Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@13:40:10 GMT

بررسی ۱۰ سناریو برای کاهش مصرف بنزین

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۸۴۷۵

بررسی ۱۰ سناریو برای کاهش مصرف بنزین

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارش ۳۵ صفحه ای، سناریوهای کنترل مصرف بنزین را مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش سناریوهای مختلفی برای مواجه با مسئله بنزین ارائه کرده که هر کدام قوت و ضعف هایی دارد.

هدف این گزارش ارائه ابعاد مختلف مسئله و راهکارهای موجود بوده در نتیجه رویکردهای احیای کارت سوخت بدون سهمیه بندی، احیای کارت سوخت به همراه سهمیه بندی، برخط کردن کارت سوخت با سهمیه بندی، ترکیب کارت سوخت و مالیات جدید بر مصرف بنزین، ترکیب کارت سوخت و مالیات بر ارزش افزوده و سهمیه به یک خودروی خانواده با سهمیه مکفی در خانواده، رویکردهای مبتنی بر کاهش تقاضا معرفی شد، علاوه بر این رویکردهای همچون بنزین به همه افراد، بازار آنلاین بنزین و یا کوپن سوخت، عرضه هدف گذاری شده بنزین و شناورسازی قیمت بنزین در مجموع یارانه بنزین به همه ایرانیان معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش با بررسی آثار تورمی اجرای این سناریو ها می افزاید: با مقایسه آثار تورمی سناریوهای مختلف، افزایش صد درصدی قیمت بنزین مبنا قرار گرفته است اگر افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصد باشد نرخ تورم محاسبه شده دست کم متناسب با آن افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت بنزین از هزار به دو هزار تومان با اختصاص سهمیه ۲۰ لیتر برای هر فرد به همراه اختصاص سهمیه برای خودروهای عمومی ۱.۳ درصد تورم را افزایش خواهد داد.

در این گزارش تأکید شده است تورم تحمیلی به خانوارهای دهک های میانی بیش از دهک های بالا و پائین درآمدی خواهد بود و بیشترین اثر افزایش مستقیم قیمت بنزین بر خانوراهای دهک ۷ تا ۹ روستایی و ۵ تا ۹ شهری خواهد بود.

در جمع بندی این گزارش اشاره شده است: کارت سوخت یک روش غیرقیمتی برای مهار تقاضاست. اگر هدف سیاستگذار کاهش تقاضاست، باید از سایر ابزارهای غیرقیمتی نیز استفاده کند.

این ابزار ها عبارتند از: گسترش خودروهای گازسوز؛ گسترش خودروهای الپیجی سوز؛ جایگزینی تاکسی ها و وانت ها با نوع تمام گازسوز؛ توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر؛ طرح تولید قوای محرکه کم مصرف در خودروها و موتورسیکلت های داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های پرمصرف؛ گسترش خودروها و موتورسیکلت های برقی.

برای مطالعه متن کامل این گزارش، اینجا کلیک کنید

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کنترل مصرف بنزین کارت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.

به گزارش ایران، طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.

یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوریکه هم‌اکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است؛ لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • ادامه توزیع لیتری یارانه سوخت امکان‌پذیر نیست
  • چالش بزرگ دولت با ناترازی روزانه ۱۰ میلیون لیتری سوخت | بنزین واراداتی لیتری چند؟
  • خداحافظی با حمل و نقل ارزان و راحت با اسنپ و تپسی
  • آقای بنزین، حواست بود؟
  • دولت با چالش بزرگ مصرف و واردات بنزین چه خواهد کرد؟
  • دولت با چالش بزرگ مصرف و واردات بنزین چه خواهد کرد؟ / واردات لیتری ۶۰هزارتومان، فروش ۳هزارتومان
  • افزایش مصرف سوخت در استان سمنان
  • با توجه به تشدید واردات بنزین با بررسی جداول بودجه، راهکار حل معضل ناترازی بنزین در 1403 چیست؟
  • افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته
  • صرفه جویی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین با مصرف سی ان جی در خراسان شمالی