Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس جمهوری اواخر سال گذشته در انتقاد به عملکرد سیستم بانکی از بانک مرکزی خواست برای توسعه بانکداری الکترونیک و ساماندهی به شعب بانکی نسبت به کاهش تعداد شعب اقداماتی را انجام دهد که در این راستا تعداد کل شعب بانکی در سال جاری رو به کاهش بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در دنیای امروز با پیشرفت بانکداری الکترونیکی؛ مراجعه به بانک و انجام خدمات بانکی به صورت سنتی توجیهی ندارد و روز به روز از تعداد مراجعه کنندگان به بانک ها کاسته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانکداری الکترونیک یعلاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه های بانک ها و افزایش بهره وری آنها شده است باعث صرفه جویی در زمان و وقت مراجعه کنندگان نیز شده است.

 

بسیاری از کشورهای توسعه یافته بحث بانکداری بدون شعبه مطرح شده است اما در کشورمان طی 2 دهه اخیر برخلاف سایر کشورها شاهد افزایش شعب بانکی بوده ایم  تا جایی که تعداد شعب بانک‌ها نسبت به پانزده سال گذشته ٤٢ درصد افزایش یافته است. براساس آخرین سالنامه مرکز آمار ایران به‌ازای هر ٣٤١٣ نفر جمعیت یک بانک در سال ١٣٩٥ وجود داشته که این شاخص در سال ١٣٨٠ به‌ازای هر ٣٩٦٣ نفر جمعیت، یک بانک بوده و به طور کلی تعداد بانک (شعبه) در سال ١٣٩٥ نسبت به ١٣٨٠، ٤٢ درصد افزایش یافته است.

 

از این رو مسئولان کشور به فکر ارائه راهکار و تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش بی رویه تعداد شعب بانکی افتادند و طی 2 سال اخیر بحث کاهش تعداد شعب بانکی در کشور مطرح و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است. «حجت الاسلام حسن روحانی»ف رییس جمهوری اواخر اسفند ماه سال گذشته در پنجاه و هفتمین مجمع عمومی بانک مرکزی رییس جمهوری خواسته ها و نقد خود را از بانک مرکزی فهرست کرد.

 

وی از تعداد بالای شعب بانک ها انتقاد کرد و از بانک مرکزی خواست اختیارات لازم برای نظارت تام بر نظام بانکی را از دولت و مجلس شورای اسلامی بگیرد و گفته است: «در خارج از کشور فاصله بین دو شعبه بانک به قدری زیاد است که فرد برای مراجعه به شعبه بعدی باید از مترو یا اتوبوس استفاده کند اما اینجا می بینیم که در یک خیابان چند شعبه مربوط به یک بانک وجود دارد.»

 

در این رابطه «حسین سلیمی»، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز به ایبِنا گفته است: «در بحث سوددهی بانک‌ها اقداماتی در دست انجام است که افزایش سرمایه و فروش اموال مازاد از جمله این اقدامات است.»

 

عضو هیئت مدیره بانک خاورمیانه افزود: «بانک ها موظف بودند که تا خردادماه تمام پرتفوی خود را بفروشند و اکثر بانک‌ها که مجامع را برگزار می‌کنند این کار را انجام داده‌اند. در بانک خاورمیانه نیز پرتفوی بانک را صفر کردیم و سهام شرکت‌ها را فروختیم. البته در مورد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه و ... که واگذاری آنها مشکلات بیشتری دارد یک سال مهلت گرفتیم.»

 

وی خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مسائلی که بر آن تاکید شده این است که بانک‌های دولتی باید تعداد شعب را کاهش دهند و اگر این کار را انجام ندهند، بیلان آنها تصویب نمی‌شود.»

 

به گزارش ایبِنا، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقداماتی در این زمینه انجام شده و تعداد کل شعب بانکی در سال جاری رو به کاهش بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی تعداد شعب داخل کشور شبکه بانکی در پایان خرداد ماه ۱۳۹۷ نسبت به پایان اسفند ماه ۱۳۹۶، معادل ۰.۶ درصد کاهش یافته و به ۲۰۵۹۸ شعبه ‌رسیده است. بر این اساس در پایان خرداد ماه ۱۳۹۷، تعداد شعب بانک‌های دولتی ۸۶۸۱ شعبه (۴۲.۱ درصد)، بانک‌های خصوصی شده ۶۴۶۱ شعبه (۳۱.۴ درصد) و بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری ۵۴۵۶ شعبه (۲۶.۵ درصد) است.

 

در همین راستا مدیر عامل بانک کشاورزی نیز خبر داده است که از ابتدای امسال 40 شعبه این بانک با هدف کاهش هزینه های غیرضرور بسته شده است و تا پایان سال 50 شعبه دیگر تعطیل یا ادغام می شود.

 

«روح اله خدارحمی» با اشاره به تاکید رییس جمهوری به نظام بانکی برای کاهش شعب بانکی و توسعه دولت الکترونیک به ایرنا گفته است: «در ابتدای امسال بانک کشاورزی یک هزار و 888 شعبه در سراسر کشور داشت که در پایان شهریور این رقم به هزار و 848 شعبه رسید.»

 

رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی گفت: «با توجه به جامعه هدف این بانک که اغلب کشاورزان، روستاییان و عشایر را پوشش می دهد، به طور حتم در مناطق تک شعبه ای تعطیلی شعب نداریم اما در شهرهایی که چند شعبه داریم، برای بهینه سازی شبکه ای ناچار به حذف شعب زیان ده هستیم.»

 

یادآور می شود: بانک مرکزی به دنبال کاهش هزینه های اداری و جاری بانکها است تا منابع آنها صرف تسهیلات دهی بیشتر به بخش های اقتصادی کشور شود و از این رو تا جایی که امکان دارد، شعب زیان ده و کم بازده تعطیل یا با دیگر شعب ادغام می شوند و بر این اساس گویا مطالبه رییس جمهوری برای توسعه بانکداری الکترونیکی و ساماندهی شعب بانکی در دستور کار قرار گرفته است./

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه ایران کرمان بیرجند پاییز عشایر استان لرستان کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان شعب بانکی بانک حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیلی‌ها بدانند هر عملی انجام دهند با واکنش بزرگ ایران مواجه می‌شوند

شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حمله سپاه پاسداران به مراکز نظامی و پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: آن‌ها باید بدانند هر کنشی، با واکنشی رو به رو خواهد شد و هر اقدام نسنجیده‌ای قطعا با واکنش طرف مقابل هم رو به رو می‌شود.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها پیش از این چندین بار چنین اقداماتی علیه ما انجام داده بودند و فکر نمی‌کردند با واکنشی رو به رو شوند، اما این بار نیرو‌های سپاه پاسداران با عملیاتی که انجام دادند نشان دادند که اسرائیلی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و باید سر جای خود بنشینند.

قاسمی پور گفت: آن‌ها باید بدانند که نمی‌توان به حریمی وارد شد و جوابی دریافت نکرد. این اقدام هوشمندانه نیرو‌های مسلح ما، هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای آمریکا و متحدینش پیامی داشت که ظلم پایدار نمی‌ماند.

وی افزود:‌ این‌ها ۳۵ هزار انسان را به شهادت رساندند و خدا به کشور ما کمک کرد که پاسخی دقیق به این حرکتشان بدهیم و به امید خدا به زودی مردم غزه هم نجات پیدا کنند و بدانید که مسلمانان اگر با یکدیگر اتحاد داشته باشند قطعا کشوری به خودش اجازه وحشی‌گری علیه‌شان را نمی‌دهد.

وی در ادامه تاکید: مسلمانان باید کنار هم باشند و وحدت داشته باشند. هدف همه مسلمانان یکی است. همه این‌ها می‌تواند کمک کند تا دیگران از کشور‌های اسلام سوءاستفاده نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • اسرائیلی‌ها بدانند هر عملی انجام دهند با واکنش بزرگ ایران مواجه می‌شوند
  • پیشتازی ۲۶ درصدی داوطلبان زن در نوبت اول کنکور
  • کاهش ۳۰ درصدی تعداد شعب اخذ رأی شمیرانات در مرحله دوم انتخابات
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از امسال اجرایی می‌شود
  • افزایش ۲۰ درصدی زائران حج تمتع گلستانی نسبت به سال گذشته
  • کاهش ۵۳ درصدی تعداد بخشنامه‌ ها در حوزه تجارت خارجی در ۱۴۰۲
  • کاهش ۵۳ درصدی تعداد بخشنامه‌های گمرکی در ۱۴۰۲