Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بنده هم از ابتدا در کار حزبی حضور نداشتم، گفت: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و محل درگیری‌های جناحی نیست. ظریف افزود: چرا کیهان و صداوسیما بخش اول جمله اوباما را تیتر می‌کنند که «اگر می‌توانستیم یک پیچ‌ومهره از هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتیم» اما جمله بعد را که می‌گوید «اما نمی‌توانیم»سانسور می‌کنند؟ چرا نمی‌خواهند غرور ملی ایرانیان حفظ شود؟ باور کنید همه‌مان در یک کشتی نشسته‌ایم/بپذیریم منافع ملی جناحی نیست ما در یک کشتی نشستیم/آنهایی که با ما بدند اصلا توجه ندارند که چه کسی رییس جمهور است و چه کسی وزیر است؛ بپذیریم که در یک کشتی نشستیم آفتاب‌‌نیوز : وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رعایت حقوق بشر یک الزام اخلاقی برای ایران نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم را به عنوان پشتوانه امنیت ملی خودمان نیاز داریم و ما بدون مردم، هیچ هستیم.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ محمدجواد ظریف روز جمعه در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری منافع جناحی نیست. من خوشحال شدم که آقای خرازی جلسه را تشکیل دادند و از احزاب مختلف از جمله احزاب اصولگرا دعوت کردند که در مورد محور منافع ملی و ضرورت تمرکز بر منافع ملی و رعایت ملاحظات منافع ملی در همه بخش‌های سیاسی داخلی بحث و گفت و گو شود.

وی ادامه داد: ایران ما کشور قدرتمند و تاثیرگذاری است و ما همواره تاثیرگذار بوده ایم و تاثیرگذار خواهیم ماند. این یک واقعیت است که در چهل سال گذشته که هیچ، در هفت هزار سال گذشته ثابت شده است و ان شاءالله در آینده هم کماکان به ثبوت خواهد رسید.
وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه که ایران را قدرتمند کرده بیش از هرچیز مردم ایران است و این مردم ایران هستند که مبنای قدرت ما هستند.
وی خاطرنشان کرد: به محیط اطراف نگاه کنید هر چه را که می‌خواهید به عنوان مبنای قدرت در نظر بگیرید؛ اگر ظرفیت اقتصادی مبنای قدرت است، اگر مبنای قدرت هزینه‌های نظامی است، اگر مبنای قدرت داشتن سلاح هسته‌ای است، اگر مبنای قدرت حمایت خارجی است، در همه این عوامل همسایگان ما از ما جلوتر هستند.
ظریف افزود: یکی از همسایگان ما عضو ناتو است. دو همسایه هم بمب هسته‌ای دارد، هزینه‌های تسلیحاتی تعدادی از آنها چه داخلی و چه بر اساس هر فرد ده‌ها برابر ماست.
وزیر امور خارجه ادامه داد: هزینه تسلیحاتی و بودجه دفاعی ایران برای هر فرد در کل منطقه خاورمیانه پایین‌ترین است، مصر دومین کشور بزرگ خریدار اسلحه در خاورمیانه است که بیشتر این سلاح ها که کمک نظامی می دهند، در هزینه تسلیحاتی نمی آید.
وی با بیان اینکه عربستان سعودی سال گذشته 69 میلیارد دلار هزینه خرید سلاح کرد، افزود: جمهوری اسلامی با همه هر چیزی که دارد، کل بودجه دفاعی آن زیر 16 میلیارد دلار است. آنچه که ما را قدرتمندترین کشور منطقه کرده مردم است و این مردم هستند که توانستند کشور ما را قدرتمند کنند.
وی با اشاره به اظهارات یکی از سناتورهای آمریکا اظهار داشت: وی گفته است اگر ما پشت عربستان نبودیم، ظرف یک هفته سعودی ها مجبور بودند فارسی حرف بزنند. ترامپ می‌گویند عربستانی ها دو هفته بدون ما زندگی نمی‌توانستند بکنند.
ظریف گفت: من به عنوان یک مسلمان شرمم می آید و به عنوان فردی که در این منطقه زندگی می‌کند، احساس خجالت می کنم که در مورد همسایگان ما چنین می‌گویند. اما همزمان افتخار می‌کنم که بگویم 40 سال است به رغم فشارهای شما ما آنچنان ایستاده ایم که اگر یک هفته فشارتان را بردارید، همسایگان ما خیال می‌کنید باید فارسی حرف بزنند که اشتباه می کنید. 
وی تصریح کرد: مردم ما در لحظات تاریخ‌ساز همواره در اقتدار کشور و نظام و مملکت همفکری و همکاری می کنند. این مردم را باید پاس بداریم و باید این مردم را بشناسیم و از این سرمایه بزرگ اجتماعی حراست کنیم.
ظریف افزود: با اعتقاد عرض می‌کنم که رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی یک تکلیف قانونی و یک امر اخلاقی نیست؛ حتی یک وظیفه اسلامی نیست بلکه بالاتر از آن یک ضرورت ادامه حیات است.
وی یادآورشد: ابزارهای قدرت و اقتدار تغییر کرده است، شما وقتی درباره قدرت صحبت می‌کنید، فقط درباره قدرت نظامی و اقتصادی و حتی قدرت منطقه صحبت نمی‌کنید، بلکه درباره منظومه‌ای از ابزارها صحبت می‌کنید و این ابزارها است که توان تاثیرگذاری استقلال و دادن این امکان به شما است که بتوانید بدون دخالت بیگانه تصمیم بگیرید و اینها برای ما قدرت می آورد.
وزیر امور خارجه یادآور شد: برای همین است که لیندسی گراهام می‌گوید اگر ما حمایت نکنیم (سعودی ها) ظرف یک هفته فارسی صحبت می‌کنند چون می‌دانند که ما قدرتمان را از هیچ منبع خارجی نگرفتیم که بتوانند آن را برای ما محدود کنند بلکه قدرت ما درون زا است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای همین هم هست که من اطمینان می‌دهم همه باید نسبت به آینده امیدوار باشیم چون آینده ما بهتر است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مشکلی داریم که فکر می کنم حل این مشکل می تواند به مبنای وحدت ملی باشد و می خواهم این مشکل را بی پرده بیان کنم؛ مشکل این است که از طیف های مختلف فکری ما و از کسانی که طرفدار تعامل با دنیای غرب هستند، کسانی که اسمشان را می گذارند دلواپس، یک باور غلط دارند و آن این است که دنیا را در غرب می‌بینند.
ظریف افزود: بزرگترین مخالفان تعامل با غرب، غرب را مرکز جهان می بینند و برای همین هم خودشان را با ذهنیت غرب تعیین می‌کنند اما تحول عمده‌ای در دنیا اتفاق افتاده است که ما باید این تحول را بشناسیم و آن تحول این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: دنیای امروز ما دنیای پساغربی است. در قرن 16 و 17 هر اتفاقی که در دنیا تاثیرگذار بود، در غرب و در اروپا اتفاق می‌افتاد اگر اتفاقی در آسیا یا خاورمیانه یا حتی در آمریکا می افتاد، تاثیری در نظام بین الملل نداشت یعنی دنیا مساوی با غرب بود و این واقعیتی بود که در صحنه بین الملل وجود داشت. 

ظریف اضافه کرد: اما آن دوران تمام شد و دوران جدیدی پیدا شد که هر چه در دنیا اتفاق می افتد، غربی ها در آن تاثیرگذار اصلی بودند یعنی اگر اتفاقی در آفریقا یا آسیا می افتاد، آن اتفاق در غرب همراهی شده بود و بازیگران و کنشگران اصلی اتفاقات در غرب بودند. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: عادت کرده ایم که هر وقت تحولی اتفاق می‌افتد، بگوییم حتما غربی‌ها می‌خواهند این طرف شود یا آن طرف شود و برای همین هست کسی که معتقد است باید با تعامل کار کرد، می‌گویند با غرب کار می کند و کسی هم که می‌گوید باید با مقاومت کار کرد، می‌گویند در مقابل غرب مقاومت کنیم. 
وی ادامه داد: در هر دوی اینها یک محور مبنایی اتکایی هست و آن اینکه غرب مرکز است؛ در صورتی که دنیا امروز عوض شده است و غرب مرکز عالم نیست. من نمی گویم غرب قدرت بسیار مهم نیست، شکی هم در آن نیست اما غرب تمام دنیا نیست همانطور که سیاست نگاه به شرق معنی نمی‌دهد که سیاست نگاه به غرب؛ هم غرب به شرق نگاه می کند چرا که در اکثر کشورهای غربی بزرگترین شریک تجاری‌شان چین است و هم شرق به غرب نگاه می کند و بزرگترین شریک تجاری چین هم کشورهای غربی است. 
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بیشترین میزان سرمایه چین در آمریکا است برای همین بیشترین میزان سرمایه اگر تصمیم بگیرد نحوه دیگری عمل کند، می‌تواند آمریکا را فلج کند. 
ظریف با بیان اینکه دوران قدر قدرت غرب تمام شده است، افزود: این به نفع ماست اما خودمان نمی خواهیم باور کنیم. آقای ترامپ در جایی نشسته است که هزینه تسلیحاتی آن معادل هزینه تسلیحاتی کل دنیاست؛ یعنی آمریکا سالانه 650 میلیارد دلار هزینه دفاعی و نظامی دارد و روسیه 220 میلیارد دلار و بعد هم عربستان است با 67 میلیارد دلار. 
وی گفت: مجموعه هزینه‌های نظامی دنیا به اندازه هزینه نظامی آمریکا نمی‌شود. اما مجبور است برای اینکه به ایران فشار بیاورد، نمایندگانی را به دنیا بفرستد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اقتصاد آمریکا حاکم بر دنیا است اما مجبورند با این همه قدرت، نماینده بفرستند و بگویند اگر با ایران معامله کنید، ویزای آمریکا به شما نمی‌دهیم. این نشان دهنده آن است که آن قدرت و توانمندی به پایان رسیده است و آمریکا نمی‌تواند خواسته‌های خود را اجرا کند.
ظریف تصریح کرد: آمریکا نمی تواند خواسته های خود را اجرا کند به شرطی که ما همه چیز را در آمریکا نبینیم و همه نگاهمان را در آمریکا متمرکز نکنیم و خیال نکنیم هر چیز در این کشور اتفاق می‌افتد، یک سر آن در آمریکا است. 
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی کنشگر است و موضوع کنش نیست؛ دنیا امروز کنشگر است و موضوع کنش نیست دولت‌ها زمانی فکر می‌کردند که قدرت اصلی در دنیا هستند برای همین به مردم می گفتند که اینها اتباع ما هستند و الان هم از کلمه تبعه و سابجکت استفاده می‌کنیم که موضوع است و از خودش هیچ چیز ندارد. 
وزیر امور خارجه افزود: زمانی فرد انسانی را موضوع می دانستند اما کم کم در حوزه اقتصاد شرکت های اقتصادی آمدند و دست دولت ها را بستند، بعد در حوزه فرهنگ و ارتباطات این ذهنیت را به هم ریختند و بعد هم نوبت حوزه عواطف بود که در اختیار دولت ها نیست. 
ظریف خاطرنشان کرد: کدام دولت می‌تواند امروز اطلاعات را کنترل کند؛ الان ترامپ دشمن رسانه شده است و می گوید اطلاعات دروغین می‌دهید. دولت دیگر نمی تواند اینها را کنترل کند. شما در خانه تان نشسته اید و پشت موبایل می توانید چیزی تولید کنید که بعد از چند ساعت در دنیا بپیچد و این دنیای امروز ماست که انحصار را از اختیار دولت ها خارج کرده است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: زمانی که داعش به عنوان بازیگر غیردولتی می تواند خشونت سازمان یافته را که از انحصارات اصلی دولت‌ها بود، در اختیار خود بگیرد، این زمان دیگر نمی توانیم حتی اگر بخواهیم تصور کنیم که مقدرات ما را دولت ها تعیین می کنند و دولت ها در جای دیگری تصمیم می گیرند. باید این واقعیت را بپذیریم. 
وزیر امور خارجه گفت: اگر این واقعیت را بپذیریم آن وقت می توانیم وارد دنیای کنشگری شویم. ما کنشگر هستیم و می‌توانیم آینده خودمان را رقم بزنیم و این آینده را باید با عقلانیت و دید درست رقم زد. 
وی با بیان اینکه اشتباه در دوران ما خیلی هزینه بر است، افزود: زمانی صدام خیلی قدرتمند بود و احساس می‌کرد که می‌تواند این قدرت موقت را تبدیل به قدرت دائم بکند یا میلوشویچ که این اشتباه را مرتکب شد. 
ظریف یادآور شد: اشتباه محاسبه می تواند کشوری را از اوج قدرت به حضیض ذلت برساند. همیشه در دوران های انتقالی همین طور بوده است و در دوران های انتقالی حکومت ها نابود شدند و دولت های جدید آمدند. 
وی با بیان اینکه آمریکا در دوران انتقالی قدرت اصلی دنیا شد، اظهار داشت: در دوران انتقالی اگر خوب تشخیص دهید، می توانید چندین برابر خودتان کنشگری داشته باشید. 
ظریف در ادامه به قطر اشاره کرد و گفت: میزان کنشگری قطر را نگاه کنید چقدر به قدرتش همسانی دارد، میزان کنشگری سایر قدرت های کوچک را نگاه کنید؛ این بر اساس محاسبات درست است و بر اساس فهم آینده است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که می‌توانیم کنشگر عمده باشیم. من نگرانی ام از این است ما خیال می‌کنیم اگر آمریکا برجام را پذیرفت، حتما چیزی برای آمریکا خوب بود که پذیرفت اگر نبود چرا باید بپذیرد. 
وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما جمله آقای اوباما را که می گوید «اگر می توانستم، نمی‌گذاشتم یک پیچ و مهره از برنامه هسته ای ایران باقی بماند» تیتر می کنیم اما جمله بعدی را که می گوید «ولی نمیتوانم» تیتر نمی کنیم. چرا روزنامه کیهان به جای اینکه نمی توانم را تیتر کند و غرور ملی را بالا ببرد، قسمت اول را تیتر می کند. 
وی گفت: چرا وقتی آقای پمپئو در شورای امنیت می‌گوید ما در قطعنامه 1929 چه چیز را از دست داده ایم، آن را تیتر نمی کنید و چرا نمی‌گویید این مردم این امکان را از آمریکا گرفتند؛ به خاطر اینکه در جاهایی که هنوز ذهنیت ضدیت با آمریکا دارد و ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد، باورشان نشده است که آمریکا را می توان شکست داد. 
ظریف در عین حال گفت: این به این معنا نیست که بنده کاری کردم اگر این مردم این قدر استوار نایستاده بودند و نشان نداده بودند که با حاکمیت قهر نمی کنند و نشان نداده بودند که درک می کنند مشکلاتی را که کشور دارد برای هیچ نماینده‌ای از این مردم کسی تره خورد نمی‌کرد. 
ظریف افزود: آنکه پشت میز مذاکره بود، مردم بودند ما نبودیم. مردم بودند که توانستند این کار را بکنند ما باید خودمان این مردم را باور کنیم و مردم هم اجازه ندادند که امیدشان به آینده و اطمینان‌شان از شرایط بهتر را چه ترامپ و چه کسانی که بر اساس اشتباه محاسبه در داخل حرف ترامپ را تکرار می‌کنند، غرور مردم ما را بشکنند. 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اولا بپذیریم منافع ملی جناحی نیست و همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم آنهایی که با ما بد هستند، اصلا توجهی به این ندارند که چه کسی رئیس جمهوری است و چه کسی وزیر و چه کسی نماینده است. امروز موجودیتی به نام ایران و کشوری با عرض و طول توانمندی منابع و موقعیت جغرافیایی و توان انسانی ایران هدف است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همه ما و هر که ایرانی است و دلش برای این آب و خاک می تپد و خانواده‌اش در ایران است، باید بپذیریم که در یک کشتی نشسته‌ایم و نیاز داریم با هم ایران بهتری بسازیم که شما جوانان می سازید و ان شاالله ایران بهتری برای خود و فرزندانتان خواهید ساخت. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات ظریف درباره فایل صوتی منتشر شده / به سهم خود پوزش می‌خواهم

به گزارش خبرآنلاین محمدجواد ظریف نوشت:

سلام دوستان
 «رسم عاشق کشی و شیوه شهرآشوبی» فراگیر شده است. 

ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را دراختیار دیگران قرار داده است. 

دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابجایی و تیترسازی‌های فرا متنی آن را منتشر کرده است. 

سرانجام این صوت دزدانه و دستکاری شده، مورد دستکاری دوباره و بهره‌برداری کسانی قرار گرفته که در پی‌اهدافی خاص،  همواره از آب گل‌آلوده ماهی‌ میگیرند.

اما چند نکته که برای دانشجویانم روشن است؛ ولی چون مطالب در عرصه عمومی مطرح شده، تکرار آن را شایسته می‌دانم: 

همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده و اشاره‌ام به اندک تندروانی از اصلاح‌طلبان بوده است که در همان زمان هم رفتارشان مورد تایید اکثریت اصلاح‌طلبان و رهبران آن نبوده است. ولی متاسفانه رفتار آنها به پای کلیت اصلاح‌طلبان نوشته شده و می‌شود.

گفت‌وگوی بی‌سیمی، اشاره به یک روایت برساخته‌ و یا بزرگنمایی شده‌ای است که در همان زمان مجله گل‌آقا نیز در کاریکاتور روی جلد خود با ظرافت به آن طراحی اشاره کرده بود.

برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است. بنابراین هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم. نگاه انتقادی به رفتار همه احزاب و جناح‌ها لازمه پایبندی به منافع ملی است. همواره کوشیده‌ام چنین باشم.

بحثی که در کلاس صورت گرفت، پیرامون نقش و رفتار برخی افراد در تنظیم فهرست‌های انتخاباتی بوده است.

دانشجویان حاضر در کلاس گواهی صادق بر نادرستی برداشت‌هایی هستند که برخی فرصت‌پیشگان در پی القای آن هستند. با این‌همه، در آستانه نوروز و سال جدید، لازم می‌دانم اگر برای فرد یا گروهی آزردگی ایجاد شده است، به سهم خود پوزش بخواهم.

غمناک نباید بود از طعنِ حسود ای دل
شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1884921

دیگر خبرها

  • سندرز: سیاست خارجی آمریکا نیازمند انقلاب است
  • به درگیری درمانگاه قم به عنوان یک ماجرای برنامه‌ریزی شده توسط سرویس‌های خارجی نگاه کنید
  • حمله کیهان به ظریف: علیه سردار جعفری تهمت زدی، باید پاسخگو باشی
  • راز انتقادات آمریکا از اسرائیل
  • حمله کیهان به ظریف بعد از یک روز ذوق زدگی!
  • کیهان: ظریف علیه سردار جعفری تهمت زده، باید پاسخگو باشد
  • چین زدایی راهبرد سیاست خارجی آمریکا
  • توضیحات ظریف درباره انتشار فایل صوتی سخنانش درباره اصلاح‌طلبان
  • توضیحات ظریف درباره فایل صوتی منتشر شده / به سهم خود پوزش می‌خواهم
  • مثلث فروپاشی دموکرات‌ها