Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@20:23:35 GMT

غرور ملي با ديپلماسي يا دلواپسي؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۲۲۲۲

غرور ملي با ديپلماسي يا دلواپسي؟

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير امور خارجه رويکرد رسانه هاي دلواپس را از زاويه ناديده گرفتن غرور ملي مورد انتقاد قرار داده است؛ رسانه هايي که نشان داده اند قصد ندارند از حمله به ديپلماسي تعاملي عقب بنشينند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، سخنان «محمدجواد ظريف» در کنگره چهارم حزب نداي ايرانيان بلافاصله با واکنش رسانه هاي مخالف روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظريف روز جمعه (بيست و سوم آذرماه) با يادآوري رويکرد رسانه هايي چون «کيهان» و صدا و سيما بيان داشت غرور ملي در نحوه انعکاس اخبار و گزارش هاي آن ها ناديده گرفته شده و زير سايه نگاه هاي سياسي و جناحي قرار گرفته است.
به گفته وزير امور خارجه، روزنامه اي چون کيهان در بازتاب سخنان «باراک اوباما» رئيس جمهوري سابق آمريکا از عزم او براي باز کردن همه پيچ و مهره هاي فناوري هسته اي جمهوري اسلامي ايران مي نويسد اما با تقطيع سخنانش، اظهار ناتواني رئيس جمهوري آمريکا در برابر ملت ايران را کتمان مي کند.
وي همچنين اين پرسش را مطرح کرد که چرا وقتي وزير امور خارجه آمريکا مي گويد در قطعنامه شوراي امنيت چه چيز از دست داديم، صدا و سيما اظهارات او را ناديده مي گيرد و آن را به مردم نمي گويد.
در مقابل، کيهان در شماره امروز خود ظريف و عملکرد او را به باد انتقاد گرفت و با استناد به سخنان برخي مقامات آمريکايي، تلاش آنان براي تقويت ميانه روها در برابر تندروها را دليل اصلي پيشرفت مذاکرات هسته اي دانست. به نوشته کيهان اين «ديپلماسي التماسي» است که غرور ملي را زير پا مي گذارد نه رويکرد رسانه اي مخالفان دولت.
در باب اظهارات ظريف و واکنش رسانه اي مزبور چند نکته به ذهن مي رسد؛
1- رسانه هاي همسو با اين روزنامه مخالف، از ابتداي شکل گيري مذاکرات هسته اي يعني از ميانه سال 92 و حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک رويکردي را در پيش گرفتند که به رغم شدت و ضعف اما بي وقفه و بلاتغيير به شکل خط آتشباري دستگاه ديپلماسي و دولت را به واسطه ترجيح نگاه تعاملي بر تقابلي هدف حملات خود قرار داد.
اين خط آتش در بزنگاه هاي حساس مذاکرات و به موازات تشديد فشارهاي سياسي و تبليغاتي تندروهاي آمريکايي، صهيونيست ها و سعودي ها بر حجم حملات خود افزود و فشارهايي مضاعف را متوجه دستگاه ديپلماسي ايران ساخت.
2- تضادهاي رفتاري رسانه هاي يادشده با قياس نگاه و مواضع متفاوتشان در قبال هيات هاي مذاکره کننده در دولت هاي نهم و دهم با دوره بعد از آن آشکار مي شود.
در دوره 69 ماهه مذاکرات هيات ايراني به رياست دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي، سابقه اي از مخالف خواني اين رسانه ها عليه تيم مذاکره کننده کشور در دست نيست؛ چه زماني که «سعيد جليلي» با «ويليام برنز» آمريکايي وارد گفت وگوهاي دوجانبه شد، چه زماني که توافقي موقت مطرح شد که اورانيوم 20 درصدي ايران به ميله هاي سوخت مبدل گردد و چه زماني که «وندي شرمن» در 1+5 مذاکرات خود را با هيات ايراني ادامه داد.
اين در حالي بود که پياده روي کوتاه ظريف با همتاي آمريکايي آن هم به دليل دور ماندن از جاسوسي سرويس هاي صهيونيستي در خيابان هاي ژنو و گفت وگو حين پياده روي با شديدترين حملات مخالفان دولت مواجه و نظيري گناهي نابخشودني قلمداد شد.
در جريان مذاکرات هسته اي تا توافق نهايي در تيرماه 94 و سپس مراحل اجراي آن، «تقريبا هيچ» روزي نبود که برجام هدف حملات بي امان رسانه هاي ياد شده قرار نگيرد. در اين دوره، برجام که مذاکرات آن تحت نظارت رهبري پيش رفت، مصداقي از وادادگي، تسليم، خسارت و حتي خيانت بانيان آن نشان داده مي شد.
در حالي که مدعيان، پيش از مذاکرات تحريم ها را «سبب خير» از سوي دشمنان دانسته و آن را کاملا بي اثر مي خواندند، در جريان مذاکرات روي پيش شرط لغو همه تحريم ها اصرار مي ورزيدند و زماني که بر اثر مذاکرات پيچيده و طولاني خواسته ايران براي لغو همه تحريم هاي هسته اي از سوي آمريکا، اتحاديه اروپا و شوراي امنيت محقق شد، محورهايي ديگر را براي تاختن بر توافق هسته اي انتخاب کردند.
روي کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمريکا و وعده هاي پياپي وي مبني بر خروج از برجام براي دلواپسان به شکل هديه اي غيرمنتظره بود، با اين حال در رسانه هاي آنان فريادهاي مکرر ترامپ که برجام را «بدترين توافق تاريخ آمريکا» مي خواند و آن را به سود ايرانيان مي دانست بازتابي نيافت.
پس از خروج آمريکا از برجام هم بدعهدي آمريکايي ها به حساب دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران نوشته شد و مخالفت هاي شديد و بي سابقه ديگر اعضاي برجام و جامعه بين الملل با ترامپ کمتر به چشمان دلواپسان آمد. حال آنکه اقدامي چون بيانيه تهران در ارديبهشت 89 و تلاش ناکام کشورهايي چون برزيل و ترکيه براي جلوگيري از صدور قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران، هلهله رسانه هاي حامي رئيس جمهوري وقت را در پي آورد.
3- استدلال هاي گوناگوني از چرايي مطلق گرايي و خستگي ناپذيري دلواپسان در حمله به دولت و دستگاه ديپلماسي مطرح است؛ از کوبيدن ظريف به عنوان چهره اي که در اوج مذاکرات و به دليل محبوبيت و تبحر ديپلماتيک، مناسب براي جايگزيني «حسن روحاني» پس از دوره هشت ساله وي عنوان مي شد تا علل اقتصادي که در زمينه منافع کاسبان تحريم بارها به آن اشاره شده است.
با اين حال عنصر اساسي اين استدلال ها وجود نگاه تکسونگري است که هر اقدامي را صرف نظر از مصالح، تبعات يا مزيت هاي آن از سوي رقيب به چالش کشيده و در مقابل از هر کارشکني، مخالف خواني و تضعيف جريانات و انديشه هاي خارج از دايره تنگ خودي استقبال مي کند؛ وضعيتي که گاهي نوعي همصدايي را با دشمنان ايجاد کرده و نه تنها غرور ملي را ناديده مي انگارد که منافع کشور و انسجام ملت را هدف حملاتي خردکننده قرار مي دهد.
پژوهش**9279
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۲۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران

رسانه دولتی کره شمالی سه‌شنبه از جدیدترین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل اعلام شد، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فارس؛ خبرگزاری کِی‌سی‌ان‌اِی کره شمالی در واکنش به اعلام اخیر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هواپیما‌های بدون سرنشین ایران، پاسخ پهپادی و موشکی تهران در پی حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را ناشی از حملات نظامی این رژیم خواند و افزود «ایالات متحده واقعیت‌ها را به بیراهه برد، به گونه‌ای که گویی ایران مسئول وخامت وضعیت منطقه بوده و تحریم‌های ناعادلانه اعمال کرد».

این رسانه دولتی افزود «رفتار بی‌پروای آمریکا اقدامی خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیرانسانی است که به حاکمیت ایران تجاوز می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند اراده نیرو‌های مسلح و مردم ایران برای حفظ حاکمیت و عزت این کشور را در هم بشکند».

دیگر خبرها

  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات