Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای دستیابی به آمار و ارقام مربوط به سهم حمل ونقل دریایی در قیمت تعیین شده کالا چند فاکتور اساسی را باید در کنار هم قرار داد تا به یک ارزیابی اجمالی رسید.

 سهم تعرفه‌های بندری در هزینه حمل‌ونقل دریایی به چه میزان است؟

 در یک مقیاس جهانی، سهم تعرفه‌های بندری از کل هزینه‌های زنجیره حمل‌ونقل دریایی تقریبا به دو الی سه درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زنجیره حمل‌ونقل عوامل متعددی مانند خود زنجیره حمل‌ونقل، حمل از مبدا به مقصد، دستگاه‌هایی که به نوعی در فرایند ورود و خروج کالا تاثیرگذار هستند مثل گمرک، استاندارد و قرنطینه دخالت دارند.

 تعرفه یعنی قیمت‌گذاری خدمات. می‌توان از تعرفه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی در بنادر نیز یاد کرد. این تعرفه‌ها نه فقط تجارت خود بندر را شامل می‌شوند، بلکه در بسیاری از کشورها بسته به قوانین داخلی می‌توانند، مستقیما زنجیره حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار دهند.نکته قابل توجه اینکه تعرفه‌ها در قیمت تمام شده کالا، زنجیره حمل و قیمت خدمات بندری، تاثیر مستقیمی دارند.

حدود ۲۶ سال است که سازمان بنادر و دریانوردی خدمات خود را به بخش‌خصوصی که می‌تواند از این مجرا ذینفع باشد، واگذارکرده است. این سازمان به منظور شفاف‌سازی و جلوگیری از اجحاف در حق افراد، در کتابچه تعرفه‌ها، قیمت‌گذاری خدمات را به طور کامل مشخص کرده است. این قیمت‌گذاری ها بر اساس هزینه‌کرد، نیروی انسانی به کار رفته، زمان صرف شده و سود در نظر گرفته شده برای شخص ارائه‌دهنده خدمات، محاسبه می‌شود. نکته قابل توجه اینکه استانداردهای قیمت‌گذاری در تمام دنیا یکی نیست، چون سطح هزینه‌ها تفاوت دارد.

 

اگر بخواهیم نگاهی به داخل داشته باشیم، آنچه که هم‌اکنون در بنادر ایران شاهد آن هستیم، ارائه رفتارهای کاملا بین‌المللی و مطابق با استانداردهای جهانی است، قطعا بنادر برای حفظ جایگاه خود در این فضای رقابتی باید رفتارهای بین‌المللی از خود نشان دهند، بنادر کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خوشبختانه طی سه الی چهار سال گذشته بندر شهیدرجایی موفق شده است، رشد ۶۰ درصدی را در عملیات کانتینری به نمایش بگذارد.

 

در تمامی بنادر دنیا مانند بنادر ایران بسته‌های تشویقی وجود دارد که محرک تشدید رقابت‌ها به شمار می‌آید. این بسته‌های تشویقی بسته به شرایط بنادر متفاوت ارائه می‌شوند، به همین جهت مقایسه آنها در بنادر مختلف دنیا کار چندان درستی به نظر نمی‌رسد.

 

از بسته‌های تشویقی در بنادر جهان می‌توان به تخفیف در نگهداری کالا، تخفیف در نرخ تخلیه و بارگیری کانتینر (THC)، تخفیف در اجاره و کرایه زمین و تخفیف در استفاده از بندر port use اشاره کرد.

روشن است، دامنه تاثیر تعرفه‌های بندری در تجارت بنادر پیشرفته جهان به دلیل بهره‌مندی آنها از زیرساخت‌های بسیار قوی و همچنین فضای کاملا آزادانه تجاری، بسیار محدود است.

 

تعرفه‌های بندری در بنادر جدید (نسل سوم و چهارم) و همچنین بنادر هوشمند، به چه شکل دیگری تعریف خواهد شد؟

هوشمندسازی پدیده‌ای است که می‌تواند حذف بخشی‌هایی از زنجیره حمل‌ونقل را به همراه داشته باشد. با ظهور این تکنولوژی بار تشریفات اداری، اسناد کاغذی و حتی نیروی‌انسانی از دوش بنادر برداشته می‌شود. صرفه‌جویی زمان، ثمره مهم دیگری است که عاید دست‌اندرکاران می‌شود. قطعا بر این اساس سطح رضایت‌مندی مشتری افزایش خواهد یافت. سرعت (زمان)، هزینه و کیفیت سه فاکتور اصلی و کلیدی در بخش عملیات به شمار می‌آیند. روشن است که هوشمندسازی کل هزینه زنجیره حمل‌ونقل را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

دریا چه سهمی از تولید ناخالص داخلی (GDP)  کشورهای دارای دریا را تشکیل می‌دهد؟

 اقتصاد برخی از کشورهای دنیا کاملا مبتنی بر دریاست، اما در پاسخ به این سوال که دریا چه سهمی از GDP را بر عهده دارد، می‌توان گفت این مسئله به میزان وابستگی کشورها به دریا بستگی دارد، هرچه میزان وابستگی بیشتر، طبیعتا سطح برداشت از دریا و تاثیر بر اقتصاد بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال در سنگاپور، دریا قطب اساسی اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد. در یونان نیز به جرات می‌توان گفت، دریا سهمی بالغ بر ۸۰ درصد را در اقتصاد این کشور به خود اختصاص می‌دهد. در کشورهای همسایه می‌توان دبی را به عنوان نمونه ذکر کرد که با استفاده از ظرفیت‌های آبی خود منبع درآمدی بسیار قوی‌تر از فروش نفت را فراهم کرده است.

 

ایران نیز از این نعمت الهی کاملا برخوردار است. علاوه بر داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی تنها کشور منطقه است که هم مرز دریایی با عمان و هم با خلیج‌فارس دارد. این شرایط می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر اقتصاد کشور داشته باشد، اما متاسفانه باید اذعان داشت که بهره‌برداری کشور ما از این نعمات الهی تاکنون در حد لازم نبوده است.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۰۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از انجام عملیات امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌فارس با تلاش امدادگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مصطفی حاجی رضایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به خدمات‌رسانی به خدمه و ملوانان شناورها و کشتی‌ها در خلیج‌ فارس در نوار ساحلی استان بوشهر اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نوار ساحلی این استان 6 مرکز جستجو و نجات دریایی راه‌اندازی کرده که به‌صورت شبانه‌روزی امدادرسانی می‌کند.

وی با اشاره به فعال بودن مرکز جستجو و نجات دریایی در بنادر عسلویه، دیر، محمدعامری، بوشهر، خارگ و دیلم گفت: 7 شناور ناجی با تجهیزات پیشرفته و مدرن به همراه نیروهای امدادگر مجرب در مراکز جستجو و نجات دریایی فعالیت می‌کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از امدادرسانی به 42 فروند شناور در خلیج‌فارس در سال 1402 خبر داد و بیان کرد: در این عملیات‌ها 172 نفر از خطر غرق‌شدگی در خلیج‌فارس نجات یافتند.

حاجی‌رضایی فوت 2 نفر در حوادث یادشده را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال گذشته با حضور به موقع شناور امدادی ناجی ضمن امدادرسانی به شناورها به 70 نیاز پزشکی خدمه شناورها در آب‌های استان بوشهر پاسخ داده شد.

وی از انجام عملیات امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس با تلاش امدادگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: پیرو اعلام اضطرار شناور یاد شده به مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بوشهر مبنی بر مصدومیت خدمه شناور ویژه حمل کالاهای عمومی پس از هماهنگی لازم شناور ناجی 23 به موقعیت اعزام شد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه خدمه مصدوم به آمبولانس مستقر در اسکله تحویل شده گفت: در دومین عملیات نیز پس از تماس تلفنی شناور سفیر لیان با سامانه 1550 مبنی بر بیماری یک نفر از خدمه، شناور ناجی 9 به موقعیت اعلامی اعزام و فرد مصدوم در اسکله مروارید خارگ تحویل آمبولانس شد.

وی از دریانوردان خواست به محض مواجهه با شرایط اضطرار در خلیج فارس در اسرع وقت با سامانه تلفنی 1550 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی ها در حوزه شمال کشور​
  • ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی/ جدول افزایش قیمت نسخه‌ها
  • تعرفه‌های خدمات دارویی ابلاغ شد + میزان افزایش قیمت نسخه‌ها
  • جزئیات تعرفه خدمات دارویی ۱۴۰۳ اعلام شد