Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از 5 روز دیگر به بلندترین شب سال می‌رسیم؛سنتی دیرینه که قبل‌ترها خیلی خودمانی‌تر از چند دهه اخیر با سفره‌های ساده‌ای همراه بود؛ اما امسال با رصد قیمت‌ها در بازار در می‌یابید که باید روی خیلی از گزینه‌های لیست خریدتان خط بکشید و سفره‌ای خودمانی‌تر پهن کنید چه بگوییم که از هر چه بگوییم دست روی دلتان می‌گذاریم و داغی تازه می‌کنیم! به گزارش بلاغ، کمتر از پنج روز دیگر به بلندترین شب سال می‌رسیم؛ شب یلدا یا همان "چله شو" که مازندرانی‌ها هم مثل سایر استان‌های کشور با شب‌نشینی و دورهمی‌هایی با چاشنی انواع تنقلات و میوه‌ها، آخرین شب پاییز یا بهتر بگوییم اولین ثانیه‌های آغازین زمستان را با همه سرمای ذاتی این فصل، گرم گرم سپری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امسال باید روی خیلی از گزینه‌های خرید یلدا خط بکشید
سنتی دیرینه که قبل‌ترها خیلی خودمانی‌تر از چند دهه اخیر با سفره‌هایی ساده‌ اما صمیمی همراه بود؛ اما امسال با رصد قیمت‌ها در بازار در می‌یابید که باید روی خیلی از گزینه‌های لیست خریدتان خط بکشید و سفره‌ای خودمانی‌تر از سال‌های گذشته پهن کنید!

گرانی داد همه را در آورد
گرانی که طی یکی‌، دو سال اخیر جزیی لاینفک از خبرها به‌ویژه اخبار بازار شده است، دیگر امان خیلی‌ها را بریده، دیگر دارا و ندار نمی‌شناسد، دهک بالا و پایین نمی‌شناسد، دکتر و کارگر نمی‌شناسد، داد همه را در آورده است.

چشم خریداران از جمال تازه گرانی روشن!
خیلی‌ها هم که پیشه‌شان فرصت‌طلبی است این روزها برای مردم کیسه دوخته‌اند و در این نابسامانی بازار که هر دم از آن بری می‌رسد و چشم خریداران را به جمال قیمتی تازه روشن می‌کند، جیب‌هاشان را پُر و پُرتَر می‌کنند.

شب چله امسال برای خیلی‌ها مثل شب‌های دیگر سال می‌گذرد!
خیلی‌ها به این بازار بی ثبات و بدون متولی عادت کرده‌اند، خیلی‌ها هم خوب بلدند از این آب گل‌آلود، ماهی بگیرند، خیلی‌ها هم به در و دیوار می‌زنند تا سفره‌ای در خانه‌شان پهن کنند و خیلی‌ها که در نان شب‌شان هم مانده‌اند، شب چله‌شان مثل شب‌های دیگر می‌گذرد و اندوهشان را پشت خنده‌های مصنوعی‌شان پنهان می‌کنند!

رد پای گرانی روی حجره به حجره بازار
از ین حرف‌ها که بگذریم و به اصل ماجرا می‌رسیم؛ یعنی بازار و قیمت اقلام شب چله؛ پای گرانی به همه جا از قنادی گرفته تا آجیل فروشی‌ها، از میوه فروشی گرفته تا سوپر مارکت‌ها باز شده، به هر سمت که می‌روی، رد پای گرانی را به وضوح می‌بینی.


امسال قیمت آجیل و شیرینی بازار شب چله چند؟
سید ابراهیم حسینی قیمت انواع شیرینی را در بازار مازندران زیر 20 هزار تومان اعلام کرد و افزود: سود زیاد در گران‌فروشی نیست، بلکه در فروش زیاد است که با انصاف محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت شکلات و آجیل شب یلدای امسال در مقایسه با سال گذشته، با افزایش 100 درصدی همراه شده و قیمت هر کیلو شکلات بالای 50 هزار، آجیل 100 هزار و پسته 200 هزار تومان است.

گزارش میدانی ما از بازار نشان می‌دهد که قیمت تخمه سیاه در بازار استان از 27 الی 32 هزار، بادام زمینی 38 الی 45 هزار، تخمه کدو 50 الی 55 هزار، سویا خوراکی 13 الی 15 هزار، شکلات 15 الی 50 هزار، پسته 150 الی 200 هزار و سرانجام آجیل مخلوط 90 الی 150 هزار تومان است.

قیمت چند برابری آجیل در مقایسه با سال گذشته
وقتی متوجه افزایش لجام گسیخته قیمت در بازار آجیل و شیرینی و شکلات می‌شوی که آن را با قیمت‌ پسته کله قوچی 64 هزار تومان، پسته احمدآقایی 52 هزار تومان، پسته فندقی 48 هزار تومان، بادام هندی 85 هزار تومان، بادام زمینی آستانه 25 هزار تومان، بادام زمینی چینی 16 هزار تومان و قیمت 10 تا 12 هزار تومانی شیرینی سال قبل مقایسه کنی.

پسته 64 هزار تومانی علی رغم افزایش 20 درصدی آجیل طی سال گذشته کجا و قیمت 200 هزار تومانی امسال کجا، اینجا است که با خودت می‌گویی: " امسال آجیل بی آجیل".


ازگیل 15 هزار تومانی گران‌ترین میوه شب چله/ خواب هندوانه برای بازار!
پس از گذر از بازار آجیل و شیرینی با رصد قیمت میوه‌ها متوجه می‌شویم طوفان گرانی به بازار میوه‌ها هم زده است و هم چیز را در نوردیده است.

گزارش میدانی ما نشان می‌دهد که قیمت موز 13 هزار، سیب 8 الی 10 هزار، پرتقال 3 هزار، کیوی 7 هزار، خیار 4 هزار، ازگیل 13 الی 15 هزار و انار 5 الی 8 هزار تومان است.

بماند که هنوز خبری از هندوانه در بازار نیست و معلوم نیست چه خوابی برای‌مان دیده است!

این قیمت‌ها را وقتی کنار قیمت مثلا 3 هزار تومانی انار و سایر اقلام این بازار هم قرار می‌دهی، می‌بینی گرانی تا کجاها پیش رفته که باید امسال از خِیرِ خیلی از میوه‌ها هم بگذری!


گزارش میدانی از قیمت مرغ، ماهی و گوشت در بازار
گزارش میدانی ما از بازار گوشت و مرغ نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوشت گاوی و گوسفندی، 60 تا 65 هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ، 12 هزار تومان است که قیمت گوشت طی مدت مشابه سال قبل، 35 تا 40 هزار و قیمت مرغ نیز از 7 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد.

البته شاید در لیست گزینه‌های احتمالی خریدتان، ماهی را هم یادداشت کرده‌اید که محض اطلاع‌تان عرض می‌کنیم که قیمت حال حاضر هر کیلو ماهی کپور پرورشی، 23 هزار تومان، کفال دریایی و قزل آلا 30 هزار و ماهی سفید نیز 50 هزار تومان است، که معمولا چند شب مانده به شب یلدا، قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌کشد.

چه بگوییم که از هر چه بگوییم دست روی دلتان می‌گذاریم و داغی تازه می‌کنیم!

امسال سفره یلدا چند برایتان آب می‌خورد؟
در پایان در یک حساب سر انگشتی باید بگوییم که اگر بخواهید در شب یلدا، سفره کوچکی با حداقل یک کیلو آجیل، یک کیلو شیرینی، نیم کیلو شکلات و چند کیلو میوه متنوع و یک هندوانه، بدون در نظر گرفتن هزینه شام و سایر تنقلات، خیلی خودمانی پهن کنید، حداقل 300 هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

هر چند ما دهه شصتی‌ها و کمی از دهه هفتادی‌ها در ذهن‌مان، از یلدا خاطرات خوشایند و لحظه‌های مفرحی همراه با خوردن انواع تنقلات خوش‌مزه به یاد داریم، اما انگار قرار نیست گرانی بگذارد نسل‌های دهه هشتاد و نودی، خاطراتی نظیر ما را تجربه کنند!

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی شده چطور است؟

هر ساله در شورای شهر تهران نرخ کرایه حمل نقل عمومی تصویب و سپس فرمانداری هم تایید می‌کند. از روز شنبه یک اردیبهشت نرخ ورودیه در مترو داخل تهران ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. نرخ بلیت تک سفر از  ۳۳۰۰ به  ۴۳۰۰ تومان افزایش و خطوط حومه برای پرند و هشتگرد ۳۰ درصد نرخ بالا می رود. 

هزینه هر سفر با مترو چگونه محاسبه می شود؟

در حال حاضر مسافران مترو یا از کارت های قابل شارژ مجدد استفاده می کنند و یا بلیت های تک سفره می خرند.

بلیت تک سفره

به گزارش روزیاتو، قیمت بلیت مترو تک سفره در نیمه اول سال ۱۴۰۳ برای خطوط اصلی معادل ۴ هزار تومان و برای خط ۵ که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل ۵ هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید ۹ هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی است که ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

کارت الکترونیکی

قیمت یا هزینه بلیت مترو در صورت استفاده از کارت بلیت آن، به صورت هوشمندانه محاسبه می‌شود. در واقع این هزینه تابع مسافت طی شده با مترو بوده و به ازای هر کیلومتر ۱۴۷ قیمت پایه ورود به مترو افزوده می‌شود.

آیا ثبت خروج از مترو با کارت در کسر هزینه از کارت شما تاثیر می گذارد؟

باید توجه داشته باشید در صورت استفاده از کارت الکترونیکی موقع خروج از مترو، کارت بلیت را روی اسکنرهای موجود در گیت‌های خروجی بزنید تا خروج خود را اعلام کنید تا مابقی نرخ در هنگام خروج بر اساس کیلومتر مسیر طی شده محاسبه شود. در غیر اینصورت (یا حضور بیش از ۲ ساعت در مترو) هزینه سفر به طور کامل برای شما محاسبه می‌گردد.

به عنوان مثال هزینه سفر با بلیت الکترونیکی برای مسافت‌های مختلف به شرح زیر است.

کمتر از ۲ کیلومتر: ۲۵۰۰۰ ریال ۲ تا ۴ کیلومتر: ۲۵۲۹۴ ریال ۴ تا ۶ کیلومتر: ۲۵۵۸۸ ریال ۶ تا ۸ کیلومتر: ۲۵۸۸۲ ریال ۸ تا ۱۰ کیلومتر: ۲۶۱۷۶ ریال ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر: ۲۶۴۷۰ ریال ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر: ۲۶۹۱۱ ریال ۱۵ تا ۱۸ کیلومتر: ۲۷۳۵۲ ریال ۱۸ تا ۲۲ کیلومتر: ۲۷۹۴۰ ریال ۲۲ تا ۲۶ کیلومتر: ۲۸۵۲۸ ریال ۲۶ تا ۳۰ کیلومتر: ۲۹۱۱۶ ریال بیش از ۳۰ کیلومتر: ۲۹۷۰۴ ریال

پس از ورود به مترو، مبلغ تعیین شده ثابت به‌ عنوان هزینه سفر در کمترین مسیر از اعتبار کارت مسافران کسر می‌شود و هنگام خروج مابه‌التفاوت هزینه مسافرت در مسافت‌های بالاتر کسر خواهد شد.

قیمت بلیت تک سفره مترو تهران

قیمت بلیت مترو تک‌سفره در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۳ برای خطوط اصلی معادل ۴ هزار تومان و برای خط ۵ که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل ۵ هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید ۹ هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی است که ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت بلیت تک سفره مترو تهران ۱۴۰۳

قیمت بلیت مترو تک‌سفره در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۳ برای خطوط اصلی معادل ۴ هزار تومان و برای خط ۵ که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل ۵ هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید ۹ هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی است که ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

هزینه بلیت تک سفره مترو تهران

قیمت برای خطوط اصلی مترو تهران قیمت برای مترو تهران تا مترو کرج (خط ۵) قیمت برای مترو تهران تا هشتگرد قیمت برای مترو تهران تا فرودگاه امام
۴ هزار تومان ۵ هزار تومان ۹ هزار تومان ۱۵ هزار تومان
قیمت کارت بلیت الکترونیک مترو تهران

برای افرادی که بلیت الکترونیکی را تهیه می‌کنند و افرادی که بلیت را به صورت حضوری خریداری می‌کنند، تفاوت در قیمت وجود دارد. در ساعات پیک تردد، قیمت بلیت الکترونیکی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است در حالی که برای خرید حضوری این مبلغ ۳ هزار تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، در ساعات غیرپیک تردد، هزینه بلیت الکترونیکی ۲ هزار و ۲۹۵ تومان و برای خرید حضوری ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است. با این تفاوت‌ها، استفاده از بلیت الکترونیکی می‌تواند هزینه را کاهش دهد و در عین حال به راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل فروش بلیت، تهیه آن امکان‌پذیر باشد.

با توجه به شرایط مختلف و نوسانات قیمت، مبلغ ورودی برای استفاده از مترو تهران از حداقل ۲ هزار و ۲۹۵ تومان تا حداکثر ۳ هزار تومان تعیین شده است. به ازای هر کیلومتر پس از دو کیلومتر پیمایش، ۲۰ تومان به هزینه‌ها اضافه خواهد شد.

برای خط ۵ مترو، حداقل مبلغ ورودیه ۳ هزار و ۲۱۳ تومان است که در ساعات اوج سفرهای شهری ممکن است تا حداکثر ۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یابد.  هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد نیز در بازه ۶ هزار و ۲۷۳ تومان تا حداکثر ۸ هزار و ۲۰۰ تومان است، که مسافران بیش از ۱۵۰ کیلومتر پیمایش خواهند کرد. برای فرودگاه امام، هزینه بلیت میان ۱۰ هزار و ۴۴۲ تومان تا ۱۱ هزار و ۶۰۲ تومان است. برای کاهش تمایل مردم به خرید بلیت‌های تک‌سفره و کاغذی، هزینه هر بلیت برای شهر تهران ۴ هزار تومان، برای شهر کرج ۵ هزار تومان و برای فرودگاه امام ۱۵ هزار تومان تعیین شده است. هزینه کارت بلیت مترو ۱۲ هزار تومان است و مبلغ قابل شارژ در آن از ۵۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

هزینه کارت بلیت الکترونیک مترو تهران

قیمت کارت بلیت الکترونیک مترو تهران قیمت برای خرید حضوری قیمت برای خرید غیرحضوری
ساعات غیرپیک ۲۵۵۰ تومان ۲۲۹۵ تومان
ساعات پیک ۳۰۰۰ تومان ۲۷۰۰ تومان
کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • سیگنال جدید طلا به سکه؛ بازار از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟
  • طلا باز هم گران شد/ ورق در بازار سکه برگشت
  • انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی‌شده
  • درخشش طلا در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دنا گران شد
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی شده چطور است؟