Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@21:26:38 GMT

قاچاق در این عرصه سودش از بانک زدن بیشتر است!

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۳۰۲۵

قاچاق در این عرصه سودش از بانک زدن بیشتر است!

یک ناشر می‌گوید: قاچاقچیان کتاب بخش سودآور ناشران بزرگ را هدف قرار داده‌اند که سودش بیشتر از سرقت بانک است.

به گزارش ایسنا، علیرضا بهشتی - مدیر انتشارات روزنه - درباره قاچاق کتاب اظهار کرد: قاچاق کتاب قطعا کار صحیحی نیست و به نشر لطمه می‌زند. هر ناشر موفقی را که در نظر بگیرید، از تعداد معدودی از کتاب‌هایش که پرفروش شده، سود می‌برد؛ مثلا نشر ققنوس ممکن است ۵۰ درصد از فروشش به خاطر پنج‌ تا از کتاب‌هایش باشد، یا آقای مرادی انتشارات نگاه به من می‌گفت قسمت عمده بار این نشر بر دوش ۱۰ تا از نویسنده‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افست کردن کتاب هم کار راحتی است، زیرا نه هزینه تایپ می‌دهند، نه ویراستاری، نه طرح جلد و نه حق تألیف و به یک‌باره قسمت سودآور ۵۰ ناشر را از آن خود می‌کنند که فکر می‌کنم سودش از زدن بانک هم بیشتر است. طبعا برخی تحریک می‌شوند تا این کار را انجام بدهند، و اگر با آن‌ها برخورد نشود، روی‌شان زیاد شده و کارشان را علنی می‌کنند.

او درباره مقابله با قاچاقچیان کتاب نیز بیان کرد: باید از نزدیک‌ترین بخش به مشتری، مقابله را شروع کرد؛ جمع‌ کردن بساطی‌های کنار خیابان، کار سختی نیست. کارهای سخت‌تر از این را هم انجام داده‌اند؛ اما کسانی که باید با این کار مقابله و برخورد کنند، انگیزه ندارند. کتاب‌فروش‌ها هم با کوچک‌ترین واکنش ارشاد کتاب‌های قاچاق را جمع می‌کنند زیرا هیچ کتاب‌فروشی‌ دوست ندارد به خاطر این موضوع پروانه‌اش ابطال شود یا دو روز مغازه‌اش را ببندند. اگر کتاب‌فروشی احساس کند در صورت فروش کتاب قاچاق با قوه قضاییه و وزارت ارشاد درگیر می‌شود، قطعا این کتاب‌ها را جمع می‌کند. البته قبلا زیاد می‌شنیدم در کتاب‌فروشی‌ها کتاب قاچاق می‌فروشند که این موضوع کمرنگ‌تر شده و بیشتر بساطی‌های کنار خیابان و مترو این کار را می‌کنند.

بهشتی درباره حمایت‌هایی که بعضا گفته می‌شود وزارت ارشاد از قاچاقچیان کتاب دارد، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد. این موضوع چه منفعتی برای ارشاد دارد که بخواهد از آن حمایت کند؟ بعید می‌دانم ارشاد از چنین کاری حمایت کند. البته انگیزه‌ای هم برای این کار ندارد. اگر به کتاب‌های بساطی‌ها نگاه کنید، قسمت عمده کتاب‌های‌شان، کتاب‌های ممنوعه است؛ مثلا کتاب‌هایی که قبل از انقلاب چاپ می‌شده و الان اجازه چاپ ندارد. مسلما خودِ ارشاد به دنبال جمع‌آوری این کتاب‌هاست؛ چرا دنبال حمایت باشد؟

او درباره نحوه آگاهی‌بخشی به مردم درباره کتاب‌های قاچاق نیز گفت: آن‌ها برای کسب مشتری از دو موضوع استفاده می‌کنند؛ یکی مسأله سانسور و ممنوعیت کتاب‌هاست. مردم احساس می‌کنند این کتاب‌ها را از کتاب‌فروشی‌ها نمی‌توانند بخرند. زیاده‌روی‌هایی که در ممنوعیت‌ها وجود دارد مردم را حریص‌تر کرده است؛ وزارت ارشاد باید سخت‌گیری‌هایش را معقول‌تر کند تا در بازار کتاب اثر مثبت بگذارد. مسأله دوم ارزان‌قیمت بودن این کتاب‌هاست؛ کسی که کتاب را افست کرده، هزینه‌هایی را که من ناشر پرداخت می‌کنم ندارد، بنابراین کتاب را ارزان‌تر می‌فروشد. این موضوع بر روی کسی که می‌خواهد کتاب بخرد اثر دارد.

مدیر انتشارات روزنه درباره متضرر شدن این نشر از بحث قاچاق کتاب نیز توضیح داد: بحث قاچاق برای چندتا از کتاب‌های ما اتفاق افتاده است و این‌گونه نبوده که بخواهند کتاب‌های ما را مانند ناشران گردن‌کلفتی چون ققنوس و نگاه افست کنند. این آدم‌ها کتاب‌هایی را افست می‌کنند که کتاب‌های پرفروشی بوده و به چاپ چندم رسیده‌اند. به صورت شفاهی شنیدیم کتاب «مصالح ساختمان» را در شهرستان‌ها افست کرده و می‌فروشند که این موضوع بر فروش این کتاب‌ ما هم تأثیر گذاشته و فروشش پایین آمده بود. بعدا هم اعلام کردند شخص متخلف را گرفته و شش ماه زندانی‌اش کرده‌اند. کتاب «ما چگونه ما شدیم» صادق زیباکلام را هم در کنار خیابان دیده‌ایم.

بهشتی در پایان درباره اقدام‌های اخیر در برخورد با قاچاقچیان کتاب گفت: خودم زیاد درگیر مسئله قاچاق نبوده‌ام و نمی‌توانم قضاوت کنم برخوردها خوب بوده یا نه.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قاچاق کتاب سودجویان ناشران آفست قاچاقچیان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی ظهر سه شنبه در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان به میزبانی سالن یادگار امام استانداری سمنان ضمن بیان اینکه اقدامات لازم برای ایجاد اشتغال تعهد شده استان مطلوب بوده است، ابراز داشت: برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های این حوزه باید دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: طی ارزیابی شش ماهه نخست سال گذشته در موضوع تعهد اشتغال ایجاد شده، استان سمنان توانست بین استان‌های کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

استاندار سمنان بابیان اینکه بانک‌های عامل باید برای تخصیص ۱۰۰ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ تلاش بیشتری انجام دهند، ابراز داشت: رسیدن به بیش از این میزان می‌بایست در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: در مراجعات مردمی سفر دور دوم رئیس جمهور به استان سمنان بالغ بر یکصد و ۱۱ هزار درخواست به ثبت رسید که پیگیری و رسیدگی خواهند شد.

وی افزود: اعتبارات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی به نسبت دور قبل سفر با رشد بسیار چشمگیری همراه بود که امیدواریم این اعتبارات بتواند سهم اشتغال استان را افزایش دهد.

کد خبر 6086383

دیگر خبرها

  • چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟
  • بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند
  • روایت اژه‌ای از جلسه با رئیسی و بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • «محل سگ بگذارید لطفا!»
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد