Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شهاب باران پدیده‌ای نجومی و هیجان‌انگیز نه‌تن‌ها برای دوست‌داران نجوم بلکه برای قالب افراد جامعه محسوب می‌شود، اما درباره این پدیده شائبه‌های بسیاری وجود دارد که گاه باعث نگرانی می‌شوند همانطور که بارش شهابی قائم شهر در اردیبهشت امسال سروصدای زیادی به پا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهمانان سرزده در آسمان بنابر شرایط مختلفی در آسمان پدیدار می‌شوند و گاه به سطح زمین می‌رسند بنابراین صرفا بارش شهابی و وجود شهاب‌سنگ نمی‌تواند خطری را برای ساکنان زمین در پی داشته باشد بلکه باید منشأ آن مشخص شود، اما باید دید واقعا شهاب‌سنگ چیست و چرا گاهی در جو شاهد پدیدار شدن این اجرام آسمانی که بعضا زیبایی طبیعی به آسمان می‌بخشند هستیم.

شهاب‌سنگ چیست؟

شهاب‌سنگ‌ها قطعاتی از سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار هستند که به دور خورشید گردش می‌کردند، زمانی که شهاب‌سنگ‌ها با جو زمین تماس پیدا می‌کنند، شعله‌ور شده و مشابه یک ستاره دنباله‌دار در آسمان ظاهر می‌شوند و پس از آن به سطح زمین برخورد می‌کنند و هر روزه میلیون‌ها شهاب با جو زمین برخورد دارند و بر اساس تحقیقات انجام شده هر ساله از میان شهاب‌سنگ‌هایی که به سطح زمین می‌رسند تنها حدود ۵ عدد برای انجام بررسی‌های بیشتر به دانشمندان می‌رسند.

شهاب‌سنگ‌ها با توجه به اینکه عناصر تشکیل دهنده متفاوتی دارند در رنگ‌های مختلف ظاهر می‌شوند چرا که فرآیند یونیزاسیون مولکول‌ها در این اجرام آسمانی رخ می‌دهد.

شهاب‌سنگ‌ها با سرعت‌های مختلفی دور خورشید گردش دارند و بیشترین سرعت مشاهده شده برای این اجرام آسمانی حدود ۴۳ کیلومتر در ثانیه است و بر اساس اطلاعات رادارها، شبانه ۱۲ هزار شهاب در ابعاد یک ذره غبار به زمین می‌رسند.

به طور کلی شهاب‌سنگ‌ها در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که دسته اول شهاب‌سنگ‌هایی هستند که قبل از سقوط قابل رصد بوده و دسته دیگر شهاب‌سنگ‌هایی هستند که پس از برخورد با جو زمین قابل مشاهده‌اند و تاکنون حدود ۴ هزار شهاب‌سنگ دسته اول و هزار شهاب‌سنگ از دسته دوم جمع‌آوری شده‌اند.

شهاب سنگ ها به ۲ دسته گروه سنگی_فلزی (سیدرولیتها) وگروه آهنی (سیدریتها) تقسیم بندی می‌شوند که  گروه اول فراوانی حدود ۱-۲ درصد رابه خود اختصاص داده اند و گروه دوم با چگالی‌های متفاوت و جدا از هم شهاب سنگ فلزی را تشکیل می‌دهند و حدود ۵-۶ درصد  دارد.

بارش‌های شهابی را بیشتر بشناسید

بارش‌های شهابی یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های موجود در نجوم محسوب می‌شوند که در مدتی تقریبا کوتاه آسمان را نورانی می‌کنند؛ این پدیده زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی شهاب در مدت زمانی کوتاه در آسمان مشاهده شوند و هر سال حدود ۳۰ بارش شهابی برای زمینیان قابل رؤیت است هرچند شهاب‌سنگ‌ها از دوران باستان وجود داشتند، اما از سال ۱۸۳۳ این اجرام را جزو اجزای منظومه شمسی به شمار آوردند.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از زمین با آب پوشیده شده است، اغلب شهاب‌ها در اقیانوس‌ها سقوط می‌کنند و طبق آمار‌های علمی، هر ساله ۱۱۰ هزار تن ماده جامد بر اثر سقوط شهاب‌سنگ‌ها به زمین می‌رسند.

شهاب‌سنگ‌ها در زمان‌هایی پیش‌بینی شده و منظم در طول سال قابل رصد هستند که برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

از جمله معروف ترین بارش ها شامل بارش شهابی اسدی (۲۶ آبان)، بارش شهابی جباری (۳۰ مهر)، بارش شهابی جوزائی (۲۳ آذر)، بارش شهابی برساوشی (۲۰ مرداد)، بارش شهابی ثوری شمالی (۲۲ آبان)، بارش شهابی شلیاقی (۲ اردیبهشت)، بارش شهابی دب اصغری (۲ دی)، بارش شهابی ربعی (۱۳ دی)و بارش شهابی اتا دلوی (۱۵ اردیبهشت) است.

مبنای نام‌گذاری بارش‌های شهابی از طریق کانون بارش نام‌گذاری می‌شوند به این ترتیب که حرف (ی) به آخر نام صورت فلکی کانون بارش اضافه می‌شود و اگر در صورت فلکی خاصی بیش از یک بارش را شاهد باشیم برای نام‌گذاری نزدیک‌ترین ستاره درخشان به کانون مورد توجه قرار می‌گیرد مانند اتا دلوی.

شهاب با شهاب سنگ چه تفاوتی دارد؟

شهاب سنگ‌ها نسبت به شهاب‌هایی که  در یک شب معمولی ببینیم، کلوخه‌های بزرگتری هستند و درصد فراوانی کمتری دارد و شهاب سنگ ها به جهت  آنکه  شهاب سنگ‌ها بسیار بزرگتر هستند می‌توانند درست از میان جو زمین عبور کرده و به سطح زمین برسند اما ممکن است پیش از رسیدن به سطح زمین منفجر و مواد از هم پاشیده آن‌ها در یک منطقهٔ وسیعی پراکنده شود.

بزرگترین شهاب سنگ‌ها  یکی در آفریقای جنوبی به وزن ۶ تن و شهاب سنگی دیگر در گرینلند به وزن ۳۶ تن کشف شد همچنین دهانه آتشفشانی حاصل از سقوط شهاب سنگ در آریزونا را نتیجه سقوط شهاب سنگی به وزن ۵۰ هزار تن می‌دانند علاوه بر آن  شهاب سنگی در سال ۱۹۰۸ میلادی (۱۲۸۶ شمسی) در سیبری سقوط کرد و در نتیجه آن انفجار عظیمی بود؛ با وجود این ممکن است بارش شهابی یا سهاب سنگ ها مشابه ساره دنباله دار کوچک باشند یا گاه آثار تخریبی بالا داشته باشند؛ یکی از دلایل درباره انقراض دایناسورها هم برخورد شهاب‌سنگ با کره زمین بوده است که این موضوع از دیدگاه منجمان در حال بررسی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی قم،بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌بینی و پیش‌یابی هواشناسی امروز جمعه (۷ اردیبهشت) آسمان صاف تا کمی ابری و در برخی ساعات وزش باد پیش‌بینی می‌شود، اما در ارتفاعات احتمال افزایش ابر و بارش پراکنده در بعدازظهر وجود دارد.

فردا آسمان صاف و در بعدازظهر وزش باد رخ خواهد داد. روز یک‌شنبه آسمان صاف و گاهی وزش باد رخ انتظار می‌رود. روز دوشنبه آسمان صاف خواهد بود

 اما از اواخر وقت این روز افزایش ابر در سطح استان رخ خواهد داد. روز سه‌شنبه آسمان صاف تا قسمتی ابری، اوایل شب نیمه ابری تا ابری خواهد شد و در برخی ساعات وزش باد انتظار می‌رود. از روز یک‌شنبه تا سه‌شنبه روند دما افزایشی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تمرینات ورزشی برای مچ پا
  • بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد
  • اولین عکس از مهمانان ویژه بیت رهبری
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت