Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب از ترکیه خواست تا هرگونه اقدام نظامی یکجانبه در سوریه را لغو کند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «بیانیه‌های ارتش ترکیه درباره عملیات محتمل نظامی در شمال شرقی سوریه منبع نگرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

موگرینی اظهار داشت: «ما هدف مشترک پایان خشونت، شکست تروریسم و ترویج ثبات در سوریه و منطقه گسترده‌تر را داریم. ما انتظار داریم که مقام‌های ترکیه از اقدام‌های یک جانبه‌ای که احتمالا تلاش‌های ائتلاف ضد داعش را تضعیف می‌کند یا به بی‌ثباتی بیشتر در سوریه منجر می‌شود، خودداری کند.»

موگرینی با بیان این‌که ترکیه نقش مهمی در حل بحران منطقه دارد، گفت: «در حالی که نبرد با داعش در حال ورود به مراحل پایانی است، همه طرف‌های درگیر باید به هدف شکست آینده داعش تلاش کنند.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه گذشته گفت که ارتش این کشور در روز‌های آینده عملیات جدیدی را علیه یگان‌های موسوم به مدافع خلق (YPG) اجرا می‌کند. وی روز جمعه نیز گفت که آنکارا مصمم در به ارمغان آوردن صلح و امنیت به نواحی شرق رود فرات است.

وزارت خارجه ترکیه نیز بعد از ظهر شنبه از تداوم حمله‌های هوایی به شمال عراق و در آنچه که مبارزه با گروه‌های تروریستی خطاب کرد، خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در حالی از تداوم عملیات در شمال عراق خبر داده که بغداد با انتشار بیانیه‌ای از حملات هوایی ترکیه انتقاد کرده است.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه امروز در این زمینه گفت: «حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. پ. ک) سال‌هاست که از خاک عراق به عنوان پایگاهی برای حمله‌های تروریستی علیه آنکارا استفاده می‌کند و در نتیجه این حمله‌ها ده‌ها هزار نفر از هموطنان ما کشته شده‌اند.»

وی ادامه داد: «فعالیت گروه تروریستی پ. ک. ک. در قلمروی عراق و سوریه برای ترکیه موضوع امنیتی محسوب می‌شود و مادامی‌که امنیت کشور به آن نیاز دارد و این گروه‌ها در خاک عراق حاضرند، عملیات ضد تروریستی ادامه خواهد داشت.»

منبع: فردا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا بیانیه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران

به گزارش همشهری آنلاین، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

فاجعه انسانی در غزه ادامه دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ در غزه پرداخت و گفت:‌ در خصوص آزادی گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) پیشرفتی صورت نگرفته است، دورنمایی از برقراری آتش‌بس دیده نمی‌شود و فاجعه انسانی نیز در غزه کاهش نیافته است.

وی از ممانعت رژیم صهیونیستی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به داخل غزه انتقاد کرد و هشدار داد: تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد صلح در منطقه خاورمیانه برقرار نخواهد شد.

بورل بر همین اساس عنوان کرد که اعضای شورا، در نشست امروز (دوشنبه) توافق کردند که از وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین برای شرکت در نشست آتی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دعوت و در خصوص حل‌وفصل این مناقشه رایزنی شود.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی بیش از ۶ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه تصویب کرد. در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده است که به توقف فوری درگیری‌ها در ماه مبارک رمضان احترام بگذارند اما جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین، با وجود تصویب این قطعنامه، کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

کد خبر 846465 منبع: ایرنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه ایران و اتحادیه اروپا

دیگر خبرها

  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • ‌درخواست «بورل»برای کاهش تنش در منطقه
  • ‌درخواست «بورل»برای کاهش تنش در منطقه وجلوگیری ازفاجعه بشری درغزه
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا
  • این اقدام غیرقانونی و شرم‌آور در تاریخ اتحادیه اروپا ثبت می شود
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • اقدام گواردیولا برای عامل حذف از لیگ قهرمانان اروپا