Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین همایش تجلیل از کاروان قرآنی نور موسم اربعین بعدازظهر امروز 24 آذرماه در مجتمع امام خمینی(ره) و با حضور حسن محمدی، مسئول کارگروه فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، رئیس مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین و تعدادی از قاریان حاضر در این کاروان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این مراسم، جعفر فردی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به بیان سخنانی پرداخت.
میریان گفت: سال گذشته و چند ماه قبل از آغاز اربعین، اواسط تابستان سال ۹۶ در حالی که تقریباً دو ماه از راه‌اندازی مرکز قرآن‌ کریم آستان گذشته بود، تفاهمی صورت گرفت تا کاروان نور اربعین در سال ۹۶ با حمایت آستان قدس رضوی برگزار شود. این تفاهم بسته شد و بر اساس آن مقرر شد تا در تمام برنامه‌های قرآنی مراسم اربعین پرچم حرم امام رضا(ع) حضور داشته باشد تا رنگ و بوی مراسم بیشتر رضوی شود.
وی با اشاره به اینکه این تفاهم ایجاد شد تا در سفر اربعین یاد و خاطر حرم امام رضا(ع) را همراه داشته باشیم، به تحقق نیافتن برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری همایش تجلیل از اعضای این کاروان در شهر مشهد اشاره و بیان کرد: قرار بود این مراسم در مشهد برگزار شود. تا جایی که امکان داشته باشد تلاش خود را به کار بستیم تا این مسئله رقم بخورد، اما این امر میسر نشد.
میریان به ابلاغیه‌ای که برای مرکز قرآنی آستان قدس رضوی صادر شده است، اشاره و اظهار کرد: وقتی به ما ابلاغ شد، دیگر مأموریتی در اعزام قاری به خارج از کشور نداریم، لذا امکان برگزاری این مراسم از ما سلب شد. با توجه به اینکه باید هزینه سنگینی را برای برگزاری این مراسم و حضور قاریان و خانواده‌های آنها را در مشهد تامین می‌کردیم، عملاً امکان این کار و برگزاری همایش در مشهد برای ما فراهم نشد.
وی در ادامه ضمن عذرخواهی به علت محقق نشدن وعده برگزاری همایش در مشهد و‌ حضور قاریان و خانواده های آنها در این شهر، گفت: تلاش خواهیم کرد تا در همایش‌های بعدی آنچه از ما بر می‌آید، کوتاهی نکنیم. مرکز قرآنی آستان در آن زمان نوپا بود و شاید این آزمون و خطاها طبیعی باشد.
میریان در پایان از همراه داشتن هدیه‌ای معنوی در این مراسم برای قاریان خبر داد و بیان کرد: امروز غبار متبرک آستان قدس رضوی را به عنوان یک هدیه معنوی نایاب و ارزشمند تقدیم دوستان خواهیم کرد.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور در سخنانی با اشاره به اینکه امیدوارم هر سال شاهد حضور پر رنگ قاریان در این مراسم باشیم، گفت: معتقد هستیم که حضور قرآن در پیاده‌روی اربعین لازم است و باید انجام بگیرد، چرا که ‌تجلی حدیث شریف ثقلین است. این موضوع برای ما یک اصل بوده و هست.
وی با تأکید بر اینکه بحث قرآن و اربعین از اولین روزهایی که ستاد مرکزی تشکیل شد، مطرح شده بود، افزود: در کنار بزرگداشت نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) قرآن برای ما یک اصل بوده و هست. اصل حضور قاریان ارجمند و برنامه‌های قرآنی کار لازم و ضروری است. اگر ما این را بپذیریم که این مسیری که میلیون‌ها زائر شیفته امام حسین(ع) در آن حضور می‌یابند، اساس کار بر یک نشاط معنوی است که قطعاً قرآن در این مسیر نقش اساسی دارد.
احمدی بیان کرد: اساس نهضت امام حسین(ع) بر قرآن آمیخته و عجین است و اگر ما ادامه‌دهنده این مسیر هستیم و اربعین را نماد و نشانه اهتزاز پرچم نهضت امام حسین(ع) است، حتماً باید این کار را ادامه دهیم و مورد توجه قرار بگیرد.
مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه طی این سال‌ها با کمترین امکانات و‌ تدارکات، اما شاهد ثمرات بسیار ارزشمندی بوده‌ایم، گفت: با توجه به اینکه کار یک کار معنوی و به اصطلاح «دلی» بوده است، مانند نهادهای دولتی به ردیف و بودجه و سرفصل توجهی نکرده‌ایم. خوشبختانه اهتمامی خوبی صورت گرفته است. در این سال‌ها شرمنده قاریان شدیم، چرا که با کمترین امکانات تمام توان خود را به کار گرفتند.
وی اظهار کرد: همه محفل‌هایی که اجرا شد و حتی نفس حضور قاریان در این پیاده‌روی بسیار مهم و ارزشمند است. اهتمام قاریان به عنوان حاملان قرآن به این پیاده‌روی برای مردم و افرادی که در پیاده‌روی حضور دارند، ارزشمند است. برنامه‌هایی که اجرا شد، به خاطراتی ماندگار برای حاضران در این کاروان تبدیل شده و قطعاً در ثمرات این کار شریک خواهند بود.
احمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه حاضران در کاروان اربعین بدون هیچ دستور و اجباری در این پیاده‌روی حضور داشته‌اند، گفت: همه ما به دعوت سیدالشهدا(ع) در این مراسم حضور داشته‌ایم و میزبان ما آن حضرت بوده است و این بزرگ‌ترین مدال و افتخاری است که قاریان پس از این پیاده‌روی به دست آورده‌اند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر قصوری در کار بوده، از ناحیه ستاد بوده است، اذعان کرد: ما هیچ بودجه خاصی برای این کار نداریم و بدون هیچ بودجه‌ای کار را شروع می‌کنیم، اگر کارها پیش رفته است، به برکت نیت قاریان حاضر در این طرح بوده است.
مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پایان مهم‌ترین ویژگی کار سال 97 را هماهنگی بیشتر با همکاران در کشور عراق عنوان کرد و گفت: بعد از اینکه چند کار مشترک توسط دوستان عراقی صورت گرفت، درخواست‌هایی برای گسترش این قبیل کارها مطرح شد.
در ادامه این مراسم، «مهدی فروغی» از قاریان و‌ مبتهلان ممتاز کشورمان به اجرای برنامه پرداخت. وی در این مراسم قطعه‌ای که اجرا کرد را قبلاً در مسابقات سراسری اوقاف در سال ۹۲ اجرا کرده و در آن مسابقات رتبه دوم را به دست آورده بود.
سخنان حسن محمدی، مسئول کار گروه فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین بخش دیگری از این مراسم بود.
محمدی در صحبت‌های خود پیاده‌روی اربعین را بزرگ‌ترین رژه الهی و سیاسی بشری عنوان کرد و گفت: این رژه یک مقدمه حتمی برای تمدن جهانی تحت لوای صاحب الزمان(عج) خواهد بود. از این بابت خدا را شاکریم که تجلی حدیث شریف ثقلین در این اتفاق بی‌نظیر و بزرگ شده‌ایم.
وی افزود: همه همکاران در این طرح با یک روحیه جهادی و فراتر از ساختارهای اداری وارد عمل شدند که جای تقدیر و تشکر دارد.
مسئول کار گروه فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در این روایت آمده است که زمان قیام حضرت مهدی(عج) ایشان سه بار جمله‌ای در وصف امام حسین(ع) بیان می‌کنند. برای من عجیب بود که اگر اسلام در عالم به حضرت ختمی مرتبت شناخته می‌شود، پس چرا حضرت موعود(عج) در زمان قیام خود نام جد بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا(ع) را می‌برند؟ در سال‌های اخیر پاسخ این سوال را دریافت کردم و برایم مشخص شد این حرکت عظیمی که در اربعین به صورت خودجوش شکل گرفته است، نشان می‌دهد که عالم باید اسلام ناب را به نام حضرت سیدالشداء(ع) بشناسد.
محمدی تصریح کرد: یکی از بارزترین مؤلفه‌های امسال هماهنگی خوب بین دو کشور و فراهم کردن مقدمات لازم بود. این اتفاق باید در سال‌های آتی پررنگ‌تر اجرا شود. هفته گذشته با دوستان عراقی جلسه‌ای را برگزار کردیم و قرار شد از همین اکنون مقدمات یک اتفاق قرآنی را چه در طی سال و چه در طی اربعین داشته باشیم.
وی همچنین به پیشنهاد یکی از خیرین اشاره کرد و گفت: این خیر که در جریان نداشتن یک قرارگاه قرار گرفته بود، اعلام کرد اگر در مسیر پیاده‌روی اربعین زمینی فراهم شود، آن را با هزینه شخصی ساخته و هزینه سالانه آن را نیز تقبل خواهد کرد. لذا از مسئولان ستاد مرکزی اربعین درخواست همکاری لازم در این زمینه را داریم تا این اتفاق مبارک شکل بگیرد.
مسئول کار گروه فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در ادامه صحبت‌های خود به اجرای 1300 محفل و مراسم در دو سال اخیر در موسم اربعین اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به محدودیت امکانات، محافل کمتری نسبت به سال قبل‌تر اجرا شد. حتماً دوستان با روحیه جهادی و انقلابی همراه شده‌اند، اما با این وجود لازم است در مقدمات اولیه خدمات بیشتری ارائه شود.
در ادامه این مراسم، کلیپی از فعالیت‌های کاروان قرآنی اربعین طی دو سال اخیر پخش شد و پس از آن نیز یکی از اعضای گروه تواشیح محمدرسول الله(ص) به نمایندگی از اعضای این گروه صلوات خاصه امام رضا(ع) را اجرا کرد.
در ادامه از تعدادی از اعضای کاروان نور طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تجلیل به عمل آمد.

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی پیاده روی اربعین قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۰۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های مجمع دینی احیای فضیلت به‌ مناسبت شب های قدر

با سخنرانی آیت الله ایازی، آیت الله مرتضوی، محمدرضا بهشتی، محسن آرمین و زهرا اخوان صراف

شروع مراسم با مناجات خوانی، ساعت 22

شروع میزگردها و سخنرانی، ساعت 23

شروع مراسم احیاء ساعت 30 دقیقه بامداد

مسیر 1: خیابان شریعتی، خیابان یخچال، بعد از شیدایی، جنب دانشگاه مدیریت، دبستان شماره 2 سروش

مسیر 2: خیابان دولت، چهارراه کاوه، انتهای وارسته، سمت راست، خیابان شیدایی، خیابان یخچال، جنب دانشگاه مدیریت، دبستان شماره 2 سروش

 

دیگر خبرها

  • خدمات‌رسانی ویژه اتوبوسرانی در شب های قدر
  • خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به شهروندان در شب قدر
  • برنامه‌های مجمع دینی احیای فضیلت به‌ مناسبت شب های قدر
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • اولین همایش قرآنیان شهرستان فلارد برگزار شد
  • خدمات‌رسانی اتوبوسرانی پایتخت برای مراسم شب‌های قدر
  • تجمع بزرگ قرآنیان ورامین برگزار می شود
  • ابتکار توکیو برای افزایش فضاهای مردم‌محور در شهر
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • شمیران گردی مسافران نوروزی