Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطمئنا تاکنون بارها درگاه‌های کنار لپ‌تاپ و یا پشت کیس رایانه خود را مشاهده کرده‌اید ولی ممکن است از تعدادی از این درگاه‌ها تاکنون استفاده نکرده باشید و از کاربرد آن‌ها آگاهی نداشته باشید لذا در ادامه این گزارش قصد داریم شما را با درگاه‌های مختلف رایانه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تعدادی از درگاه‌های لپ‌تاپ مانند درگاه USB به دلیل کاربرد روزمره و فراوان بسیار شناخته شده هستند. آشنایی با کاربرد درگاه‌ها و وسایل الکترونیکی قابل اتصال به آن‌ها می‌تواند در بسیاری از اوقات کار با رایانه را امری کمک کننده بسازد. هر کدام از این درگاه‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند به عنوان مثال درگاهی برای اتصال نمایشگر به لپ‌تاپ و درگاهی نیز برای اتصال آداپتور وجود دارد.

شاید تا کنون برای شما پیش آمده باشد که بخواهید دستگاهی خاص را به لپ‌تاپ خود متصل کنید ولی به دلیل عدم آشنایی با کابل اتصال یا پورت مربوطه نتوانسته‌اید اتصال را به درستی انجام دهید. البته تعداد و کاربردهای پورت‌های لپ‌تاپ‌های مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد ولی در حالت کلی جایگاه‌های مشخصی برای اتصال دستگاه‌هایی مانند چاپگر، تلویزیون و ... در همه لپ‌تاپ‌ها وجود دارد.

اهمیت پورت‌های اتصال در لپ‌تاپ زمانی درک می‌شود که باتوجه به نیازمان بخوانیم دستگاهی را به رایانه وصل کنیم و آن زمان اگر دریابیم هیچ‌گونه جایگاه خاصی برای اتصال دستگاه مورد نظر به رایانه وجود ندارد مطمئنا دچار مشکل می‌شویم. با توجه به اهمیت به سزای جایگاه‌های اتصال در رایانه‌ها در ادامه به معرفی و بررسی نقش انواع پورت‌های رایانه می‌پردازیم.   پورت DVI با اینکه تقریبا در هیچ لپ‌تاپی پورت DVI را مشاهده نمی‌کنید ولی به نوعی بهترین گزینه ورودی برای نمایش تصویر در هر مانیتور با کیفیت fullHD و یا پایین‌تر درگاه DVI می‌باشد. کاربران به راحتی می‌توانند با یک مبدل از طریق پورت HDMI و یا Display port به درگاه DVI متصل شوند. اتصال از طریق درگاه DVI بسته به نوع نمایشگر بخش تصاویری با کیفیت 2K تا 4K را امکان پذیر می‌سازد.     پورت microSD card reader امروزه کارت‌های microSD  حافظه‌ای بسیار پرکاربرد در انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند و با اندازه‌ای کوچک گاهی فضای ذخیره‌سازی تا 256 گیگابایت را فراهم می‌کنند. درگاه کارت خوان microSD در اکثر لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. به علت قیمت پایین این نوع مموری و کاربرد فراوان آن‌ها بسیاری از کاربران تمایل زیادی به استفاده از این فضای ذخیره‌سازی و تبادل اطلاعات آن با رایانه دارند. کاربران حتی می‌توانند ویندوز 10 را روی این کارت‌ها نصب کنند.     از رایانه یا لپ‌تاپ شما درگاه کارت خوان microSD ندارد با قیمتی مناسب می‌توانید یک مبدل کارت خوان تهیه کنید و از طریق USB آن را به رایانه متصل و استفاده کنید.     پورت SD Card Reader معمولا در دوربین‌های دیجیتال از این نوع کارت حافظه استفاده می‌شود و فضای ذخیره‌سازی مناسبی را برای انواع دوربین‌ها فراهم می‌کند.  کاربران با اتصال کارت حافظه SD از طریق درگاه کارت خوان SD Card در لپ‌تاپ و رایانه می‌توانند اطلاعات دوربین و یا هر دستگاه دیگری را به رایانه منتقل کنند. در صورت عدم وجود درگاه کارت خوان SD Card با خرید یک مبدل به راحتی می‌توانید از طریق USB به لپ‌تاپ متصل شوید.   پورت USB Type-A پورت USB Type-A با نام دیگر یو‌اس‌بی معمولی نیز شناخته می‌شود و رایج‌ترین نوع USB در لپ‌تاپ‌ها و انواع رایانه‌ها است. تقریبا در تمامی رایانه‌ها این نوع درگاه را وجود دارد. این نوع یو‌اس‌بی دارای شکل مستطیلی است و متناسب با نوع سخت‌افزار درگاه موجود در لپ‌تاپ از سرعت‌های USB2.0 و USB3.0 پشتیبانی می‌کند. در جهان تقریبا بی‌نهایت دستگاه از طریق این پورت به رایانه متصل می‌شود و به نوعی مهم‌ترین  و متداول‌ترین درگاه رایانه است.     پورت USB Type-B کاربران درگاه اتصالی به شکل این مربع که پورت USB Type-B نامیده می‌شود در میان درگاه‌های رایانه خود مشاهده نمی‌کنند ولی اتصال ورودی بساری از دستگاه‌های جانبی رایانه مانند پرینتر‌ها از این نوع است. در واقع این نوع از ‌یو‌اس‌بی با اینکه در بین پورت‌های رایانه وجود ندارد ولی در میان دستگاه‌های جانبی درگاهی متداول است.   در بیشتر موارد کابل مورد نظر برای اتصال پرینتر و یا اسکنر به رایانه دارای سری از نوع USB Type-b و سر دیگری که به رایانه متصل می‌شود از نوع USB Type-C است. البته در صورت عدم وجود کابل فوق برای اتصال می‌توان از مبدل‌هایی نیز استفاده کرد.     گزارش از علیرضا باجلان انتهای پیام/ درگاه‌های مختلف رایانه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی بهترین ها فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

تین نیوز

احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • جشنواره‌ای مستقل برای استریمرها برگزار می‌شود
  • اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • کاغذبازی مجوزها در خط پایان
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟