Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در جشنواره مردمی لیموی جهرم، گفت: این شهرستان با سطح زیر کشت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۴۸۰ هزار تن لیمو شیرین، بزرگترین مرکز تولید لیمو شیرین در جهان است.

وی افزود: کل سطح زیرکشت لیموشیرین جهان به غیر از ایران دو هزار هکتار با ۸۵ هزار تن تولید بوده، ایران ۲۷ هزار هکتار با ۹۱۸ هزار تن تولید و استان فارس ۱۸ هزار و ۸۷۵ هکتار با ۵۰۲ هزار تن تولید را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسمی با بیان این‌که استان فارس با دارا بودن ۶۱ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۱.۳ میلیون تن انواع مرکبات، رتبه دوم تولید مرکبات در کشور را داشته، تصریح کرد: در این استان ۱۲ هزار و ۳۵۰ نفر بهره‌بردار مرکبات فعالیت می‌کند که شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، داراب، کازرون و فسا مهم‌ترین مراکز تولید مرکبات هستند.

وی، استمرار تولید مرکبات در ۱۰ ماه از سال و رکورد‌های کشوری مرکبات در استان فارس از جمله ۱۳۷ تن در هکتار از دیگر ویژگی بارز مرکبات فارس دانست.

این مقام مسئول با بیان این‎که جشنواره‎ها فرصتی برای شکرگزاری از خداوند متعال بوده، افزود: در این جشنواره‌ها با معرفی جایگاه، تکیه بر داشته‌ها و با تعامل مثبت، هم‌افزایی و هم‌فکری می‌توان در جهت تقویت داشته‌ها، منافع بیشتر و بهبود سرمایه گذاری گام برداشت.

قاسمی ادامه داد: ایران با ۱۵۱ کیلوگرم سرانه مصرف میوه، بیشترین سرانه مصرف میوه را در جهان داشته، این در حالی است که در اتحادیه اروپا سرانه مصرف میوه ۱۰۳ کیلوگرم و در جهان این سرانه ۷۲ کیلوگرم است که این امر مرهون تلاش کشاورزان کشور بوده که علی‌رغم شرایط اقلیمی سخت حاکم بر کشاورزی و کشاورزی پرریسک به تولیدات خوبی دست یافتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: امروز برای تولید اقتصادی و برون رفت از چالش‌ها باید از شرکت‌های دانش بنیان در بکارگیری دانش نوین، بازاریابی و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها کمک گرفت.

قاسمی با اشاره به این‌که ایجاد مراکز سورت و بسته‌بندی و همچنین سردخانه گامی در جهت سودآوری بیشتر به کشاورزان است، افزود: پیشرفت ۲۰۰ درصدی مراکز سردخانه در چند سال اخیر نشان‌دهنده عزم دولت بر صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده از این رو بهترین تسهیلات با نرخ بهره پایین به صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که در شهرستان جهرم از سال ۵۲ سیستم آبیاری قطره‌ای اجرا شده و اکنون همه باغ‌های این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین است، گفت: این ظرفیت بسیار بزرگ بیانگر این مهم است که مردم این شهرستان قدر آب را می‌دانند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، از اقدامات و برنامه‌های پیش‌رو در شهرستان جهرم به پیگیری رفع مشکل زوال مرکبات، برنامه ریزی در جهت بازاریابی و صادرات وسیع‌تر مرکبات، تسریع در عرضه لیموشیرین کشور با همکاری تعاون روستایی، تسریع در صدور مجوز‌ها و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به پوشش سایبان در باغ‎ها، حمایت از توسعه صنایع تبدیلی- تکمیلی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و در دستور کار قرار گرفتن ایجاد گلخانه باغی اشاره کرد.
انتهای پیام/م

برگزاری جشنواره مردمی لیموی جهرم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شِشتَمَد گفت: این تسهیلات در راستای ارتقای درجه و ضریب مکانیزاسیون شهرستان ششتمد در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون پیگیری و صرف خرید ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها شده است.

علیرضا هاشم آبادی با بیان اینکه افزایش عملکرد تولید محصولات نیازمند به‌روزرسانی دانش کشاورزان و نوسازی ادوات است، افزود: استفاده از سامانه های نوین در مراحل کاشت تا برداشت، منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می شود.

شهرستان ششتمد دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزار آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار دیمزار، ۱۶۳ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین است و سالانه ۹۳ هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می کند که مهمترین تولیدات آن گندم، جو، پنبه، زعفران، بادام و پسته است.

در این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند که از ۱۵۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۰۰ رشته قنات و ۷۵ دهانه چشمه بهره می برند.

مرکز شهرستان تازه‌تاسیس شِشتَمَد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا