Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@18:56:40 GMT

ابزار‌های نظارتی مجلس کارآمدتر می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۱۸۳۱

ابزار‌های نظارتی مجلس کارآمدتر می‌شود

رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس پیشنهاد این کمیسیون برای کارآمدتر شدن ابزار‌های نظارتی مجلس را تشریح کرد. ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به ابزار‌های نظارتی مجلس و نمایندگان،گفت: تذکر، سوال و همچنین تحقیق و تفحص از جمله ابزار‌های نظارتی نمایندگان و مجلس است که نمایندگان در موضوعات مختلف از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس در هفته‌ای که گذشت: از تماس لاریجانی با مستعفی‌ها تا ماجرای سوال از روحانی

 

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون استفاده نمایندگان از ابزار‌های نظارتی را از لحاظ کمی‌و کیفی بررسی کردند، افزود:کمیسیون تدوین آئین‌نامه عملکرد نمایندگان، بر اساس همین تحلیل پیشنهاداتی در جهت استفاده هر چه بهتر از این ابزار‌ها را مطرح کردند.

رئیس تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس متذکر شد: در برخی مواقع نمایندگان به دلیل عدم اولویت‌بندی و زمان‌بندی مناسب، باعث ناکارآمدی ابزار‌های نظارتی مجلس می‌شوند.

کاتب با بیان اینکه پیشنهادات کمیسیون در راستای کارآمدتر کردن ابزار‌های نظارتی مجلس است، ادامه داد: با استفاده از این پیشنهادات، استفاده از ابزار‌های نظارتی مجلس بهینه‌تر می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس در تشریح برخی از این پیشنهادات تصریح کرد: استفاده از خبرگان در اولویت‌بندی تحقیق و تفحص‌ها، زمانبندی‌مناسب، چگونگی به تعویق انداختن سوال از وزرا و همچنین چگونگی پیگیری عدم حضور وزرا در کمیسیون برای ارائه توضیحات درباره سوالات از جمله پیشنهادات مطرح شده است که طی گزارشی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

انتهای‌پیام/

R1385/P1360/S1,15/CT1 واژه های کاربردی مرتبط نمایندگان مجلس مجلس دهم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی

فشار‌های پارلمانی بر دولت بریتانیا جهت ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در حال افزایش است. این روند در بحبوحه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل قصد دارد قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم نادیده بگیرد، تشدید شده است. قطعنامه‌ای که این هفته تصویب شد و در آن از همه طرف‌ها خواسته شد به آتش‌بس در غزه متعهد شوند.

نامه مذکور توسط بیش از ۱۳۰ تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا خطاب به دیوید کامرون، وزیر امور خارجه این کشور نوشته و امضا شده است. هفته پیش نیز دولت کانادا اعلام کرد، تمامی صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند.

مقام‌های انگلیسی از سوی وزرای دولت در سایه این کشور با فشار‌های زیادی در زمینه فروش سلاح به رژیم اسرائیل به دلیل نقض مسائل حقوق بشری رو به رو هستند. مساله‌ای که می‌تواند در نهایت روند فروش تسلیحات انگلیس را دچار تعلیق کند.

نمایندگان امضا‌کننده این نامه استدلال کرده‌اند که تداوم روند «تجارت معمول» جهت صادرات تسلیحات بریتانیا به رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی «کاملا غیرقابل قبول» است.

در نامه مذکور به این موضوع اشاره شده است که دولت بریتانیا در دو حمله پیشین غزه نیز فروش تسلیحات به غزه را به حالت تعلیق درآورده است.
نمایندگان پارلمان در این نامه نوشته‌اند: میزان خشونت‌های مرتکب شده از سوی ارتش اسرائیل امروز بسیار مرگبارتر از گذشته است با این حال دولت بریتانیا در واکنش موثر به این روند ناکام بوده است.

این نامه پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد که در آن خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شده است.
قطعنامه‌ای که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قاطعانه رد شد و حتی وی سفر برنامه‌ریزی شده یک هیئت رژیم اسرائیلی به واشنگتن را هم در واکنش به رای ممتنع آمریکا به این قطعنامه لغو کرد.

با وجود آنکه آمریکا این قطعنامه را غیرالزام‌آور خوانده است، اما بریتانیا چنین تفسیری از قطعنامه مذکور ارائه نکرده است. کامرون در هفته‌های اخیر انتقادات خود از رژیم اسرائیل را تشدید کرده است. 

برخی از انتقادات وزیر امور خارجه بریتانیا حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی در قالب یک قدرت اشغالگر به وظیفه خود بر اساس قوانین بین‌المللی جهت تامین آب و غذا برای غیرنظامیان فلسطینی عمل نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ابلاغ آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • ابلاغ آئین نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها / افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده افزایش یافت
  • ارزش اسقاط خودرو بالا رفت
  • افزایش ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده
  • ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها
  • ابلاغ آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها/ افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • درخواست بیش از ۲ هزار روان‌شناس برای اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن
  • درخواست بیش از ۲ هزار روانشناس برای اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن