Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- امروز معترضان فرانسوي براي پنجمين هفته متوالي به خيابان‌هاي پاريس آمدند تا اعتراض خود را به سياست‌هاي دولت فرانسه ,و نظام سرمايه‌داري اعلام کنند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، در پنجمين هفته متوالي از اعتراضات مردمي به نظام سرمايه داري در فرانسه ؛ از صبح امروز شهرهاي اين کشور به ويژه پاريس بار ديگر براي شنبه اي سياه آرايش جنگي به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دستکم 150 نفر از صبح امروز تاکنون به ويژه در شهر پاريس در چارچوب تجمع معترضان به سياست‌هاي دولت فرانسه بازداشت شدند.
معترضان فرانسوي بار ديگر با پليس درشهر پاريس درگير شدند. پليس براي پراکنده کردن معترضان به سياست هاي مکرون، از گاز اشک آور در شانزه ليزه استفاده کرد.
در اولين ساعت حضور معترضان به سياست هاي دولت فرانسه در خيابان شانزه ليزه تدابير امنيتي با حضور نيروهاي امنيتي تشديد شد.
پليس پاريس اعلام کرد 33 هزار و پانصد تظاهرکننده روز شنبه از صبح امروز در سراسر فرانسه در اعتراض به نظام سرمايه داري تظاهرات کردند. در راهپيمايي پاريس هم دستکم 3000 تظاهرکننده در خيابان شانزه ليزه شرکت داشتند.
ژوآنا پريمور Johanna Primevert سخنگوي پليس پاريس گفت: مأموران پليس همچنان حضوري گسترده دارند و نزديک به 60 نفر دستگير شده اند.
اعضاي جنبش ضد سرمايه داري در شبکه هاي اجتماعي گام پنجم در مبارزه با سياست هاي دولت فرانسه را با عنوان " کيش و مات" ناميده و بارديگر خواستار استعفاي امانوئل مکرون شده اند. دولت فرانسه وسايل حمل و نقل عمومي در پاريس را براي جلوگيري از حضور معترضان در تظاهرات، تعطيل کرد. شماري از معترضان با سردادن شعارهايي خواستار کنار رفتن امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه از قدرت شدند.
بر طبق اعلام سازمان‌دهندگان، تظاهرات اين هفته براي بر قراري عدالت اجتماعي و ميزان ماليات‌ها به منظور تحقق دموکراسي حقيقي برگزار شد. بنابر اعلام مقامات، شمار نيروهاي پليس حدود هشت هزار نفر و تعداد خودروهاي زرهي مستقر در پاريس هم 14 دستگاه اعلام شده است. منابع خبري اعلام کردند که 15 نهاد چپ گراي فرانسوي فرانسوي فراخوان برگزاري تظاهرات امروز را داده بودند.
برخي از معترضان پلاکاردهايي را با خود حمل مي‌کنند که روي آنها عبارت «فرگزيت» به معناي خروج فرانسه از اتحاديه اروپا نوشته شده است.
شمار زيادي از شرکت‌کنندگان در تظاهرات امروز با تجمعي گسترده، در حالي که به سخنراني يکي از معترضان گوش مي دادند، اقدام به سر دادن شعار‌هايي عليه ماکرون و هو کردن وي کردن و پرچم فرانسه را بردوش مجسمه‌هاي اطراف محل تجمع پوشاندند.
برخي معترضان به خبرنگاران گفتند که با وجود چندين تظاهرات اما ماکرون همچنان آنها را درک نکرده است.
خبرگزاري فرانسه از حضور عده قابل توجهي از معترضان در خيابان‌هاي شهر «مارسي» خبر داده است.
وزير کشور فرانسه گفت که حدود 69 هزار نفر از نيروهاي پليس در شهرهاي «تولوز»، «بوردو» و «سن‌اتين» مستقر شده‌اند
معترضان به پليس گل زرد مي‌دهند و به نيروهاي پليس مي‌گويند: «شما از ماکرون دفاع مي‌کنيد. او خودش را پشت شما مخفي کرده است و شما را جلو انداخته است.»

شکايت خبرنگاران از خشونت پليس فرانسه
حدود بيست روزنامه نگار قصد دارند از پليس فرانسه به علت رفتار خشونت باري که در تظاهرات اعتراض آميز هفته هاي اخير با آنها شده است، شکايت کنند.
نشريه فرانسوي ليبراسيون نوشت حدود بيست روزنامه نگار قصد دارند از پليس فرانسه به علت رفتار خشونت باري که در تظاهرات اعتراض آميز هفته هاي اخير با آنها شده است، شکايت کنند.
اين روزنامه نگاران که دو تن از آنها براي ليبراسيون کار مي کنند، اعلام کرده اند در تظاهراتي که در اعتراض به نظام سرمايه داري در هشتم دسامبر برگزار شد، نيروهاي پليس فرانسه رفتار خشونت آميزي با آنها داشته و وسايل حفاظتي آنها را ضبط کرده اند.
ژرمي آسو وکيل مدافع اين روزنامه نگاران در نامه اي که براي وزارت کشور فرانسه، دادستاني و اداره پليس پاريس ارسال شد اعلام کرد شواهد دال بر رفتار خشونت آميز پليس با معترضان که از نقاط مختلف فرانسه دريافت شده، متعدد است. موارد رفتار ناشايست پليس با معترضان و جراحاتي که تظاهر کنندگان به علت برخوردهاي پليس داشته اند شديدتر از آن است که بتوان توجيهي براي آن پيدا کرد.
در اين نامه خطاب به مسئولان نهادهاي يادشده تاکيد شده است:" وظيفه شماست که به نيروهاي پليس خود دستور دهيد در تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز از ضبط ابزار و وسايل حفاظتي روزنامه نگاران از قبيل عينک و ماسک ضدگاز که براي حرفه آنها اجتناب ناپذير است خودداري کنند."

حمله تروريستي در فرانسه کار دولت بود؟
روزنامه لوموند درگزارشي از تحولات پاريس به نظريه توطئه درباره اين تحولات پرداخت؛ آيا حمله تروريستي در فرانسه کار دولت براي مقابله با جليقه زردها بوده است؟
 روزنامه لوموند گزارش داده، به دنبال کشته شدن عامل تيراندازي شهر استراسبورگ فرانسه، شک و شبهه ها درباره علل اين تيراندازي و اينکه اين موضوع توطئه از جانب دولت براي سرکوب کردن اعتراض هاي مردمي بوده است، افزايش يافته است.
بنابر گزارش لوموند، آنچه که اين روزها دولت امانوئل مکرون را در بسياري از رسانه هاي اجتماعي و فضاي مجازي تهديد مي کند، "سم مهلک نظريه توطئه" است.
همزماني حمله تروريستي استراسبورگ و تظاهرات جليقه زردها، بويژه در شبکه‌هاي مجازي موجب شده است تا اين نظريه که حمله تروريستي کار دولت بوده تا مانع از تظاهرات جليقه زردها شود، افزايش يابد.
برخي افراد معتقدند که مي بايست يک حمله روي مي داد چرا که مکرون هيچ چيزي بهتر از اين براي لغو برگزاري تظاهرات و ترساندن مردم پيدا نکرد.
لوموند روز شنبه به نقل از ماکسيم نيکول يکي از رهبران جليقه زردها تا آنجايي پيش رفت که گفت: اين حمله جاي سئوال زياد دارد. مثلا اينکه اگر اين حمله ، واقعا يک حمله واقعي بود، عامل آن ساعت هشت شب به يکي از خيابان‌هاي استراسبورگ نمي‌رفت، بلکه وقتي "ميليون‌ها نفر وسط شانزه ليزه" هستند آنجا به مردم حمله مي کرد.
در ادامه مطلب لوموند آمده است: حتي کشته شدن عامل حمله تروريستي استراسبورگ نه تنها نتوانسته اين تئوري را از بين ببرد بلکه حتي آن را تقويت کرده است.
لوموند مي نويسد: اين روزها همچنين اظهار نظرهاي ديگري نيز همزمان با جنبش جليقه زردها در جريان است، مثلا اينکه فرانسه ديگر از زمان دستور مانوئل والس قانون اساسي ندارد يا اينکه مکرون فرانسه را در ماجراي پيمان مهاجرت به سازمان ملل متحد فروخته است.
در گزارش لوموند آمده است، بسياري از رهبران معترضان فرانسه، دست دولت فرانسه را پشت حمله استراسبورگ مي بينند.
معترضان معتقدند که دولت فرانسه اين سناريو را ترتيب داده است تا فضاي حاکم بر کشور را از وضعيت کنوني خارج کرده وامنيتي کند و به اين بهانه مي خواهد صدور مجوز گردهمايي و تظاهرات ضد دولتي را متوقف کند.
در همين ارتباط، "مارين لوپن" رئيس راست گراي تجمع ملي فرانسه که همواره از همان ابتداي اعتراض ها در فرانسه انگشت اتهام را به سوي شخص رئيس جمهوري نشانه رفته بود، گفت: تظاهرات حق مردم است و ربطي به حادثه استراسبورگ ندارد. مردم بايد منسجم تر در روز شنبه در خيابان ها حضور داشته باشند.
اين فرد مسلح هفته گذشته در يکي از شلوغ ترين خيابانهاي استراسبورگ به روي مردم آتش گشود و جمعيت شتابان به هر سو پا به فرار گذاشتند.
پس از اين ماجرا، امانول مکرون رئيس جمهور فرانسه پس از برگزاري نشست بحران با مقامات کابينه، در توئيتر بر همبستگي تمام ملت فرانسه تاکيد کرد.
تدابير امنيتي در سال هاي اخير در پي يک رشته حملات افراد مسلح تشديد شده است و بازار استراسبورگ نيز از مدتها پيش به عنوان يک هدف احتمالي شناخته شده بود.
شهرهاي بزرگ فرانسه هفته ها است که شاهد تظاهرات ضد دولتي عليه سياست هاي اقتصادي مکرون است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اعتراضات فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۹۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری 9 کارمند گوگل به دلیل اعتراض به قرارداد با رژیم اسرائیل + عکس

به گزارش جماران؛ پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) ۹ نفر از کارمندان و کارکنان گوگل که در سازماندهی اعتراضات کارکنان آن به همکاری گوگل با ارتش رژیم صهیونیستی شرکت داشتند را روز گذشته (سه شنبه) بازداشت کرده است.

ایلنا به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت: چند تن از کارمندان گوگل عصر سه شنبه در دفاتر اصلی این شرکت در ایالات نیویورک و کالیفرنیا، پس از برپایی تحصن افشاگرانه در اعتراض به کار این غول فناوری اطلاعات با دولت و ارتش رژیم صهیونیستی، در جریان جنگ غزه دستگیر شدند. 

آنان می‌گفتند چرا باید شرکت‌های آمریکایی فناوری خود را خدمت کمک به نسل کشی و جنگ افروزی بکار ببرند؟ این کارمندان از شرایط پلیسی و امنیتی شرکت به شدت انتقاد کرده بودند.

به گفته جین چانگ، کارمند چینی الاصل گوگل و سخنگوی معترضان، ۹ کارمند در هر دو دفتر اصلی این شرکت دستگیر شدند. ویدئویی که توسط یکی از معترضان گرفته شده و با واشنگتن پست به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد که افسران اداره پلیس نیویورک و پلیس فدرال وارد دفتر گوگل می‌شوند و با آسودگی خاطر به معترضان به دستگیری‌ها می‌گویند که اگر متفرق نشوند، آنان را نیز دستگیر می‌کنند. 

بیلی تامسون (سخنگوی گوگل) در توجیه این اقدام گفت: ممانعت فیزیکی در کار سایر کارمندان و جلوگیری از دسترسی آن‌ها به امکانات ما، نقض آشکار خط‌مشی‌های ما است و ما بررسی و اقدام خواهیم کرد.

برخی از کارکنان و نیروهای خارجی گوگل از زمان امضای قرارداد ۱ و نیم میلیارد دلاری نیمباس با رژیم صهیونیستی و وزارت دفاع اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به شرکت معترض شدند که این اعتراضات در سال ۲۰۲۴ با توسعه و تمدید این قرارداد افزایش یافت. 

گوگل و آمازون که هر دو در این پروژه با این رژیم همکاری می‌کنند، تاکنون چندین کارمند معترض خود به این قرارداد را اخراج کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • دستگیری 9 کارمند گوگل به دلیل اعتراض به قرارداد با رژیم اسرائیل + عکس
  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • طنین فریاد مرگ بر آمریکا در سراسر ایالات‌متحده/ حامیان فلسطین پرچم آن را به آتش کشیدند
  • حمله به کلیسای آشوریان در سیدنی، اقدام تروریستی بود
  • معرفی تیم‌های راه‌یافته به بسکتبال باویلچر پارالمپیک پاریس