس ریخته»

وزیر امور خارجه قطر نیز روز شنبه در جریان نشست دوحه خواستار بازآفرینی تشکل‌های منطقه‌ای و نیز تعیین مجدد اصول حکومت‌داری در کشورهای منطقه شد.

شیخ محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی، با اشاره به افول اقتدار شورای همکاری خلیج فارس گفت که «دندان‌های این شورا و دبیر کل آن ریخته است».

وی همچنین اعلام کرد کشورش انتظار دارد تا کویت و سایر کشورهای منطقه در جهت احیای شورای همکاری خلیج فارس و حل بحران در این منطقه همیاری کنند. وزیر خارجه قطر در این زمینه گفت: «امیر آنها [کویت] نقش شایسته‌ای در مدیریت و آرام کردن وضعیت داشته و قطر از وی قدردانی می‌کند. ما همچنان روی کویت و سایر کشورهای منطقه برای برگرداندن شورای همکاری خلیج فارس حساب می‌کنیم، زیرا بر این باوریم که این کشورها با یکپارچگی توان بیشتری خواهند داشت تا با پراکندگی.»

مجمع سالانه دوحه یک نشست دو روزه بین‌المللی است که با شرکت نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان و با هدف گفتگو در مورد مسائل مختلف جهانی همه ساله در پایتخت کشور پادشاهی قطر برگزار می‌شود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز به نمایندگی از این کشور در نشست امسال دوحه شرکت دارد.

قطر با آن که از سوی عربستان برای شرکت در آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس رسما دعوت شده بود، نماینده‌ای برای شرکت در این رویداد به ریاض نفرستاد.

از سوی دیگر قطر با اعلام خروج از سازمان کشورهای نفت، اوپک در روز دوشنبه ۱۲ آذر بار دیگر در صحنه سیاست بین‌الملل خبرساز شده بود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اتحادیه اروپا بحران قطر عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس توافق‌نامه‌ای که اتحادیه اروپا و ژاپن امضاء کرده‌اند، آن‌ها روی تولید مواد جدیدی همکاری می‌کنند که در بخش‌های بحرانی اقتصاد، مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، باتری‌ها، ساختمان‌های با انتشار کربن صفر و نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها به دنبال ایجاد پلتفرمی به منظور به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به تحولات سیاست‌گذاری و تحقیق روی فرصت‌های همکاری مشترک هستند.

اتحادیه اروپا گفته است که این مواد پیشرفته برای انتقال سبز و دیجیتال مهم بوده و “بخش حیاتی از حاکمیت اقتصادی و استقلال راهبردی” هستند.

اتحادیه اروپا مواد پیشرفته را موادی می‌داند که برای ایجاد عملکرد برتر یا عملکردهای خاص طراحی شده اند. یک مثال در این مورد، گرافن است. اتحادیه اروپا انتظار دارد که تقاضا برای مواد پیشرفته در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد و معتقد است که کشورهای این اتحادیه به همراه ژاپن در این فناوری جایگاه رهبری جهانی را دارند. این توافق‌نامه پس از راهبرد اخیر پیشنهاد شده توسط کمیسیون اروپا برای حرکت به سمت “رهبری صنعتی اتحادیه اروپا” در مواد پیشرفته تدوین شد.

این توافق‌نامه جدید بر موفقیت همکاری اتحادیه اروپا با ژاپن در علوم مواد، که شامل توسعه مواد جدید برای جایگزینی فلزات بحرانی و مواد پیشرفته برای صنعت الکترونیک برق است، تکیه دارد. ایلیانا ایوانووا، کمیسر اتحادیه اروپا معتقد است که این گفتمان جدید در مورد مواد پیشرفته “همکاری اتحادیه اروپا با ژاپن در تحقیق و نوآوری” را تقویت می‌کند.

ایوانووا گفت: «این مواد برای انتقال ما به آینده سبز بسیار مهم هستند و با همکاری مشترک می‌توانیم سریع‌تر به آنجا برسیم. من مشتاقانه منتظر دیدن نتایج این همکاری جدید با ژاپن هستم.»

پیش از این اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش‌های مختلف تحقیقات با هم همکاری کرده‌اند.

کد خبر 6080849 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس
  • محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس
  • محدودیت پروازی به فرودگاههای دبی و شارجه
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است
  • شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش «فوری» تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد