Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز برای شرکت و سخنرانی در نشست بین المللی دوحه (Doha Forum ۲۰۱۸) عازم قطر شده بود، در جریان این نشست با اشاره به شروط اعلام شده از سوی آمریکا برای ایران،گفت: ما هرگز با کشوری که دوازده شرط برای ما تعیین کرده مذاکره نمی کنیم و این آمریکاییها هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، نه ما.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد جواد ظریف در سخنانی درباره دعوت دونالد ترامپ از حسن روحانی برای مذاکره گفت: ترامپ با وجود سیاستهای خصمانه خواستار مذاکره شده است و ما به وی پاسخ داده ایم که آیا شوخی می کنی؟ 

ظریف افزود ایران پیش تر برای گفتگوی مستقیم با آمریکا آماده بود و ما این کار را انجام دادیم و من زمان زیادی با جان کری وزیر پیشین امور خارجه گفت وگو کردم و نتیجه آن توافق هسته ای بود و با این حال دونالد ترامپ از آن خارج شد و این رفتار ترامپ به این معنی است که مذاکره با او بی فایده است.

وی ادامه داد: باقی ماندن یا نماندن ما در برجام به منافع ما و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و تا زمانی که منافع ملی ما تامین شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، به توافقنامه هسته ای متعهد خواهیم ماند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از نظر ما هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر با آمریکا وجود ندارد، تصریح کرد: اگر یک هنر وجود داشته باشد که ما آن را در حد اعلی فراگرفته باشیم، آن هنرِ مقابله با تحریمهاست و به شما تضمین می‌دهم که تحریمهای آمریکا باعث تغییر سیاست‌های ما نخواهد شد.

وی با بیان اینکه این آمریکاست که در منطقه دخالت می کند، تصریح کرد: ایران به هر جایی که مستشار نظامی اعزام کرده با درخواست رسمی دولت آن کشور بوده است و ما تنها زمانی از سوریه خارج می‌شویم که دولت سوریه از ما درخواست کند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ایران سلاح در اختیار حوثی ها (جنبش انصارالله) در یمن قرار نداده است. مردم یمن از سلاح هایی استفاده می کنند که در دوره علی عبدالله صالح از عربستان دریافت کردند.

وزیر امورخارجه گفت: امیدواریم توافقنامه سوئد درباره بحران یمن، به رنج مردم این کشور پایان دهد و از نفوذ خود برای ایجاد صلح و ثبات در یمن استفاده کنیم.

وی افزود: عربستان و امارات با تسلیحات وارداتی از آمریکا و انگلیس، یمن را به جهنم تبدیل کرده اند. ده هزار نفر  به طور مستقیم در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن کشته شدند و یک میلیون نفر هم در این کشور به وبا مبتلا شده اند.

محمد جواد ظریف ادامه داد: به فروش نفت و تعامل با جامعه جهانی ادامه خواهیم داد و کسانی که تعامل با ما را رها کردند بازنده هستند.

وی گفت: تاسف آور است که سعودی ها تصور می کنند منافع آنها در تشدید تنش در روابط با دیگر کشورهاست. سعودیها تصور می کنند می توانند از مجازات جنایت قتل فرار کنند.

این نشست از امروز (شنبه) ۲۴ آذر ماه (۱۵ دسامبر) به مدت دو روز در دوحه برپاست و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر این نشست را افتتاح کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ظریف قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفتگو با اعتماد، ابعاد مختلف شرایط اخیر پس از واکنش ایران به اسراییل را تحلیل کرد.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

این حرف درست است که نتانیاهو به دنبال تداوم بحران است و ادامه بحران را ادامه بقای دولتش می‌داند، در واقع نتانیاهو به خوبی می‌داند بلافاصله پس از اعمال آتش‌بس، سرنوشت اولمرت پس از جنگ ۳۳ روزه برای او تکرار می‌شود و رقبای نتانیاهو به دلیل اشتباهات مکرر اجازه نمی‌دهند دولت نتانیاهو تداوم یابد. اما واقعیت‌ها به این معنا نیست که اگر ایران در برابر تجاوزگری‌های اسراییل از خود دفاع مشروع کند، کمک کرده به بقای نتانیاهو! اگر ایران اقدامی نمی‌کرد، هیچ تضمینی وجود نداشت که اسراییل دوباره دست به حملات تازه علیه ایران نزند.

اینکه اسراییلی‌ها می‌گویند موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را رهگیری کرده‌اند، اذعان به این واقعیت است که اگر حمایت‌های انگلیس، امریکا، فرانسه و اردن نبود، حتی قادر نبودند بخشی از موشک‌های ایران را هم کنترل کنند.

نباید اینگونه تصور شود که ایران، چون نمی‌خواهد کمکی به تثبیت دولت نتانیاهو کند، پس نباید هیچ اقدامی در برابر تجاوزات اسراییل صورت دهد. اگر اقدام تجاوزکارانه‌ای علیه ایران صورت گیرد، ایران مجبور است برای تامین امنیت و دفاع از سرزمین خود، حمله متقابل انجام دهد.

اینجا دیگر مذاکره به معنای ضعف نیست. برخی افراد و گروه‌ها هر نوع مذاکره‌ای را التماس می‌دانند. اسمش را هم دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند. در حالی که وقتی از موضع قدرت عملیاتی انجام گرفته برای تثبیت موقعیت باید سراغ مذاکره و گفتگو در عالی‌ترین سطح رفت. باید طرف مقابل را متقاعد کرد که این طرف اسراییلی است که سیاست تنش‌زایی را دنبال می‌کند نه ایران. این اسراییل است که بقای خود را در تداوم بحران می‌بیند.

ایران، اما مایل به گسترش صلح و ثبات در منطقه است، این خواسته را باید در عمل هم نشان دهد. یکی از مهم‌ترین راه‌های این روند هم ادامه مذاکره با طرف‌های اروپایی و امریکایی است که حامیان جدی اسراییل هستند.

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • مجارستان: رهبری اروپا ضعیف شده است
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • جزییات اقدام عجیب آمریکا برای حضور وزیر امور خارجه ایران در نیویورک
  • برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی