Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@17:16:33 GMT

اختصاص ۱ درصد از بودجه استان همدان به حوزه پژوهش

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۹۷۴۳

اختصاص ۱ درصد از بودجه استان همدان به حوزه پژوهش

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه یک درصد از بودجه استان که ۴۰۰ میلیون تومان است به حوزه پژوهش اختصاص یافته، گفت: بودجه پژوهش به صورت متمرکز در چند مورد مهم نظیر آب و گردشگری هزینه می‌شود. ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، یعقوب محمدی‌فر عصر امروز در نشست خبری ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته پژوهش" پژوهش هدفمند، فرآوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی است، اظهار داشت: در نوزدهمین دوره هفته پژوهش هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار در دانشگاه رازی برگزار می‌شودمعاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در اصفهان: میزان رشد انتشارات علمی ما در دنیا در زمره نخستین کشورهاستنمایشگاه هفته پژوهش و فن‌آوری کهگیلویه و بویراحمد برپا می‌شود

وی با بیان اینکه در نسل اول دانشگاه‌های کشور صرفا به مبحث آموزش پرداخته می‌شد اما در نسل دوم دانشگاه‌ها پژوهش محوری در کنار آموزش قرار داده شد، افزود: امروز که صحبت از نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها است و چند سالی است که بحث کارآفرینی در کنار آموزش و پژوهش مورد توجه قرار گرفته است. 

محمدی فر با تأکید بر اینکه تولیدات ایران در دنیا در رتبه 16 قرار گرفته است و در سال گذشته ایران با بیش از 8 درصد رشد علمی رتبه اول رشد علمی جهان را کسب کرد، گفت: با توجه به اینکه در رتبه 16 علمی جهان قرار گرفته‌ایم آیا توانسته‌ایم در کنار تولیدات علمی در سایر عرصه‌ها نیز رتبه‌هایی کسب کنیم؟ که این موضوع همان فرآوری ارزش آفرین است که بتوانیم علم را تبدیل به ثروت کرده و در خدمت تولید ملی کشور قرار دهیم. 

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه در هفته پژوهش امسال از اقدامات جزیره‌ای پرهیز شده است، بیان کرد: ما اگر بتوانیم این جزیره‌های کوچک را بشکنیم و مباحث علمی و فنی را به صورت حرکت ملی در بیاوریم به هدف
 خود رسیده‌ایم. 

محمدی فر با بیان اینکه 1 درصد از بودجه استان که حدود 400 میلیون تومان است به حوزه پژوهش اختصاص یافته است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر این بودجه بین دستگاه‌ها توزیع می‌شد اما امسال این بودجه با تعریف چند اولویت که در شورای پژوهش استان در نظر گرفته شده بود هزینه می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه مقرر شده این بودجه پژوهش استان صرف تحقق و بررسی چند مورد کلی شود، تصریح کرد: مقرر شده است بودجه پژوهش بر روی چند موضوع آب، گردشگری و غیره متمرکز شده و از پرداختن به مباحث پراکنده و بی نتیجه جلوگیری شود. 

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه پژوهش نقش مهمی در تولید ناخالصی کشور دارد و اگر پژوهش را کنار بگذاریم آسیب جدی خواهیم دید، ابراز کرد: امروز زنگ پژوهش در یکی از مدارس همدان نواخته شد و این نشان از آن است که باید به پژوهش از مقاطع ابتدایی و متوسطه پرداخته شده تا به دانشگاه برسد. 

محمدی فر با بیان اینکه دانشگاه بوعلی امسال در سطح ملی پژوهشگر برتر و منتخب دارد، تأکید کرد: نگاه ما به حوزه پژوهش و فناوری باید نگاه هم‌افزا باشد. 

وی با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر، دانشجویان با انجام پژوهش‌های علمی، همدان را در ارتقا جایگاه علمی یاری رساندند، اعلام کرد: این استان در زمینه تولیدات علمی در جایگاه خوبی قرار دارد و امروز به دنبال ارتقا این جایگاه در سطح بین‌المللی هستیم ضمن اینکه باید علم را به ثروت تبدیل کنیم.

محمدی‌فر با اشاره به اینکه فناوری باید ارزش‌آفرین باشد همانگونه که یکی از عوامل موفقیت شرکت‌های خارجی همین فناوری ارزش‌آفرین است اظهار داشت: بیش از 40 درصد از درآمد شرکت‌های خارجی صرف پژوهش و تحقیقات می‌شود زیرا معتقدیم فناوری مبنتی بر علم تولید ثروت می‌کند. 

انتهای پیام/ن

R41405/P1361/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۹۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر دهقانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه جدی دولت برای توسعه فناوری هوش مصنوعی افزود:با حمایت و پیگیری جدی شخص رئیس‌جمهوری، معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی امسال شاهد ارتقای جایگاه، کاربرد‌ها و رتبه ایران در هوش مصنوعی خواهیم بود و سرعت این توسعه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاربردی‌سازی مقالات علمی و مقاله‌های این حوزه افزود: رتبه تولید علم عموماً به تعداد مقالات علمی و ضریب تأثیر آنها ارجاع داده می‌شود. برای آن‌که بتوانیم تولیدات علمی و پژوهش‌ها را کاربردی کنیم به زیرساخت‌ها و سخت‌افزار‌های پیشرفته، قانون‌گذاری یا تنظیم‌گری و حمایت‌های عملی و اجرایی نیاز داریم.

دکتر دهقانی با اشاره به راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و نقش آفرینی شورای راهبری فناوری هوش مصنوعی با هدف توسعه کاربرد‌های این فناوری به دست مردم عنوان کرد: ایجاد بستر و زمینه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات کاربری هوش مصنوعی از اهداف اصلی این مرکز ملی است، به طوری که بخش خصوصی بتواند با استفاده از امکانات و کاربری سخت‌افزارها، توسعه ابزار‌ها و کاربرد‌های هوش مصنوعی را محقق کند. بخش خصوصی در این امر نقش آفرینی خواهد کرد و زیرساخت‌های پردازشی و پایگاه‌های داده‌ای بزرگ را فراهم می‌کند. داده از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که کمک می‌کند جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، ارتباطات و مالی و دیگر حوزه‌ها شکل گیرد.

وی با اشاره به تمرکز جدی شخص رئیس‌جمهوری، معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی بر توسعه و کاربردی سازی این فناوری گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کار‌های کاربردی سال پرباری باشد تا کشور هم از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی سریع‌تر ارتقای پیدا کند.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود