Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@02:34:27 GMT

تصاویری از گاز‌های پرانرژی خورشید

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۲۱۳۴

تصاویری از گاز‌های پرانرژی خورشید

 بین تاریخ‌های ۳۱ اکتبر تا ۱۱ نوامبر، کاوشگر پارکر به فاصله ۱۶.۹ میلیون مایلی و نزدیک‌ترین فاصله از خورشید رسید و به اتمسفر این ستاره یا "تاج خورشیدی" آن وارد شد.

"تاج خورشیدی" (corona) بیرونی‌ترین لایه خورشید است. در زمان قدیم تاج خورشید تنها در زمان کسوف دیده می‌شد، اما امروزه بسیاری از رصدخانه‌های زمینی و فضایی از جمله "سوهو" در هر لحظه قادر به دیدن تاج خورشیدی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دمای تاج خورشیدی به حدود ‎۱۰ به توان ۶ درجهٔ کلوین می‌رسد.



حال این کاوشگر در حال ارسال اولین یافته‌های خود به زمین است و اولین تصویری که از خورشید به ثبت رسانده را به زمین ارسال کرده است.

ابزار تصویربرداری "WISPR" این تصویر را در تاریخ ۸ نوامبر به ثبت رسانده است.

در این تصویر گاز‌های پرانرژی خورشیدی دیده می‌شود و به طور کلی این گاز‌ها بیشتر در مناطقی هستند که فعالیت‌های خورشیدی بیشتر در آنجا افزایش دارد.

در قسمت تقریبا مرکزی تصویر همچنین نقطه‌ای روشن به چشم می‌خورد که نشان دهنده سیاره "مشتری" است.

"نیکولا فاکس" (Nicola Fox) دانشمند ناسا می‌گوید: ناسا بیش از ۶۰ سال منتظر بوده که این ماموریت را ممکن سازد و به خورشید دست یابد.



کاوشگر خورشیدی پارکر یک فضاپیمای رباتیک برنامه‌ریزی شده برای بررسی تاج خورشیدی است. این کاوشگر در ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده است.

کاوشگر پارکر که مقاومت زیادی نسبت به حرارت دارد، از همه کاوشگر‌های پیشین به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و با کمک نیروی گرانش سیاره زهره پس از هفت سال در شش میلیون کیلومتری خورشید قرار خواهد گرفت؛ این کاوشگر اطلاعات تازه‌ای درباره تاج‌های خورشیدی مخابره خواهد کرد.

از ویژگی‌های دیگر این کاوشگر این است که پس از نزدیک شدن به خورشید و با وجود گرمای محیط، به گونه‌ای طراحی شده که دمای داخل آن ۳۰ درجه سانتیگراد باقی بماند. پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است.

یکی از موضوعات تحقیق این کاوشگر این است که چرا بر خلاف معمول درجه حرارت در تاج خورشید بیشتر از سطح این ستاره است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری کاوشگر تاج خورشیدی کاوشگر پارکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود

به گزارش خبرنگار مهر، فضل الله آذرفر ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: قابل حمل بودن و نصب آسان و وزن کم از مهمترین مزایای پنل‌های خورشیدی است.

وی بیان داشت: توزیع پنل‌های خورشیدی یکی از راهکارهای ارزان تأمین برق عشایر و کاهش سوخت‌های فسیلی است و مصرف کننده نیز بدون نیاز به متخصص، به راحتی می‌تواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

آذر فر تصریح کرد: خانوارهای عشایری واجد شرایط در مناطق ییلاق و قشلاق که برق پایدار ندارند، باید در سامانه عشایری ثبت نام و برای دریافت پنل خورشیدی، کد دریافت کنند.

وی افزود: دوهزار و ۴۰۰ پنل خورشیدی برای تأمین برق پایدار بین عشایر مناطق مختلف این استان در دولت سیزدهم توزیع شد.

آذرفر با بیان اینکه ۸۰ درصد از جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر این استان از برق پایدار محروم هستند، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده، در سال جاری، یکهزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی بین خانوارهای عشایری این استان توزیع می‌شود و عشایر تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل‌ها را پرداخت می‌کنند و مابقی آن از سوی دولت تأمین اعتبار می‌شود.

وی سهم آورده هر عشایر را ۱۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: برای هر پنل خورشدی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون اعتبار هزینه می‌شود.

کد خبر 6085350

دیگر خبرها

  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • ۶ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه