Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@20:35:41 GMT

غذایی مفید برای تقویت کودکان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۱۶۷۲

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در تقویت استخوان بندی کودکان و جوانسازی پوست و مو موثر دانست. ناطقان: کمه جوش (ماست جوش خراسانی) یکی از غذاهای سنتی شهرستان سبزوار و حاوی ویتامین های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، پروتئین، کلسیم، روی (زینک)، اسیدچرب امگا 3، سلنیوم، گوگرد، سولفور، منتول و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

برای بررسی خواص کمه جوش سبزوار و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مهمترین خواص کمه جوش سبزوار

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهمترین خواص کمه جوش گفت: کمه جوش سبزوار به علت دارا بودن کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم و ویتامین D، موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

وی افزود: این غذا به علت تاثیری که در استحکام استخوان دارد، برای استخوان بندی کودکان در حال رشد و افراد سالخورده بسیار مفید است.


عظمایی بیان کرد: کمه جوش سبزوار به علت داشتن ویتامین های A، E، C ، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: وجود آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 در این غذا، گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، لذا باعث رفع کم خونی می‌شود؛ بنابراین برای زنان باردار و جنین مفید است.

وی بیان کرد: مصرف کمه جوش سبزوار موجب عملکرد بهتر سیستم عصبی می‌شود؛ بنابراین حافظه را تقویت کرده و از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند.

عظمایی گفت: این غذا حاوی پروتئین فراوانی است که موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: کمه جوش سبزوار دارای انواع ویتامین ها و املاح معدنی است، بنابراین پوست و مو را تقویت کرده و باعث طراوت و جوانسازی آن می شود.


وی گفت: تقویت سیستم قلبی عروقی، بینایی، عملکرد بهتر روده ها، هضم آسان غذا و رفع یبوست از دیگر خواص کمه جوش سبزوار است.

عظمایی افزود: این غذا برای افرادی که مشکل باروری دارند مفید است.
مواد لازم کمه جوش سبزوار(5 تا 6 نفر)
-تخم مرغ 2 عدد
-آب به مقدار لازم
-پیاز متوسط 2 عدد
-کشک 3 تا 4 قاشق غذاخوری
-پودر گردو 3 قاشق غذاخوری
-نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
-کمه یا ماست چکیده 500 گرم
-گوجه فرنگی متوسط 3 تا 4 عدد
-تره خردشده 4 تا 5 قاشق غذاخوری
-نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
-کره محلی یا روغن حیوانی 3 قاشق غذاخوری
 

طرز تهیه کمه جوش سبزوار
-پیازها را ریز خرد کرده و داخل قابلمه با مقداری روغن یا کره تفت می دهیم.
-نعناع و تره را اضافه کرده، سپس زردچوبه و پودر گردو را اضافه کرده و تفت می دهیم.
-ماست یا کمه را با مقداری آب رقیق کرده و با گوجه فرنگی خرد شده و تخم مرغ مخلوط می کنیم.
-مواد را به محتویات قابلمه اضافه کرده و هم می زنیم تا جوش بیاید و به غلظت مناسب برسد.
-در انتها نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را اضافه می کنیم.
-برای تاثیر بهتر و حفظ خاصیت کشک، آن را در انتهای پخت و زمانی که شعله را خاموش کردیم اضافه می شود.
-غذا را هم می زنیم تا جا بیفتد و پس از پختن همراه نان خشک و سبزیجات میل شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: کمه جوش سبزوار ، تقویت استخوان بندی ، کودکان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

به گزارش "ورزش سه"، اوسمار لوس ویرا سرمربی پرسپولیس در مصاحبه تلویزیونی خود در پاسخ به اینکه در فوتبال ایران چه نکاتی باید رعایت شود تا کیفیت مسابقات بالاتر برود، گفت: «در فوتبال ایران نکاتی برای بهتر شدن وجود دارد و مهم‌ترین آن مربوط به وقت تلف کردن زیاد است. در بازی‌ها می‌بینیم که اعتراض به داور، به حاشیه‌های بیرون زمین، لیزر انداختن از سوی تماشاگران، پرتاب اشیایی مختلف به زمین و اینکه بازیکنان خودشان را روی زمین می‌اندازند و خودشان را مصدوم نشان می‌دهند، اتفاق می‌افتد و این اصلا برای فوتبال خوب نیست.»

غیر از اوسمار بسیاری از مربیان خارجی که وارد فوتبال ایران شده‌اند بارها به نکاتی در مورد وقت تلف کردن در فوتبال ایران اشاره کرده‌اند اما این معضل همچنان حتی در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران، لیگ برتر هم دیده می‌شود و باعث شده کیفی‌ و سرعت مسابقات پایین بیاید.

عجیب اینکه در آنالیز بازی‌های لیگ برتر بارها اعلام شده که زمان مفید هر مسابقه بعضا اعداد عجیب و تاسف‌آوری است که نشان می‌دهد بیشتر از اینکه توپ در جریان مسابقه باشد بنا به دلایل مختلف از جمله مصدومیت، درگیری‌های داخل و بیرون زمین، اعتراض به داوری و ... بازی از جریان می‌افتد و در نهایت زمان مفید بازی تفاوت چشم‌گیری با استانداردهای جهانی در فوتبال سطح اول دنیا دارد.

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • خواص آب هویج بستنی