Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@11:59:48 GMT

خرما به صورت قاچاق صادر می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۹۹۲۵

خرما به صورت قاچاق صادر می شود

یکی از برنامه‌های انجمن خرمای کرمان نفوذ در بازار چین بود و برخی از فعالان خرما می‌گفتند چینی‌ها ذائقه شیرین پسند دارند و چین می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد.
حال به نظر می‌رسد این ذائقه شیرین پسند چندان هم در انتخاب خرما خوش پسند نیست و خرمای بی‌کیفیت سایر کشورها را به شهد شیرین خرمای بم ترجیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بسیاری از کشورهای رقیب ما مانند عراق خرما باکیفیت پایین را با قیمت مناسب به کشور چین صادر می‌کنند.
مقداد تکلوزاده جمعیت بالای چین و البته هند را دلیلی می‌داند بر اینکه کمی اقتصادی‌تر به قیمت تمام‌شده کالاهای مصرفی‌شان نگاه کنند از همین رو خرمای بی‌کیفیت سایر کشورها را بهتر می‌خرند.
وی گفت: چین و هند به دلیل جمعیت بالا و ذائقه تنوع‌طلبی که دارند می‌توانند بازار خوبی برای صادرات خرمای ما باشند؛ اما ما در سال‌های گذشته عملاً صادرات زیادی به این کشورها نداشتیم.
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه انجمن خرما در نمایشگاه‌های هند و چین به‌عنوان غرفه دار، بازدیدکننده و حتی مذاکره‌کننده حضورداشته، افزود: حدود 2 تا سه هزار تن به چین و هند صادرات خرما داشتیم این مقدار اما نسبت به جمعیت آن‌ها منطقی نیست.
وی با ذکر این نکته که قوانین، مقررات و سختی‌های صادر کردن عموماً مربوط به چین است، در خصوص چالش پیش رو بازار چین اظهار داشت: در چین به‌جز خرمای مضافتی که به‌عنوان میوه و تره‌بار محسوب می‌شود بقیه خرماها جزو خشکبار حساب می‌شوند از همین رو قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود خرمای مضافتی به کشور چین وجود دارد.
تکلوزاده از دیگر موانع پیش رو صادرات چین به بحث ورود محصولات به گمرک و قرنطینه اشاره کرد و گفت: در این خصوص به مذاکرات و پیگیری‌های بیش‌تر نیاز داریم.
وی با پیشنهاد اینکه باید به مناطقی ورود کنیم که با توجه به انرژی و وقتی‌که می‌گذاریم سودآوری بیشتری داشته باشد افزود: در کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب شرق آسیا به لحاظ ارزش اقتصادی بهتر می‌شود کار کرد.
تکلو زاده عنوان کرد: چین به لحاظ جمعیتی بازار خوبی است اما به لحاظ قیمت و سودآوری با توجه به افزایش قیمت یورو و دلار و نیز میزان مصرف، کشورهای اروپایی سودآوری بیشتری دارند.
طبق آمار گمرک کرمان در سال 95 و 96 از گمرکات کرمان و بم هیچ‌گونه صادراتی به کشور چین ثبت‌نشده است.
تکلوزاده در توجیه این نکته افزود: خرمای بم و کرمان ممکن است از گمرک سایر استان‌ها به چین صادرشده باشد، چراکه مقصد نهایی صادرات ما چین است و صادرات به چین ممکن است به طرق مختلف انجام شود.
وی با بیان اینکه بخشی از صادرات ما متأسفانه از طریق واسطه یعنی از طریق امارات و عمان و بخش هم به‌صورت کوله بری و قاچاق از مرزهای شرق و جنوب شرق کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که برای ایران وجود دارد مجبور هستند چنین کاری انجام دهند، درواقع ایرانی‌هایی هستند که در امارات و عمان دفتر دارند و کار صادرات را از آنجا و به اسم خاورمیانه انجام می‌دهند.
وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: ممکن است خرما از گمرک بم به اسم امارات و عمان خارج شود اما از آنجا به بازار چین صادر شوند.
یکی از فعالان خرما نیز در خصوص صادرات خرما به چین بیان کرد: ما با ورود به بازار چین تا حدودی صادرات را انجام دادیم و در صادرات یک سال گذشته به چین مشکلی برایمان به وجود نیامده بود.
علیرضا غضنفری در ادامه با اشاره به اینکه ما صادرکننده واقعی نداریم، به صراحت اعلام کرد: با وجود هزینه‌هایی که کردیم و بازار صادراتی به وجود آوردیم اما متأسفانه خرده صادرکننده‌ها هستند که در بازار کشور به‌نوعی رقابت ناسالم ایجاد می‌کنند.
وی به برخی از اقدامات خرده صادرکننده‌ها اشاره کرد و افزود: عده‌ای خرما را در بازار کانادا می‌فروشند تا از این طریق گردش مالی ایجاد کنند و بتوانند اقامت بگیرند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه خرمای ایران را در بازار مالزی ارزان تر از تهران می‌توانید پیدا کنید و دلیل آن رقابت ناسالم خرده صادرکنندگان است، تاکید کرد: «صادرکننده واقعی کسی است وقتی محصولی را صادر می‌کند به دلار پولش را برگشت دهد و اکثر بازرگانان ما اسم صادرکننده در کارت بازرگانی آنها صادر می‌شود اما به ریال پول می‌گیرند.» که این مساله را غضنفری به عنوان چالش بزرگ پیش روی صادرات خرما می‌داند.
7420/ 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی قاچاق کشاورزی میوه و تره بار چینی منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این ۲۱ استان تا پنجشنبه ۶ اردیبهشت

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه (۴ اردیبهشت) در اکثر مناطق کشور به‌جز غرب و جنوب غرب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

امروز بارش‌ها در استان‌های البرز، تهران، قم، مازندران، گلستان، سمنان، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و شمال فارس شدید است. فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت) این شرایط در بیشتر مناطق مرکزی و نیمه شرقی کشور روی می‌دهد.

روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در استان‌های کرمان، مناطقی از یزد، شمال و شرق فارس و سیستان و بلوچستان رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید و در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات کرمان و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. همچنین روزهای جمعه و شنبه هفته آینده در نوار شرقی کشور وزش باد و احتمال خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست و در سایر مناطق کشور جو آرامی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) به‌تدریج روند افزایش دما در کشور آغاز می‌شود. همچنین امروز و فردا دریای خزر، خلیج‌فارس و شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: تقویت فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: چهارشنبه (۵ اردیبهشت)

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ و کاهش نسبی دما.

منطقه اثر:

سه‌شنبه (۴ اردیبهشت) مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

چهارشنبه (۵ اردیبهشت) سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی

کد خبر 846770 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي

دیگر خبرها

  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • کشف ۳۱ هزار و ۹۲۰ نخ سیگار قاچاق در کرمان
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • پیش بینی بارش‌های سیل آسا در ۲۱ استان/ هشدار زرد صادر شد
  • هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این ۲۱ استان تا پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این ۲۱ استان تا پنجشنبه ۶ اردیبهشت