Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@00:23:56 GMT

جای خالی پژوهش‌های قرآنی در مراکز علمی

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۲۸۳۱

جای خالی پژوهش‌های قرآنی در مراکز علمی

به گزارش ایکنا از کردستان، قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) همواره بر علم اندوزی و تحقیق و پژوهش تأکید کرده‌اند. از سوی دیگر معارف دینی ما، گنجینه‌ای از معلومات ناب به ما می دهد که همچنان از آن بهره نمی‌بریم! در دورانی که مشکلات و آسیب های اجتماعی جامعه را فرا گرفته ما بر کوهی از طلا و انباری از نسخه های حل نشسته‌ایم اما کمتر به سمت و سوی حل مشکل رفته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال آنکه باید از جامعه جلوتر باشیم و نه تنها با استمداد از قرآن و روایات نسخه‌های شفابخش برای معضلات جامعه، روند علمی و پژوهشی داشته باشیم، بلکه باید چند قدم هم جلوتر از جامعه حرکت کنیم.
در جامعه امروزی یکی از مسائل اساسی جامعه که مد نظر همگان بوده و همواره برآن تأکید می شود مسئله تحقیق و پژوهش است که در کشور ما تاکنون به حد اعلا از تحقیق و پژوهش بهره نبرده‌ایم و در این میان در بخش قرآن که خود همواره در مهجوریت بوده، پژوهش های قرانی نیز چندان مورد توجه نبوده است در حالیکه انجام کار پژوهشی بر روی این کتاب انسان ساز می‌تواند در تمامی زمینه ها راهکاری اساسی به ما ارئه دهد.
ایرج باقری ساوه، مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: با توجه به تجربه‌های که در سطح دانشگاه داشته‌ام، پژوهش‌ قرآنی حلقه گمشده دانشگاه‌ها است.
پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه ها بسیار کم است
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان، افزود: علی رغم اینکه چندین دوره از این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است اما تعداد پژوهش‌های قرآنی در این جشنواره بسیار کم است و در طول سال شاید فقط یک پژوهش و آن هم خیلی سطحی و به ندرت در سطح دانشگاه انجام گیرد.
مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن در حوزه سلامت بیان کرد: در قرآن کریم در زمینه تغذیه و سلامت، آناتومی انسان آیات زیادی وجود دارد که مغفول مانده و بسیار بکر هستند که برروی این آیات پژوهش‌های خوبی می‌توان انجام داد.
وی اعلام کرد: در دین اسلام و به تبع آن معجزه جاوید پیامبر ختمی مرتبت(ص) اصالت هر آنچه مهم خوانده شده است، بر مبنای پژوهش استوار شده است. هنگامه تولد دین مبین اسلام در غار حرا آنچه خداوند به رسولش امر فرمود، خواندن بود. جبرئیل، فرشته وحی از طرف خداوند بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و پس از بسم الله که شروع هر چیزی است فرمود اقرء. یعنی بخوان و خوانش مبنا و اساس هر پژوهشی است.
باقری با اشاره به اینکه پژوهش در دین اسلام همانند تمامی موضوعات دینی دیگر شیوه خاص خود را دارد، بیان کرد: در قرآن اولین عنصر در پژوهش تفکر است و بارها و بارها در قرآن کریم بشر چه صراحتا و چه به صورت غیر مستقیم به تفکر دعوت شده است
دانشجویان را به سمت پژوهش های قرآنی هدایت کنیم
وی با اشاره به اینکه بحث مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم فتح باب خوبی است تا دانشگاه پژوهش‌های قرآنی خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد، اعلام کرد: ما باید با راغب کردن دانشگاه‌ها و ایجاد انگیزه و آگاهی بین دانشجویان، آن‌ها را به سمت پژوهش‌های قرآنی هدایت کنیم.
مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر در زمینه قرائت در سطح دانشگاه کار را شروع کرده‌ایم، اگرچه هنوز شاخص نیست و نقطه ضعف‌های داریم.
وی یادآور شد: در حال حاضر در زمینه پژوهش‌های قرآنی، به ویژه در محیط‌های دانشگاهی، آموزشگاهی، دبیرستان‌ها، زمینه بکر است و ما می‌توانیم پژوهش‌های خوبی در بخش علوم قرآنی داشته باشیم و باید از این پتانسیل موجود نهایت استفاده را ببریم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فعالیت های قرآنی پژوهش های قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

 اسماعیل زارعی‌کوشا همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای قرآنی نباید از جامعه جدا و دور شود، گفت: اگر روحیه فهم آیات قرآن در زندگی انسان ورود پیدا کند و گسترش یابد بسیاری از معضلات خود به خود کاهش می‌یابد.

استاندار کردستان در پایان این دیدار ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روز‌ها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد