Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌رغم افزایش سن ازدواج دختران در سال‌های اخیر و اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان؛ فراکسیون زنان مجلس به دنبال تصویب طرحی برای اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی با هدف افزایش حداقل سن ازدواج است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، ازدواج در برنامه‌ریزی سیاست‌های جمعیتی کشور نقش بسزایی ایفا می‌کند. برای خانواده‌های ایرانی مسئله ازدواجِ به موقعِ جوانان، اولویت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آمار‌ها حاکی از آن است که سن ازدواج جوانان افزایش پیدا کرده است. در‌این بین، مسئله افزایش سن ازدواج دختران مشهود‌تر است.
متوسط سن ازدواج دختران در دهه‌های اخیر روندی صعودی داشته است و از میانگین سنی ۴/۱۸ در سال ۱۳۴۵ به ۴/۲۲ در سال ۱۳۷۵ رسیده است. همچنین داده‌های منتشر شده از سوی دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، عدد ۲/۲۴ را به عنوان میانگین سن ازدواج دختران در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد.
در جامعه ما دختران به دلیل پایبندی به ارزش‌های‌فرهنگی و حفظ عزت نفس برای ازدواج پیشقدم نمی‌شوند و همین موضوع، اهمیت بررسی علل افزایش سن ازدواج دختران و موانع پیش‌روی آن‌ها را دو‌چندان می‌کند.
رضایت دختران به دستمزد‌های اندک و نبود مانعی برای ادامه تحصیل، فرصت‌های شغلی آنان را افزایش داده است. نابرابری در فرصت‌های شغلی عاملی است که گرایش پسران به ازدواج را می‌کاهد. در نتیجه از فرصت‌های ازدواج دختران کاسته می‌شود.
افزایش سن ازدواج دختران در صورت تداوم به معضل تجرد قطعی آن‌ها دامن می‌زند؛ از آنجا که پدیده تجرد قطعی با تبعات اجتماعی همراه است، مسئولین کشور باید برای پیشگیری از این معضل، سیاست‌گذاری کنند. در همین‌راستا، قانون تسهیل ازدواج جوانان در آذر‌ماه ۱۳۸۴ به تصویب مجلس رسید. این قانون تکالیف و دستورالعمل‌های را به ارگان‌ها ابلاغ کرد. اما تا این لحظه، «گنجاندن روز ازدواج جوانان در تقویم» اجرایی شده است.
ضرورت پیگیری تسریع در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان
متاسفانه پس از گذشت قریب ۱۳ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان، نه تنها چالش جوانان برای ازدواج کم نشده است بلکه بدلیل کوتاهی در اجرا و فراموش کردن این قانون، بر موانع ازدواج کردن افزوده شده است. امروزه تعریف جوانان از ازدواج دگرگون شده و شرایط اجتماعی‌فرهنگی حاکم بر جامعه از انگیزه جوانان خصوصا ً پسران برای ازدواج کاسته است.
اگر در دهه‌گذشته سن ازدواج دختران به دلایل اقتصادی افزایش می‌یافت، اکنون مسائلی مانند روابط خارج از عرف دختر و پسر و بی‌اعتمادی‌ها به چالش‌های حل مشکل افزایش سن ازدواج دختران اضافه کرده و باید برای این مشکل، دنبال یافتن سریع‌ترین راه‌حل ممکن بود. بنابر‌این، پیگیری جدی‌تر قانون تسهیل ازدواج جوانان ضروری است.
بیراهه فراکسیون زنان مجلس در موضوع ازدواج
مدتی است که اعضای فراکسیون زنان مجلس، به‌دنبال تصویب طرح «اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی» هستند و در صورت تصویب این طرح، سن ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال ممنوع و ازدواج دختران در بازه سنی ۱۳ تا ۱۶ سال، منوط به اذن، ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه شده است. به نظر می‌رسد این طرح باتوجه به شمار ازدواج‌های در سنین پایین، ضرورت پیگیری ندارد.
بر‌اساس گزارش شماره ۱۵۹۹۱ مرکز پژوهش‌های مجلس، ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، فقط ۵ درصد از کل ازدواج‌ها را تشکیل می‌دهد که این تعداد، رقم ناچیزی است.
اگر اعضای فراکسیون زنان مجلس، قصد دفاع از حقوق دختران و زنان را دارند، بهتر است درعوض بررسی طرح افزایش حداقل سن ازدواج، قانون تسهیل ازدواج جوانان را پیگیری کنند.  

[1] https://www.sabteahval.ir/avej/default.aspx?tabid=1499

[1] http://rc.majlis.ir/fa/report/show/1069117

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فراکسیون زنان مجلس مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معضل ازدواج جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۳۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداقل تولید مرغ در اردیبهشت ۳۰۰ هزار تن است

محمدرضا صدیق پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه بسته به نژاد ۱۰ تا ۲۴ هزار تومان است.

به گفته او، بنابر سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش ذخایر، تولید جوجه ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه ای را برنامه ریزی کرده ایم که از این میزان حداقل ۳۰۰ هزار تن تولید خواهیم داشت.

صدیق پور ادامه داد: بنابر آمار در فروردین ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که پیش بینی می شود در اردیبهشت به ۱۵۰ میلیون قطعه برسد.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه ۱۰ درصد جوجه تولیدی وارداتی است، افزود: با توجه به روند افزایش جوجه ریزی ها از ابتدای سال به تولید یک میلیون قطعه در ماه خواهیم رسید که براین اساس در نیمه دوم تولید جوجه به عدد مطلوبی می رسد.

او گفت: با افزایش روند تولید، صادرات جوجه یکروزه در دستور کار است که براین اساس پیش بینی می شود ۱۰ میلیون قطعه صادرات داشته باشیم‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • حداقل تولید مرغ در اردیبهشت ۳۰۰ هزار تن است
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد